Gå til innhold

Husbyggingen vår ødelegger naboens utsikt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi hadde god dialog med naboen før denne klagen kom inn, forsøkte å fiske etter hva de tenkte om bygging, og at det var synd at vi kom og ødela idyllen osv., men de var bare hyggelige og mente at det var da ikke noe problem. Så klagen kommer fra klar himmel. I ettertid har vi spurt hvilke tilpasninger vi kan gjøre, flytting av huset, etc. men det er visst kun senking av hele huset som er godt nok. Og da må vi terrengjustere hele tomten med støttemur rundt «hullet» vi da lager, som blir mye dyrere, og får ingen utsikt, som utgjør et stort verditap fra det som ble solgt og vi kjøpte som en utsiktstomt.. Huset vi ønsker å bygge er tross alt både mindre i areal og lavere enn hans og de fleste andre rundt.

De hadde også tilbud om å kjøpe tomten før den ble lagt ut, og av oss da klagen kom inn, og de har mer enn god nok råd til det, så siden det tydeligvis er så viktig skjønner jeg ikke hvorfor de ikke ville kjøpe den. Det hjelper heldigvis litt på samvittigheten at de hadde økonomiske midler til å unngå dette, så det ikke er som at de ikke har noe valg.

Heldigvis er de godt over 70, så vi skal være ganske uheldige om de holder koken i 20 år til. Men nå er egentlig mitt eneste håp at de er for gnien til å ta det til retten..

ts

Anonymkode: 56c53...c10

2 tanker om dette:

1) Dere har gjort en god dialog rundt byggingen, og det er synd det endte med dette etter all den planleggingen.

2) Fader for en dritt-tomt dere har kjøpt dere egentlig. Nesten som om at den ikke var egnet for boligformål når "ingenting" går an. 

Anonymkode: 021b4...f89

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Drit i naboen. Jeg hadde søkt om dispensasjon for å bygge enda høyere. 

Anonymkode: 7d421...1c6

Helt enig, er dette en tomt som er deres så er det bare å bygge, naboen må  ha regnet med at det vil bygges her en gang, at han blkr sur når dette skjer hadde jeg ikke brydd meg med i det hele tatt.

Endret av jentegutt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi hadde god dialog med naboen før denne klagen kom inn, forsøkte å fiske etter hva de tenkte om bygging, og at det var synd at vi kom og ødela idyllen osv., men de var bare hyggelige og mente at det var da ikke noe problem. Så klagen kommer fra klar himmel. I ettertid har vi spurt hvilke tilpasninger vi kan gjøre, flytting av huset, etc. men det er visst kun senking av hele huset som er godt nok. Og da må vi terrengjustere hele tomten med støttemur rundt «hullet» vi da lager, som blir mye dyrere, og får ingen utsikt, som utgjør et stort verditap fra det som ble solgt og vi kjøpte som en utsiktstomt.. Huset vi ønsker å bygge er tross alt både mindre i areal og lavere enn hans og de fleste andre rundt.

De hadde også tilbud om å kjøpe tomten før den ble lagt ut, og av oss da klagen kom inn, og de har mer enn god nok råd til det, så siden det tydeligvis er så viktig skjønner jeg ikke hvorfor de ikke ville kjøpe den. Det hjelper heldigvis litt på samvittigheten at de hadde økonomiske midler til å unngå dette, så det ikke er som at de ikke har noe valg.

Heldigvis er de godt over 70, så vi skal være ganske uheldige om de holder koken i 20 år til. Men nå er egentlig mitt eneste håp at de er for gnien til å ta det til retten..

ts

Du klager selv over å ikke få utsikt?? 

Anonymkode: dcd2b...55a

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsikten er kun viktig for dem, ikke for naboene. Dem er også mer verdt enn naboene. Det er en kjensgjerning det. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnartMammaLykke skrev (5 minutter siden):

Naboen må bare være en jævel i 20 år om han ønsker anmeldelse grunnet trakassering i posten.. Ei venninne av meg og samboeren ble trakassert av en sint nabo grunnet utbygging som blant annet gikk for langt uten å detaljere. De anmeldte og fyren fikk politi på døren!👍

Han la seg ganske flat i ettertid og naboene så på han som ganske psykisk syk og kanskje litt ustabil i ettertid. Det hele endte med at naboene tok avstand fra denne syke naboen som til slutt ble sett på som en merkelig og langsint nabo😂

Selv om du har en solskinnshistorie her, kan jeg love deg at overvekten av disse situasjonene er mye mindre hyggelig enn denne. Det er et konstant trykk.

Anonymkode: d458c...c91

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er vel ikke bare det som gjelder. Hadde du likt at ditt hus falt 1 mill i verdi fordi utsikten ble borte? Vanskeligere å selge osv..?

Vet du hva? Det kan meget mulig hende, akkurat dette. Det visste jeg da jeg kjøpte. Jeg liker det naturligvis ikke, men det er mangt her i livet man ikke liker som er utenfor ens egen kontroll. Regner ikke med at ukjente mennesker skal sette sine egne planer og drømmer til side for at jeg skal få sett en eller annen fjord, skog eller fjelltopp i all fremtid.

Anonymkode: 0f867...369

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, vi vil få null utsikt. Naboen, som er eneste på påvirkede hus, har fremdeles fri utsikt til alle andre kanter. Deres hus ruver over vårt, så sollys tar vi ikke, bare sikten ned/bort mot sjøen ene veien.

ts

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? Det kan meget mulig hende, akkurat dette. Det visste jeg da jeg kjøpte. Jeg liker det naturligvis ikke, men det er mangt her i livet man ikke liker som er utenfor ens egen kontroll. Regner ikke med at ukjente mennesker skal sette sine egne planer og drømmer til side for at jeg skal få sett en eller annen fjord, skog eller fjelltopp i all fremtid.

Ukjent mennesker kan fint dyrke sine egne planer og drømmer en plass det faktisk fungerer for alle, og ikke kun dem selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Slik jeg ser det er det ikke bare Ts sitt ansvar å skape godt naboskap. Tomten kunne kjøpes og bygges på. Dersom naboen hadde så sterke følelser for dette skulle han kjøpt den selv. 

Dette!

En bekjent av meg og naboen hans var i en lignende situasjon som naboen til TS for noen år siden, forskjellen var at de mistet en del av hagene sine, ikke utsikt. Det lå nemlig en ubebygd tomt nederst i hagene deres og pga at det ville være vanskelig og kostbart å anlegge bilvei til tomta levde de i troa om at tomta aldri kom til å bli bebygd.

Eieren av tomta var en gammel mann og da han gikk bort fikk de to naboene fikk tilbud fra boet om å kjøpe den for en god pris. De valgte å stå over. De var skråsikre på at ingen kom til å bygge på tomta pga situasjonen med veien og følte det var unødvendig å bruke flere hundretusen på å kjøpe den, selv om de hadde god råd til det.

Vel, tomta ble solgt til en utbygger og noen måneder senere dukket nabovarsel på bygging av en firemannsbolig opp i posten hos de to naboene. De prøvde å trenere saken ved gjentatte klager på alt og ingenting, men kom ingen vei. 

Nå står firemannsboligen der på sjette året og man kan trygt si at de angrer på at de ikke slo til på tilbudet om å kjøpe tomta. De har selg selv å takke for at det ble som det ble, og det tenker jeg naboen til TS har også, særlig siden han hatt flere muligheter til å kjøpe tomta.

Anonymkode: 20f1a...d5f

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi vil få null utsikt. Naboen, som er eneste på påvirkede hus, har fremdeles fri utsikt til alle andre kanter. Deres hus ruver over vårt, så sollys tar vi ikke, bare sikten ned/bort mot sjøen ene veien.

ts

Dere tar naboens sjøutsikt?🙈

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere tar naboens sjøutsikt?🙈

En del av den, ja. Vår tomt ligger mellom deres og sjøen..

ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er vel ikke bare det som gjelder. Hadde du likt at ditt hus falt 1 mill i verdi fordi utsikten ble borte? Vanskeligere å selge osv..?

Det er risikoen man vet man tar. Er det et problem så får man kjøpe den andre tomta før det rekker å bli bygget noe der, eller bo et sted der det ikke vil bli bygget. 

Anonymkode: 2f679...7b9

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ukjent mennesker kan fint dyrke sine egne planer og drømmer en plass det faktisk fungerer for alle, og ikke kun dem selv.

Men tomta var til salgs. Det var lov til å bygge på den. Noen hadde kjøpt tomta før eller siden. Hva med å peke finger mot vedkommende som eide tomta og solgte den?! Hn kunne jo bare latt den ligge ubebygd! Eller gar vi en stilltiende enighet her i landet om at vi aldri skal kjøpe tomter til salgs dersom det kan være ugunstig for de andre som bor i nærheten? 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man eier ikke en utsikt man ikke har betalt for. Hvis utsikt er så viktig for naboen, burde han ha kjøpt tomten selv. Reguleringsplan er offentlig, det burde ikke komme som en bombe at noen kunne kjøpe tomten for å bygge hus på den. Hvis naboen bare aksepterer en nedgravd jordkjeller på nabotomta, er det naboen som er urimelig. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow jeg er sjokkert over at det faktisk er folk her som mener at ts bør finne en annen tomt og bygge der. Er det virkelig så mange egoistiske og dumme mennesker her i landet? Vil du ikke at folk skal bygge rundt der du bor, så må du nesten kjøpe tomtene som ligger rundt deg. Ingen eier utsikten og ingen kan bestemme hva og hvordan du skal bygge så lenge en følger reguleringsplanen. Søk om å bygg slik dere ønsker ts , så la kommunen avgjøre. Om naboen kun har utsikt å klage på, så kommer de uansett ikke langt. Det kan ta opp i mot et år før dere kanskje får starte å bygge om de klager hele veien, men de vinner nok ikke igjennom så lenge dere holder dere til reguleringsplanen. lykke til! 

Anonymkode: 1d8cd...298

• Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men tomta var til salgs. Det var lov til å bygge på den. Noen hadde kjøpt tomta før eller siden. Hva med å peke finger mot vedkommende som eide tomta og solgte den?! Hn kunne jo bare latt den ligge ubebygd! Eller gar vi en stilltiende enighet her i landet om at vi aldri skal kjøpe tomter til salgs dersom det kan være ugunstig for de andre som bor i nærheten? 

Før man kjøper seg tomt så bør man kalkulere inn hva et eventuelt drømmehus gjør med naboene. Ja. Man må se om ens egne planer står i stil med nabolaget. Gjør det ikke det, så bør man lete etter bedre forhold på en annen tomt. Så enkelt og greit kan det gjøres. Kanskje kunne det finnes andre kjøpere av tomten som hadde andre planer, som la mer tilrette for naboene, og således kunne bygge i all vennskap med naboene. 

Jeg skjønner ikke dem som kjøper tomter med store husdrømmer som nærmest går inn for å lage et helvete med naboene, med egoistiske holdninger. At nabohusene faller hundretusenvis av kroner i verdi som følge av dine husplaner er ikke faktisk ikke greit. Det vil aldri bli det. Og det vet alle som kjøper tomt om. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Wow jeg er sjokkert over at det faktisk er folk her som mener at ts bør finne en annen tomt og bygge der. Er det virkelig så mange egoistiske og dumme mennesker her i landet?

Hvem er mest egoistisk i saken? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vi måtte ha papirer fra naboene på godkjennelse før vi sendte hustegningene inn til kommunen for godkjennelse. Trodde det var slik i alle kommuner. Selv hadde jeg ikke kjøpt en tomt som gjorde at jeg kom til å ødelegge så mye for naboen. Noe godt naboskap er sikkert umulig, og de som kjenner naboen din vil sikkert støtte vedkommede, ikke dere. Jeg ville heller bygd hus et sted hvor jeg ikke ville risikert å straks bli mislikt av hele nabolaget.

Anonymkode: 59b6e...d63

Nabovarsel betyr ikke at naboen kan nekte deg å bygge hus på en tomt regulert til boligformål. Det betyr bare at naboen har fått beskjed om at det blir bygging i nabolaget. Og nei, det er ikke vanlig at naboen har rett til å se hustegningene og bestemme om du får lov til å bygge det eller det huset. Det er det kommunen som regulerer. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er risikoen man vet man tar. Er det et problem så får man kjøpe den andre tomta før det rekker å bli bygget noe der, eller bo et sted der det ikke vil bli bygget. 

Anonymkode: 2f679...7b9

Vi vil sannsynligvis komme i samme situasjon som naboen til ts i nær fremtid. Da vi bygde huset vårt var tomta foran regulert som friområde. Den ble altså omregulert. 
Vi kan sikkert kjøpe tomta, men det vil koste oss 1 1/2 mill. 
Det er ikke noen kjekk situasjon. Vi også står i fare for å miste sjøutsikt. 

Anonymkode: 18ec6...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...