Gå til innhold

Meldeplikt til eksen man har barn sammen med, når man har fått ny kjæreste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Inspirert av tråden om å informere eksen når ny kjæreste flytter inn.

Her har vi noenlunde samme problemstilling - vi har vært «skjulte» kjærester i 9mnd og jeg skal nå snart møte barna. Han er redd for at hun sier til barna om han forteller om oss, før han rekker å si det til ungene. Samtidig blir det også galt om ungene kommer å forteller henne det først. Men er det sånn at mora til barna må få vite det? Hvordan ville du likt det? Er overhode ikke godt samarbeid mellom dem.... 

Anonymkode: 908a1...3d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man har ingen meldeplikt juridisk.

Det er - selvfølgelig - normal folkeskikk å informere. 

Anonymkode: a4a8d...c70

• Liker 8
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Her har vi noenlunde samme problemstilling - vi har vært «skjulte» kjærester i 9mnd og jeg skal nå snart møte barna. Han er redd for at hun sier til barna om han forteller om oss, før han rekker å si det til ungene. Samtidig blir det også galt om ungene kommer å forteller henne det først. Men er det sånn at mora til barna må få vite det? Hvordan ville du likt det? Er overhode ikke godt samarbeid mellom dem.... 

Nei Mora har ikke krav på og vite om eksen Hennes har fått seg kjæreste eller partner det bestemmer dere selv om dere ønsker og fortelle til hun eller ikke det har hun ingenting med hun har ikke rett til og bestemme over deres lov eksen Hennes som er far til barna Hennes er ikke sammen med hun lenger og hun er ikke del av familien lenger men barna derimot er del av din kjærestes familie og har rett til og få vite om dere og når dere har vært sammen såpass lenge så er det vel på tide at de får vite om deg? Om barna snakker om dere til sin mor spiller vel ingen rolle? Det eneste er vel at hun blir bitter og sjalu men hun har ikke rett til og blande seg.

Anonymkode: 96745...498

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei Mora har ikke krav på og vite om eksen Hennes har fått seg kjæreste eller partner det bestemmer dere selv om dere ønsker og fortelle til hun eller ikke det har hun ingenting med hun har ikke rett til og bestemme over deres lov eksen Hennes som er far til barna Hennes er ikke sammen med hun lenger og hun er ikke del av familien lenger men barna derimot er del av din kjærestes familie og har rett til og få vite om dere og når dere har vært sammen såpass lenge så er det vel på tide at de får vite om deg? Om barna snakker om dere til sin mor spiller vel ingen rolle? Det eneste er vel at hun blir bitter og sjalu men hun har ikke rett til og blande seg.

Liv**

Skrevet

Både min eksmann og jeg informerte hverandre først før barna ble koblet inn. Det er veldig lurt å starte ordentlig selv om det ikke er en plikt 

• Liker 5
Skrevet

Moren til barna har ingen rett eller krav om å få vite en dritt om hva faren til barna gjør på kjærlighets fronten. Så lenge barna har det fint så trenger ikke hun vite noe som helst. 

Anonymkode: 9f147...3f0

• Liker 1
Skrevet

Har man barn sammen som ny partner involveres i, så informerer man selvfølgelig! Ryddighet, åpenhet er til barnas beste. Fatter ikke at det finnes så mange som ikke har dette under huden

Anonymkode: bcfaa...2ec

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har man barn sammen som ny partner involveres i, så informerer man selvfølgelig! Ryddighet, åpenhet er til barnas beste. Fatter ikke at det finnes så mange som ikke har dette under huden

Men er vanskelig å vite hva andre parten vil, når samarbeidet er dårlig fra den siden. 

Skrevet

Ingen juridisk plikt. 

For ordens skyld synes jeg det er best å informere eksen først, og deretter informere barna. 

Det er ingen grunn til å informere eksen om at du dater eller er blitt sammen med noen som du ennå ikke har tenkt å introdusere barna. Det er kun når barna skal informeres at eksen også bør informeres. 

Kjæresten sa fra til eksen at han hadde begynt å treffe noen da vi ble sammen. Hun reagerte med fullt raseri. Hennes venninner begynte så å snoke på hans sosiale medier og kom frem til meg. Da ble hun igjen forbanna, fordi jeg var yngre og jeg vet ikke hva.

Så moralen er, du kan gjøre alt rett og likevel få mye dritt i retur. Det er mye følelser i forbindelse med samlivsbrudd, og ikke alle klarer å tøyle seg. Men det er greit å ha sitt på det rene. 

