Gå til innhold

Husbyggingen vår ødelegger naboens utsikt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du er the judge før kjøp av tomt inntil naboene får engasjert seg. 

Å ikke stjeler utsikt av større omfang er pri 1 å tenke på når man kjøper tomt. Stjeler du ingens "spesielle" utsikt, så er det nesten umulig at naboene reagerer

Rettigheter. Ja. Men også begrensninger. Det er ikke fritt fram å bygge hva man vil. Og nabobestridelse av plantegninger er faktisk noe man bør tenke på. En skikkelig kommune ville også ha lagt til rette for å bevare naboene. Det virker det dog ikke som det gjøres i større byer, så jeg kan tenke meg til at det er mye ullmen stemning her. 

Anonymkode: 021b4...f89

Det umulige er nok å ikke få klager fra naboer. Folk klager over ei lav sko, de hater forandring og vil klage på helt irrelevante ting. Uansett hvor og hvordan du ønsker å bygge, så vil en eller annen jævel klage.

Jeg hadde gitt så faen i snurte naboer. Ts har tilfeldigvis kjøpt denne tomta, likevel er folk enkle nok i huet til å legge all skyld på ts. Ts er egoistisk som har tenkt å bygge noe som helst på ei tomt som har naboer, ts er dum som har kjøpt ei kronglete tomt, ts er fæl som ikke bygger en underjordisk bunker slik naboen ønsker, ts fortjener å bli trakassert i 20 år. Jeez, hun har kjøpt ei tomt på det frie markedet, tilgjengelig for alle, hun har holdt seg innenfor rammetillatelser og er kanskje 1 av 100 000 som har brukt kalorier på å spørre naboen hva de ønsker. Naboen er urimelig, det er ingen tvil om det. Tomta hadde blitt kjøpt av noen uansett, så slutt å projiser deres egen bitterhet over på ts.

Ts: bygg som du vil. Naboen hadde vært sur om du bare satte opp ei lekestue. Du ga dem muligheten til å løse det som voksne, de har spilt bort den muligheten nå ved å oppføre seg som de priviligerte etterkrigsbarna de er. Bygg akkurat det du vil. 

Anonymkode: a6bb0...3be

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi kjøpte tomt midt i et byggefelt. Ferdig planert, og ikke noe «grøntareal». Naboene på begge sider skrev under på tegningene/nabovarselet, men når huset ble reist ble naboen på oppsiden sur fordi det var like stort som deres 😂😅 de ville tydeligvis være «kongen på Haugen» alene.

Huset vårt er mindre enn deres, men utformingen gjør at det ser like stort ut. I tillegg har vi 230 takhøyde i alle 3.etg, fremfor deres 210 eller 220, som gir noen ekstra cm i høyde. 

De har hjørnetomt, og hadde «fotballbane» der tomta vår er, og fikk brått et stort funkishus klin inntil eget hus på den ene siden - Det er selvfølgelig kjipt, men det er sånn det er i boligfelt. Vi tar jo både sol og utsikt på den siden (mot sjøen).  Men om de ikke liker det, så får de selge :P 

kjør på ts! Dere har loven på deres side. 😉 

Anonymkode: bc937...3d4

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ts har full rett til å bygge på sin tomt. Men bør allikevel ta hensyn til de som bor rundt henne. Hun gnåler selv over at hun ikke får utsikt hvis hun senker huset. Hvorfor skal hun ha mer rett på utsikt enn naboen som har bodd der lengre enn henne?

Anonymkode: 4fb54...cdf

Hun har mer rett på utsikt fordi hun har kjøpt en tomt der det er mulig med utsikt uten at noen andre bygger noe som ødelegger utsikta. 

Naboen til TS har IKKE kjøpt en sånn tomt. Han har kjøpt en tomt det det åpenbart er mulighet for at noen andre bygger en bolig som tar deler av utsikta. Synd, trist, leit - skulle tenkt på det før. 

Hvorfor har jeg som bor øverst i vårt byggefelt rett på utsikt mens han som bor nederst ikke har det? Fordi det er praktisk mulig for meg, og praktisk umulig for han. 

Sånn er livet. Naboen til ts kan jo være glad han fikk beholde utsikta så lenge. 

Det tapet av verdi er nok påført boligen hans allerede, for hvis ts ikke bygger på tomta si, vil enhver smart kjøper av nabohuset forstå at her vil deler av utsikta til nabohuset reduseres så snart noen bygger hus på tomta. Vipps, betalingsviljen for utsikten er borte allerede. Igjen, synd, trist, leit. 

