Gjest Sprettballen Skrevet 28. februar 2021 #1 Skrevet 28. februar 2021 (endret) Da har tiden kommet igjen... Det kribler i halsen, jeg nyser, hoster og kremter, nesa renner i ett sett, og øynene er kløende og hovne. Antihistaminer, kortison, ventoline, nesespray og øyedråper brukes, men de tar ikke alt av synlige, eller rettere sagt hørbare, symptomer. Fra februar til august er det slik hvert eneste år og jeg tviler på at dette året blir et unntak. Nå skal jeg bestille test i morgen, men dette går jo ikke over i løpet av 10 dager. Hvor ofte tester andre pollenallergikere seg? Endret 28. februar 2021 av Sprettballen
RunM Skrevet 28. februar 2021 #2 Skrevet 28. februar 2021 Si til fastlegen din at du vil ha time på en av allergiklinikkene vi har på våre store sykehus, f.eks. på st. Olavs. Der er de eksperter og vet hvordan du skal minske plagene dine mest mulig. Hos meg var løsningen å ikke slutte med allergimedisin på vinteren, slik at jeg alltid hadde "lageret fullt".
Gjest Sprettballen Skrevet 1. mars 2021 #3 Skrevet 1. mars 2021 RunM skrev (19 timer siden): Si til fastlegen din at du vil ha time på en av allergiklinikkene vi har på våre store sykehus, f.eks. på st. Olavs. Der er de eksperter og vet hvordan du skal minske plagene dine mest mulig. Hos meg var løsningen å ikke slutte med allergimedisin på vinteren, slik at jeg alltid hadde "lageret fullt". Jeg er så godt behandlet som jeg kan være i følge spesialistene. (Jeg tar også antihistamin og kortison året igjennom) Nå har jeg uansett tatt test, og må holde meg hjemme til jeg får svaret på den (den er med 99,99 % sikkerhet negativ, men for sikkerhets skyld). Jeg har også kontaktet legen for å forhøre meg om hvordan jeg skal forholde meg til symptomer og testing fremover. Jeg får sikkert svar derfra i løpet av dagen. Men jeg kan da ikke være den eneste som har dette dilemmaet?
rosemarin Skrevet 1. mars 2021 #4 Skrevet 1. mars 2021 Det er vel slik at man bør teste seg/holde seg hjemme/bli oppmerksom dersom det er nyoppståtte symptomer som ikke er vanlig for deg. Utenfor din normal. 1
GammelKaktus Skrevet 1. mars 2021 #5 Skrevet 1. mars 2021 Jeg tester meg ikke så lenge jeg ikke har symptomer utenom det vanlige, og det har jeg heller ikke hatt. Noen av oss har jo konstant symptomer på et eller annet. Til tross for at jeg står på cetirizin året rundt så har jeg symptomer, men jeg har da helårsallergi siden jeg reagerer visst litt på støv og. Som hen over meg sier, har man symptomer på noe utenom normalen så tester man.
Djungelvrål Skrevet 1. mars 2021 #6 Skrevet 1. mars 2021 (endret) Sprettballen skrev (På 28.2.2021 den 12.21): Da har tiden kommet igjen... Det kribler i halsen, jeg nyser, hoster og kremter, nesa renner i ett sett, og øynene er kløende og hovne. Antihistaminer, kortison, ventoline, nesespray og øyedråper brukes, men de tar ikke alt av synlige, eller rettere sagt hørbare, symptomer. Fra februar til august er det slik hvert eneste år og jeg tviler på at dette året blir et unntak. Nå skal jeg bestille test i morgen, men dette går jo ikke over i løpet av 10 dager. Hvor ofte tester andre pollenallergikere seg? Jeg kommer ikke til å teste meg når jeg bare har de vanlige symptomene. Ta kenacort-sprøyte så slipper du så mye plager. Endret 1. mars 2021 av Peonjenta
tussi84 Skrevet 2. mars 2021 #7 Skrevet 2. mars 2021 Jeg følger denne regelen vedr testing. Får jeg symptomer utenom det som ikke er normalt hos meg så bestiller jeg time for test. Jeg har også pollen allergi, men er sjeldent veldig plaget. Detimot så kan jeg ha tett og/eller tennene nese året rundt, spesielt de første timene etter jeg har stått opp. Plagene gir seg utover dagen. Det hender jeg er litt tett i pusten når jeg våkner og. Har ikke har luftveisinfeksjoner på 1,5 år snart, så har ikke hatt behov for å teste så langt. Jeg kjenner tydelig forskjell på forkjølelse symptomer vs de normale plagene jeg sliter med. 1
Gjest Sprettballen Skrevet 2. mars 2021 #8 Skrevet 2. mars 2021 (endret) Peonjenta skrev (9 timer siden): Jeg kommer ikke til å teste meg når jeg bare har de vanlige symptomene. Ta kenacort-sprøyte så slipper du så mye plager. Det hadde vært drømmen å kunne ta Kenacort-t igjen, men det kan jeg ikke ta nå. (I følge den gamle fastlegen min kan jeg ikke ta det fordi jeg tar prednisolon mot noe annet. Jeg får høre hva den nye fastlegen har å si om saken) Jeg takker for svarene. Med forbehold om hva fastlegen sier, tror jeg at jeg har har kommet frem til en "plan" ut i fra svarene deres. Det er veldig liten sannsynlighet for at jeg skal bli smittet av noen andre enn de jeg bor sammen med (som alle har smitteutsatte jobber). Hvis de viser symptomer på korona kan det være greit å ta en test, hvis ikke kan jeg la det være så lenge det er snakk om forventede og kjente symptomer. Jeg kommer også til å bruke pollenmaske utendørs i de verste periodene. Det har jeg ikke prøvd før, men jeg håper det kan hjelpe. Jeg skal også skaffe meg en "button" som forteller at jeg er pollenallergiker, slik at omgivelsene rundt ikke får hjerteinfarkt hver gang jeg kremter eller hoster. Endret 2. mars 2021 av Sprettballen
RunM Skrevet 2. mars 2021 #9 Skrevet 2. mars 2021 Det har aldri vært snakk om immunterapi mot allergien din da? Jeg driver på med grazax mot gressallergien nå, og er spent på om jeg merker forskjell allerede nå til sommeren.
Djungelvrål Skrevet 2. mars 2021 #10 Skrevet 2. mars 2021 Sprettballen skrev (4 timer siden): Det hadde vært drømmen å kunne ta Kenacort-t igjen, men det kan jeg ikke ta nå. (I følge den gamle fastlegen min kan jeg ikke ta det fordi jeg tar prednisolon mot noe annet. Jeg får høre hva den nye fastlegen har å si om saken) Jeg takker for svarene. Med forbehold om hva fastlegen sier, tror jeg at jeg har har kommet frem til en "plan" ut i fra svarene deres. Det er veldig liten sannsynlighet for at jeg skal bli smittet av noen andre enn de jeg bor sammen med (som alle har smitteutsatte jobber). Hvis de viser symptomer på korona kan det være greit å ta en test, hvis ikke kan jeg la det være så lenge det er snakk om forventede og kjente symptomer. Jeg kommer også til å bruke pollenmaske utendørs i de verste periodene. Det har jeg ikke prøvd før, men jeg håper det kan hjelpe. Jeg skal også skaffe meg en "button" som forteller at jeg er pollenallergiker, slik at omgivelsene rundt ikke får hjerteinfarkt hver gang jeg kremter eller hoster. Det var lurt, hvor finner man disse?
Gjest Sprettballen Skrevet 2. mars 2021 #11 Skrevet 2. mars 2021 (endret) Peonjenta skrev (8 minutter siden): Det var lurt, hvor finner man disse? "Buttons"? Jeg har sett dem på flere apotek, inkludert farmasiet.no RunM skrev (3 timer siden): Det har aldri vært snakk om immunterapi mot allergien din da? Jeg har prøvd hypisensibilisering mot bjørkepollen, men den virket ikke særlig godt på meg. Endret 2. mars 2021 av Sprettballen
GrønnNellik68 Skrevet 2. mars 2021 #12 Skrevet 2. mars 2021 Allergisk mot katt og Bjørk og tester meg ikke med mindre jeg vet det er allergi som kan til tett nese etc
GrønnNellik68 Skrevet 2. mars 2021 #13 Skrevet 2. mars 2021 Bente1234 skrev (Akkurat nå): Allergisk mot katt og Bjørk og tester meg ikke med mindre jeg vet det er allergi som kan til tett nese etc Ikke er allergi som er skylda for tett nese
Anbefalte innlegg