Anonymkode: d9801...609

• Liker 1
Skrevet

Så da kan han jo bare fortelle det til ungene når de er hos han også sender han bare en sms til eksen etterpå og forteller at han har gått inn i et seriøst forhold for lenge siden og at han nå har fortalt det til barna. Det er best at han forteller eksen det, ikke ungene.

Anonymkode: c4235...915

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men er vanskelig å vite hva andre parten vil, når samarbeidet er dårlig fra den siden. 

Spiller jo ingen rolle. Ikke foreldrekonflikten/samarbeidsutfordringene som skal styre og tilpasses

Skrevet

Hvis dere risikerer at det blir brukt mot dere at hun ikke fikk vite det, så kan det jo være en idè å si det, selv om samarbeidet er dårlig. Det blir sikkert ikke et bedre samarbeid av at hun får vite det gjennom barna.

Skrevet (endret)

Jeg valgte å informere eksen til tross for dårlig samarbeid og minimalt med samvær (bf velger selv å ikke ville ha det 😞). Både jeg og kjæresten syntes det var det som var riktig, istedenfor at han skulle høre det fra andre

Endret av Uperfekt mamma
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 20.00):

Hva om han forteller barna om sin nye kjæreste, den dagen de kommer til ham, og sender sms til mor etterpå: Jeg har ny kjæreste, i 9 mnd nå, seriøst, vil kjæresten skal treffe barna snart, har fortalt barna om kjæresten.

Tenker at det verste med at mor får vite det av barna, er at hun kanskje ikke klarer å holde maska og lager sur stemning. Synd for barna..  Samme hvis mor forteller barna om nye kjæresten før far, så kan de ble negativt innstilt til deg før de har møtt deg. 

Han har selfølgelig ikke meldeplikt, men tenker man på det beste for barna, så er det jo at hun vet om nye kjæresten når barna forteller om det

Anonymkode: 57be6...6fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Greit å informere eksen om ny partner. Jeg hadde selv ønsket å vite om noen er sammen med barna mine. 

Hvis du er redd for at mor snakker stygt om deg til barna så er dere lure å forteller mor om det når barna er hos sin far. Så rekker barna kanskje å legge sin mening om deg først. 

men barna skal ikke måtte bli dradd inn i voksnes konflikter. Hadde eksen min latt være å fortelle meg om ny dame og hun hadde vært med ungene mine hadde jeg blitt mer sint tror jeg. Redd for at dere kanskje fyrer mer på bålet. 

Er far redd for at det skal bli styr så anbefaler jeg at han bestiller time på familievernkontoret. 

Anonymkode: b989c...dbf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 20.00):

Eks skjulte kjæresten sin til og med etter de flyttet sammen. Første gang jeg fikk høre om henne var fordi barnet fortalte. 

Så lenge barnet er fornøyd så bryr jeg meg lite. Selv informerte jeg om forhold, møte og flytting sammen, men alle er forskjellige. Hvorfor han har skjult alt dette, vet ikke jeg, men det høres bare rart ut. 

Anonymkode: 750d8...dd9

Skrevet

Det er ikke plikt, men jeg og min eks hadde dette med som et eget punkt i samværsavtalen, at vi informerer den andre om ny partner før barna blir involvert. Det har vi også gjort. Det er det mest ryddige, synes jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
anniewal skrev (2 minutter siden):

Det er ikke plikt, men jeg og min eks hadde dette med som et eget punkt i samværsavtalen, at vi informerer den andre om ny partner før barna blir involvert. Det har vi også gjort. Det er det mest ryddige, synes jeg.

Det hadde vi også, han brøyt det, jeg holdt det. Å ha noe skriftlig behøver ikke bety at det holdes. 

Anonymkode: 750d8...dd9

Skrevet

Meldeplikt nei, men har ikke alle foreldre litt lyst på en liten oversikt over hvilke mennesker deres små unger har kontakt med igjennom de årene de har det daglige ansvaret for dem`?

Skrevet

9 måneder uten å involvere barna synes jeg høres fornuftig ut. Jeg skulle ønske min eks var like varsom, da hadde jeg gledet meg på hennes vegne.  

Desverre er folk forskjellige, noen er sykelige sjalu og bærer nag i lang tid. Uansett synes jeg dere kan informere om det nå, jeg synes det virker som dere opptrer svært ryddig med hensyn på barna. Uansett om dere får en positiv eller negativ reaksjon, gjør dere ingen ting galt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...