Gå til innhold

Kjøkkeninnredning kun langs (lang) langvegg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Du tegner jo bare omvent L, tror det går bra? Det er sikkert smakssak, jeg personlig er ikke fan av U-kjøkkent, i mitt hodet er det veldig upraktisk og usosialt for en familie, men sikkert greit for en person som bor alene, eller alltid er på kjøkkenet alene. Så jeg foretrekker klart L og I kjøkken fremfor U-kjøkken, men som sagt, det er personlige preferanser. 

Jeg ville kanskje også hatt høyskap på den korte veggen. Istendefor å trekke høyskap mot spisestua, de kan kanskje virke litt ruvende der? Der mot spisebor vil du kanskje heller ha skjenk med pynt og kunst?

Du tenker det blir litt nedtur å ha veggen bak platetopp - og det blir litt ja, men du må jo veie det opp mot bedre flyt. Hvis det er viktig for deg å ikke ha utstikker den veien, så gjør du det slik. 

Anonymkode: e096b...1ca

Takk for svar. :) tråden har fått meg til å tenke en del, og jeg tror også at det kan fungere greit slik vi opprinnelig har tenkt. 100% optimalt er det jo vanskelig å få det slik planløsninga er for boligen vår, så må jo bare akseptere at ikke alt blir optimalt.

Jeg tror høyskapene blir mer ruvende på kortveggen, fordi dette er den første veggen man ser når man kommer inn i rommet, og det er egentlig i stor grad den veggen man ser fra spisebordet også. I dag har vi malm-kommoder stående der, og de ruver også veldig. Deler av benken som er tegnet er faktisk ikke kjøkkenbenk, men sittebenk, der man kan sitte under påkledning. 

Vil ikke ha skjenk med pynt og kunst nei. 🤭 Vi har mange slike ting i dag og jeg vil bare ha det VEKK. Med små unger blir disse skjenkene bare tatt over av Lego og tegninger og ørten dillete ting som samler støv og brødsmuler. 🥴 

TS 

Anonymkode: 83bb4...6cb

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 14.40):

Man må uansett fokusere på matlagingen når man holder på grunnet brannfare etc, så da kan man ikke fokusere på at man skal ha en fin utsikt under matlagingen. Du får lys inn fra siden og det er mye bedre enn hvor man kun får lys inn fra baksiden.

Det er dessuten mye tryggere for alle at alle kjøkkenfunksjoner er langs en vegg. Straks det blir en L eller U form vil man ha potensielle farer der man snubler i barn og dyr. Ved å holde kjøkkenet langs kun en vegg, går man sidelengs og også bruker armer og kropp på en bedre måte.

At L og U form, eller diagonal, skal være så mye bedre og mer praktisk er bare tull.

Unngå å klemme vask, oppvaskmaskin og komfyr inn i hjørnene, og sørg for å ha god benkeplass mellom vask og komfyr og på sider. Unngå å ha overskap som settes ned på benkeplater da det vil stjele verdifull benkeplass. Du kan også ha kombiskap som går under benkeplata. De har gjerne to dører. 60 cm brede dører, en for kjøl og en for frys (evt at det er skuffedører).

Jeg ville unngått å ha høyt kombiskap på den enden som vender mot stuen, og plassert det i et hjørne i motsatt ende av benken. Eller hatt et frittstående ett som står litt unna og har front på dør mot stue om mulig.

Samtidig ville jeg gått igjennom alt kjøkkenutstyr/service og fjernet alt som ikke har vært i bruk det siste året. Da vil du se at du ikke trenger alle overskapene som du kanskje trodde at du måtte ha. Da kan du kanskje få plass til å sette inn ett vindu, eller henge opp et flott bilde som du kan glede deg over å se på mens du styrer på kjøkkenet. Eller få plass til noen urteplanter i nærheten av der du skal kutte opp maten.

Unngå å montere skap med noen form for hjørnekarusell. De er veldig upraktiske og utnytter ikke plassen. Tungvinte å rengjøre også. Velg heller underskap med utdragbare trådhyller/skuffer for å enkelt og raskt kunne se hva du har av matvarer, kjeler etc.

Vil også anbefale deg å gå for farger og materialer du ikke går lei av.

En annen fordel med kjøkken langs kun en vegg er at det blir mye enklere å plassere et spisebord, det er mye mer enklere å få et kjøkken til å se ut som en del av resten av huset.

Og de som snakker om innsparing av skritt... Jeg trodde det bare var bra å gå mye nå for tiden? Får man innhenta noen av dagens 10000 skritt ved å gå langs sin ene kjøkkenvegg, så er det vel bare positivt?

Ville anbefalt deg å sjekke bilder av kjøkken lagt ut på nettsidene til 123+, BoligPluss og andre. Og evt se bildene på Kitchen one wall layout. Her finner du mange tips og eksempler på hvordan andre har løst kjøkken situasjonen.

Lykke til!

Anonymkode: fbdd6...609

Jeg googlet kjøkken langs en vegg nå for tips og vurderinger, og denne kommentaren var så utrolig nyttig, at jeg må ta den med i sitat! Det handler ikke bare om å «utnytte» plassen og være effektiv, men også trygghet og enkle løsninger. Å gå med en diger spaghettikjele med kokende vann fra øy til benk er et mareritt om man har et par unger og en hund! 

Takk for nyttige tips, du har påpekt mye her som jeg kan ta med meg i min planlegging! 

Anonymkode: eec6e...c47

AnonymBruker
Skrevet

Artig at tråden min ble dratt opp igjen. Vi er svært fornøyde med kjøkkenet vårt som endte langs langveggen. 😄

TS

Anonymkode: 83bb4...6cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...