Gjest Gjest Skrevet 21. august 2005 #1 Skrevet 21. august 2005 Min bror og jeg har på hver vår kant funnet ut at vi vil gifte oss 25.august 2007. Det fant vi ut i helga, og det ble litt latter ut av det. Mamma kom med forslag om dobbeltbryllup, og tanken er totalt ukjent for meg. Jeg har ikke lyst til å dele dagen med et annet brudepar og det er noe med det å ha vår "egen" dag. Det samme er min bror enig i. Er det noen her som har vært i et dobbeltbryllup og vet hvordan det foregår? Jeg er bare litt nysgjerrig på hvordan f.eks vielsen er.
Gjest Hulder Skrevet 21. august 2005 #2 Skrevet 21. august 2005 Har ikke hatt noe dobbeltbryllup selv, men skal heller IKKE ha det! Ønsker ikke tråkke på noen tær, men ærlig talt så synes jeg ikke noe om det. Det blir litt teit. Og som du skriver, en slik dag bør ikke deles med noen andre sånn. Var i et dobbeltbryllup en gang og det var ikke helt min stil. Det blir nesten dobbelt så dyrt og mye mas, mange mennesker å forholde seg til og brudene nærmest kjempet om oppmerksomheten. Virket som om den ene nesten ble fornærmet og lei seg dersom noen snakket mer med den andre, tok bilder og omvendt. Håpløst! Står det veldig om datoen synes jeg dere kan trekke om den, så får andremann finne enn ny! Meg om dét kanskje, men jeg snakker i det minste rett fra hjerterota.
Ciliemor Skrevet 21. august 2005 #3 Skrevet 21. august 2005 Broren til samboern min har drevet å maset om dobbelbryllup.. Har på følelsen at det er mest for å spare penger!!! Men jeg har gitt klar beskjed om at det gåt ikke jeg med på... Da hadde det blitt slik at vi hadde jobbet oss halvt i hjel mens samboerns bror og dama hans hadde sittet og sett på.. for sånn er de nemlig! Dessuten liker jeg ikke vennen til samboerns bror. Så jeg ga klar beskjed om at å dele den viktigste dagen i mitt liv med dem ble ikke aktuelt! Tenk litt på at hvis dere skal ha dobbeltbryllup så blir du aldri å få det helt sånn som du ønsker... Du må hele tiden ta hensyn til broren din, dama hans og deres ønsker. Hvis du ikke har en helt spesiell grunn til å gifte deg akkurat den datoen så kan du jo finne en ny dato. Du har jo enda to år på deg.
IdaC Skrevet 22. august 2005 #4 Skrevet 22. august 2005 Jeg regner med at du og dama til broren din ikke er helt like når det gjelder smak. Forestill deg at når dere kommer til planleggingsfasen, og du f.eks vil ha stort bryllup med mange gjester og alt som hører til, mens hun vil ha mindre. Hva med dekorasjoner, dere har sikkert ulik smak der også. Jeg ser for meg at du kommer til å slite deg igjennom planlegginga, og kanskje ende opp med en bryllupsfeiring som du ikke er helt fornøyd med. Men på den annen side, dersom du ikke er så opptatt av detaljer og det viktigste er å gifte seg, så blir det annerledes. Som andre også har nevnt, hvorfor ikke finne en annen dato, dere har to år på dere. Lykke til med avgjørelsen!
smilepia Skrevet 22. august 2005 #5 Skrevet 22. august 2005 Jeg foreslo dobbeltbryllup sammen med min tante da mannen min fridde - men det var nok mest for morroskyld (tante og onkel har vært forlovet hele mitt liv, jeg syntes det var på tide de giftet seg ) - jeg hadde ikke tenkt over noe av hvordan vi skulle løst det helt praktisk. To tremenninger av meg (søstre) hadde dobbeltbryllup i fjor. De hold det helt hemmelig da, og hadde visst en enkel vielse hos byfogden, der de var forlovere for hverandre. Senere hadde de fest med familiene og venner tilstede. Jeg ser for meg at skal man ha et dobbeltbryllup, må begge brudeparene ha samme idè om hvordan de ønsker at bryllupet skal være, hvor mye tid og penger de vil bruke i planleggingen, kunne fordele oppgaver så det ikke blir uenighet om hvem som har gjort mest/minst og ikke minst, tåle å dele oppmerksommheten med hverandre på selve dagen. Dersom du tror dere kan bli enig om de praktiske tingene, kunne jo et dobbeltbryllup vært veldig hyggelig. Ang hvordan sermonien vil bli, antar jeg dere kan bestemme mye av det selv, men ser for meg noe likt en vanlig vielse. F.eks: inngangsmars spilles, brudene kommer inn, enten hver for seg med følge (her må det være litt pause mellom, så kirkegjestene virkelig får se begge to) eller kanskje sammen - dersom det er søstre kan jo begge komme inn sammen med far. De kommer frem og setter seg. Plasseringen i koret kan være en liten utfordring, ettersom den ene bruden rissikerer å skjule for den andre. Men der kan man kanskje sitte på 2 rader, slik at begge brudene får sitte nermt gjestene/menigheten. Selve vielsesritualet ville jeg tatt i to omganger - altså først for det ene brudeparet, så kanskje en salme/musikkinslag før brudepar nr2 vies. Utgangsmars der først ett brudepar går, mens det andre vennter og går først når de andre er ute, slik at gjestene igjen får se begge to.
tommeline Skrevet 22. august 2005 #6 Skrevet 22. august 2005 Har ikke vært borti dobbeltbryllup, men slik smilepia beskriver det her kan jo det bli ganske flott. Hva med et kompromiss? Vielse og familiefeiring samlet, og så kan dere ha hver deres bryllupsfest med venner en annen gang?
Søta Skrevet 22. august 2005 #7 Skrevet 22. august 2005 http://home.no.net/unnimy/wedding.html Et dobbeltbryllup!
Malama Skrevet 22. august 2005 #8 Skrevet 22. august 2005 Jeg tror muuuuligens dobbeltbryllup er lettere dersom brudene er søstre (med et godt søkenforhold) eller i det minste er i familie, kusiner eller sånn, enn dersom du som brud skal forholde deg til en annen brud som du ikke har et så nært forhold til, din brors utvalgte eller din partners søster f.eks. Menn tar ofte litt lettere på dette "detaljstyret" og overlter det gjerne til kvinnen likevel? Jeg har ingen søster, men en ting er sikkert, det ville vært lettere å finne utav noe slii med en søster jeg hadde kjent hele livet enn med en kvinne min bror hadde valgt... I så fall ville jeg seriøst vurdert å bytte dag ja.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2005 #9 Skrevet 22. august 2005 Meg som startet tråden: Det er ikke meningen å ha dobbeltbryllup, har ikke planer om det i det hele tatt, og vi kommer til å finne en annen dato ettersom det var min bror som fortalte det først, det er helt i orden fra min side. Grunnnen til at det ble valgt den datoen, er at det er en spesiell dag i vår familie, mine oldeforeldre, besteforeldre og foreldre giftet seg nemlig på den samme dagen, dessuten fikk min tante sin første datter den dagen, og det var derfor det ble så mye latter ut av det. Den dagen er nemlig en lørdag i 2007. Jeg hadde også tenkt litt på første helga i august, men to bryllup på en måned for et søskenpar er litt for drøyt. Derfor tar vi det nok i juni eller begynnelsen av juli. Min bror og jeg er ganske like, men samtidig veldig ulike, derfor hadde det vært vanskelig å finne en løsning som alle fire er enige i. Det blir to brylluper i løpet av sommeren, og mamma synes det var utrolig stor stas. Litt mye mas, men mest hyggelig som hun sa. Tusen takk for alle svar jeg har fått
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2005 #10 Skrevet 22. august 2005 Sånn rent personlig og ikke for å tråkke noen på tærne, men jeg synes det er litt harry jeg da... Litt sånn "Se og Hør sponser bryllupet ditt" liksom... Men det er bare min mening...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå