Gå til innhold

Tvillinger vs to tette. Hva er tøffest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjør debatt!

Anonymkode: 33b1c...340

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har opplevd begge, og vil si to tette er definitivt tøffest fordi de fortsatt er små, men har så vidt forskjellige behov. Med tvillinger ble det bare nesten dobbelt opp med det samme.

Anonymkode: 9b2e3...2b0

• Liker 2
Skrevet

Sånn umiddelbart forestiller jeg meg at det er tøffest med tvillinger, men har bare erfart to relativt tette selv (1,5 år mellom). Men egentlig kommer det nok mye an på hvordan babyene er.

Våre to er relativt rolige, den eldste har alltid sovet ganske godt om natten og den første sov mye de første månedene (selv om hun ble en liten nattens dronning på etter hvert). Og det tvillingparet jeg kjenner best gråt og gråt begge to den første tiden, hadde ulike helseplager som førte til bekymringer og utviklet seg til noen svært aktive smårollinger som var høyt og lavt. Vi har helt klart hatt det enklere enn deres foreldre. 

Ellers er alle løsningene vi har funnet her tilpasset en baby og et småbarn, og ikke to som er like små. Babyen i bæretøy mens jeg leker med den største, storesøstertid mens babyen sover, alenetid med babyen før den eldste står opp, legging og søvnrutinene våre osv. hadde ikke funket med tvillinger. Og ut i fra det, syns jeg det høres vanskeligere ut med to jevngamle de første årene. Men hvis barna hadde vært tvillinger, ville vi vel hatt andre løsninger. Dessuten tror jeg det kan være en del hardere med f.eks. 12 mnd. mellom barna enn 18, selv om det sikkert også kommer an på mye. 

Anonymkode: ab916...c69

Skrevet

Har bare forsøkt å ha tvillinger så det er umulig å svare på. Jeg tror alt avhenger av barnas personlighet, deres behov for søvn, hvor lett de sover, matlyst etc. Mine var så ulike som de kunne blitt, samme kjønn men det var også alt. Jeg vet andre syntes tvillinger var helt ok, deres sov samtidig, var sultne samtidig etc. Mine sov samtidig ett par timer på natta, ellers var det alltid en som var våken. Den ene var også syk.

Anonymkode: ea26e...22d

Skrevet

Jeg tipper at begge kan være like vanskelig eller lett, litt avhengig av barna og alder. 

Har selv tvillinger, og fordelen med de er at de er mer eller mindre synkrone i forhold til behov. De har alltid trengt like mye (evt. like lite) stimuli og underholdning, så det er lettere å underholde de sammenlignet med å f.eks. ha en nyfødt og en ettåring på samme tid. De trenger også ca. like mye søvn. 

Ulempen med tvillinger kontra to tette er vel at jeg ikke har et eldre søsken å lene meg på, altså en som er hakket mer selvstendig eller som forstår litt mer enn søskenet. Kan bli ganske koko når begge to er i en vanskelig/trassig periode samtidig. Jeg synes også at det er vanskeligere å få alenetid med en av de, særlig da de var små og ble fullammet. Lettere å få avlastning i babytiden hvis den ene er litt eldre. 

Anonymkode: b5b34...254

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...