Det er faktisk ikke førstemann til mølla som gjelder når det kommer til boligbygging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Naboen burde jo ha kjøpt tomta om han var så redd for naboer.....😏

Anonymkode: cc794...c44

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det som er så vanvittig irriterende er dem som finner på å sette opp hus i allerede tettbebygde strøk. Verden er full av gode, ledige tomter, men å kline hus oppetter naboveggene dét skal altså folk gjøre! 

Jeg ville lagd et helvete for dere. Dere reduserer husverdien til naboene, og ødelegger både trivsel og utsikt. Skulle omså ha kjørt dere i retten for min del. 

Ærlig talt, det er jo en tomt som er regulert til boligformål....  🙄 Hvis jeg skulle kjøpt en tomt så hadde jeg da ikke gått rundt i forkant og spurt naboene om de syntes det var greit at jeg bygde hus på boligtomten jeg hadde kjøpt.... Hvis naboene på død og liv ville beholde utsikten så kunne de ha kjøpt tomten selv.  (Sånn som du ordlegger deg høres du i grunnen ut som "naboen fra helvete"). 

Anonymkode: 4be4d...4b6

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Føler med naboen din. Jeg hadde vært knust hvis en egoist kom og prioriterte sin egen utsikt og bygget vel vitende om å ødelegge min. 

Naboen din får jo prisen på sin eiendom kraftig redusert. Og du vil jo ha utsikt selv. 
Hvorfor kjøpe en så knotete tomt i utgangspunktet ?

Anonymkode: 4fb54...cdf

I tillegg til å være helt knust, så må du vel nesten være helt idiot hvis du tror noen kjøper en boligtomt uten å noensinne bygge der....  🙄 

Anonymkode: 4be4d...4b6

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjør på! Bygg. Naboen vår forsøkte også å klage på at hun mistet utsikt. de var på befaring og lo godt når de skjønte at naboens utsikt har vært mellom klesvasken vår som henger til tørk om sommeren. Tomten er deres. Dere utnytter den akkurat slik dere vil. Vil naboen ha utsikt så burde han kjøpt hus MED utsikt. Det er ikke meningen å h utsikt når du har tomter foran deg. 

Anonymkode: 31376...e18

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert det vil bli ubehagelig å bo der mtp naboene. Det er ikke alle som vil gå videre med dette mot dere. Hadde noen gjort dette med oss, så ja, vi hadde nok slengt inn en klage på byggingen. Men om byggingen ble godkjent og huset kom opp så ville vi aldri gjort oss til fiender for de som har bygd! Ubehagelig for oss det også. Vi ville nok ikke blitt bestevenner, bare helt nøytrale. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det handler ikke kun om at utsikten forsvinner, men at naboens boligverdi faller. Det er en kinky situasjon. Og jeg ville aldri bygget en plass som gjorde at jeg påførte naboen(e) verdifall. Men det er meg det. 

Skal alle tenke sånn, da blir det vanskelig med tanke på å kjøpe tomt i byggefelt. Det er umulig å skulle ta hensyn til alt og allting.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men altså sånn er det med utsiktseiendom! Vi har motsatt situasjon. Vi kjøpte en bolig med et lite sjøgløtt som nylig har blitt til en skikkelig panoramautsikt (masse trehogst på grunn av ny innkjørsel.) Det var ikke noe vi kunne regne med/håpe på, men man kan både være heldig og uheldig med utsikt. 

Anonymkode: 610d1...773

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De visste vel om at det var en tomt ,som det kunne komme opp et hus på.

Har dem vært redd for utsikten så har dem kjøpt tomten selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gleder meg til ts har bygget og bodd og trives. Så settes det høyblokker foran huset hennes 🤣

Anonymkode: af03d...b90

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 21.37):

Du kan jo ta kontakt med naboene som klager på dere å spørre om dem er villig til å kjøpe tomten fra dere. Da blir dere begge kvitt problemet for godt. 

Dette er jo et godt poeng. Og naboen kunne også ha tenkt på dette selv. Bor man i et boligområde med areal tett på som er regulert til bolig, så må man regne med at det blir bygd der før eller siden. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 21.12):

Det er fryktelig ubehagelig, men vi skal altså bygge hus på en ubebygd tomt i et etablert nabolag. Det kommer til å stjele mye utsikt fra ene nabohuset som helt klart har innrettet seg som at det aldri ville bli bygget hus der. 

Nå har vi fått inn naboklage fra denne naboen og jeg ser for meg at det nå blir runde etter runde i både saksbehandling og rettsvesen. 

Så til spørsmålet. Vi har innrettet oss etter en veldig streng reguleringsplan, og ikke søkt om dispenasasjon på noe. Kan likevel plasseringen av huset være for ille for naboen til at det blir godkjent?

Tomten vår er dessverre upraktisk utformet, så å plassere huset slik at vi ikke tar sikt og samtidig får litt utsikt går ikke. Eneste som kunne gått er om vi senker hele huset, men da får vi bokstavelig talt null utsikt pga. naboene på andre siden igjen. Bygger vi makshøyde får vi himmelen i det minste. Er vi grusomme mennesker som prioriterer at vi får litt utsikt, selv om det går på bekostning av naboen? 

Noen gode råd ellers til hvordan gjøre situasjonen bedre?

Anonymkode: 56c53...c10

Nei dere gjør ikke noe galt så lenge dere holder dere innenfor reguleringsbestemmelsene. En klage vil kun forsinke ett par uker, lykke til:)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 21.31):

Det som er så vanvittig irriterende er dem som finner på å sette opp hus i allerede tettbebygde strøk. Verden er full av gode, ledige tomter, men å kline hus oppetter naboveggene dét skal altså folk gjøre! 

Jeg ville lagd et helvete for dere. Dere reduserer husverdien til naboene, og ødelegger både trivsel og utsikt. Skulle omså ha kjørt dere i retten for min del. 

At det går an å holde på sånn som du og andre gjør når folk holder seg til lovlig bygging er helt utrolig, bør skamme deg 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 21.37):

Ja. Egoister turer frem som dere har tenkt å gjøre. Kjøp tomt et annet sted der dere ikke plager noen. Jeg hadde blitt forbannet om noen gjorde dette i mitt nærmeste nabolag. Skal en bygge så må en tilpasse seg det som allerede finnes der fra før av og ikke være til plage for folk fra første spatak.  

Anonymkode: 61851...01f

Stakkars du kan ikke ha det bra

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 21.40):

Nettopp. Det er dem som må tilpasse seg nabolaget, ikke motsatt.

Å komme ny i gaten med egoismeholdninger vil kun gjøre livet deres surt. For alle. 

REGULERINGSBESTEMMELSER bestemmer hva som er lov, ikke naboer som vil ha ting som de var og tenker meg, meg meg

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 21.49):

Vel, TS står ovenfor et valg. Å bygge egoistisk eller bygge nabovennlig. En reguleringsplan sier ikke at det er fritt fram å bygge slik alle vil ha det. Det er mange forbehold i reguleringsplaner, og naboene har mulighet til å uttale seg. 

Kjører naboen(e) dette gjennom retten så kanskje dem ikke vinner, men dem får i alle fall utsatt byggestarten i 1 eller 2 år. I bestefall 3 år. Det kan på mange måter være en gevinst også det. Og det ville jeg ha gjort. 

Du aner jo ikke hva du snakker om, reguleringsbestemmelsene sier : hvor stort, hvor høyt til møne, høyde gesims osv.  Så lenge de holder seg innenfor blir det ikke noen rettsak 😂😂😂

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SnartMammaLykke skrev (På 28.2.2021 den 21.41):

Feil! 

Så lenge dere følger retningslinjer og reguleringsplan er det ok. Det er ikke deres feil at kommunen ønsker fortetting da det er stor mangel på tomter i byen. Det er synd at dere tar utsikt for naboen, men husk at det er ingen krav om utsikt og heller ingen krav om solforhold. Men jeg mener dere skal ta mye hensyn til naboen, så ikke misforstå! 

Vi driver selv og skal bygge ut. Har tatt mye hensyn, men vi stopper ikke vår drøm bare for å være venn med en nabo. Her tenker vi på oss selv som alle andre! 

Da håper jeg naboene lager alt mulig helvete for dere som de kan slippe unna med innenfor loven.

Anonymkode: 14ad9...6ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor skal hun ha mer rett på utsikt enn naboen som har bodd der lengre enn henne?

Fordi hun var smart og kjøpte tomta forran. Det kunne naboen ha gjort også. Tomter er priset etter str og beliggenheten, så tipper tomten bakerst var billigete nettopp pga at den er bakerst.

Anonymkode: f2442...409

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...