Gå til innhold

Skitne, ekle hjem med røyking innendørs. Barndommen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid og tenker tilbake til barndommen. Har vel vokst opp under forhold som kanskje ikke er helt optimale for barn med både rus og vold. Men det jeg husker best er hvor skittent, ekkelt og ekkelt det var hjemme hos oss da ingen vasket, bare meg. 
Far satt ofte i sofaen i trusa til langt ut på formiddagen og han satt å røyket som en gal! Han jobbet ikke men hadde nok penger så han levde et slags dobbeltliv. Han vasket aldri, støvsugde aldri, og han laget som regel bare mat til seg selv. Han tisset konstant utenfor toalettet og det samlet seg en «postene» med urin rundt toalettet som luktet helt jævlig. Jeg vasket bort dette hele tiden, men han fortsatte å urinere utenfor doen uten å forstå at det var ekkelt for oss andre. Hadde jeg på meg sokker var de gule etterpå da de klistret seg til pisse jeg måtte tråkke i. Badekaret var så ekkelt og var aldri vasket skikkelig. Mor lå gjerne i badekaret og mente det var fantastisk selv om det var misfarget og fult av dritt. 
Far satte ofte langt ut på natt med TVen på full guffe å så på film mens jeg og broren min som lå vegg i vegg måtte sovne med støy fra TVen. De gangene jeg spurte om han kunne ta TVen lavere ble han enten sint, eller latet som ingenting. Han sleit med sinne og hadde spilleproblemer. Penger gikk til automater og bingo, og han brukte aldri å kjøpe noe fint til oss eller hjelpe til med å kjøpe inn fritidstøy eller annet til hobbyer. Moren til far var overdrevent opptatt av renhold, men far fikk ikke dette genet dessverre. 

Moren min var nesten like ille, men kanskje noen hakk bedre. Hun drakk mye og røyket inne. Hun var snill men sleit med sinne når hun ble stressa. Hun vasket klær feil og lot klærne tørke i dynger på tørkestativet. Klærne var vasket med vaskepulver og aldri tøymykner og klærne var stive og vonde å ha på. Tørketrommel orket de ikke fordi det kostet for mye strøm. Klærne muglet og vi dro på skolen med illeluktende klær. Hun forsto ikke hvordan man vasket og hun kjøpte ikke inn støvsuger før mange år etter vi ble litt større. I mellomtiden brukte hun dopapir som hun vasket gulvet med, eller så tok hun kost og støvbrettet og kostet over gulvet eller tepper... Når hun skulle vaske til jul osv tok hun skitne kluter som lå i en bøtte fra terrassen uten å ha blitt vasket til å vaske med igjen. Hun forsto ikke at en gulvklut måtte vaskes i vaskemaskinen først osv. Kjøleslapet var så ille at når venner var med meg hjem fra skolen så ble de sjokkert og helt satt ut over hvor ekkelt det var. Så fikk de hund opp i alt og da ble det 100 ganger verre, fordi de støvsuget ikke da heller. Og det lå hundehår i kjøleskapet tilogmed!

Matvarer var gått ut på dato, pålegg var tørket ut, og det va skittent i hele kjøleskapet som ikke noen gang hadde blitt vasket. Jeg husker hvor jeg skjemtes og hvor ekkelt det var for meg, så jeg begynte tidlig å vaske opp hjemme samt kjøpe inn ting til hjemme som støvsuger for egne penger osv. 

Når jeg vasket fikk jeg som regel kjeft av mor fordi hun mente ikke det var nødvendig og jeg burde ikke legge meg bort i husholdningoppgavene. Min far elsket at jeg vasket og jeg ble en slave i hjemme til slutt. Min bror meldte seg helt ut og siden han er lettere psykisk utviklingshemmet godtok han på en måte litt enklere enn meg at det så jævlig ut så lenge han fikk spille PlayStation og leve i «bobla». 

Nå er jeg voksen og jeg vasker hele tiden. Nå fikk jeg litt flashback tilbake til barndommen da jeg ikke har støvsuget på en uke og det ser ikke ut her hjemme. Jeg har en sønn på 1,5 år ig venter ei jente om en måned. Jeg er livredd for at jeg skal bli som min mor og far men jeg har vel blitt rake motsetningen. Har ingen kontakt med de den dag idag, da jeg kuttet kontakt med far og mor er psykiatrisk pasient. Uansett, hvordan tror dere det er mulig for noen å ha det så jævlig hjemme og i tillegg fornekte det med barn? 

Har prøvd å snakke med far og mor om dette i voksen alder før jeg brøt, men ingen av de mener det var så skittent og ekkelt hjemme hos oss. De mener det så bra ut.. Hva feiler slike mennesker? 

Anonymkode: 4c20c...8ca

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De var ikke friske. Du og din bror burde fått vokse opp i fosterhjem. Mange rundt dere forsømte meldeplikten sin. Barn skal ikke ha det slik.

Hos oss var det ikke møkkete og ekkelt. Men det lå en tung dis av tobakksrøyk hele tiden. Husker jeg ble småkvalm på kveldene når vi så tv sammen familien. Var nok så innrøyket at jeg ikke kjente selv at sannynligvis hår og klær stinket røyk.

Anonymkode: 07ecd...67e

• Liker 5
Skrevet

Var det ingen på skolen som reagerte på at klærne deres stinket, og at maten i matpakka var utgått på dato? Trist å lese om oppveksten. Virker som du har klart deg bra, heldigvis! Hvordan går det med broren din?

Anonymkode: eb177...35a

Skrevet

Først; du er ikke som dine foreldre!!❤️
jeg kjenner meg igjen i det som du skriver, når jeg kommer inn i et hus der det lukter røyk så kommer dårlige barndomsminner frem igjen..... hater røyklukt!

Anonymkode: 8411b...b96

• Liker 3
Skrevet

Dersom du har en bror som er lettere psykisk utviklingshemmet, så kan det kanskje være at foreldrene dine også er det (eller er nær uten å ha blitt diagnostiser)?. Jeg har to foreldre med kognitive utfordringer, mens jeg selv har lang universitetsutdannelse og alltid har vært annerledes i familien. Antageligvis vokste jeg fordi mine foreldre i kognitiv utvikling da jeg var tidlig tenåring (er bekreftet fra spesialisthelsetjenesten). 

Du skulle ikke vokst opp i dette hjemmet. Jeg tror det er bra for deg å ha kuttet kontakten. Husk at du ikke er dine foreldre!

Anonymkode: 636ba...f29

• Liker 4
Skrevet

Foreldrene mine var nesten prikk like med unntak av røyke- og alkoholproblemer. Mor var psykisk syk og far likedan, men i mildere grad. Jeg er som deg nå. Har det strøkent rent og takler ikke rot og søl. Liker ikke vann på servanten eller kummen, må tørke med klut for at det skal se tørt ut hele tiden. Slitsomt. Hver gang jeg er hos foreldrene mine får jeg ryddenoia. Rydder alltid før jeg drar på besøk. Hater å komme hjem til rot for da minner det meg om barndomshjemmet. Vi blir skada på hver vår måte😅

Anonymkode: 32845...fc4

• Liker 2
Skrevet

Grusomt! Dere skulle bodd i fosterhjem

Anonymkode: 035a6...61b

Skrevet

Så trist å høre hvordan du har hatt det.

Det går ikke an å finne en logisk forklaring på dette fordi de er rett og slett syke, og syke mennesker handler ikke logisk.

Husk at du ikke er slik som dine foreldre! Du har derimot vært voksen når du fortsatt skulle være barn! Håper du har greid å finne lykken nå ❤️❤️❤️

Anonymkode: 08680...0a8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Var det ingen på skolen som reagerte på at klærne deres stinket, og at maten i matpakka var utgått på dato? Trist å lese om oppveksten. Virker som du har klart deg bra, heldigvis! Hvordan går det med broren din?

Jo, men det ble aldri noe bekymring til barnevernet av deg grunn.

Ts 

Skrevet

Ts her 

Takk for tilbakemeldinger❤️

Men hvordan klarte de å ikke se dette selv? Og spesielt min mor som er kvinne og burde vært litt opptatt av slikt.. Hun mente ikke vi trengte støvsuger heller.. Jeg har visst hun var merkelig, men så ille har jeg ikke trodd hun var. De røyket foresten også inne på bade og det lå alltid sigaretter i do fordi far kastet røyken i do etter seg da han røyket mens han urinerte.

Har prøvd å finne et svar men forstår det ikke..

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dersom du har en bror som er lettere psykisk utviklingshemmet, så kan det kanskje være at foreldrene dine også er det (eller er nær uten å ha blitt diagnostiser)?. Jeg har to foreldre med kognitive utfordringer, mens jeg selv har lang universitetsutdannelse og alltid har vært annerledes i familien. Antageligvis vokste jeg fordi mine foreldre i kognitiv utvikling da jeg var tidlig tenåring (er bekreftet fra spesialisthelsetjenesten). 

Du skulle ikke vokst opp i dette hjemmet. Jeg tror det er bra for deg å ha kuttet kontakten. Husk at du ikke er dine foreldre!

Anonymkode: 636ba...f29

Jeg har tenkt tanken men har aldri fått noe svar. Far er jeg 100% sikker på er svekket men han har unngått å gå til lege hele livet og hater helsevesenet så han har aldri blitt sett. Har derfor gått udiagnostisert hele livet,

Mor har også gått under radaren da hun har jobbet hele livet i en 50% stilling som vaskehjelp. Hun ble tydelig psykisk syk da far gikk fra henne, men hun vet jeg er skadet mentalt ganske kognitivt da faren hennes hadde Asperger syndrom og alvorlige lærevansker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De var ikke friske. Du og din bror burde fått vokse opp i fosterhjem. Mange rundt dere forsømte meldeplikten sin. Barn skal ikke ha det slik.

Hos oss var det ikke møkkete og ekkelt. Men det lå en tung dis av tobakksrøyk hele tiden. Husker jeg ble småkvalm på kveldene når vi så tv sammen familien. Var nok så innrøyket at jeg ikke kjente selv at sannynligvis hår og klær stinket røyk.

Anonymkode: 07ecd...67e

Du har rett❤️

Barnevernet var innom oss da jeg var 10 år. Jeg fortalte de at jeg hatet å bo hjemme da det var slitent, men ei fra barnevernet sa bare at det ikke var så viktig der å da. Situasjonen for at de kom var alkohol og vold men de kunne ikke ha latt være å sett hvor grusomt skittent det var når de kom innom.. 

Vi ble ikke hentet ut.. Men jeg bodde hos tanten min en periode, men flytter hjem igjen etter 3 uker.. Så var det tilbake til det ekle huset igjen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Grusomt! Dere skulle bodd i fosterhjem

Anonymkode: 035a6...61b

Mener jeg også!

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Broren min er uføretrygdet og har en kjæreste med samme diagnose og utfordring som han selv. Han lever sitt liv, og har minimal kontakt med familie inkludert meg. 

Jeg tror han er lykkelig👍

• Liker 1
Gjest Råååsa
Skrevet

Hvordan er deres foreldre da? Hvem er de?

Og du blir ikke som dine foreldre. Det må du ikke tenke. 

Skrevet

Ts her 

Det ekleste var når far lå på sofaen med handa i buksa og sov. Jeg hadde ofte venninner på besøk og de syntes dette var flaut og ekkelt, og enda eklere var fet for meg. Ofte vasket han seg ikke på hendene og han tok på matvarer i kjøleskapet osv etterpå.

Æsj, jeg er så glad jeg er kvitt de

Skrevet
Råååsa skrev (1 minutt siden):

Hvordan er deres foreldre da? Hvem er de?

Og du blir ikke som dine foreldre. Det må du ikke tenke. 

De var veldig syke på sin måte. 

Skrevet

Du skal ha kred for åpenheten din. Ser ut fra det du skriver at du separerer - altså har distanse til foreldrene dine. Du ser at de ikke er deg. Du virker psykisk robust og frisk.

Anonymkode: ff85c...018

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ts her 

Takk for tilbakemeldinger❤️

Men hvordan klarte de å ikke se dette selv? Og spesielt min mor som er kvinne og burde vært litt opptatt av slikt.. Hun mente ikke vi trengte støvsuger heller.. Jeg har visst hun var merkelig, men så ille har jeg ikke trodd hun var. De røyket foresten også inne på bade og det lå alltid sigaretter i do fordi far kastet røyken i do etter seg da han røyket mens han urinerte.

Har prøvd å finne et svar men forstår det ikke..

De var syke og så det ikke selv og hadde ikke boevne. Oppegående mennesker er ikke sånn. 

Anonymkode: 32845...fc4

Gjest Råååsa
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De var veldig syke på sin måte. 

Da er det svaret ditt. Det har gått i arv. 

Jeg kommer fra et hjem som ligner litt på ditt barndomshjem. Problemene gikk i arv langt bakover i generasjonene. Men du og jeg har skapt en forandring, til det bedre. Dine barn vil få en glimrende oppvekst. Og er et et klokt og reflektert menneske. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...