Gå til innhold

Ønsker mer bringebærbusk men sameier vil ikke fordi han mener de sprer seg for mye

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi hadde en fantastisk høst i fjor da vi hver dag etter barnehagen plukket bær på den lille bringebærbusken bak huset. Har så lyst til å ha flere av disse, barnet og jeg har storkost oss. Så hadde jeg lyst å sette ei busk til så det ble litt flere bær, men den andre som eier boligen mener at det kan vi ikke ha fordi de sprer seg for mye. Er dette riktig? Er det ikke bare å stusse den nye busken? Det er jo ikke som at det plutselig står opp en skog av bringebærbusk i hagen over natten. Jeg liker litt hagearbeid.

Anonymkode: c2253...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bringebærbusk=ugress.

De sprer seg på alle mulige, og umulige, steder på tomta. Mange bærer ikke bær. De bare tar opp plass, lys og næring fra jorda som andre planter skal ha, og oppfører seg på alle vis som ugress.

Anonymkode: 7bd8b...f45

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de sprer seg mye. Og raskt. Du finner nok noen nye allerede til våren. Jeg skjønner dem hvis de ikke er veldig glade i bringebær 😅 har du vurdert rips, solbær eller stikkelsbær? De er litt enklere å holde styr på. Spes rips er enkel. Solbær blir det også flere av hvis man ikke følger med. Stikkelsbær tror jeg også er enkle. Rips er nok enklest. Og det er alltid godt med ripsgele eller ripssaft. 

Anonymkode: 303dc...b55

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i en tomannsbolig eller er det et medlem i din husstand som ikke vil ha flere bringebærbusker?

Jeg planter hva enn jeg ønsker i hagen uten å konferere med mannen, det er jeg som steller i hagen uansett...

Min erfaring med bringebær er at jeg synes villbringebær sprer seg, mens bringebærbuskene jeg har kjøpt på hagesenter har holdt seg der jeg planter de. Det kommer jo nye skudd, men samtidig dør de som har båret bær så det jevner seg ut.

Anonymkode: becf9...c09

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi hadde en fantastisk høst i fjor da vi hver dag etter barnehagen plukket bær på den lille bringebærbusken bak huset. Har så lyst til å ha flere av disse, barnet og jeg har storkost oss. Så hadde jeg lyst å sette ei busk til så det ble litt flere bær, men den andre som eier boligen mener at det kan vi ikke ha fordi de sprer seg for mye. Er dette riktig? Er det ikke bare å stusse den nye busken? Det er jo ikke som at det plutselig står opp en skog av bringebærbusk i hagen over natten. Jeg liker litt hagearbeid.

Jo. Det er akkurat sånn det er. Kanskje ikke egentlig over natten, men det kan ofte føles sånn. Med bringebærbusker ute på vift er du aldri opprådd for hagearbeid, det er sikkert og visst. De sprer seg med rotutløpere, og disse vokser raskt og langt og så spretter det opp bringebærbusker på alle mulige og umulige steder. I plenen, i blomsterbedet, i grusen, hos naboen(e), midt under treplattingen så du aldri får røsket den skikkelig opp, etc. etc. 

Anonymkode: e5c8d...e72

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en type bringebær som ikke slår rotskudd, og som dermed ikke sprer seg noe særlig. Ville sjekket det opp.

Som flere andre sier, vanlig bringebærbusk er for ugress å regne.

Anonymkode: 13fb5...509

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De sprer seg som skabb. I fjor etter å ha bodd her i ti år så begynte det plutselig å vokse opp en I blomsterbedet mitt. Jeg har ikke bringebær på tomta mi I det hele tatt, men naboen har tre busker på sin tomt, så det må være en av de som har latt røttene sine pille seg vei over til meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trynefaktor
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

De sprer seg raskt og tåler mye. 😅

Vi flyttet noen busker til andre siden av tomta, de vokser som bare det der de står nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har vi problem med bringebær langs fortauet (som er veldig koselig når vi går tur), de har forplantet seg inn i hele hekken vår, hagen, blomsterbedet.. Jeg går rundt hvert år å røsker de opp, og blir lei meg hver gang jeg ikke får med meg hele rota.. 

Rips er kjekt å ha! Det var et veldig godt forslag og mye dere kan lage av det. 

