AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #21 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det blir veldig dyrt, for da må vi endre røropplegg og alt. I tillegg vil da spisebordet ende opp på den enden som er rød sone i dag, det blir krise. Det er ikke dør til vaskerom, men til verdens trangeste yttergang, så påkledning av unger foregår på kjøkkenet i det jeg har tegnet som "rød sone". Anonymkode: 83bb4...6cb Vasken er jo på samme vegg som jeg foreslår dere kun har underskap, så marginal endring i røropplegg. Bygg en skyvedør i stedet for vanlig dør, så løser du plassproblemet i begge rom. Bygg spisebordet som en "hjørnesofa" med stoler inn i kroken, så er hele "røde" sonen fri. Anonymkode: 018f2...9ee
Summeer Skrevet 28. februar 2021 #22 Skrevet 28. februar 2021 Trekk spisebordet (grønt) nærmere rød sone, kan brukes som avlastning til votter/nøkler/sekker når mange skal ut døra. Ved å kutte ut skap på veggen mot døra blir det mer gulvplass. Dvs behold kun rød firkant på den veggen. Kun ett høyskap, i hjørnet(i rødt). Under vinduet kan du ha underskap i "overskap bredde". Vi hadde det på et smalt kjøkken i Oslo, var genialt! (I blått) 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #23 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Glemte bildene. Min tegning av ny løsning. TS Anonymkode: 83bb4...6cb Hvor langt kan den korte delen maksimalt være? Jeg ville flyttet høyskap dit, f.eks 2 stk 60 cm bredde. Da blir den totalt 180 cm lang. Og flyttet kjøleskapet helt ut i det andre hjørnet ved vinduene. Praktisk med kjøleskapet ved spisebordet. Nå ser det upraktisk med ingen avlastning ved bordet. Og alt for mye som foregår på midten.. ville hatt litt luft mellom vask, oppvaskmaskin og platetopp/stekeovn. Lurer på om det er et minimumsmål som bør være mellom vask og platetopp?🤔 Hvis høyskap flyttes kan du spre disse funksjonene litt mer utover, du trenger mer arbeidsplass mellom vask og platetopp. Anonymkode: cc12b...4ae
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #24 Skrevet 28. februar 2021 34 minutter siden, AnonymBruker said: Den døra som vender inn mot kjøkkenet, er det dør fra entreen? Om så, ville jeg enten snudd den døra slik at den vender inn i entreen istedenfor, eller byttet den ut med en skyvedør for å få bort den plassen den opptar ved åpning av døren. Jeg ville plassert kjøkkenet helt inn i hjørnet for spisebordet er (det store), satsa på å ha kun ett stort og fint spisebord med stoler på en side og kanskje en plassbygget sittebenk med puter langs veggen (mot inngangen). Holde vegg med vindu mest mulig fri og ha et åpent felt fra kjøkkenbenk til vegg. La plassbygget benk ha plass til en stor plante oppå, slik at man ikke føler seg inneklemt helt i hjørnet. La sittebenken gå i passende lengde som tilsvarer spisebordet. Sittebenken kan ha skuffer til diverse ting som leker, annet nødvendig utstyr, bøker etc. Jeg ville ikke latt kjøkkenet gå helt til motsatt vegg som er mot et bad (?), men latt det være et åpent område på minst 1,5 meter med plass til et fint høyt vitrineskap med glass, en skjenk med planter oppå, eller en liten sittebenk med lite bord og en stol. Siden det ikke er så mye vinduer må du holde vegger og skap lyse, lyse luftige gardiner. Mulig kun 1 på en side av vinduet. Noe som vil gi deg noe fint å se på når du kommer inn utefra og når du kommer fra resten av boligen. Tenk litt Dansk design, luftig, litt minimalistisk, lyst tre, og kanskje ett møbel malt i matt svart eller mørkegrønn dus farge. Du nevner at dere ikke har nok skapplass. Ofte har man en tendens til å ta vare på og holde fast i altfor mye man uansett ikke bruker, og dermed fyller inn mer og mer av skap. Dere må finne ut hva dere absolutt må ha, og hva dere kan klare dere uten. Det kan også gjøre at dere kan klare dere med en oppvaskmaskin på 50 cm istedenfor 60 cm. Jeg ville ha droppa høyskapet, og gått for smale overskap (med topphengsling på dører) som er mye enklere å komme til oppå også for rengjøring. Det vil også gjøre at rommet føles større. Jeg hadde også droppa vanlig høyt kombiskap og gått for 2delt fryser og kjøleskap i benkehøyde. Platetopp på max 60 cm for å ha mest mulig benkeplass til tilberedning av mat, oppvask, etc. Oppvaskkum med kun 1 stk kum som passer til 60 cm skap, siden dere skal ha oppvaskmaskin. Om dere skal ha en mikrobølge ovn skal den kunne passe inn i en slik smalt overskap jeg nevner. Jeg ville også droppet å ha disse kjøkkenventilatorene som henger, og heller fått den montert i kjøkkenbenken og ha ingenting over kokeplassen og oppvaskkummen. Kjøleskap/fryser innebygget i benkehøyde med samme typer fronter som resten av kjøkken kan plasseres enten helt til høyre i kjøkkenet, eller helt til venstre. Til venstre vil det være en grei plass for direkte innlasting av fryse og kjølevarer, og ha tørrvarer i et benkeskap med skuffer som du drar ut og ser alt du har. Dere blir nødt til å kvitte dere med en del ting om dette rommet skal bli lyst, luftig, koselig og praktisk. Da kan man ikke fylle på med overskap og mye annet som tilslutt vil gjøre det helt klaustrofobisk. Forsøk også å tenke over hvordan dere skal holde det rent og ryddig etterhvert som dere blir eldre. Da orker man ikke dra fram en trapp og greier for å komme til i høyskap og evt overskap som er helt opp under taket. Anonymkode: fbdd6...609 Dør fra entreen ja. Vi skal ha skyvedør. Jeg er ikke redd kjøkkenet ikke blir luftig nok med dagens forslag, det blir det. Det er jo et veldig stort rom. Kjøkkenet er husets største rom, og mye av oppbevaringen skal være til ting som ikke hører til på kjøkkenet. Hobbyting, sysaker, tekstiler. Jeg tror ikke overskap eller høyskap gjør det klaustrofobisk, tvert imot er jeg typen som reagerer negativt når jeg kommer inn på kjøkken hvor det er lite av det. 🤭 Men takk for mange ting å tenke på! 16 minutter siden, Summeer said: Mitt kjøkken ligner endel på det du har tegnet som ditt nye. Jeg tror jeg hadde stokket om på der du har høyskap og benkeplate. Samle alle høyskapene på den korte veggen ved rød sone, og ha benk tilgjengelig ved spisebordet. Jeg har spisebordet sånn på kjøkkenet som du har tegnet inn, og benkeplaten brukes som avlastning når vi er mange til bords. Kjøleskapet står litt innestengt mot bordet, kommer du til når noen sitter der? Jeg hadde stekeovnen i arbeidshøyde i forrige huset, men pga vindusplassering er det kun plass til ett høyskap på mitt kjøkken, og det er Kjøleskapet 😑 kan du flytte stekeovnen inn i høyskapet? Ved å flytte høyskapene kan du skyve koketoppen litt lenger vekk fra vasken. Vurdert sånn topp med ventilator innebygd? Det angrer jeg på at jeg ikke kjøpte. Jeg har 80cm bred koketopp, og elsker den. Vi er en stor familie, og tre store panner/kjeler går helt fint. Første forslag var med stekeovn i høyskap, men da blir det større avstand i kjøkkenets arbeidssone, så vi flyttet det til under benk Jeg tror ikke det blir trangt ved kjøleskapet nei, det er jo tross alt et stort rom. Men skal prøve å teste det ut ved å måle litt utfra hvordan vi sitter i dag! Takk for mange gode innspill alle sammen, greier ikke svare på alt, men skal gå grundig gjennom alt og prøve å visualisere det. Men det viktigste er egentlig om løsningen vi har fått foreslått blir veldig dårlig. Skal vi gjøre store endringer som å flytte alt til vindussiden av rommet må vi legge planene på is, for det blir en mye dyrere prosess. Men det er viktige innspill, så skal sette meg ned og fundere på dette! TS Anonymkode: 83bb4...6cb
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #25 Skrevet 28. februar 2021 Hvis du flytter høyskapene alene på den korte enden kan du ha høyskap med mindre dybde (30-40 cm?), så tar de mindre av rommet. Hvis de er takhøye og du har 2 stk med 60 cm bredde vil du fortsatt ha mye skapplass her. Anonymkode: cc12b...4ae
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #26 Skrevet 28. februar 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor langt kan den korte delen maksimalt være? Jeg ville flyttet høyskap dit, f.eks 2 stk 60 cm bredde. Da blir den totalt 180 cm lang. Og flyttet kjøleskapet helt ut i det andre hjørnet ved vinduene. Praktisk med kjøleskapet ved spisebordet. Nå ser det upraktisk med ingen avlastning ved bordet. Og alt for mye som foregår på midten.. ville hatt litt luft mellom vask, oppvaskmaskin og platetopp/stekeovn. Lurer på om det er et minimumsmål som bør være mellom vask og platetopp?🤔 Hvis høyskap flyttes kan du spre disse funksjonene litt mer utover, du trenger mer arbeidsplass mellom vask og platetopp. Anonymkode: cc12b...4ae Problemet er at det ser helt dust ut med høyskap på den korte veggen. Vi har fått et forslag med det men det ser veldig rotete ut. Men viktig poeng dette med avlastning ved spisebordet! Det er arbeidsplass mellom vask og platetopp, er bare jeg som ikke har greid å tegne det godt inn. Det er 1.1m mellom vaskens ende og platetoppens start. Og 1m mellom platetopp og kjøleskap. Hvis vi forlenger arbeidsflaten for mye blir det store avstander mellom vask-ovn-kjøleskap. Men skal se på det du foreslår! TS Anonymkode: 83bb4...6cb
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #27 Skrevet 28. februar 2021 Hvilke kjøkkenleverandører har du vært innom egentlig? Rart at du ikke har fått bedre hjelp enn at du må ty til KG for hjelp. Anonymkode: 5d8e1...b38
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #28 Skrevet 28. februar 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du flytter høyskapene alene på den korte enden kan du ha høyskap med mindre dybde (30-40 cm?), så tar de mindre av rommet. Hvis de er takhøye og du har 2 stk med 60 cm bredde vil du fortsatt ha mye skapplass her. Anonymkode: cc12b...4ae Det ser som sagt rotete ut på et forslag vi har fått, men skal se på tegningen om det kan gjøres annerledes! Vi tenkte jo det samme som deg opprinnelig. TS Anonymkode: 83bb4...6cb
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #29 Skrevet 28. februar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvilke kjøkkenleverandører har du vært innom egentlig? Rart at du ikke har fått bedre hjelp enn at du må ty til KG for hjelp. Anonymkode: 5d8e1...b38 Har ikke lyst til å oute de, men det er 3 stk. Helt enig egentlig, det er jo helt håpløst dette... Og orker ikke oppsøke flere for er så lei elendige tilbakemeldinger og vi har brukt mange timer hos disse tre... TS Anonymkode: 83bb4...6cb
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #30 Skrevet 28. februar 2021 17 minutter siden, AnonymBruker said: Har ikke lyst til å oute de, men det er 3 stk. Helt enig egentlig, det er jo helt håpløst dette... Og orker ikke oppsøke flere for er så lei elendige tilbakemeldinger og vi har brukt mange timer hos disse tre... TS Anonymkode: 83bb4...6cb Hva med å spørre Boligpluss og 123+ om hjelp til å finne best løsning? Har sett at det er stadig noen som får hjelp og svar fra disse, og alle er ikke i bladene. Jeg tror jeg hadde søkt etter noen interiør entusiaster på facebook med erfaring med å planlegge flere kjøkken og kanskje fått innspill derfra også. Du nevner hobbysaker, sysaker etc. Det gjør ting litt annerledes ja. Og siden du ikke liker at det er for minimalistisk, da er muligens overskap helt opp i taket en løsning for dere. Men sørg for å få litt mer avstand mellom benkeplate og overskap. Jeg syns det ofte er altfor høydeplass mellom slikt, slik at det ofte føles knugende og tungt. Skal dere ha skyvedør, vil spisebord og benk bli aktuell som påkledningsareale, og sy/hobby. Da vil et høyt skap i hjørnet til venstre når du står i døra vært egnet for hobbysaker. Enten et skap i stil med resten av kjøkkenet, eller et fint skap som passer inn og har plass til alt du trenger. Evt smale høyskap. Det er enklere å holde