AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #1 Skrevet 28. februar 2021 Hei Jeg skal kjøpe meg ny bolig i en av de største byene. Jeg bor og jobber og har hele familien og kontaktnettet mitt i en av de dyrere bydelene og det er her jeg primært har sett på bolig. Men, nå har det seg slik at jeg er alenemor og skal kjøpe bolig for å få bedre plass til meg og barnet mitt. Man får ikke mye for den summen jeg kan låne i den bydelene jeg egentlig vil bo, men kan få mye mer for pengene i andre bydeler. Jeg har begynt å tenke på å kanskje kjøpe i en annen bydel, rett og slett fordi jeg som sagt får mer for pengene da. Problemet er at jeg ikke har lappen eller bil, så da må jeg evt få dette også. Har penger på konto til dette evt. Men hva ville andre gjort? Barnet er så lite at det bare går i barnehagen nå, så det har ikke slått rot i noe oppvekstmiljø, så for barnet sin del så spiller det ingen rolle hvor vi bor, men det er det med å reise lenger som vil spise av min tid med barnet. Jeg har en typisk 9-16 jobb uten mulighet for fleksitid. Jeg vil havne rett i rushtid om jeg skal kjøre og det vil lett ta meg da 45 min på en strekning jeg vanligvis kan kjøre på 20 min for å komme meg fra jobb. Slik jeg bor nå bruker jeg 10 min med kollektivtrafikk til barnehage og deretter 5 min til jobb derfra, men å bo i min nåværende leilighet er ikke aktuelt da vi må ha mer plass. Noen som har noen tanker? Anonymkode: 5b5ce...760
Traktor Skrevet 28. februar 2021 #2 Skrevet 28. februar 2021 (endret) Bil er dyrt og tid er penger. Kjøp sentralt om du kan! Totalt må du nok regne 5000 kr/mnd for bil. Du får mye ekstra lån/leilighet for det. Endret 28. februar 2021 av Traktor 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #3 Skrevet 28. februar 2021 Er det snakk om at du kan kjøpe deg en 18-30 kvm eller 50 kvm? Ingen soverom eller to? Litt vanskelig å råde deg til noe når vi ikke helt vet hvilke størrelser det er snakk om Jeg ville uansett definitivt kjøpt i den bydelen du vil bo (så sant du får 50 kvm+). Hvis du sparer i fond neste årene, selger unns ting på Finn og får noe verdistigning kan du jo ha råd til å kjøpe en som er noe større om en 5 års tid? Husk at det vil være større verdistigning på leiligheten der enn å bo mindre sentralt. KJØR PÅ OG BO DER DU VIL! Bare for å sette ting i perspektiv: Silje fra luksusfellen vokste opp på 16 kvm. Så er ikke alle som har råd til å bo kjempestort, spesielt ikke i Oslo! https://www.seher.no/kjendis/luksusfellen-silje-vokste-opp-pa-16-kvadratmeter/64104096 Anonymkode: b0f15...09f 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #4 Skrevet 28. februar 2021 kan du kjøpe en 2R, sette opp en lettvegg og få et ekstra rom? bil taper du penger på. ville absolutt satt trivsel og mindre stress høyest☺️ Anonymkode: cfc88...a7a 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #5 Skrevet 28. februar 2021 Tusen takk for svar begge to. Jeg bor allerede i en 2R men uten sjans til å sette opp en lettvegg for å lage et eget rom til barnet. 2R kan jeg lett kjøpe da jeg også har verdistigning der jeg bor, men ønsker jo en 3R slik at barnet får ett større rom med plass til privatliv og sine leker. For min mulige sum så får jeg en 2R evt er jeg heldig får jeg en 3R oppussingsobjekt, og jeg er ikke handy, men mye kan fikses med litt maling. I de rimeligere områdene vil jeg kunne få en 3R eller 4R som er strøken. Anonymkode: 5b5ce...760
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #6 Skrevet 28. februar 2021 Pendling er ikke gøy når man er alene med barn. Jeg støtter de over her i at det er lurt å tenke beliggenhet fremfor areal når de viktigste kvadratmeterne er dekket. Anonymkode: 4d05a...395 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #7 Skrevet 28. februar 2021 Tid, og omgangskrets, er verdt mer enn plass. Ville bodd smått, spart mye, jobbet hardt, og levd enkelt, nå når barnet er så lite at dere kan dele. Vips, så har du råd til 3 rom i det barnet blir så stort at behovet er der. Anonymkode: 12b55...1a5 6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #8 Skrevet 28. februar 2021 Ville sett etter en 2 roms med planløsning som kan gi deg en lettvegg for et lite soverom til deg selv. Å bo nærme jobb og bhg er første pri vil jeg si Anonymkode: 515df...4b2 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #9 Skrevet 28. februar 2021 Jeg pendlet mange år, og skal aldri bruke 45 minutter hver vei til jobb noensinne igjen. Jeg kjøpte heller noe mindre og sentralt, og har ikke angret ett minutt. Når barnet er så lite, så går det gjerne greit med en toroms noen år også, så kan du heller kjøpe deg litt oppover i størrelse når barnet går på barneskolen? Behov for privatliv og «egen» lekeplass, sted å trekke seg tilbake og være med venner kommer vel ikke før om noen år. Ev. kjøpe en treroms som trenger litt oppussing - så lenge det ikke er noe som haster veldig, kommer man jo langt med litt maling og gulvlegging, mens man sparer til de litt større prosjektene. Anonymkode: 77f85...6c7 3
GammelKaktus Skrevet 28. februar 2021 #10 Skrevet 28. februar 2021 Som alenemamma selv så ville jeg valgt å bodd sentralt kontra det å måtte ha bil, det er dyrt og styrete og man mister ganske mye tid når man må bruke tid på kjøring hver dag. Det å bo i en bydel man trives i er og viktig, iallfall for meg. Så jeg ville heller bodd lite, sentralt og i "min bydel", enn stort og i en bydel der jeg må bruke masse tid hver dag for å komme meg til jobb og hente barn og alt det der. 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #11 Skrevet 28. februar 2021 Tusen takk for alle svar. Dere tenker ganske likt som jeg gjør, men så kom denne tanken om at jeg kanskje var egoistisk som ville fortsette å bo i "mitt" område når jeg jo kunne få større leilighet for samme sum. Det viktigste for meg er jo barnet og dets trivsel. Er selv vokst opp i stor enebolig men trives like godt i min lille 2R, så jeg trenger ikke store plassen selv. Anonymkode: 5b5ce...760
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #12 Skrevet 28. februar 2021 barnet bryr seg neppe om m2 før om noen år☺️ville heller bodd i en liten leilighet noen år, og kjøpt større når både barn og EK har vokst😄 Anonymkode: cfc88...a7a 1
Snedig Skrevet 3. mars 2021 #13 Skrevet 3. mars 2021 Barn plages virkelig ikke av liten plass på samme måte som voksne, så det tror jeg ikke du skal bekymre deg for. Har masse minner fra besøk hos slekt og venner i barndommen. De bor fortsatt i samme leiligheter nå, og i leiligheter som jeg vil karakterisere som små. Men jeg husker veldig tydelig hvor stor boligen virket når jeg var liten. Et liten barnerom på 5kvm huset en hel verden med leker og jeg husker vi feks laget hinderløype i gangen og lakenhytte under stuebordet. Må jo ha vært helt kaos for de voksne som bodde der, men vi tenkte aldri noe over det. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #14 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 13.54): Tusen takk for svar begge to. Jeg bor allerede i en 2R men uten sjans til å sette opp en lettvegg for å lage et eget rom til barnet. 2R kan jeg lett kjøpe da jeg også har verdistigning der jeg bor, men ønsker jo en 3R slik at barnet får ett større rom med plass til privatliv og sine leker. For min mulige sum så får jeg en 2R evt er jeg heldig får jeg en 3R oppussingsobjekt, og jeg er ikke handy, men mye kan fikses med litt maling. I de rimeligere områdene vil jeg kunne få en 3R eller 4R som er strøken. Anonymkode: 5b5ce...760 Ville ikke brukt tid på pendling. Jeg er selv alene med to barn, og har 10-15 min med bil til jobb. Det synes jeg er passe. Husk at pendling vil spise av tiden du kunne brukt med barnet ditt, og du vil kjenne deg mer stresset, dårlig samvittighet tc. Kan du evt. få en annen jobb i nærheten av hvor boliger er billigere/i din prisklasse? Jeg bodde inntil 2018 i en nabokommune til Oslo, me skyhøye boligpriser. Jeg hadde en sliten tomannsbolig, horisontaldelt -vi bodde i 2.etasje - som trengte en del oppussing og den var ikke så stor heller. Så at jeg ikke hadde sjanse til å kjøpe bolig med tre soverom der, så jeg tok et valg om å flytte til Vestfold. Her fikk jeg kjøpt enebolig så nå har vi det romslig og bra. Anbefaler å flytte til der det er rimeligere men også hvor du kan jobbe i passe avstand så du ikke trenger å bruke tid på pendling. Anonymkode: aa4d9...ea2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå