MyMichelle Skrevet 28. februar 2021 #1 Skrevet 28. februar 2021 På grunn av fornorskningen kan de færreste samer samisk. Dersom du er same, hva synes du om det? Har du lært språket som voksen? Du som ikke er same, mener du at en same må kunne samisk for at du skal godta personen som same? Jeg er sjøsame. Lærte noen få samiske ord som barn. Ordet same eksisterte forøvrig ikke. Ordet fjellfinn ble brukt. «Jævla fjellfinn» var et vanlig skjellsord enten personen var same eller ikke. På den ene siden skulle jeg ønske jeg hadde lært samisk, på den andre siden hadde jeg blitt mobbet hvis andre barn fikk vite om det. Jeg ville helst lært meg den sjøsamiske dialekten av nordsamisk som ble snakket i bygda. Men det er umulig, så jeg vurderer kurs i nordsamisk, basert på dialekten i Kautokeino. Fordi det er den som blir undervist her. På nettstedet samisk myteknuser står det hvor vanskelig språket er å lære for voksne. Jeg håper det er en myte... Noen erfaringer med å lære samisk som voksen?
Pipaluk Skrevet 1. mars 2021 #2 Skrevet 1. mars 2021 (endret) Jeg er ikke samme men jeg ønsker deg lykke til med språk opplæringen. Jeg tenker at det er viktig at du har noen å snakke samisk mer.Finnes det et miljø hvor du faktisk kan gå prate samisk med folk? Jeg vet ikke hvor du bor. Mange sier at samisk er vanskelig men jeg tror det avhenger av hvilken innstilling du har til det og ikke minst hvor mye egeninnsats du er villig til å legge i det.. Siden det er et finsk ugrisk språk så er det mulig at du må tilegne deg det på annen måte enn du ville gjort med annet språk som spansk og fransk. Du må kanskje starte med bøyningsendelsene Istedet for å gå rett på vokabular. Og er det noen språk lærere du kan spørre om hvordan du skal gå fram? Og det kan være nyttig. Lykke til! Endret 1. mars 2021 av Pipaluk 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #3 Skrevet 1. mars 2021 Min mormor var same og jeg hadde dermed hatt rett til å lære samisk på skolen som barn. Men også min mormor var assimilert og snakket ikke samisk. I hvert fall ikke som vi vet. Jeg elsker å lære språk. Er firespråklig og er i gang med å lære enda et ikke-latinsk språk. Samt at jeg liker å lære grunnleggende av lokale språk før reiser. Kunne godt tenke meg å lære lulesamisk for å ta tilbake deler av den samiske kulturen. Dessverre finnes ikke de hjelpemidlene (Duolingo og Pimsleur) for samisk som jeg pleier å bruke i begynnelsen. Veldig synd fordi det er mange andre språk på duolingo som også holder på å forsvinne og så har noen ildsjeler sørget for å få gjøre språkene tilgjengelig for alle og enhver. Jeg har lest at folk fra hele verden har vist sin interesse for å lære samisk på duolingo (dvs. enkelte av de som har skrevet i kommentarfelt har sagt at de er fra andre land og ikke er samer men er veldig interessert i å lære språket og kulturen). Skulle ønske noen samiske kulturinstitusjoner kunne jobbet med å få inn samisk på Duolingo og Pimsleur. Det hadde gjort det mye enklere for folk å starte med samisk språklæring og dermed mer utbredt. Slik det er nå går de samiske språkene alle som en mot å dø ut. Men det kunne til en viss grad blitt forebygget ved hjelp av å digitalisere det i populære språkprogram. Anonymkode: 4884d...de4 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #4 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min mormor var same og jeg hadde dermed hatt rett til å lære samisk på skolen som barn. Men også min mormor var assimilert og snakket ikke samisk. I hvert fall ikke som vi vet. Jeg elsker å lære språk. Er firespråklig og er i gang med å lære enda et ikke-latinsk språk. Samt at jeg liker å lære grunnleggende av lokale språk før reiser. Kunne godt tenke meg å lære lulesamisk for å ta tilbake deler av den samiske kulturen. Dessverre finnes ikke de hjelpemidlene (Duolingo og Pimsleur) for samisk som jeg pleier å bruke i begynnelsen. Veldig synd fordi det er mange andre språk på duolingo som også holder på å forsvinne og så har noen ildsjeler sørget for å få gjøre språkene tilgjengelig for alle og enhver. Jeg har lest at folk fra hele verden har vist sin interesse for å lære samisk på duolingo (dvs. enkelte av de som har skrevet i kommentarfelt har sagt at de er fra andre land og ikke er samer men er veldig interessert i å lære språket og kulturen). Skulle ønske noen samiske kulturinstitusjoner kunne jobbet med å få inn samisk på Duolingo og Pimsleur. Det hadde gjort det mye enklere for folk å starte med samisk språklæring og dermed mer utbredt. Slik det er nå går de samiske språkene alle som en mot å dø ut. Men det kunne til en viss grad blitt forebygget ved hjelp av å digitalisere det i populære språkprogram. Anonymkode: 4884d...de4 En liten tilleggskommentar her: I denne artikkelen står det litt om at Duolingo har lagt til språk som står i fare for å bli utryddet (og som vi idag vet har hatt svært stor suksess). Samisk er også nevnt i den forbindelse. Så jeg håper at i det minste et av de samiske språkene/aksentene blir lagt til Duolingo. Det trengs bare noen som tar initiativ og jobber med det. Deretter kan folk fra hele verden og ikke minste de med samiske røtter benytte deg av det i fremtiden. https://www.mentalfloss.com/article/560576/duolingo-adds-two-endangered-languages-course-offerings Anonymkode: 4884d...de4 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #5 Skrevet 1. mars 2021 På google søk fant jeg også dette tipset: Bli med å stemme for at Duolingo skal tilby samisk. Her er innlegget https://forum.duolingo.com/comment/15116540 Noen har til og med startet en "kampanje" for å få samisk til Duolingo. https://www.facebook.com/groups/visomvilhanordsamiskpaaduolingo/ Anonymkode: 4884d...de4 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #7 Skrevet 1. mars 2021 4 minutter siden, O.G. said: De fleste samer snakker samisk. Nope. Vi er veldig mange utflyttere og etterkommere etter fjellsamer, kystsamer kvein og reinsamer som ikke snakker annet enn norsk og engelsk. Kystsamene fantes helt ned til Rogaland, og de aller fleste ble utvannet med giftemål med søringer, tyskere, dansker, sørsvensker, hollendere etc. Om man tar dna test på samtlige nordmenn vil man finne at majoriteten har samisk blod i årene. Anonymkode: f8c3f...6ae 17
Pipaluk Skrevet 1. mars 2021 #8 Skrevet 1. mars 2021 O.G. skrev (21 minutter siden): De fleste samer snakker samisk. Dokumentasjon? 4
Gjest O.G. Skrevet 1. mars 2021 #9 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Nope. Vi er veldig mange utflyttere og etterkommere etter fjellsamer, kystsamer kvein og reinsamer som ikke snakker annet enn norsk og engelsk. Kystsamene fantes helt ned til Rogaland, og de aller fleste ble utvannet med giftemål med søringer, tyskere, dansker, sørsvensker, hollendere etc. Om man tar dna test på samtlige nordmenn vil man finne at majoriteten har samisk blod i årene. Anonymkode: f8c3f...6ae Dem menneskene du snakker om er vel egentlig ikke samer. Pipaluk skrev (4 minutter siden): Dokumentasjon? Beklager.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #10 Skrevet 1. mars 2021 O.G. skrev (24 minutter siden): Dem menneskene du snakker om er vel egentlig ikke samer. Beklager. Selvfølgelig er de det. Svært mange her i finnmark går i kofte, har barn i samisk barnehage, og lever et ganske 'samisk' liv (helt teit formulert men) og snakker alikevel ikke samisk. De fleste ungdommer her jeg bor snakker ikke samisk selvom besteforeldre og iblant foreldre snakker det. Anonymkode: ba933...2e4 10
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #11 Skrevet 1. mars 2021 Blir kanskje litt på siden, men jeg skulle ønske både samisk, døvespråk/tegnspråk -og internasjonale språk, hadde sin egen språkskole i norge, slik at det gikk an å lære utenom å ta en bahechelor-grad. Jeg bruker også Duolingo og Drops (bør sjekkes ut for vokabular), og tegnspråk har sin egen programvare man kan laste ned, men ellers så må man faktisk på universitetet for å studere språk og det synes jeg er litt for dårlig -mange der ute som ikke har ønske/mulighet til å bli student på universitetet som også gjerne skulle hatt mulighet til språkkurs! Anonymkode: a1fbd...08b 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #12 Skrevet 1. mars 2021 O.G. skrev (3 timer siden): De fleste samer snakker samisk. Du kjenner til historien til samer, ikke sant? Du vet at opp til for bare noen hundre år siden har samer blitt brent på bål og mishandlet på grunn av sin identitet? Du vet at noen unge samer har olde/tippoldeforeldre som ble sendt på tvang i internatskoler dvs. skillt fra foreldrene sine og nektet å snakke samisk seg i mellom? Mange ble utsatt for horrible eksperimenter for å sjekke om de var undermennesker/dyr. Samer er blitt tvunget til å assimileres og idag blir mange utsatt for rasisme. I min familie har mange tiet om sin identitet. De ble oppdratt til å gjøre det på grunn av latterliggjøringen de ble utsatt for i tidligere generasjoner. Idag er det derfor mange samer som ikke kan samisk og dermed ikke kan lære barna verken språket eller kulturen, samt at det fortsatt er skam rundt identiteten. Anbefaler denne mini-serien: https://tv.nrk.no/serie/samenes-tid/sesong/1/episode/1/avspiller Anonymkode: 4884d...de4 12
Pipaluk Skrevet 1. mars 2021 #13 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Selvfølgelig er de det. Svært mange her i finnmark går i kofte, har barn i samisk barnehage, og lever et ganske 'samisk' liv (helt teit formulert men) og snakker alikevel ikke samisk. De fleste ungdommer her jeg bor snakker ikke samisk selvom besteforeldre og iblant foreldre snakker det. Anonymkode: ba933...2e4 Det er vel bare i rent samiske kommuner som Karasjok og Kautokeino hvor samisk blir et naturlig morsmål? Der bor det jo 90 prosent samer som snakker samisk. At de forsøker å integrere flyktninger der, er jo ganske meningsløst, så lenge de ikke kan samisk 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #14 Skrevet 1. mars 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Blir kanskje litt på siden, men jeg skulle ønske både samisk, døvespråk/tegnspråk -og internasjonale språk, hadde sin egen språkskole i norge, slik at det gikk an å lære utenom å ta en bahechelor-grad. Jeg bruker også Duolingo og Drops (bør sjekkes ut for vokabular), og tegnspråk har sin egen programvare man kan laste ned, men ellers så må man faktisk på universitetet for å studere språk og det synes jeg er litt for dårlig -mange der ute som ikke har ønske/mulighet til å bli student på universitetet som også gjerne skulle hatt mulighet til språkkurs! Anonymkode: a1fbd...08b Folkeuniversitetet har kurs i nordsamisk akkurat nå, men husker ikke hvor. Det er vanlige språkkurs, på tross av navnet. Jeg er ikke same og kan ikke hjelpe ts, men vil gjerne være en motvekt til den over som ser seg bedre egnet til å definere hvem samer er enn FN og sameting. Det å lære et språk i en helt ny språkgruppe kan nok være mer utfordrende fordi man ikke kan lene seg på vokabularet, men det er absolutt ikke umulig. Det spørs litt på hvor stor erfaring du har med å lære språk fra før, men jeg tenker at den motivasjonen du kommer inn med er gull verdt. Og så spørs det jo litt på forventningene - det å lære et språk som om du har snakket det fra barnsben av er kanskje vanskelig, men en grunnleggende forståelse vil likevel være en kulturell døråpner og jeg ønsker deg lykke til med å finne tilgang til hjertespråket ditt. Anonymkode: 07699...d4b 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #15 Skrevet 1. mars 2021 Pipaluk skrev (4 timer siden): Det er vel bare i rent samiske kommuner som Karasjok og Kautokeino hvor samisk blir et naturlig morsmål? Der bor det jo 90 prosent samer som snakker samisk. At de forsøker å integrere flyktninger der, er jo ganske meningsløst, så lenge de ikke kan samisk Jeg kjenner faktisk flere flyktninger som har lært seg samisk. 2 familier, men de har jo bodd her i over 10 år nå. Jeg bor i et tettsted utenfor Karasjok. Mange samiske, men ungdommen gjør lite for å opprettholde språket. Snakker kanskje litt samisk med foreldre ol, men mest norsk. Anonymkode: ba933...2e4 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #16 Skrevet 2. mars 2021 En samisk språk-app, også for lulesamisk og sørsamisk: https://ovttas.no/nb/digitala-resursa_new-amigos-app Her er forresten min mest brukte "samisk-tjeneste", oversetter fra nordsamisk til norsk: http://jorgal.uit.no/index.nob.html?dir=sme-nob#translation Utviklet av universitetet i Tromsø, den er ikke perfekt men den lærer og blir bedre og bedre jo mer vi bruker den. Anonymkode: 49923...457
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #17 Skrevet 2. mars 2021 Pipaluk skrev (På 1.3.2021 den 20.25): Det er vel bare i rent samiske kommuner som Karasjok og Kautokeino hvor samisk blir et naturlig morsmål? Der bor det jo 90 prosent samer som snakker samisk. At de forsøker å integrere flyktninger der, er jo ganske meningsløst, så lenge de ikke kan samisk Er de flyktninger så kan de neppe norsk heller, så kan ikke se noe problem med det? Anonymkode: 49923...457 1
Pipaluk Skrevet 3. mars 2021 #18 Skrevet 3. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er de flyktninger så kan de neppe norsk heller, så kan ikke se noe problem med det? Anonymkode: 49923...457 Vet ikke hva du vil frem til, men introduksjonsprogrammet er kun på norsk. Det kan ikke være lett å lære norsk i Sameland når alle du møter snakker samisk. Det er vanskelig å snappe opp norske ord. Det er heller ikke som jeg vet rene norskspråklige skoler der. Alle er tospråklige. Endret 3. mars 2021 av Pipaluk 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #19 Skrevet 3. mars 2021 Bare tull! Det var «i gamle dager» at samene skulle fornorskes. Nå er det tydeligvis «in» å være same, og alle som har en tippoldemor som var halvt same, føler seg plutselig sååå samisk, og er berøvet både språk og kultur🙄 De som er samer, snakker samisk! Ja, det er et språk som er vanskelig å lære. Og det finnes ikke dna test som viser om man er same. Anonymkode: 3d14e...68f 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #20 Skrevet 3. mars 2021 On 3/1/2021 at 4:46 PM, O.G. said: Dem menneskene du snakker om er vel egentlig ikke samer. Beklager. Jo, de er faktisk det. Du skal ikke mer enn to ledd tilbake for å finne fullblods kystsamer. Anonymkode: f8c3f...6ae 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå