AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #1 Skrevet 28. februar 2021 Leser i tråden om dusjing og ser mange svarer at 12-13 åringen nekter og de får ikke gjort noe med det. Er alle skikkelig vrange i den alderen? Har en 10-åring som hører på meg enn så lenge,men ser at jeg nok har noe i vente. Anonymkode: d216d...deb
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #2 Skrevet 28. februar 2021 Min datter er 11, og har blitt en håndfull og vel så det å hanskes med. Hun krangler på alt, deriblant dusjing. Det er så kjeeeedelig. Hun bryr seg ikke om at håret blir fett, selv om hun har mange fine dusjprodukter som skulle friste henne til å bli mer glad i personlig hygiene. Åh, sånn jeg savner de årene der barna gjorde som jeg sa, uten å protestere. Anonymkode: 11f15...fd4 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #3 Skrevet 28. februar 2021 Mine på 10 og 13 er hyggelige barn uten noen vanskeligheter. Kan hende dei må minnes på ting som skulle vært gjort ellers ingen ting. Anonymkode: cd915...190 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #4 Skrevet 28. februar 2021 Har en på 12, snart 13. Absolutt ikke vanskelig å få ham til å dusje - er vel heller et problem å få ham ut derfra før hele varmtvannstanken er brukt opp... Han er stort sett en grei gutt, men merker at han har blitt mer vrang det siste året. Han har kommet i puberteten, blitt interessert i jenter, og synes mye av det han likte før har blitt kjempekjedelig. Kan også svare frekt, men bare hjemme. "Ute blant folk" er han alltid høflig og grei, får gode tilbakemeldinger på oppførsel fra skolen. Anonymkode: 99a97...282
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #5 Skrevet 28. februar 2021 Kan være en håndfull. Håper og tror det er en fase. Anonymkode: fcf7c...a1e
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #6 Skrevet 28. februar 2021 Har en gutt på 12,blir 13 i sommer. Han dusjer ofte og leenge. Her om dagen når jeg kom hjem fra jobb, var det ikke noe varmt vann igjen. Han hadde dusjet i en time! Vi har 300 liters dunk... Jeg kunne se pengene flakse ut av vinduet. Mannen min synes det var en god ide med veldig stor dusj, vel ungene liker å ligge og dusje og aldri bli ferdige. Anonymkode: 6ccf6...856 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #7 Skrevet 28. februar 2021 Alle er ikke vanskelige, nei. Men de blir selvfølgelig mer opptatt av hva de selv mener, vil og ønsker. Det er jo en del av å bli voksen. Jeg har en på 14 og en på 15, han ene har vært supergrei å oppdra. Han andre har mesteparten vært vanskelig, alt fra dusjing, spising, rydding, respekt, oppføre seg, høre etter, være høflig, bry seg om andre...osv. Da de var barnehagebarn kunne jeg si " Knut, du må ikke stjele bamsen til Henrik, han blir lei seg. Tenk hvor lei deg du ville blitt om noen tok din bamse!" Da forstod han så godt. Om jeg sa det samme til han andre var svaret "Hadde ikke brydd meg!" Sånn er han enda. Om jeg sier at slik er det ikke fint å snakke om andre, folk vil mislike deg om du er sånn, så svarer han fortsatt at han ikke bryr seg. Uansett hva jeg sier, så vet han bedre. Han kumne diskutert kreftceller med en forsker/ekspert, og fortsatt trodd at han selv hadde rett. Og han er så sta, så sta. Får håpe den staheten kommer han til gode i fremtiden. Fram til nå, har det bare fått han til å henge bakpå. Anonymkode: d7a6c...13b 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #8 Skrevet 28. februar 2021 Jeg har en gutt på 12, snart 13 og han er både snill og omsorgsfull. Det er noen små tendenser til tenåring med sukking og stønning når jeg ber han om å gjøre husarbeid, men det er minimalt. Jenta på 14 år, derimot... 🤯🙈 Anonymkode: 67239...ca5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #9 Skrevet 28. februar 2021 Jente på snart 13 her i huset. Hun er tydelig påvirket av veldig svingende følelser, så jeg prøver å ha forståelse for det, samtidig som jeg setter nødvendige grenser. Disse årene er ikke tiden for å kjempe absolutt alle prinsippkamper. Jeg hører på henne men lar henne ikke bestemme alt hun ønsker å bestemme. Anonymkode: c7bdf...e86 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #10 Skrevet 28. februar 2021 Jeg er så glad for at dette forumet finnes. Når jeg ikke vet min arme råd med snart-tenåringen, er det stor trøst i å lese at jeg ikke er alene. Jeg prøver hardt å ikke la frekkheten og trasset gå innpå meg, og det hjelper å tenke på at det forhåpentligvis er en fase... Takk til dere andre som deler ❤️ Anonymkode: 11f15...fd4 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #11 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Leser i tråden om dusjing og ser mange svarer at 12-13 åringen nekter og de får ikke gjort noe med det. Er alle skikkelig vrange i den alderen? Har en 10-åring som hører på meg enn så lenge,men ser at jeg nok har noe i vente. Anonymkode: d216d...deb Noen blir det. To av mine var ganske vrange, men hun ene som er snart 14 nå, hun er fortsatt myk som smør og gjør alt jeg ber henne om. Håper nesten hun biter mer fra seg snart. Anonymkode: 93a40...41e
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #12 Skrevet 28. februar 2021 Jeg har en sønn på 13, og synes ikke han er vanskelig og vrang. Så klart hender det at vi må mase litt, og det er litt huffing og klaging. Men han gjør til slutt det han får beskjed om. Anonymkode: ab35c...3ac
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #13 Skrevet 28. februar 2021 Har en gutt på snart 13. Han dusjer nesten hver dag. Frivillig 😉 Men han gjorde ikke det før. Da måtte vi mase Anonymkode: 6079f...fe9
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #14 Skrevet 28. februar 2021 Jente 12. Hun er helt ok å forholde seg til. Merkbare emosjonelle svingninger, kan være oppfarende eller lei seg. Men vi innførte straks hun kom i begynnende pubertet at dusjing var minimum annen hver dag, fortrinnsvis daglig. Det er så innarbeidet nå at det er uproblematisk. Samme med deo, som hun mislikte i begynnelsen. Det er vel egentlig ingenting hun absolutt nekter. Det er jeg som bestemmer hjemme. Hun er sær på klær, men får være med og velge selv hva hun vil ha ut fra hva jeg mener hun trenger. Anonymkode: c7ef4...959 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #15 Skrevet 28. februar 2021 Er stemor til jente på 12. Hun er mutt og stille mesteparten av tiden nå, og vil være for seg selv. Hun får mye egentid. Merker at hun er blitt mye mer egoistisk, og kan stille krav som er ganske urimelige, der alle andre skal tilpasse seg henne. Hun er blitt ekstremt opptatt av merkevarer, og det er blitt mye pengemas. Det er jo en fase, men jeg er redd det blir verre før det blir bedre... Anonymkode: 66533...117
Arkana Skrevet 28. februar 2021 #16 Skrevet 28. februar 2021 Eldstemann er 12 og han er ikke vrang overhodet. Han gjør lekser av fri vilje, og gjør dem bra, han dusjer selv og gjør oppgavene sine hjemme, han blir med på filmkveld og brettspill med resten av familien og alt er rett og slett veldig harmonisk. Regner med tenåringsfaktene kommer etterhvert da, men enn så lenge setter vi pris på at det er slik.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #17 Skrevet 28. februar 2021 J12. - Må ha mye egentid. Rommet er hennes hule og hun er nok introvert. -Nekter gå i 'fine' hverdagsklær. Går på skolen i grusomme joggebukser med motiv på. Jeg setter foten ned, men hun nekter. Prøver si fra på en pen og skånsom måte. -Må bes gå inn i dusjen🙄 Daglig -Luggen henger rett ned i øynene og hun bryr seg ikke om det. Trodde store barn ble mer opphengt i utseendet, men virker motsatt på dette barnet. -Humørsvingninger. -Gjør ofte stikk motsatt av det hun får beskjed om. Feks spiser mat i senga. Søppel på skrivebordet..🙄 -Takler dårlig hvis hun og søskenet på 6 år blir behandlet ulikt. Jeg har litt flere krav i hverdagen til en 12 åring. -Tar ofte avstand fra meg, synes det er leit.. Vil feks gå eller ta buss til skolen når jeg skal kjøre henne pluss søskenet. Men det er helt greit å bli hentet når hun vil hjem igjen.. Så er det rett inn på rommet å spille, eller chatte med venner. -Mye gutteprat og fnising med venninner. -Svarer oftest bare ja, ok, bra, nei etc på mld eller i telefon om jeg ringer å spør hvordan det går hvis hun ikke er hjemme. For en alder🙈 Anonymkode: 62903...0a9 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #18 Skrevet 28. februar 2021 Snart 13-åring. Han trener hver dag og dusjer derfor også hver dag, uten overtalelse. Går rett i dusjen etter trening. Han er stort sett veldig grei, men merker at han har blitt mer kritisk til oss foreldre i det siste. Kan komme med små stikk når vi gjør noe han mener er helteit. Ingen store konflikter. Har ei jente på 10, og kan allerede se at hun kommer til å være av et helt annet kaliber om to-tre år... Anonymkode: 20806...116
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #19 Skrevet 1. mars 2021 Jente på 12 og etter at puberteten satte inn har det vært mange kamper å kjempe daglig ja😅 Dusj er visst dritt, det samme er tur og diverse familieaktiviteter hun likte så godt før. Nå er det helst venner over hele linja, helst låse seg inn på rommet med mobilen før trening og somle voldsomt med å komme seg i seng på kvelden og opp om morgenen. Hun som var englebarn med stor E hele barndommen, så jeg tipper det bare er en fase hun må gjennom😅 Anonymkode: 5b15a...922
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå