AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #1 Skrevet 28. februar 2021 F. eks. når det gjelder frykt for mørket og "monstre", så er det mange foreldre som forsterker denne frykten ved å bekrefte at monstrene finnes ved å late som de "skremmer bort monstrene", eller bruke "monsterspray", etc. Hvorfor forklarer dere ikke den evolusjonære grunnen til at mennesker er redd for monstre? At da menneskene bodde og sov utendørs overlevde de menneskene som var redd for monstre (aka. rovdyr) og tok sine forhåndsregler. Men at i dag trenger vi ikke være redd for rovdyr, siden vi sover trygt innendørs. Alle barn med normal kognitiv utvikling forstår dette. Det må da være bedre å dekonstruere hva monstrene er (rovdyr), enn å bekrefte at de finnes på soverommet og forsterke frykten for dem. Hvis du stadig "skremmer vekk" monstrene på soverommet, så bekrefter du at de finnes der. Anonymkode: 308c2...102 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #2 Skrevet 28. februar 2021 Tror de færreste barn tenker på rovdyr når de er redde for monstre. Her sier jeg enkelt og greit at monstre ikke finnes. Aldri falt meg inn å bruke monsterspray eller lignende. Anonymkode: b04cd...5ab 1
minister-mio Skrevet 28. februar 2021 #3 Skrevet 28. februar 2021 Jeg tror ikke det er så vanlig å skremme bort monstre 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #4 Skrevet 28. februar 2021 Barnet mitt er ikke redd for monstre, men har skjønt at barna i barnehagen snakker om dem som noe skummelt, og så brøler de litt og ler. Anonymkode: 66973...c7e 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #5 Skrevet 28. februar 2021 Jeg var redd for monstre da jeg var barn, men var aldri et rovdyr jeg var redd for. Jeg var redd for skyggene, bråket, stillheten, å være alene, mørket som gjorde at jeg ikke kunne orientere meg. Som voksen skjønner jeg at dette er det jeg var redd for, men som 4 åring var det veldig godt at mamma sa at monstre ikke finnes og at jeg fikk sove med nattlys og døra åpen... Og å forklare den evolusjonære grunnen til at monstre ikke finnes funker dårlig med en 4 eller 6 åring som er redd. For det første må du forklare begrepene, og for det andre så er barn lite mottakelige for informasjon de ikke er interessert i å høre på. Når barn er redde vil de ha trøst. Ikke en forklaring om hvorfor de ikke skal være redde. Ethvert menneske som har noe som helst empati, forståelse og som har vært borti barn, vet at de ikke nødvendigvis forstår lange forklaringer om verden for lenge siden, særlig når de er trøtte og redde. Det betyr ikke at de er dumme. Det betyr at de er barn! Anonymkode: 411a3...23d 8
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #6 Skrevet 28. februar 2021 Dei snakkar om monster i barnehagen. Les monster-bok og leitar etter monster-fotavtrykk. Eg forklarer at monster ikkje finst, at det berre er noko som folk har funne på og som det står om i bøker og er på tv. Forklaring godtatt 🙂Tror det blir verre viss eg opnar skapdører og tittar under senga for å sjekke om det er monster-fritt (Tommy og Tigern heh) Synes det er koselig at barnet tror på tannfeen og julenissen. Men monster og spøkelse treng vi ikkje 🙂 Anonymkode: 8c14d...79d 2
Gjest theTitanic Skrevet 28. februar 2021 #7 Skrevet 28. februar 2021 Interessant tråd for foreldre overfører sine frykter ubevisst til barna. Ikke for monstre, men frykt for tyver, dyr, lyder+++ ved å være skvetne, sjekke at alt er låst, titte seg over skulderen, sjekke hva som er utenfor osv. Og de overfører helseangst og frykt for korona ikke minst. Hva er for mye og hva er å være normalt påpasselig? Kroppskomplekser og usunne matvaner. Dine unoter blir barnas unoter uten at du tenker over det. Her har alle godt av å bli mer bevisst. Om monstre så får man vel si som pappaen til Albert åberg; " det er faktisk veldig sjelden å finne løver i klesskap. "
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #8 Skrevet 1. mars 2021 Datteren vår er redd for reven, det var en periode med monstere også, og da sa jeg at de kun finnes på tv og youtube. Jeg forklarte henne at reven er redd for mennesker og ikke tør å komme inn til oss. Noen her nevner at vi overfører våre frykter til barna, som å sjekke at alt er låst, osv.. Frykt er en naturlig ting i hvert menneske, avhengig av grad og hva det er. Å sjekke ting av sikkerhetsmessige hensyn er kanskje en sunn ting? Å gjøre noe pga frykt trenger ikke være negativt, så langt det er rasjonelt. Det er bra å være litt redd. Så lenge vi forklarer barna våres årsaken til frykten og hva man kan gjøre for at vi skal føle oss trygge. Anonymkode: 1c068...a0d 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #9 Skrevet 1. mars 2021 Er det så mange foreldre som later som monster finnes da? Derimot er det jo svært mange som overføre sin angst til barna. Dor tiden er jo hysteri for corona-virus det mest aktuelle. Mange i klassen til jentungen har utviklet fullstendig fobi mot virus og bakterier siste året. Vi har jobbet intens med å trygge henne og forklare at corona ikke er farlig for de aller, aller fleste. I vår var hun så redd at hun hysterisk holdt seg for ørene og gråt hvis ordet corona ble navnt på radio, eller hun leste ordet et sted. Andre typiske ting er jo å være redd edderkopper, slanger, hunder, rotter og mus, høydeskrekk, å være redd kidnapping og påkjørsler, falle av hesten eller hodeskader ved sykling, skøyter eller ski... Anonymkode: 73b6a...f9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå