Gå til innhold

Nettside bruker mine fotografier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kommet over en nettside som bruker mine bilder. Dette har skjedd før, men da med utenlandske medier som har brukt bildene i mindre artikler som handler om området jeg bor i. Har vurdert dette til å være for mye styr å gjøre noe med og heller tatt det som et kompliment. 

Jeg har foto- / videoproduksjon som biinntekt og har utgifter knyttet til driften. Så det er hakket mer profesjonellt enn en hobby. Allikevel er dette nytt for meg. 

Denne siden er norsk og selskapet har i det minste en grunnleggende kjennskap til opphavsrett - de har skrevet kreditering under bildene, men da navnet til et annet firma som jeg tidligere har solgt til. Eieren av dette firmaet har jeg god kontakt med og han har stålkontroll på det formelle. Når han har fått henvendelser om bildene på sine nettsider, har han videresendt disse rett til meg. 

Jeg synes dette er så frekt at jeg vil sende en faktura til selskapet. 

Har noen her vært i samme situasjon? Jeg vet mange tar normal frilandstakst (fra norsk journalistlag) for ferdig redigert bilde som er rett under 3000,- per bilde. Og ganger med to siden bildet ble brukt uten tillatelse. 

Jeg har tatt skjermbilde av nettsiden og søkt opp via brreg. Så har kontaktinfo. Noe mer jeg bør tenke på?

Anonymkode: 67de5...8e9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Informer de om at du har rettighetene til bildene og at du ikke har gitt tillatelse til at de bruker disse. Krev at de enten fjerner bildene og betaler for den tiden de har brukt bildene, eller retter rettighetene/navnet under bildene og betaler deg et visst beløp for å kunne benytte dine bilder fortsatt på nettsiden.

Det skal finnes en nettside hvor det er opplyst hva som er vanlige priser i slike tilfeller.

Anonymkode: 3969a...648

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...