Gå til innhold

Samsung Kjøleskap som durer som en ferge.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i dag flyttet inn i en leilighet jeg leier.

Da jeg var på visning hørte jeg ikke lyden men da jeg flyttet inn la jeg ned en gang merke til en høy dur fra kjøleskapet, i tillegg til vanlig kjøleskapslyd.

Husverten sa han akkurat hadde satt i støpselet, men kommenterte ikke duren.

Er det oppstartslyd fra motoren? Har aldri hørt noe lignende lyd fra kjøleskap.

Tror ikke husvert legger merke til den, for jeg tror han hører litt dårlig, sier av og til hæ når vi prater.

Merker nå jeg er kvalm av duringen og gruer meg til i kveld når jeg skal sove, siden kjøleskapet står inntil døren til soverommet/ sengen.

Er det noe feil med kjøleskapet?

Anonymkode: 84c0d...fe3

Skrevet

Kjøleskap lager lyd, særlig ved oppstart. Noen lager mer lyd enn andre, også etter oppstart. Se det an noen dager. Forsetter det å lage mer lyd enn det du tror er normalt, får du snakke med utleier om det. Noen ganger er det så enkelt at det ikke står i vater. Er det no-frost, lager det ofte mer lyd enn om det må avrimes. 

Anonymkode: 3e07b...f25

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjøleskap lager lyd, særlig ved oppstart. Noen lager mer lyd enn andre, også etter oppstart. Se det an noen dager. Forsetter det å lage mer lyd enn det du tror er normalt, får du snakke med utleier om det. Noen ganger er det så enkelt at det ikke står i vater. Er det no-frost, lager det ofte mer lyd enn om det må avrimes. 

Jeg er sensitiv for lyder generelt pga hodeskade, men har frem til nå ikke vært plaget av lyder fra kjøleskap der jeg har bodd.

Fikk en desperat tanke om at jeg kan dra ut strømmen om natten,  fordi jeg makter ikke å høre på dette bråket dag og natt, men får holde ut et par dager.

Ts

Skrevet

Det du kan gjøre er å sjekke at kjøleskapet står helt i vater og at det ikke står helt inntil veggen, sjekk også at pakningen rundt døren er tett.

Hvis ikke døren er tett så vil kompressoren gå unødvendig mye for å holde på temperaturen, det er ikke en god ide å dra ut strømmen for kjøleskapet vil bruke mye strøm når det starter opp igjen. Se også på baksiden av skapet om det er noe som vibrerer eller er løst rundt kompressoren, det kan også hjelpe å legge gummimatter under føttene på skapet. 

Anonymkode: 93d00...8f8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er no-frost

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har i dag flyttet inn i en leilighet jeg leier.

Da jeg var på visning hørte jeg ikke lyden men da jeg flyttet inn la jeg ned en gang merke til en høy dur fra kjøleskapet, i tillegg til vanlig kjøleskapslyd.

Husverten sa han akkurat hadde satt i støpselet, men kommenterte ikke duren.

Er det oppstartslyd fra motoren? Har aldri hørt noe lignende lyd fra kjøleskap.

Tror ikke husvert legger merke til den, for jeg tror han hører litt dårlig, sier av og til hæ når vi prater.

Merker nå jeg er kvalm av duringen og gruer meg til i kveld når jeg skal sove, siden kjøleskapet står inntil døren til soverommet/ sengen.

Er det noe feil med kjøleskapet?

Det lager masse lyd fordi kompressoren går konstant siden det nettopp ble plugget i, dette vil vare fram til tempraturen er kommet ned til den du har satt, normalt 4 grader.

• Liker 2
Skrevet

Ts her.

Nå er det 7,5 t siden kjøleskapet ble plugget i og det har tatt noen pauser på 10 min, men durer og går med litt lavere lyd, men fortsatt plagsomt.

Skrevet

Gi det et par dager til, her brukte nytt kjøleskap ei uke på å roe ned, og det må stå helt i water. 

Anonymkode: e66c8...81b

• Liker 1
Skrevet

De aller fleste kjøleskap som er noen år begynner å lage lyd. Mitt gjør også det. Jeg tar ut kontakten om natta. Makter ikke lyden. Har snakket med leverandøren og er helt normal lyd som kan dukke opp. 

Anonymkode: 0f8fb...e91

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

De aller fleste kjøleskap som er noen år begynner å lage lyd. Mitt gjør også det. Jeg tar ut kontakten om natta. Makter ikke lyden. Har snakket med leverandøren og er helt normal lyd som kan dukke opp. 

Anonymkode: 0f8fb...e91

Hva skjer med kjøl og frysevarer i løpet av natten?

Skrevet

Sjekk også at hyller og skuffer står riktig og er ordentlig skjøvet inn. Eventuelt kan du ta ut skuffer som ikke er i bruk. Mitt kjøleskap kan bråke veldig hvis en skuff ikke er skjøvet helt inn (døra går igjen, men den kan stå noen millimeter ut).

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er to ting du kan gjøre og mye/meste er nevnt

1. Sørge for at det går så lite som mulig

2. Sørge for at det går så stille som mulig

(EDIT: 3. Øreplugger ol - men det er ikke en levelig løsning)

For nr 1 er det nevnt mange råd - Passe på at dører tetter godt igjen, passe på at luftingen bak skapet er god (at den varme luften kommer seg bort), kanskje til og med ha litt lavere temperatur i rommet, ikke ha ovn på unødvendig høyt. Ikke ha unødvendig mye inni skapet - noen varer greier seg like godt på kjøkkendisken (type frukt, saft etc). Kan noe lagres utendørs om vinteren?

Dersom du begynner å slå av skapet ville jeg lag inni et termometer slik at du ser at temperaturen ikke kommer for høyt, kjedelig å bli syk pga dette.

For å få det til å gå stille er det som nevnt at det står i water, demping på føttene kan og redusere at duren forplanter seg. På noen eldre skap var det tildels åpent på baksiden - her ville man kunne finne komponenter som ligger og vibrerer mot hverandre eller som kan gjøres stillere ved å feste fast i noe. Dersom dette er tilfelle kan det være noe å hente her også, men vær forsiktig at du ikke ødelegger noe eller gjør noe brannfarlig.

Om ingenting fungerer ville ejg hørt med huseier om dere kan spleise på et nytt skap. Det er ulikt hvor mye folk lar seg irritere av slik, men jeg skjønner deg veldig godt.

Endret av ekkoet
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den største kilden til lyd fra kjøleskap er kompressoren. Det finnes per i dag ikke teknologi til kjøleskap uten kompressor. 

Spørsmålet er derfor kun hvilket kjøleskap som lager mest og minst kompressorlyd. Gamle billige kjøleskap er helt klart verst. Disse har enkle kompressorer som kjører full guffe hvert 30 minutt med 10 minutters pause. Nye kjøleskap er bedre. Og nye avanserte kjøleskap med smart kompressorstyring er best. Men selv de gir fra seg litt lyd. 

Den produsenten som har satset mest på støyreduksjon er Liebherr. Noen av deres modeller har imponerende lav kompressorlyd. Andre merker bryr seg overhode ikke om støy, de vil bare ha billigst mulig kompressor. Samsung blant annt.

Anonymkode: bf15d...291

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den største kilden til lyd fra kjøleskap er kompressoren. Det finnes per i dag ikke teknologi til kjøleskap uten kompressor. 

Spørsmålet er derfor kun hvilket kjøleskap som lager mest og minst kompressorlyd. Gamle billige kjøleskap er helt klart verst. Disse har enkle kompressorer som kjører full guffe hvert 30 minutt med 10 minutters pause. Nye kjøleskap er bedre. Og nye avanserte kjøleskap med smart kompressorstyring er best. Men selv de gir fra seg litt lyd. 

Den produsenten som har satset mest på støyreduksjon er Liebherr. Noen av deres modeller har imponerende lav kompressorlyd. Andre merker bryr seg overhode ikke om støy, de vil bare ha billigst mulig kompressor. Samsung blant annt.

Anonymkode: bf15d...291

Kjøleskapet som er her i kåken tar seg 10 minutters pauser innimellom during, så det bra nok et billig kjøleskap.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Mitt nye brukte også flere dager før det roet seg helt. Og innimellom durer det no helt forjævlig. Antar det er no av ising eller et eller annet for det kommer seg alltid igjen.

Anonymkode: 11774...56b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...