oversikt i grunne/smale skap enn de på 60 cm dybde. De smale er ca 30 cm, og vil da ta minimalt av gulvplass ved det røde området. Jeg tror det vil være viktig for trivselen at dere prøver å unngå at det blir for mye typisk kjøkkenpreg, i og med at dere skal bruke rommet til veldig mye. Gjester, selskap, hobby, måltider, påkledning. Det vil bli veldig viktig med strenge rutiner for å rydde bort daglig for å lage mat etc. Det er vel aktuelt område for lekser osv? Er det mulig å åpne veggen fra entreen til den andre gangen eller rommet for å gjøre det luftigere og åpne for andre løsninger for påkledning etc? Ellers finnes det slike interiørprogram på nett der man kan plotte inn alle mål og farger etc og se det ferdige resultatet på video før man bestemmer seg. Det krever litt tid, men målet er jo å få resultatet dere blir mest fornøyd med. Anonymkode: fbdd6...609
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #31 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nåværende løsning. TS Anonymkode: 83bb4...6cb Jeg ville prøvd å tegne opp kjøkken i den øverste delen av bildet, kanskje L-formet? Og så supplert med en stor øy m/komfyren og masse skapplass i, som fortsetter nedover på bildet med sitteplass for hele familien og kanskje enda fler, og så latt nederste del av rommet (mot rød sone) være mer eller mindre tomt. Jeg har ikke tenkt mye over det, så om det kan fungere må du finne ut av selv 😅 En sju meter lang kjøkkeninnredning virker i alle fall ikke som noen god idé, synes jeg. Det er ikke på kjøkkenet man skal forsøke å samle skritt (som noen skrev), det blir man bare irritert av. Anonymkode: 2cfff...97b 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #32 Skrevet 28. februar 2021 Kom til å tenke på en ting. Hvor ofte kommer du til å holde på med syarbeider? Har du vurdert å lage et skap som inneholder arbeidsplass med plass til sysmaskin, og alt annet utstyr? Anonymkode: fbdd6...609
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #33 Skrevet 28. februar 2021 Tusen takk for alle innspill, dere er gode som gidder. 😍 Jeg har prøvd å tegne forslagene dere nevner. Ikke alt fungerer. Og så er det litt motstridende råd, men det må man vel forvente. 🤭 Noen vil spre kjøkkenfunksjonene utover for at det ikke skal bli så trangt, andre mener det blir altfor stort. Jeg ser ikke selv problemet med at det er 7 meter med kjøkkeninnredning, så lenge arbeidsplassen ikke er like stor. Deler av dette er jo bare oppbevaring som ikke skal brukes i den daglige matlagingen. Arbeidssonen tegnet nå er jo ca 3 meter + kjøleskap - er det så stort/lite? Jeg kan fjerne et høyskap slik at vi får enda mer benkeplass til høyre for platetopp. Jeg skal be den butikken vi velger å gå for (ikke bestemt oss ennå) om å tegne forslag med høyskap på kortveggen i stedet, så ser vi. Om det blir trangt mellom kjøleskap og spisebord? Usikker! Med et standard kjøleskap er det 50 cm mellom bordet og kjøleskapdøra når det står på vidt gap. Det er knapt, men løsningen vi har i dag er enda verre. 😂 Og jeg ser ingen bedre plassering av kjøleskapet, uten å ødelegge flyten i rommet. Det vil dessuten kun være et problem når vi er mange til bords. At kjøkkenet ser ut som et kjøkken når vi oppholder oss der gjør meg ingenting - vi har bodd her i 6 år og er vant til at kjøkkenet ser ut som et kjøkken og at rotet er synlig fra spisebordet. Jeg har diskutert muligheten for å flytte kjøkkenet opp til veggen med vinduer i stedet, men det blir dyrt. Da må vi opp med gulv og alt for å legge mer rør. Spisebordet vil da også bli mer i veien. TS Anonymkode: 83bb4...6cb
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #34 Skrevet 28. februar 2021 35 minutter siden, AnonymBruker said: Kom til å tenke på en ting. Hvor ofte kommer du til å holde på med syarbeider? Har du vurdert å lage et skap som inneholder arbeidsplass med plass til sysmaskin, og alt annet utstyr? Anonymkode: fbdd6...609 Ååå hjelp, gjerne det. 😍 Men da tror jeg mannen protesterer. 😂 Vi har ikke plass til at jeg får ha en fast syplass. Men med nytt kjøkken kan vi ha betydelig større spisebord enn i dag, så det blir uansett bedre enn dagens løsning. Har nesten ikke sydd siden jeg flyttet inn her for det er altfor trangt. TS Anonymkode: 83bb4...6cb
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #35 Skrevet 28. februar 2021 37 minutter siden, AnonymBruker said: Ååå hjelp, gjerne det. 😍 Men da tror jeg mannen protesterer. 😂 Vi har ikke plass til at jeg får ha en fast syplass. Men med nytt kjøkken kan vi ha betydelig større spisebord enn i dag, så det blir uansett bedre enn dagens løsning. Har nesten ikke sydd siden jeg flyttet inn her for det er altfor trangt. TS Anonymkode: 83bb4...6cb Det var jo litt dumt, men da får du sørge for at du får et skap øremerket til bare ditt utstyr og godt planlagt inni, slik at du enkelt kan sette alt bort når bordet må brukes til noe annet Bruk gjerne god tid på planleggingen slik at dere blir fornøyd med resultatet! Anonymkode: fbdd6...609
Hunter7 Skrevet 28. februar 2021 #36 Skrevet 28. februar 2021 Trenger du to spisebord? Altså det med fire stoler? Holder det ikke med det for seks personer? 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #37 Skrevet 1. mars 2021 6 hours ago, Hunter7 said: Trenger du to spisebord? Altså det med fire stoler? Holder det ikke med det for seks personer? Vi har kun ett spisebord. Det viser bare planløsning fra prospektet. TS Anonymkode: 83bb4...6cb
Gjest loveli Skrevet 1. mars 2021 #38 Skrevet 1. mars 2021 Summeer skrev (17 timer siden): Trekk spisebordet (grønt) nærmere rød sone, kan brukes som avlastning til votter/nøkler/sekker når mange skal ut døra. Ved å kutte ut skap på veggen mot døra blir det mer gulvplass. Dvs behold kun rød firkant på den veggen. Kun ett høyskap, i hjørnet(i rødt). Under vinduet kan du ha underskap i "overskap bredde". Vi hadde det på et smalt kjøkken i Oslo, var genialt! (I blått) Jeg rekker ikke svare så mye nå, men jeg er enig i de som ikke ville hatt 2 bord i dette rommet. Jeg skjønner virkelig ikke poenget og det stjeler uhorvelig mye plass. Nå er jeg en ryddig person da, kanskje folk ønsker to bord slik at de har et rotebord? I dunnu...
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #39 Skrevet 1. mars 2021 Du tegner jo bare omvent L, tror det går bra? Det er sikkert smakssak, jeg personlig er ikke fan av U-kjøkkent, i mitt hodet er det veldig upraktisk og usosialt for en familie, men sikkert greit for en person som bor alene, eller alltid er på kjøkkenet alene. Så jeg foretrekker klart L og I kjøkken fremfor U-kjøkken, men som sagt, det er personlige preferanser. Jeg ville kanskje også hatt høyskap på den korte veggen. Istendefor å trekke høyskap mot spisestua, de kan kanskje virke litt ruvende der? Der mot spisebor vil du kanskje heller ha skjenk med pynt og kunst? Du tenker det blir litt nedtur å ha veggen bak platetopp - og det blir litt ja, men du må jo veie det opp mot bedre flyt. Hvis det er viktig for deg å ikke ha utstikker den veien, så gjør du det slik. Anonymkode: e096b...1ca
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #40 Skrevet 1. mars 2021 54 minutter siden, loveli said: Jeg rekker ikke svare så mye nå, men jeg er enig i de som ikke ville hatt 2 bord i dette rommet. Jeg skjønner virkelig ikke poenget og det stjeler uhorvelig mye plass. Nå er jeg en ryddig person da, kanskje folk ønsker to bord slik at de har et rotebord? I dunnu... Det har aldri vært to bord i dette rommet, det er tredje gang jeg skriver det nå. 😅 Hvorfor prospektet av boligen illustrerer det med to bord vet jeg ikke, muligens for å vise at det er plass til kjøkkenbord om man velger å sette opp en vegg og heller bruke spisebord-delen av rommet som soverom. Det var nemlig opprinnelig et soverom der. TS Anonymkode: 83bb4...6cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå