Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant ut at jeg er gravid nettopp, ikke planlagt. Jeg går på p-piller og har nylig vært i røntgen + operasjon i narkose, og etter dette tatt Paralgin forte, arcoxia smertestillende i en uke. Noen som vet hvor skadelig dette er, jeg aner ikke hvor langt på vei jeg er pga. jeg har tatt minipille som jeg ikke får menstruasjon når jeg tar.. husker bare godt at ved røntgen sporte de om jeg kunne være gravid, og jeg sa selvfølgelig nei siden jeg aldri hadde trodd jeg skulle bli gravid på pilla. Går derfor ut fra at det er skadelig.

Anonymkode: 4e512...7be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Måtte selv ta røntgen noen par ganger nå mens jeg var gravid, ekstremt liten sjans for at noe skjer :) å ko tidligere k svangerskapet jo bedre.

Paralgin Forte er et smertestillende som inneholder paracetamol og opioidet kodein. Bruk av legemidler som inneholder opioder bør om mulig unngås i graviditeten (1). Ut i fra tilgjengelige data er det ikke konkludert med en økt risiko for fosterskader ved behandling med paracetamol/kodein tidlig i graviditeten.

https://relis.no/sporsmal_og_svar/relisdb/4-5950

Anonymkode: 07daa...3bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Måtte selv ta røntgen noen par ganger nå mens jeg var gravid, ekstremt liten sjans for at noe skjer :) å ko tidligere k svangerskapet jo bedre.

Paralgin Forte er et smertestillende som inneholder paracetamol og opioidet kodein. Bruk av legemidler som inneholder opioder bør om mulig unngås i graviditeten (1). Ut i fra tilgjengelige data er det ikke konkludert med en økt risiko for fosterskader ved behandling med paracetamol/kodein tidlig i graviditeten.

Tusen takk for svar, ble litt beroliget nå. Skal selvfølgelig snakke med lege om dette, men greit å vite litt på forhånd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for svar, ble litt beroliget nå. Skal selvfølgelig snakke med lege om dette, men greit å vite litt på forhånd

Tror det går helt fint! :)

jeg måtte ta røntgen 5 ganger og tilbudt stekte smertestillende. Selvfølgelig er det ikke optimalt men gevinsten av behandling er ofte stor iforhold til risikoen. 

her er også litt info https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/undersokelser/rontgenstraling-under-graviditet/

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var gjennom operasjon med narkose da jeg uviten var gravid 7+0 uker, og jeg tok 9 tabletter før operasjonen + sterke smertestillende dagene etter. Baby ble født i desember og er et utrolig velskapt og nydelig menneske ! Anbefaler å kontakte lege å høre hva en sier :)

Anonymkode: eef62...d2f

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 20.30):

Kan man få en unge som et avhengig ?

Når man spiser PF?

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (Akkurat nå):

Kan man få en unge som et avhengig ?

Når man spiser PF?

Ja, om man tar daglig mot slutten av svangerskapet. 

Anonymkode: 3ee2c...6dc

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, om man tar daglig mot slutten av svangerskapet. 

Anonymkode: 3ee2c...6dc

Ok. Takk for svar. Det er ikke bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...