Gå til innhold

Husbyggingen vår ødelegger naboens utsikt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS tilpasser seg nabolaget ved å følge reguleringsplanen for området

Anonymkode: 4aa98...409

Jeg skjønner at denne "reguleringsplanen" er ute av betydning i dette tilfellet. Det er helt normalt i mange kommuner at naboer får uttale seg om reguleringsplanen før den blir vedtatt. Det skjer ikke i denne saken, og da har man det gående slik som her. Naboene kan dog stevne TS for retten, og få dette vurdert juridisk utover en ikke-fungerende reguleringsplan, med bakgrunn for verditap. Da ryker det fort 2 år med saksbehandling. Så en reguleringsplan er ikke endelig før alle har sagt sitt. Og slik må det også være. Synes at kommunepraksisen rundt dette er elendig når ikke naboene får uttale seg. 

Anonymkode: 021b4...f89

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

..... skrev (10 minutter siden):

Når det sendes nabovarsel får du også tilgang til hustegninger, situasjonskart etc. Det følger nabovarselet. Forøvrig ligger dette åpent hos kommunene, slik at hvermansen kan be om innsyn i en byggesak.

Det betyr likevel ikke at man må ha naboenes godkjenning for å bygge en bygning som er godkjent av kommunen

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galdhøpiggen skrev (1 time siden):

Bygg hus et annet sted, ikke ødelegg for andre som bor der, det vil aldri bli et trivelig sted for dere om dere gjør dette

Fjols. De har jo kjøpt en tomt til å bygge på. Da vil de selvsagt bygge der. 

Kan du ikke bygge slik du tenkte når du kjøpte tomten så må du klage til selger og få pengene tilbake. Å kjøpe en boligtomt som ikke kan settes bolig på er samme som å kjøpe en bil som det ikke kan monteres hjul på. 

Anonymkode: 5f9b8...6db

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnartMammaLykke skrev (2 minutter siden):

Haha! Så gøy😂🥴

Men hva skulle du ha lagt meg inn for da? Jeg har jo bygget et hus etter forskriftene så jeg henger ikke helt med?🤔

Fordi du høylytt klager på meg til andre om at jeg stjeler grillen din, tagger på garasjen din og tømmer søppel over tomten din, uten at du har bevis på at det er jeg (selv om du vet det). Innlagt fordi du er paranoid med sterk bipolar lidelse, uten å evne å ta vare på deg selv. Jeg skulle lett ha klart det ;) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har ikke gått inn for å lage et helvete for noen, vi har planer om et helt vanlig hus, som er mindre enn både naboen og de fleste rundt sitt. Tillatt byggehøyde er veldig begrenset, slik at om vi bygger et toetasjers hus med flatt tak på eksisterende bakkenivå når vi maks tillatte kotehøyde for hva som er bestemt spesifikt for tomten. Ingen ekstra takhøyde eller noe.

ts

Anonymkode: 56c53...c10

Men likevel ikke godt nok for naboene. Det er vel det som er essensen her. Deres boligdrøm ivaretar ikke nabolaget, herav burde dere ikke kjøpt den tomta. Mener jeg. En tomt som ut ifra dine beskrivelser har svært begrensende muligheter, så jeg skjønner ikke hva dere falt for heller. Men men. Jeg har skrevet nok her nå. Dere får ha lykke til, uansett hvordan dette ender :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygg huset ditt TS, slik du forklarer det er naboen urimelig. Han burde være glad for at det ikke var en utbygger som kjøpte som skulle bygge flere boliger eller 2/4-mannsboliger på tomten. Man kan bare ikke forvente at nabotomter forblir som de er til evig tid, det er vanlig at det bygges hus på tomter der det er regulert for bolig, og dte er vanlig at nabohus bygges om over årene. Tåler man ikke det må man flytte på landet eller kjøpe større tomt selv. 

Anonymkode: 1e3aa...be8

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi du høylytt klager på meg til andre om at jeg stjeler grillen din, tagger på garasjen din og tømmer søppel over tomten din, uten at du har bevis på at det er jeg (selv om du vet det). Innlagt fordi du er paranoid med sterk bipolar lidelse, uten å evne å ta vare på deg selv. Jeg skulle lett ha klart det ;) 

Åja, sånn ja😩🙈😂

Du høres jo litt stakkarslig ut. 

Har du noen å prate med?

Endret av SnartMammaLykke
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Men likevel ikke godt nok for naboene. Det er vel det som er essensen her. Deres boligdrøm ivaretar ikke nabolaget, herav burde dere ikke kjøpt den tomta. Mener jeg. En tomt som ut ifra dine beskrivelser har svært begrensende muligheter, så jeg skjønner ikke hva dere falt for heller. Men men. Jeg har skrevet nok her nå. Dere får ha lykke til, uansett hvordan dette ender :) 

Hvor lett er det å finne en tomt i et område med en del boliger allerede (antar TS ønsker å bo i området de har kjøpt tomt i) der man ikke plager NOEN ved å bygge et nytt hus? Bygger ikke TS på denne tomten så vil jo noen andre bygge på den så naboen til TS vil jo få et hus der en gang uannsett. Og en annen bygger kan finne på å ville bygge større enn TS og drite mer i naboene. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnartMammaLykke skrev (Akkurat nå):

Åja, sånn ja😩🙈😂

Du høres jo litt stakkarslig ut. 

Har du noen å prate med?

Du vet at jeg kødder, eller? :phaedra:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du vet at jeg kødder, eller? :phaedra:

Å jada😁

Hvem tok utsikten din? 

Og hvem bygde et større og finere hus enn ditt da?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor lett er det å finne en tomt i et område med en del boliger allerede (antar TS ønsker å bo i området de har kjøpt tomt i) der man ikke plager NOEN ved å bygge et nytt hus? Bygger ikke TS på denne tomten så vil jo noen andre bygge på den så naboen til TS vil jo få et hus der en gang uannsett. Og en annen bygger kan finne på å ville bygge større enn TS og drite mer i naboene. 

Aner ikke hvilken by dette er snakk om, aner forsåvidt ingenting selv om jeg vet hvilken by der er i. Men jeg nekter å tro at denne byen ikke har flere tomter ledig. 

Jaja, men det for denne andre utbyggeren leve med. Jeg ville ikke bygget noe som satt naboene i knipe, og som potensielt kunne skade verdien deres på deres hus. Det blir helvete av slikt, og dette ville ikke jeg bodd i. Det kan forresten hende at en annen tomtkjøper ikke bygde slik som TS, da enetasjes, og da også nabovennlig. Det vet man ikke. Men det blir opp til dem. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnartMammaLykke skrev (Akkurat nå):

Å jada😁

Hvem tok utsikten din? 

Og hvem bygde et større og finere hus enn ditt? 

Ingen. Men jeg er søkke bekymra for at noen skal gjøre det ;) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvem er mest egoistisk i saken? 

De som prøver å styre hva andre gjør på sin eiendom! En kan ikke råde over jord en ikke eier. 

Anonymkode: 1d8cd...298

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De som prøver å styre hva andre gjør på sin eiendom! En kan ikke råde over jord en ikke eier. 

I store deler av kommune-Norge så kan du faktisk det. Det er lagt opp til at naboene i samarbeid med kommunen legger føringer for utbygging som skjer i tettbebygde strøk. Som igjen skaper en velregulert reguleringsplan. Ofte skjer dette før tomtene legges ut for salg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (1 time siden):

Naboer velger man uansett aldri, så slike hensyn skal man faktisk ikke ta. Hadde utsikten vært viktig nok for nabo kunne han kjøpt tomten. Å bare sitte på sin egen tue og forvente at resten av verden tilpasser seg hører ikke hjemme i noe samfunn (ihvertfall ingen gode samfunn). Han kunne dessuten spilt inn sine innspill til reguleringsprosessen om dette var noe vektig.

Plan- og bygningsloven er slik at om man forholder seg til gjeldende reguleringsplan kan ingenting sette stopper for byggeplanene (med noen få unntak, naboer ikke inkludert). Lovene er politisk vedtatt og er verken opp til lekfolk å forvalte basert på andres følelser eller unnlate å bruke til egen gunst.

Lykke til med byggingen!

Dette! Så enig👍

Anonymkode: 87b6a...8ae

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil sikre seg hus hvor utsikten ikke blir påvirket av ny bebyggelse må en kjøpe tomt der eiendommen forran av ulile grunner ikke kan bygges mer. Er det en tomt der er det en risk en må ta.

Naboen kunne ha kjøpt tomta selv for å sikre seg utsikten, men det gjorde han ikke. Så det er bare å bygge ivei.

Anonymkode: f2442...409

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er alltid en tvist i slike saker og noen vil alltid «tape» eller «vinne». Nå er det slik at man må følge regler og man må ta hensyn. Men naboene kan ikke stoppe dere i å bygge fordi de mister utsikt eller sol! Det skal mye til for at naboer får igjennom klager så lenge alt er redegjort og fulgt etter bygningsloven.

Men man skal alltid se begge sider, men naboene dine høres veldig bitter og sjalue ut og slikt liker ikke bygningsetaten og de luker ut slike  klager med en gang. Jeg har et familiemedlem som jobber i byggesakskontoret i byen og de elsker å svare ut slike «plageånder» som de kaller det. Ofte får de sinte og frustrerte naboer som klager på urelevante ting og svarer gjerne med en kommentar i gjengjeld og det er «urelevant» 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I store deler av kommune-Norge så kan du faktisk det. Det er lagt opp til at naboene i samarbeid med kommunen legger føringer for utbygging som skjer i tettbebygde strøk. Som igjen skaper en velregulert reguleringsplan. Ofte skjer dette før tomtene legges ut for salg. 

En har lov å si noe ja og komme med klager, men å klage på at utsikten forsvinner vinner svært sjeldent igjennom så lenge en holder seg til reguleringsplanen. Som sagt, vil du ikke at folk skal bygge på ledige tomter rundt deg, så kjøp opp det som ligger der, eller godta at andre vil bygge. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En har lov å si noe ja og komme med klager, men å klage på at utsikten forsvinner vinner svært sjeldent igjennom så lenge en holder seg til reguleringsplanen. Som sagt, vil du ikke at folk skal bygge på ledige tomter rundt deg, så kjøp opp det som ligger der, eller godta at andre vil bygge. 

Det handler ikke kun om at utsikten forsvinner, men at naboens boligverdi faller. Det er en kinky situasjon. Og jeg ville aldri bygget en plass som gjorde at jeg påførte naboen(e) verdifall. Men det er meg det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan jo ta kontakt med naboene som klager på dere å spørre om dem er villig til å kjøpe tomten fra dere. Da blir dere begge kvitt problemet for godt. 

Dette👍

Anonymkode: 99e5f...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...