Gå til innhold

Flytte ut eller bo hjemme. Hva er best økonomisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg skal søke høyere utdanning til høsten. Jeg tenker på sykepleie i første omgang. For øyeblikket er jeg usikker på hva som er lurest å gjøre så jeg håper på noen gode råd.

Er det best å flytte ut for å studere (sosiale livet er begrenset nå uansett), eller er det like greit å bo hjemme når du faktisk har mulighet? Bor jeg hjemme vil jeg nok klare å spare minst 150 000 i løpet av studietiden, trives gjør jeg også. Velger jeg å flytte er økonomien strammere, sparer ingenting i egenkapital, men friheten med å bo for seg selv er deilig. 

Håper noen kloke hoder vil hjelpe meg litt på veien. 

J21

Anonymkode: 051af...a86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Best økonomisk for deg er selvfølgelig å bo gratis hjemme. Best økonomisk for foreldrene dine er at du flytter ut.

Anonymkode: f7e30...73e

• Liker 6
Skrevet

Du kan ha sosialt liv selv om du bor hjemme.

MEN du må bidra i husholdningen om du skal bo hjemme. Husk at du nå er voksen. 

Anonymkode: 644b3...8f2

• Liker 3
Skrevet

Hvis du har mulighet til å bo hjemme så ville nå jeg gjort det iallfall slik ting er nå.

• Liker 1
Skrevet

Kjøp deg en campingbil om du har førerkort, det er både billig og praktisk 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Best økonomisk for deg er selvfølgelig å bo gratis hjemme. Best økonomisk for foreldrene dine er at du flytter ut.

Anonymkode: f7e30...73e

Det er vel ikke akkurat sånn at foreldrene kan leie ut rommet hennes til prisen hun vil betale for å leie borte. Det gunstigste økonomisk for de som familie, er vel heller at hun betaler noen kroner for å bo hjemme? Har foreldrene god råd syns de sikkert bare det er kos å ha dattera boende hjemme uten at hun betaler noe for det.

Anonymkode: 8dd63...bed

• Liker 1
Skrevet

Du svarer jo på ditt eget spørsmål.

Så spørs det bare om foreldrene dine har nok naeringsvett til å kreve husleie. 

• Liker 1
Skrevet

Studietiden i egen hybel er noe jeg ikke ville gitt slipp på! Ja, det koster økonomisk. Men sosialt sett og for egen utvikling mot å bli en selvstendig voksen så er den tiden gull verdt! 

• Liker 3
Skrevet

Som det er nå ville jeg bodd hjemme og betalt for mat og en rimelig leie, pluss selvsagt bidratt med å lage mat og vasking. Men det kommer an på foreldrene. Er de kontrollerende, så tja. Ville selvsagt pratet om det som oppstår av konflikter. 

Alene på en 11 kvm hybel (den tråden om boligen i Vika) høres ikke spesielt hyggelig ut. 

Du er 21. Hvis du var min datter hadde jeg ikke krevd at du flyttet ut, men hadde satt noen regler om fordeling av husarbeid. Hadde også forventet at du ga beskjed om du ble sen en kveld. 

Skrevet

Ingenting av studielånet blir omgjort til stipend om du bor hjemme. Klarer du likevel å spare hele studielånet og sette i for eks aksjer vil dette være en greit egenkapital til å kjøpe leilighet etter studietiden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...