Gå til innhold

Husbyggingen vår ødelegger naboens utsikt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er fryktelig ubehagelig, men vi skal altså bygge hus på en ubebygd tomt i et etablert nabolag. Det kommer til å stjele mye utsikt fra ene nabohuset som helt klart har innrettet seg som at det aldri ville bli bygget hus der. 

Nå har vi fått inn naboklage fra denne naboen og jeg ser for meg at det nå blir runde etter runde i både saksbehandling og rettsvesen. 

Så til spørsmålet. Vi har innrettet oss etter en veldig streng reguleringsplan, og ikke søkt om dispenasasjon på noe. Kan likevel plasseringen av huset være for ille for naboen til at det blir godkjent?

Tomten vår er dessverre upraktisk utformet, så å plassere huset slik at vi ikke tar sikt og samtidig får litt utsikt går ikke. Eneste som kunne gått er om vi senker hele huset, men da får vi bokstavelig talt null utsikt pga. naboene på andre siden igjen. Bygger vi makshøyde får vi himmelen i det minste. Er vi grusomme mennesker som prioriterer at vi får litt utsikt, selv om det går på bekostning av naboen? 

Noen gode råd ellers til hvordan gjøre situasjonen bedre?

Anonymkode: 56c53...c10

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Galdhøpiggen skrev (2 minutter siden):

Bygg hus et annet sted, ikke ødelegg for andre som bor der, det vil aldri bli et trivelig sted for dere om dere gjør dette

Om ikke vi gjør det må vi jo i så fall selge den, og så vil noen andre gjøre dette. Dette er nært en storby med stor mangel på boliger/tomter. Mulig det blir utrivelig forhold til den naboen ja.

ts

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok dessverre umulig å fikse denne situasjonen. Naboen får redusert verdi på eiendommen sin, og redusert trivsel i egen bolig. Det er ikke urimelig eller grusomt av dere, siden dere er innafor reguleringsplan, og dere utvikler deres eiendom på beste måte. Men likevel utrolig leit for naboen.

På den gode siden får dere neppe mange runder med saksbehandling. For det er ingen som eier utsikt. Den bare har veldig stor verdi uansett.

Anonymkode: 494bb...f0a

• Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om ikke vi gjør det må vi jo i så fall selge den, og så vil noen andre gjøre dette. Dette er nært en storby med stor mangel på boliger/tomter. Mulig det blir utrivelig forhold til den naboen ja.

ts

Spørs helt på hvor sterke du/dere er psykisk, hvis dere tåler å få naboene fullstendig mot dere så kjør på ellers er det lurt å selge og finne en annen plass. Det kan være svært belastende for enkelte å ha nabofienskap, så dere må gjøre en vurdering på dette. Når det allerede har kommet naboklage så kan det være en ekte kranglefant

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, dere belager dere altså å bo ett sted der det for alltid er dere som er de slemme som stjal utsikten fra naboen? Skal blir kjekt. 

Anonymkode: fe18a...734

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette hadde jeg så aldri giddet å innlate meg på. Man risikerer åååårevis med helsike.

Anonymkode: d458c...c91

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i naboen. Jeg hadde søkt om dispensasjon for å bygge enda høyere. 

Anonymkode: 7d421...1c6

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Hvor gammel er naboen? Vil han havne på gamlehjem, kjøpe en praktisk leilighet eller avgå med døden innen 10 år? = Bygg.

Anonymkode: 39af9...e40

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så vanvittig irriterende er dem som finner på å sette opp hus i allerede tettbebygde strøk. Verden er full av gode, ledige tomter, men å kline hus oppetter naboveggene dét skal altså folk gjøre! 

Jeg ville lagd et helvete for dere. Dere reduserer husverdien til naboene, og ødelegger både trivsel og utsikt. Skulle omså ha kjørt dere i retten for min del. 

Anonymkode: 021b4...f89

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er fryktelig ubehagelig, men vi skal altså bygge hus på en ubebygd tomt i et etablert nabolag. Det kommer til å stjele mye utsikt fra ene nabohuset som helt klart har innrettet seg som at det aldri ville bli bygget hus der. 

Nå har vi fått inn naboklage fra denne naboen og jeg ser for meg at det nå blir runde etter runde i både saksbehandling og rettsvesen. 

Så til spørsmålet. Vi har innrettet oss etter en veldig streng reguleringsplan, og ikke søkt om dispenasasjon på noe. Kan likevel plasseringen av huset være for ille for naboen til at det blir godkjent?

Tomten vår er dessverre upraktisk utformet, så å plassere huset slik at vi ikke tar sikt og samtidig får litt utsikt går ikke. Eneste som kunne gått er om vi senker hele huset, men da får vi bokstavelig talt null utsikt pga. naboene på andre siden igjen. Bygger vi makshøyde får vi himmelen i det minste. Er vi grusomme mennesker som prioriterer at vi får litt utsikt, selv om det går på bekostning av naboen? 

Noen gode råd ellers til hvordan gjøre situasjonen bedre?

Naboen visste det var en tomt der og det er reguleringsplanen vedkommende må klage på. Så bare kjøre på og bygge

Anonymkode: 5cb32...bf4

• Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er vi grusomme mennesker som prioriterer at vi får litt utsikt, selv om det går på bekostning av naboen? 
Noen gode råd ellers til hvordan gjøre situasjonen bedre? Anonymkode: 56c53...c10

Ja. Egoister turer frem som dere har tenkt å gjøre. Kjøp tomt et annet sted der dere ikke plager noen. Jeg hadde blitt forbannet om noen gjorde dette i mitt nærmeste nabolag. Skal en bygge så må en tilpasse seg det som allerede finnes der fra før av og ikke være til plage for folk fra første spatak.  

Anonymkode: 61851...01f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Egoister turer frem som dere har tenkt å gjøre. Kjøp tomt et annet sted der dere ikke plager noen. Jeg hadde blitt forbannet om noen gjorde dette i mitt nærmeste nabolag. Skal en bygge så må en tilpasse seg det som allerede finnes der fra før av og ikke være til plage for folk fra første spatak.  

Anonymkode: 61851...01f

Nettopp. Det er dem som må tilpasse seg nabolaget, ikke motsatt.

Å komme ny i gaten med egoismeholdninger vil kun gjøre livet deres surt. For alle. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det som er så vanvittig irriterende er dem som finner på å sette opp hus i allerede tettbebygde strøk. Verden er full av gode, ledige tomter, men å kline hus oppetter naboveggene dét skal altså folk gjøre! 

Jeg ville lagd et helvete for dere. Dere reduserer husverdien til naboene, og ødelegger både trivsel og utsikt. Skulle omså ha kjørt dere i retten for min del. 

Men TS kan da ikke bygge huset sitt i Sibir, bare fordi det er ledige tomter der🤣 

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galdhøpiggen skrev (23 minutter siden):

Bygg hus et annet sted, ikke ødelegg for andre som bor der, det vil aldri bli et trivelig sted for dere om dere gjør dette

Feil! 

Så lenge dere følger retningslinjer og reguleringsplan er det ok. Det er ikke deres feil at kommunen ønsker fortetting da det er stor mangel på tomter i byen. Det er synd at dere tar utsikt for naboen, men husk at det er ingen krav om utsikt og heller ingen krav om solforhold. Men jeg mener dere skal ta mye hensyn til naboen, så ikke misforstå! 

Vi driver selv og skal bygge ut. Har tatt mye hensyn, men vi stopper ikke vår drøm bare for å være venn med en nabo. Her tenker vi på oss selv som alle andre! 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men TS kan da ikke bygge huset sitt i Sibir, bare fordi det er ledige tomter der🤣 

Jo. Dem KAN jo det... Tviler for at noen nekter dem ;) 

Man kjøper ikke en tomt som med viten og vilje forringer naboene eller nabolaget. Dette visste jo TS om, og dem har lagt planer om å gjøre nettopp det. 

Skal dem bygge hus der så får dem bygge slik at huset ikke ødelegger for andre. Det er dem som må tilpasse seg, ikke motsatt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...