Anonymkode: 0f2ae...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du bor i en ok klimasone kan du prøve å ha dem i store potter, eller helt isolerte bed.

Anonymkode: d4bff...fc7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med blåbær,? Vi har 3 busker i vær sin potte ,de gir mye bær! Ungene elsker å plukke selv!

Anonymkode: a403d...a4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bringebær  skal heller ikke stusses. Du skal ta bort den greina som det har vært bær på, det kommer bær på de greinene som kom året før.

Anonymkode: 6f577...887

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp en busk som ikke sprer seg, og plant den i ei stor potte/blomsterkasse. Villbringebær sprer seg som bare det.

Anonymkode: 8323e...920

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bringebær sprer seg, ja. Her må vi røske opp hele hagen for bringebærbusker med jevne mellomrom. 

Anonymkode: b4680...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer nok an på buskene. Vi har det, og jeg aner ikke når de er plantet. De har ikke spredd seg. Vet ikke hva de heter, de har sikkert stått her i flere tiår.

Anonymkode: a0285...5d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Undersøk forskjellige busktyper? Mine besteforeldre hadde mange bringebærbusker, sikkert 10-12 i hagen, de holdt seg fint på sitt område i hagen.. vi var og plukket bær der hvert år og jeg kan ikke huske at de noen gang spredde seg eller ødela for noe annet. De hadde rips, solbær, plommer og epler også som ikke ble påvirket av bringebærbuskene. 

(De hadde ikke villbringebær-busker, det var sånne bringebær man kjøper i butikken)

Anonymkode: a91ee...676

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Undersøk forskjellige busktyper? Mine besteforeldre hadde mange bringebærbusker, sikkert 10-12 i hagen, de holdt seg fint på sitt område i hagen.. vi var og plukket bær der hvert år og jeg kan ikke huske at de noen gang spredde seg eller ødela for noe annet. De hadde rips, solbær, plommer og epler også som ikke ble påvirket av bringebærbuskene. 

(De hadde ikke villbringebær-busker, det var sånne bringebær man kjøper i butikken)

Besteforeldrene mine gjorde nok jevnlig hagearbeid her da, men kan ikke huske at de noen gang pratet om at dette var uvanlig mye arbeid eller ikke håndterbart...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 19.25):

Bor du i en tomannsbolig eller er det et medlem i din husstand som ikke vil ha flere bringebærbusker?

Jeg planter hva enn jeg ønsker i hagen uten å konferere med mannen, det er jeg som steller i hagen uansett...

Min erfaring med bringebær er at jeg synes villbringebær sprer seg, mens bringebærbuskene jeg har kjøpt på hagesenter har holdt seg der jeg planter de. Det kommer jo nye skudd, men samtidig dør de som har båret bær så det jevner seg ut.

Anonymkode: becf9...c09

Er ingen ekspert, men hadde også bringebær som fulgte med eiendommen jeg kjøpte. De holdt seg på et sted, gjødslet  kun der de var. De lå litt i utkanten, men så ikke bringebærbusker andre steder og disse hadde vært der i mange år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Foreldrene mine har to bringebærbusker i hagen. De hadde bare ett i mange år før det plutselig dukket opp et til. Men at de sprer seg mye har jeg ikke opplevd. Bare kommet to busker på de 50 årene de har bodd der og de har stor hage med god plass til overpopulasjon av bringebær!

Anonymkode: 33ea3...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bringebærbusk man kjøper er vel en variasjon som ikke sprer seg slik.

Villbringebær kan du ikke styre. Den dukker opp der det passer seg. Men det er virkelig ikke noe å gnåle om (naboene). Det er ikke sånn at bringebærbuskene bare plutselig kommer opp midt i hagen eller foran inngangsdøren. Nye busker kommer ofte opp der man har felt trær og slikt året før eller tidlig på året. Spesielt om man ikke rydder opp. Hvis du ser for eks en skråning hvor det ligger masse kvist og skrot som er nytt, så kommer det sikkert bringebær der senere.

Skjønner uansett ikke at folk er så sykt sure og grinete over bær. Har folk ingen hverdagsmagi lengre? Jeg fikk villrips snikende inn mot hagen for noen år siden og ble kjempeglad! Åt masse rips og tok en avlegger og plantet i et bed. 

Anonymkode: 6814b...fae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...