Gå til innhold

Kjerringråd som er FEIL og/eller SKADELIGE, men som alle tror på

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen gode eksempler på det?

Anonymkode: ec49b...117

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En myte som irriterer meg er at man blir syk av å fryse, så når folk kommer med rådet "kle på deg så du ikke blir syk" blir jeg irritert. 

Man blir ikke syk av å fryse, man blir syk av virus/bakterier. Ved langvarig frysing kan immunforsvaret senkes og man kan bli lettere mottakelig for infeksjon, ja, men frysing i SEG SELV gjør absolutt ingen syke. 

til og med journalister i NRK kommer med slik feilopplysninger, det irriterer meg. 

https://www.nrk.no/norge/220-rekrutter-i-karantene-pa-sessvollmoen-1.15134625

Soldatene ble ikke syke av våte støvler, men pga en (eller flere) hadde med seg smitte inn i leiren. 

Anonymkode: 07d95...540

• Liker 34
Skrevet

At sår trenger luft for å gro. 

• Liker 7
Skrevet

Ikke bade/svømme etter måltid, da det er fare for krampe.. ikke sant

Anonymkode: 6478b...421

• Liker 7
Skrevet

At å drikke masse tranebærjuice eller appelsinjuice kurerer urinveinsinfeksjon 

Anonymkode: 30642...e7b

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En myte som irriterer meg er at man blir syk av å fryse, så når folk kommer med rådet "kle på deg så du ikke blir syk" blir jeg irritert. 

Man blir ikke syk av å fryse, man blir syk av virus/bakterier. Ved langvarig frysing kan immunforsvaret senkes og man kan bli lettere mottakelig for infeksjon, ja, men frysing i SEG SELV gjør absolutt ingen syke. 

til og med journalister i NRK kommer med slik feilopplysninger, det irriterer meg. 

Soldatene ble ikke syke av våte støvler, men pga en (eller flere) hadde med seg smitte inn i leiren. 

En myte er ikke et kjerringråd.. 

Som veterinær har jeg opplevd at folk tror at å spyle ned kamillete hjelper mot øyebetennelse hos dyr, faktum er at det gjør vondt veldig mye verre. 

Anonymkode: b51ee...e7b

• Liker 4
Skrevet

Sette rumpen i grønnsåpevann etter fødsel. Kan føre til at bakterier kommer opp i livmoren og er ikke anbefalt. Grønnsåpe tørker også ut sår/hud.

Anonymkode: 1eb09...fdb

• Liker 2
Skrevet

At lue beskytter mot ørebetennelse. 

Anonymkode: 8a2a6...304

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå tror alle jeg kjenner at dette er meg 🙊👆 Kan aldri få sagt dette nok. Jeg vil at mine barn skal vite at dette ikke stemmer (de skal selvfølgelig kle seg), men jeg synes ikke at det er greit at farmor "lyver" til de. 

Nå spora jeg av, sorry.

Dette er ikke et kjerringråd akkurat, men man bør pusse tenner når man står opp, ikke etter frokosten. Det kan skade emaljen  på tennene.

Anonymkode: 23ee2...a40

• Liker 1
Skrevet

At man kan få hvitere tenner av å pusse tennene med bakepulver. Man etser bort emaljen. 

Anonymkode: 4e9fb...1c9

• Liker 5
Skrevet

Jeg er overbevist om at man blir lettere syk hvis man fryser, og at tranbærjuice hjelper mot urinveisinfeksjon. Det slår ikke feil her. Går jeg ut med vått hår når det er kjølig ute blir jeg syk. Setter jeg meg ned på en kald benk etc, får jeg urinveisinfeksjon. Jeg tror også at trekk kan gjøre folk syke, og som barn fikk jeg ofte ørebetennelse hvis jeg var i bil med vinduene åpne. (Trekk.)

Som en person med atopisk eksem, er jeg derimot veldig skeptisk til påstanden om "naturlige ingredienser" i hudpleie. Der er det mye humbug! Fordi det høres bra ut, betyr ikke at det faktisk er bra.

Anonymkode: 86921...3ca

• Liker 27
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er overbevist om at man blir lettere syk hvis man fryser, og at tranbærjuice hjelper mot urinveisinfeksjon. Det slår ikke feil her. Går jeg ut med vått hår når det er kjølig ute blir jeg syk. Setter jeg meg ned på en kald benk etc, får jeg urinveisinfeksjon. Jeg tror også at trekk kan gjøre folk syke, og som barn fikk jeg ofte ørebetennelse hvis jeg var i bil med vinduene åpne. (Trekk.)

Man skal ikke se bort i fra placeboeffekten. Sånn sett er det jo bare fint med kjerringråd som ikke er skadelige. Mange av eksemplene tidligere i tråden er jo eksempler som ikke er skadelige. Jeg selv og et par i familien har sterke overbevisninger etter egne erfaringer at honning og da spesielt manukahonning er beste behandlingen for vanskelige sår og jeg snakker ikke da om medisinsk honning. 

Anonymkode: dc339...2a6

• Liker 3
Skrevet

At folk driver og putter eddik i vaskemaskinene sine, både for å rense og for å få vekk lukt i tøyet som de sier, selv om det frarådes fordi den sure eddiken overhodet ikke er bra for gummien i slangene på maskinen. 

Anonymkode: cda95...7cd

• Liker 4
Skrevet
pia mater skrev (36 minutter siden):

What! Skal ikke sår lufte seg? 😬 Har trodd det hele livet.

• Liker 9
Skrevet
pia mater skrev (37 minutter siden):

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

At å drikke masse tranebærjuice eller appelsinjuice kurerer urinveinsinfeksjon 

Anonymkode: 30642...e7b

Stemmer det ikke?? 

Anonymkode: 36f3c...357

• Liker 5
Skrevet
Flamme skrev (1 minutt siden):

What! Skal ikke sår lufte seg? 😬 Har trodd det hele livet.

Jeg lærte av legen min at det er ikke nødvendigvis det med luft, men at under plaster danner det seg fuktighet og det hjelper ikke. 

Anonymkode: a63f0...e18

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At folk driver og putter eddik i vaskemaskinene sine, både for å rense og for å få vekk lukt i tøyet som de sier, selv om det frarådes fordi den sure eddiken overhodet ikke er bra for gummien i slangene på maskinen. 

Anonymkode: cda95...7cd

I know this!!I am not stupid! Wiiiiiiiiiiiiiiiiiii 😁😁

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Som en person med atopisk eksem, er jeg derimot veldig skeptisk til påstanden om "naturlige ingredienser" i hudpleie. Der er det mye humbug! Fordi det høres bra ut, betyr ikke at det faktisk er bra.

Man blir lettere syk om man fryser. Ja, det må være virus/bakterier tilstede, men en blir lettere syke pga svekket immunrespons/bedre vilkår for virus/bakterier når en fryser.

Sur juice virker forebyggende mot uvi grunnet vanskeligere forhold for bakterier. 

Anonymkode: 1eb09...fdb

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man skal ikke se bort i fra placeboeffekten. Sånn sett er det jo bare fint med kjerringråd som ikke er skadelige. Mange av eksemplene tidligere i tråden er jo eksempler som ikke er skadelige. Jeg selv og et par i familien har sterke overbevisninger etter egne erfaringer at honning og da spesielt manukahonning er beste behandlingen for vanskelige sår og jeg snakker ikke da om medisinsk honning. 

Anonymkode: dc339...2a6

Tror du på noceboeffekten? 

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Rar måte å tenke på. Som du selv skriver, så svekkes immunforsvaret når du fryser som betraktelig øker risikoen for å bli syk. 

"kle på deg så du ikke blir syk" er da et godt råd, og absolutt ingenting å bli irritert av.

Anonymkode: f260a...56f

• Liker 32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...