Gå til innhold

Kjøkkeninnredning kun langs (lang) langvegg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et upraktisk kjøkken og vurderer å pusse opp. I dag er kjøkkenet som en L, der ene delen stikker ut som en halvøy. Denne halvøya ødelegger flyten i resten av rommet. 

Vurderer derfor å kun ha kjøkkeninnredning langs den ene langveggen. Det blir et langt og stort kjøkken. Vi sentrerer vask, ovn og kjøleskap slik at det ikke blir langt unna hverandre. 

Men er litt redd for om det blir rart å kun ha kjøkkeninnredning langs den ene veggen? Å gå fra å steke mat på halvøya med utsikt til spisebord og vindu, til å glo i veggen... Vil det bli helt nedtur? 

Jeg er ganske skuffet over kjøkkenkonsulentene vi har snakket med, ingen av de greier å gi oss skikkelig feedback, så alle avgjørelser må vi ta selv. "ja dette funker sikkert" er eneste innspill vi får... 

Jeg vet at det er mange kjøkkener som er slik altså, men her er jo saken at vi skal gå fra en halvøy til å kun ha ensidig kjøkken. 

Anonymkode: 83bb4...6cb

Skrevet

Det høres upraktisk ut. Og et upraktisk kjøkken er ikke noe gøy å jobbe på. 

Anonymkode: 2cfff...97b

• Liker 3
Skrevet

Kan du gi oss en planløsning her? Lengden på rommet i alle retninger, vindus og dørplassering?

Umulig å si uten å vite noe som helst om rommet du skal innrede.

Skrevet

Har du en tegning av kjøkkenet slik det ser ut per i dag? Altså hvor stikkontakter, vannuttak, vinduer, dører, o.l. befinner seg? Og helst med mål. Da blir det mye enklere å forestille seg kjøkkenet og komme med eventuelle råd til løsninger.

Videre - hva ønsker dere å ha i rommet? Spisebord? Oppbevaringsplass? Hva kan eventuelt plasseres en annen plass? Hvor ofte brukes kjøkkenet? Lager dere mye mat der? 

Anonymkode: 120e5...701

• Liker 5
Skrevet

Som andre sier høres det litt upraktisk ut. Er dere flere som bruker det? I så fall må dere gå mye forbi hverandre. Får dere lang nok benkeplate?

Jeg hadde kanskje vurdert en separat øy i stedet for L-utstikkeren, men vanskelig å si om det vil være meningsløst.

Anonymkode: 0895c...24a

• Liker 1
Skrevet

Er bare å se på leiligheter i nybygg. Der er det mye "kjøkkenet er en vegg" løsninger. Selv synes jeg det ser upraktisk ut og kan ikke se for meg at det stiller mine behov, men jeg er veldig interessert i å lage mat og stå på kjøkkenet en kveld. Men hva jeg mener er irrelevant ettersom jeg ikke skal bo der. Mitt minstekrav er en L-løsning. 

• Liker 3
Skrevet

Det høres upraktisk ut. Har selv et stort kjøkken, men eneste grunnen til at det fungerer er at kjøkkendesigneren var tydelig på at alt skulle legges opp etter en "arbeidstrekant", der det var to-tre skritt mellom vask/oppvaskmaskin, kjøleskap og ovn. 

Kan tenke meg at det blir mange skritt frem og tilbake om man må arbeide langs en linje. For eksempel bør hverdagsbestikk og servise være rett ved oppvaskmaskin, ellers vil du bruke en evighet på å tømme denne. 

Anonymkode: 018f2...9ee

• Liker 3
Skrevet

Man må uansett fokusere på matlagingen når man holder på grunnet brannfare etc, så da kan man ikke fokusere på at man skal ha en fin utsikt under matlagingen. Du får lys inn fra siden og det er mye bedre enn hvor man kun får lys inn fra baksiden.

Det er dessuten mye tryggere for alle at alle kjøkkenfunksjoner er langs en vegg. Straks det blir en L eller U form vil man ha potensielle farer der man snubler i barn og dyr. Ved å holde kjøkkenet langs kun en vegg, går man sidelengs og også bruker armer og kropp på en bedre måte.

At L og U form, eller diagonal, skal være så mye bedre og mer praktisk er bare tull.

Unngå å klemme vask, oppvaskmaskin og komfyr inn i hjørnene, og sørg for å ha god benkeplass mellom vask og komfyr og på sider. Unngå å ha overskap som settes ned på benkeplater da det vil stjele verdifull benkeplass. Du kan også ha kombiskap som går under benkeplata. De har gjerne to dører. 60 cm brede dører, en for kjøl og en for frys (evt at det er skuffedører).

Jeg ville unngått å ha høyt kombiskap på den enden som vender mot stuen, og plassert det i et hjørne i motsatt ende av benken. Eller hatt et frittstående ett som står litt unna og har front på dør mot stue om mulig.

Samtidig ville jeg gått igjennom alt kjøkkenutstyr/service og fjernet alt som ikke har vært i bruk det siste året. Da vil du se at du ikke trenger alle overskapene som du kanskje trodde at du måtte ha. Da kan du kanskje få plass til å sette inn ett vindu, eller henge opp et flott bilde som du kan glede deg over å se på mens du styrer på kjøkkenet. Eller få plass til noen urteplanter i nærheten av der du skal kutte opp maten.

Unngå å montere skap med noen form for hjørnekarusell. De er veldig upraktiske og utnytter ikke plassen. Tungvinte å rengjøre også. Velg heller underskap med utdragbare trådhyller/skuffer for å enkelt og raskt kunne se hva du har av matvarer, kjeler etc.

Vil også anbefale deg å gå for farger og materialer du ikke går lei av.

En annen fordel med kjøkken langs kun en vegg er at det blir mye enklere å plassere et spisebord, det er mye mer enklere å få et kjøkken til å se ut som en del av resten av huset.

Og de som snakker om innsparing av skritt... Jeg trodde det bare var bra å gå mye nå for tiden? Får man innhenta noen av dagens 10000 skritt ved å gå langs sin ene kjøkkenvegg, så er det vel bare positivt?

Ville anbefalt deg å sjekke bilder av kjøkken lagt ut på nettsidene til 123+, BoligPluss og andre. Og evt se bildene på Kitchen one wall layout. Her finner du mange tips og eksempler på hvordan andre har løst kjøkken situasjonen.

Lykke til!

Anonymkode: fbdd6...609

• Liker 2
Skrevet

Det er litt med max avstander, hvor lang er veggen? 

Det du står i risk gor med en slik løsning er at det blir død benke plass den/de delene som er langt unna koke zone, vaske zone og lager zone. 

Veggen må ikke være over 5 meter, ha vask på midten

Anonymkode: e1653...b1d

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan legge ut plantegning senere i kveld. Dere er mye mer kritiske enn selgerne, det er bra. 😄

TS

• Liker 4
Skrevet

Ok, 3d-tegning er av nåværende løsning. Problemet er at det er LITE skapplass pga elendig valg av innredning. Så vi har måttet supplere med ekstra skap fra IKEA rundt om, og det er trangt. Det er kjempetrangt rundt spisebordet, umulig å ha selskap. Det lille spisebordet eksisterer ikke, det er ikke plass. Døra er til vår LILLE yttergang, så det røde området på min tegning er område der vi ikke kan ha noe møbler, fordi det i praksis er en forlengelse av yttergang... 

På min plantegning har jeg tegnet forslaget vi har fått. Forholdene er ikke helt riktig tegnet, men jeg har prøvd å skrive ved viktige mål. Det blir ikke særlig større avstand mellom ytterkant målt ved kjøleskap/vask/ovn enn i dag, men det blir bare langs en vegg i stedetfor på halvøya. 

Jeg har proff tegning av forslaget altså, men vil ikke legge det ut åpent her. 

Platetoppen tegnet jeg større enn den er, den stjeler ikke så mye benkplass altså 😅 så vi har benkplass på hver side av vask og platetopp. 

TS 

Skrevet

Glemte bildene. Min tegning av ny løsning. 

TS 

20210228_160558.jpg

• Liker 1
Skrevet

Nåværende løsning. 

TS

20210228_154321.jpg

Skrevet

Jeg hadde bygd et U-kjøkken der spisestua nå er. Endret hengslene på døra (som går tilbad/vaskerom) slik at denne slår inn mot rommet. Og hatt spisebord der kjøkkenet nå er. Høyskap på ene veggen, kun underskap på de andre to veggene. Kjempefint med arbeidsplass uten overskap der du har vinduer, og det vil gjøre hele rommet romsligere. 

Om dere har spisestue et annet sted ville jeg også vurdert løsninger med øy, og barkrakker. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Glemte bildene. Min tegning av ny løsning. 

TS 

20210228_160558.jpg

Jeg kjenner noen som har bortimot en sånn løsning som du tegner. Forskjellen er at det er flere dører der enn det dere har, så jeg tror det skal gå greit. Vi er der kanskje 2-6 ganger i løpet av året, og jeg har alltid tenkt at de har så romslig og praktisk kjøkken. Det blir spennende å se hva andre svarer. 

Anonymkode: 4be3a...6a3

Annonse
Skrevet

Hva med å flytte L-utstikket til den veggen der den lille spisegruppen er på bildet og få høyskap og kjøleskap der og flytte komfyren til samme vegg som vasken.

Så kan du ha finere skjenk borti spisekroken til ting du bruker sjeldnere. Og kanskje heller en liten kjøkken øy mellom vasken og døra?

Jeg synes det vil bli veldig langt med 7,5m med kjøkken langs en vegg.

Skrevet

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde bygd et U-kjøkken der spisestua nå er. Endret hengslene på døra (som går tilbad/vaskerom) slik at denne slår inn mot rommet. Og hatt spisebord der kjøkkenet nå er. Høyskap på ene veggen, kun underskap på de andre to veggene. Kjempefint med arbeidsplass uten overskap der du har vinduer, og det vil gjøre hele rommet romsligere. 

Om dere har spisestue et annet sted ville jeg også vurdert løsninger med øy, og barkrakker. 

Det blir veldig dyrt, for da må vi endre røropplegg og alt. I tillegg vil da spisebordet ende opp på den enden som er rød sone i dag, det blir krise. Det er ikke dør til vaskerom, men til verdens trangeste yttergang, så påkledning av unger foregår på kjøkkenet i det jeg har tegnet som "rød sone". 

7 minutter siden, Mt3 said:

Hva med å flytte L-utstikket til den veggen der den lille spisegruppen er på bildet og få høyskap og kjøleskap der og flytte komfyren til samme vegg som vasken.

Så kan du ha finere skjenk borti spisekroken til ting du bruker sjeldnere. Og kanskje heller en liten kjøkken øy mellom vasken og døra?

Jeg synes det vil bli veldig langt med 7,5m med kjøkken langs en vegg.

L-utstikket er forslått på den veggen, sånn jeg har tegnet det. :) vi har en tegning som foreslår kjøleskap slik du foreslår, men det ser ikke helt pent ut. Det er en sjakt i det hjørnet som gjør det litt vanskelig også. Den kortveggen med L-utstikket leder til en smal gang, så det gjør at det fort oppleves trangt på den veggen hvis det tar for mye plass. 

Øy mellom vasken og døra blir krise, det er som sagt "rød sone", vi trenger gulvplassen til påkledning. 

Vi har flere skjenker nå, men det blir så rotete uttrykk. Vil samle alt i skikkelige kjøkkenskap og skuffer. 

Hvis vårt forslag til nytt kjøkken virker veldig upraktisk tror jeg beste løsning er å la kjøkkenet være, altså ikke pusse opp. Og det er jo viktig å avklare, kjedelig å pusse opp for 400k og savne det gamle. 

Jeg kan evnt sende tegning til de som ønsker og som skriver med brukernavn. Turte ikke skrive med brukernavn selv i tilfelle selger kjenner seg igjen. 🙈😂

TS 

Skrevet

Den døra som vender inn mot kjøkkenet, er det dør fra entreen? Om så, ville jeg enten snudd den døra slik at den vender inn i entreen istedenfor, eller byttet den ut med en skyvedør for å få bort den plassen den opptar ved åpning av døren.

Jeg ville plassert kjøkkenet helt inn i hjørnet for spisebordet er (det store), satsa på å ha kun ett stort og fint spisebord med stoler på en side og kanskje en plassbygget sittebenk med puter langs veggen (mot inngangen). Holde vegg med vindu mest mulig fri og ha et åpent felt fra kjøkkenbenk til vegg. La plassbygget benk ha plass til en stor plante oppå, slik at man ikke føler seg inneklemt helt i hjørnet. La sittebenken gå i passende lengde som tilsvarer spisebordet. Sittebenken kan ha skuffer til diverse ting som leker, annet nødvendig utstyr, bøker etc.

Jeg ville ikke latt kjøkkenet gå helt til motsatt vegg som er mot et bad (?), men latt det være et åpent område på minst 1,5 meter med plass til et fint høyt vitrineskap med glass, en skjenk med planter oppå, eller en liten sittebenk med lite bord og en stol. Siden det ikke er så mye vinduer må du holde vegger og skap lyse, lyse luftige gardiner. Mulig kun 1 på en side av vinduet. Noe som vil gi deg noe fint å se på når du kommer inn utefra og når du kommer fra resten av boligen. Tenk litt Dansk design, luftig, litt minimalistisk, lyst tre, og kanskje ett møbel malt i matt svart eller mørkegrønn dus farge.

Du nevner at dere ikke har nok skapplass. Ofte har man en tendens til å ta vare på og holde fast i altfor mye man uansett ikke bruker, og dermed fyller inn mer og mer av skap.

Dere må finne ut hva dere absolutt må ha, og hva dere kan klare dere uten. Det kan også gjøre at dere kan klare dere med en oppvaskmaskin på 50 cm istedenfor 60 cm. 

Jeg ville ha droppa høyskapet, og gått for smale overskap (med topphengsling på dører) som er mye enklere å komme til oppå også for rengjøring. Det vil også gjøre at rommet føles større. Jeg hadde også droppa vanlig høyt kombiskap og gått for 2delt fryser og kjøleskap i benkehøyde. 

Platetopp på max 60 cm for å ha mest mulig benkeplass til tilberedning av mat, oppvask, etc.

Oppvaskkum med kun 1 stk kum som passer til 60 cm skap, siden dere skal ha oppvaskmaskin. Om dere skal ha en mikrobølge ovn skal den kunne passe inn i en slik smalt overskap jeg nevner.

Jeg ville også droppet å ha disse kjøkkenventilatorene som henger, og heller fått den montert i kjøkkenbenken og ha ingenting over kokeplassen og oppvaskkummen.

Kjøleskap/fryser innebygget i benkehøyde med samme typer fronter som resten av kjøkken kan plasseres enten helt til høyre i kjøkkenet, eller helt til venstre. Til venstre vil det være en grei plass for direkte innlasting av fryse og kjølevarer, og ha tørrvarer i et benkeskap med skuffer som du drar ut og ser alt du har.

Dere blir nødt til å kvitte dere med en del ting om dette rommet skal bli lyst, luftig, koselig og praktisk. Da kan man ikke fylle på med overskap og mye annet som tilslutt vil gjøre det helt klaustrofobisk.

Forsøk også å tenke over hvordan dere skal holde det rent og ryddig etterhvert som dere blir eldre. Da orker man ikke dra fram en trapp og greier for å komme til i høyskap og evt overskap som er helt opp under taket.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Den døra som vender inn mot kjøkkenet, er det dør fra entreen? Om så, ville jeg enten snudd den døra slik at den vender inn i entreen istedenfor, eller byttet den ut med en skyvedør for å få bort den plassen den opptar ved åpning av døren.

Jeg ville plassert kjøkkenet helt inn i hjørnet for spisebordet er (det store), satsa på å ha kun ett stort og fint spisebord med stoler på en side og kanskje en plassbygget sittebenk med puter langs veggen (mot inngangen). Holde vegg med vindu mest mulig fri og ha et åpent felt fra kjøkkenbenk til vegg. La plassbygget benk ha plass til en stor plante oppå, slik at man ikke føler seg inneklemt helt i hjørnet. La sittebenken gå i passende lengde som tilsvarer spisebordet. Sittebenken kan ha skuffer til diverse ting som leker, annet nødvendig utstyr, bøker etc.

Jeg ville ikke latt kjøkkenet gå helt til motsatt vegg som er mot et bad (?), men latt det være et åpent område på minst 1,5 meter med plass til et fint høyt vitrineskap med glass, en skjenk med planter oppå, eller en liten sittebenk med lite bord og en stol. Siden det ikke er så mye vinduer må du holde vegger og skap lyse, lyse luftige gardiner. Mulig kun 1 på en side av vinduet. Noe som vil gi deg noe fint å se på når du kommer inn utefra og når du kommer fra resten av boligen. Tenk litt Dansk design, luftig, litt minimalistisk, lyst tre, og kanskje ett møbel malt i matt svart eller mørkegrønn dus farge.

Du nevner at dere ikke har nok skapplass. Ofte har man en tendens til å ta vare på og holde fast i altfor mye man uansett ikke bruker, og dermed fyller inn mer og mer av skap.

Dere må finne ut hva dere absolutt må ha, og hva dere kan klare dere uten. Det kan også gjøre at dere kan klare dere med en oppvaskmaskin på 50 cm istedenfor 60 cm. 

Jeg ville ha droppa høyskapet, og gått for smale overskap (med topphengsling på dører) som er mye enklere å komme til oppå også for rengjøring. Det vil også gjøre at rommet føles større. Jeg hadde også droppa vanlig høyt kombiskap og gått for 2delt fryser og kjøleskap i benkehøyde. 

Platetopp på max 60 cm for å ha mest mulig benkeplass til tilberedning av mat, oppvask, etc.

Oppvaskkum med kun 1 stk kum som passer til 60 cm skap, siden dere skal ha oppvaskmaskin. Om dere skal ha en mikrobølge ovn skal den kunne passe inn i en slik smalt overskap jeg nevner.

Jeg ville også droppet å ha disse kjøkkenventilatorene som henger, og heller fått den montert i kjøkkenbenken og ha ingenting over kokeplassen og oppvaskkummen.

Kjøleskap/fryser innebygget i benkehøyde med samme typer fronter som resten av kjøkken kan plasseres enten helt til høyre i kjøkkenet, eller helt til venstre. Til venstre vil det være en grei plass for direkte innlasting av fryse og kjølevarer, og ha tørrvarer i et benkeskap med skuffer som du drar ut og ser alt du har.

Dere blir nødt til å kvitte dere med en del ting om dette rommet skal bli lyst, luftig, koselig og praktisk. Da kan man ikke fylle på med overskap og mye annet som tilslutt vil gjøre det helt klaustrofobisk.

Forsøk også å tenke over hvordan dere skal holde det rent og ryddig etterhvert som dere blir eldre. Da orker man ikke dra fram en trapp og greier for å komme til i høyskap og evt overskap som er helt opp under taket.

Dvs kjøkken langs kun 1 vegg, ca 5 meter lengde.

Skrevet

Mitt kjøkken ligner endel på det du har tegnet som ditt nye. Jeg tror jeg hadde stokket om på der du har høyskap og benkeplate.  Samle alle høyskapene på den korte veggen ved rød sone, og ha benk tilgjengelig ved spisebordet. Jeg har spisebordet sånn på kjøkkenet som du har tegnet inn, og benkeplaten brukes som avlastning når vi er mange til bords.

Kjøleskapet står litt innestengt mot bordet, kommer du til når noen sitter der?

Jeg hadde stekeovnen i arbeidshøyde i forrige huset, men pga vindusplassering er det kun plass til ett høyskap på mitt kjøkken, og det er Kjøleskapet 😑 kan du flytte stekeovnen inn i høyskapet? 

Ved å flytte høyskapene kan du skyve koketoppen litt lenger vekk fra vasken. Vurdert sånn topp med ventilator innebygd? Det angrer jeg på at jeg ikke kjøpte.  Jeg har 80cm bred koketopp, og elsker den. Vi er en stor familie, og tre store panner/kjeler går helt fint. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...