AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #1 Skrevet 28. februar 2021 hei! jeg går siste året på VGs nå, og skal nå snart søke høyere utdanning. Valget står mellom økonomi eller juss, svært vanskelig å bestemme seg. Karaktermessig ligger jeg rett over 5 i snitt, så integrert master er uaktuelt. Må da ta bachelor å deretter søke meg inn på master for å bli jurist. fordelen da er at jeg kan bo hjemme under utdannelsen av bachelorgraden. juss virker utrolig spennende! Er veldig interessert i rettferdighet og liker å argumentere. Forøvrig er jeg ikke så god i norsk skriving, får en sterk 4 i bokmål og nynorsk. Kanskje det vil være et problem da å studere juss hvor det er viktig å ordlegge seg korrekt og bra. grunnen til at jeg vurderer økonomi er fordi det gir mange karrieremuligheter! God jobb og mulighet for å jobbe mye. Jobb er alt for meg, og ønsker å komme langt karrieremessig! Synets økonomi virker bredt og at man blir en «potet» som kan gjøre mye forskjellig. Det som er negativt er at jeg kun har P matematikken, med andre ord et tynt grunnlag. håper ikke innlegget ble alt for langt! Men er så utrolig vanskelig å bestemme seg, kanskje noen her er i samme situasjon. 😊 Anonymkode: 8bbc7...365
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #2 Skrevet 28. februar 2021 Jeg sto også mellom jus og økonomi. Landet på økonomi og er straks ferdig med en mastergrad. Ingen kan fortelle deg hva som er riktig. Du må bare følge magefølelsen Anonymkode: 62987...a44
Anonym_bruker_ Skrevet 28. februar 2021 #3 Skrevet 28. februar 2021 Spennende. Har du angret på valget? Hvordan er matematikken på studiet? 😊
Gjest Kayo Skrevet 28. februar 2021 #4 Skrevet 28. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): håper ikke innlegget ble alt for langt! Men er så utrolig vanskelig å bestemme seg, kanskje noen her er i samme situasjon. 😊 Ta deg et friår og snakk med jurister og økonomer om hva yrkene deres egentlig går ut på. Må ærlig si at du ser ut til å ha et litt overforenklet syn på hvordan jurister og økonomer jobber basert på premissene du setter til hvorfor du tror du ville trives i yrkene. Hva legger du å komme langt karrieremessig? ( Bare nysgjerrig🤔) Endret 28. februar 2021 av Kayo
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #5 Skrevet 28. februar 2021 Takk for svar. Friår er uaktuelt. Vet du noe om hvordan de jobber da?☺️ det jeg legger i å komme langt karrieremessig er at jeg ikke vil ha en typ 8-4 jobb. Vil ha en jobb der jeg kan jobbe mye og at jobb blir mer en bare jobb. Anonymkode: 8bbc7...365
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #6 Skrevet 28. februar 2021 Jeg ville gått for økonomi, når alternativet er bachelorordningen til rettsvitenskap. Det er svært vanskelig å komme inn på universitetet fra bachelorordningen, for selv om minstekravet er C, så er reell grense B. Det er fordi det er få plasser, og da er det kun de beste studentene som går videre. Når det kommer til språk, så blir du god til å skrive på jussen. Det kommer gjennom flere år med trening Et alternativ om du likevel vil prøve jussen, og ikke får gode nok karakterer til å komme videre inn på universitetet, er å bygge på bachelorordningen med et par år økonomi. Det kan gjøre deg til en relativt ettertraktet økonom, f.eks. innen skatterett. Men det er nok definitivt bedre å enten ta en master juss eller en master i økonomi. Med en master i juss kan man også ta ett år på NHH og bli revisor i tillegg. Anonymkode: 71132...414 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #7 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar. Friår er uaktuelt. Vet du noe om hvordan de jobber da?☺️ det jeg legger i å komme langt karrieremessig er at jeg ikke vil ha en typ 8-4 jobb. Vil ha en jobb der jeg kan jobbe mye og at jobb blir mer en bare jobb. Anonymkode: 8bbc7...365 Revisor, kanskje? Der kan du tjene svært bra, og jobbe i store, verdenskjente bedrifter. Kanskje få reise til bedriftens utenlandskontorer i jobbsammenheng av og til? Det er mye jobbing som revisor, og særlig til visse tider på året før årsregnskapet skal innleveres hos kundene etc. Men generelt mye å gjøre. Har en venninne som er revisor, og hun reiser i blant i jobbsammenheng til f.eks. London eller Singapore et par uker i slengen. Man kan jobbe mye hjemmefra også som revisor, da veldig mye er pc-arbeid. Anonymkode: 8b011...c64
Mariell1995 Skrevet 28. februar 2021 #8 Skrevet 28. februar 2021 (endret) Hadde jeg vært deg, ville jeg snakket med en rådgiver på skolen om dette. Det kan også være lurt å skrive ned dine interesser og hva du ønsker å jobbe med konkret, samt en liste med fordeler og ulemper med begge studiene opp mot dette Masse lykke til! Endret 28. februar 2021 av Mariell1995 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #9 Skrevet 1. mars 2021 Enig med AB over her, å komme inn på master i rettsvitenskap fra bachelor-løp er veldig vanskelig. Plutselig sitter du der med en ubrukelig bachelor, og ikke kommer inn på master. Hvorfor har du forresten valgt økonomi eller juss? Ingenting annet som frister? Anonymkode: f0d92...884
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #10 Skrevet 1. mars 2021 Hvis du skal vurdere juss, må du få et mer realistisk bilde av hva det er. Når du sier du liker å argumentere, tolker jeg det som at du liker å debattere. Det er noe ganske annet enn hva juss handler om. Juss handler ikke om rettferdighet eller debatt. Det handler om metode. Hvordan gå frem for å løse rettslige spørsmål. Hva du selv måtte oppfatte som rettferdig eller dine evner til å debattere spiller en forsvinnende liten rolle i dette. Det er også overdrevet hvor god man må være i norsk. Som sagt over, juss handler om metode. Godt språk er en fordel, men ingen nødvendighet. Litt som å skrive raskt på tastatur. En fordel, men ingen nødvendighet. Anonymkode: 3b989...614 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #11 Skrevet 1. mars 2021 Tusen takk for svar og innspill! Jeg må nok lese meg opp litt på jus studiet, er enig i det. Det jeg mente med rettferdighet er at jeg er opptatt av lover og regler, og likhet for loven. forøvrig synets jeg det blir noe feil å si at man sitter med en ubrukelig bachelor. Det finnes jobber å få med bachelorgrad i rettsvitenskap, men skjønner hva du mener. Har nylig kommet en mastergrad i forretningsjus, som kombinerer jus og økonomi som og virker spennende! Et annet alternativ er å ta opp et par fag etter å bachelor, eller underveis for å øke karaktersnittet. Samtidig som jeg får tilleggspoeng og alderspoeng under utdannelsen av bachelor! Virker utrolig spennende å jobbe i barnevern og strafferett. Det å kunne møte mennesker i vanskelige situasjoner og bidra til å hjelpe de. Til deg som spør om jeg har vurdert andre ting, og ja det har jeg! Har vurdert en master i barnevern, men har lagt det litt bak meg.. Anonymkode: 8bbc7...365
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #12 Skrevet 1. mars 2021 (Skulle ikke stå «å» bachelor) Anonymkode: 8bbc7...365
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #13 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk for svar og innspill! Jeg må nok lese meg opp litt på jus studiet, er enig i det. Det jeg mente med rettferdighet er at jeg er opptatt av lover og regler, og likhet for loven. forøvrig synets jeg det blir noe feil å si at man sitter med en ubrukelig bachelor. Det finnes jobber å få med bachelorgrad i rettsvitenskap, men skjønner hva du mener. Har nylig kommet en mastergrad i forretningsjus, som kombinerer jus og økonomi som og virker spennende! Et annet alternativ er å ta opp et par fag etter å bachelor, eller underveis for å øke karaktersnittet. Samtidig som jeg får tilleggspoeng og alderspoeng under utdannelsen av bachelor! Virker utrolig spennende å jobbe i barnevern og strafferett. Det å kunne møte mennesker i vanskelige situasjoner og bidra til å hjelpe de. Til deg som spør om jeg har vurdert andre ting, og ja det har jeg! Har vurdert en master i barnevern, men har lagt det litt bak meg.. Anonymkode: 8bbc7...365 Ja, man kan nok finne seg en jobb, men markedet er plutselig veldig mye mer snevert. Jeg brukte lang tid på å finne meg jobb som jurist, selv om jeg søkte på jobber som saksbehandler som ikke krevde master i rettsvitenskap. Jeg skjønner at du dropper master i barnevern, for meg hadde det vært en helt horribel jobb. Jeg har valgt bort juss som dreier seg om barn, fordi jeg rett og slett ikke hadde greid det som mamma. Og man kan tenke at man får hjelpe folk i vanskelige situasjoner, men du må huske at man også møter de man ikke greier å hjelpe, og det er ikke alltid lett å bare glemme de sakene når man skal hjem og slappe av for kvelden. Jeg har også jobbet som sykepleier, og den konstante dårlige samvittigheten for de jeg ikke klarte å hjelpe, overgikk langt på vei den følelsen av at jeg faktisk også hjalp noen. Men juss er veldig spennende altså, jeg har bare valgt meg et fagområde der jeg slipper å plages av den hersens samvittigheten 😄 Anonymkode: f0d92...884
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #14 Skrevet 1. mars 2021 Ja, jeg skjønner! Så bra du fant et fagområde som du trives med😊 Har et par spørsmål, som jeg håper du vil svare på. Hva jobber du med nå? Tok du integrert master? Hvordan opplevde du studiet mtp hvor krevende det var? Hva ville du anbefalt meg å studere? Å bli jurist er drømmen min, men grunnet jeg ikke klarer å komme inn på integrert master tenker jeg jo litt at jeg ikke er god nok.. hilsen forvirret jente😬 Anonymkode: 8bbc7...365
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #15 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja, jeg skjønner! Så bra du fant et fagområde som du trives med😊 Har et par spørsmål, som jeg håper du vil svare på. Hva jobber du med nå? Tok du integrert master? Hvordan opplevde du studiet mtp hvor krevende det var? Hva ville du anbefalt meg å studere? Å bli jurist er drømmen min, men grunnet jeg ikke klarer å komme inn på integrert master tenker jeg jo litt at jeg ikke er god nok.. hilsen forvirret jente😬 Anonymkode: 8bbc7...365 Jeg jobber med plan- og byggesaker. Studiet var krevende, men overkommelig. Jeg jobbet ganske mye samtidig, og tok det som privatist så jeg satt mest alene og studerte uten forelesninger. Jeg kom nemlig inn på integrert master i Oslo, men bodde i Trondheim. Det er ikke noe alternativ å ta opp fag etter videregående da? Så du kommer inn? Jeg kom inn i voksen alder, og hadde allerede en bachelor under beltet, så det var lett å komme inn med mine poeng. Anonymkode: f0d92...884
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #16 Skrevet 1. mars 2021 Ok! Det som vil bli utfordrende med å ta opp fag rett etter videregående, er at snittet ligger på 60,8 i ordinært. Si jeg går ut me 52,5, da er det mange karakterer å forberede. Sammenliknet med å begynne på bachelor, da får jeg 2 tilleggspoeng for hvert studieår (6 totalt). Og jeg får alderspoeng etter fylt 20, da 4 alderspoeng. Dette ser jeg på som både mer økonomisk og bedre tidsmessig. Og dersom behovet for å ta opp et eller to fag er der, er det igjen mye bedre i mine øyne en å ta opp kanskje 7 fag rett etter videregående. hva tenker dere om det? Høres det bra ut? Anonymkode: 8bbc7...365
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #17 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tusen takk for svar og innspill! Jeg må nok lese meg opp litt på jus studiet, er enig i det. Det jeg mente med rettferdighet er at jeg er opptatt av lover og regler, og likhet for loven. forøvrig synets jeg det blir noe feil å si at man sitter med en ubrukelig bachelor. Det finnes jobber å få med bachelorgrad i rettsvitenskap, men skjønner hva du mener. Har nylig kommet en mastergrad i forretningsjus, som kombinerer jus og økonomi som og virker spennende! Et annet alternativ er å ta opp et par fag etter å bachelor, eller underveis for å øke karaktersnittet. Samtidig som jeg får tilleggspoeng og alderspoeng under utdannelsen av bachelor! Virker utrolig spennende å jobbe i barnevern og strafferett. Det å kunne møte mennesker i vanskelige situasjoner og bidra til å hjelpe de. Til deg som spør om jeg har vurdert andre ting, og ja det har jeg! Har vurdert en master i barnevern, men har lagt det litt bak meg.. Anonymkode: 8bbc7...365 Det finnes særs få jobber å få med en bachelor i rettsvitenskap. I de få som finnes må man konkurrere med andre bachelorgrader, og da blir plutselig karakterpresset uforholdsmessig høy fordi det er så vanvittig mange søkere. Du får to poeng for høyere utdanning totalt, ikke to per studieår. Anonymkode: 71132...414
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #18 Skrevet 1. mars 2021 Så dumt! Da har jeg misforstått det, da blir det litt annerledes ja... kanskje jeg må vurdere å ta opp fag 1 eller 2 år. Anonymkode: 8bbc7...365
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #19 Skrevet 1. mars 2021 Men hva med å ta en bachelor i økonomi og så en mastergrad i juss? Eller noe helt annet? Det ser alltid bra ut med utdanning på CV-en 😊 Anonymkode: 71132...414
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #20 Skrevet 1. mars 2021 Helt enig, utdanning på CV-en er supert! Men jeg kommer ikke på master i jus uten å ta opp fag, så da blir det typ 8 år totalt med skole som er mye. Men en mastergrad i jus og et årsstudium hadde vært flott! ☺️ Anonymkode: 8bbc7...365
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå