Gå til innhold

Svigerfar rasende pga dåpskjole

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har tenkt det samme. Men siden vi flere ganger gjentok at vi velger å bruke dåpskjolen men bare vil bytte ut sløyfebåndet så virker det som han henger fast i det at jeg ikke ville bruke tid på å sy og at han tar det som en fornærmelse. 

ts

Anonymkode: 8453c...520

Han tar det som en fornærmelse at du ikke vil sy? Merkelig at en godt voksen mann er så opptatt av sying, kjoler og blonder. Kan du kanskje be ham ta med stoffet til en skredder og be ham lage dåpskjole? Si at dere ønsker dere det som gave fra farfar? Bare for å gi ham litt glede og følelse av at han er viktig? For jeg tror faktisk det er et eller annet med hodet hans. 

• Liker 4
Skrevet
Capybara skrev (10 minutter siden):

Hvis noen han stoler på kan gå gjennom dette sammen med ham, og det føles trygt, kan det hende han etterhvert skjønner at han hadde hatt godt av hjelp.

Mange tror de kommer til å miste all myndighet i eget liv, og det er heldigvis ikke tilfelle. Fagpersoner vet hvordan man legger frem grunnene til at man er bekymret, og det blir ikke et "angrep". Den verste fasen er gjerne når man merker selv at man surrer, men ikke klarer å ha kontroll på det.

Uansett, dette har ikke noe med dåpskjolen å gjøre 🙂

Det er nok helt riktig det du skriver. Det er desverre utrolig vanskelig å nå inn til han for min mann når han alltid er i forsvarsposisjon.

Han har som nevnt både dårlig syn og hørsel, men nekter å bruke penger på nye briller og høreapparat. Vi ser at bilkjøringen hans bærer preg av dette, selv om han bestod testen hos legen. Han sa etter bestått test at nå kunne han ha sertifikatet til han var 95. Min mann forklarte at slik fungerer det ikke. At blir du stoppet av politiet og de anser deg som ikke kjøredyktig kan du miste lappen der ig da. Slike ting blir han veldig fornærmet over å høre. Jeg skjønner han er redd for å miste lappen da han er så dårlig til bens. Men man må jo da i det minste skaffe seg nye briller og høreapperat. Dette er også noe han har økonomi til.

ts

• Liker 2
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Min svigerfar er en litt merkelig gammel skrue. Han har vært enkemann i mange år da min svigermor døde lenge før jeg og min mann møtte hverandre. Da vårt første barn skulle døpes spurte jeg svigerfar om det fantes en dåpskjole i familien, da jeg vet at på min side har vi ikke noe sånt som går i arv. Han ble glad for at jeg spurte og ringte senere og sa han hadde funnet frem min manns dåpskjole, vasket den, og alt så fint ut.

Da han kom til oss på besøk en helg hadde han med dåpskjolen. Vi takket for det og synes den var veldig fin. Det eneste var at vi må skifte sløyfebåndet sa jeg. Dette er blått og vi har jo en datter så må bytte til en annen farge. Da pakket svigerfar ut et tøystykke i engelsk blonde som han har hatt liggende i mange år, og sa med sint stemme at dersom ikke dåpskjolen kunne brukes forventet han at det ble sydd en dåpskjole av metervarer han hadde med. Både jeg og min mann ble litt paff. Vi gjentok at vi ønsket å bruke dåpskjolen og jeg sa på en høflig og rolig måte at jeg uansett ikke vil ha tid og ressurser til å sy en dåpskjole fra bunnen av. Da ble han bare enda mer sur, gikk ut på badet for å kaste opp og har ikke snakket til meg siden. Vi har aldri hatt noe uoverensstemmelser tidligere, og jeg skjønner ikke hva jeg har gjort galt? Er han psykisk syk? Min mann lurer på om han er begynt å bli dement.

Her må dere følge med hvordan tilstanden på mannen er etterhvert.

Om det er nyere adferd som er sånn så er han syk på noe vis.

Skrevet
solmåneogstjerner skrev (28 minutter siden):

Han tar det som en fornærmelse at du ikke vil sy? Merkelig at en godt voksen mann er så opptatt av sying, kjoler og blonder. Kan du kanskje be ham ta med stoffet til en skredder og be ham lage dåpskjole? Si at dere ønsker dere det som gave fra farfar? Bare for å gi ham litt glede og følelse av at han er viktig? For jeg tror faktisk det er et eller annet med hodet hans. 

Han er generelt en veldig sentimental type som samler på veldig mye. Har flere rom i leiligheten fyllt til randen med gammelt nips fra foreldrenes dødsbo osv, og «alt» har affeksjonsverdi for ham. Har vært noen lignende episoder før..Som da meg og min mann hadde kjøpt ny bolig og han hadde tatt med en del gammelt nips (messing, klokkestrenger med korssting og gamle malerier), som han mente vi skulle ha til pynt i stuen. Min mann har tidligere fått mye og noe av det har vi allerede til pynt så vi ønsket ikke mer. Vil ikke vil ha huset overfylt med ting. Min mann ga beskjed om dette som han har gjort mange ganger før, og det ble ikke godt mottatt. Husker svigerfar sa med sint stemme: «Neivel! Da tar jeg det med meg igjen!» og var fornærmet lenge etterpå. 

ts

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg fikk faktisk assosiasjoner til min egen bestefar av å lese denne tråden, da han var ganske lik i væremåten. Han var mye sint, skulle ha alt på sin måte, og skulle ikke under noen omstendigheter ha hjelp. Det eneste som fikk han til å endre mening var at han falt og ble liggende på gulvet til noen fant han. Det viste seg at han i tillegg til å være dårlig til beins var dement. 

Jeg forstår at dette er en skikkelig vanskelig situasjon TS, men her bør dere absolutt få til et fastlegebesøk. Å kaste opp av sinne er Ikke normalt. Det kan jo være at han har en form for samlemani? 

Jeg synes ideen om å ta med tøyet til en som kan sy det om har var en god ide!

Endret av Sprinkle
skrivefeil
  • Liker 3
Skrevet

Kan dere ikke bruke det blå båndet da? Er det krise at jenta ikke får rosa i en dag? Hvis dette er det som bekymrer svigerfar. 

Anonymkode: 8fff0...33c

• Liker 2
Skrevet

Takk for lånet av kjolen. Ikke si noe mer bare skift sløyfer, eventuelt forklar at dåpskjoler pleier å komme med både blå og rosa sløyfer som enkelt byttes. Og dere kjøper gjerne rosa sløyfer som fremover kan følge kjolen.

Anonymkode: 660d9...4cd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan dere ikke bruke det blå båndet da? Er det krise at jenta ikke får rosa i en dag? Hvis dette er det som bekymrer svigerfar. 

Jeg tror det er nokså uvanlig å bruke blå sløyfer på jenter, spesielt i en kirke. Det kan hende tilstedeværende hadde reagert. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er nok helt riktig det du skriver. Det er desverre utrolig vanskelig å nå inn til han for min mann når han alltid er i forsvarsposisjon.

Han har som nevnt både dårlig syn og hørsel, men nekter å bruke penger på nye briller og høreapparat. Vi ser at bilkjøringen hans bærer preg av dette, selv om han bestod testen hos legen. Han sa etter bestått test at nå kunne han ha sertifikatet til han var 95. Min mann forklarte at slik fungerer det ikke. At blir du stoppet av politiet og de anser deg som ikke kjøredyktig kan du miste lappen der ig da. Slike ting blir han veldig fornærmet over å høre. Jeg skjønner han er redd for å miste lappen da han er så dårlig til bens. Men man må jo da i det minste skaffe seg nye briller og høreapperat. Dette er også noe han har økonomi til.

ts

Du kan si høre apparater  er gratis. 

Anonymkode: cb3e0...284

Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å lure så veldig på hva som er galt med svigerfar, da det er av marginal interesse. Etterlatt ikke barnet alene rundt han, og problemet er løst.

Anonymkode: c327f...5ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan si høre apparater  er gratis. 

Anonymkode: cb3e0...284

Han vil likevel ikke ha det da han har fått for seg at det ikke er bra å bruke....(dvs kan ødelegge hørselen). Ifølge han selv hører han så godt. Vi andre merker at han ikke gjør det.

ts

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Sprinkle said:

Jeg tror det er nokså uvanlig å bruke blå sløyfer på jenter, spesielt i en kirke. Det kan hende tilstedeværende hadde reagert. 

Er ikke det rimelig merkelig å reagere på? Kanskje ikke helt på nivå med reaksjonen til svigerfar, men likevel ganske spesielt. 

Anonymkode: 84ec4...dbb

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er ikke det rimelig merkelig å reagere på? Kanskje ikke helt på nivå med reaksjonen til svigerfar, men likevel ganske spesielt. 

Altså, jo. Jeg hadde nok tenkt at det var litt rart at en jente hadde blå sløyfe, men ikke noe mer enn det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Veldig merkelig. Må det båndet på død og liv byttes? 

Anonymkode: 50453...0c0

Skrevet

Han er generelt en veldig sentimental type som samler på veldig mye. Har flere rom i leiligheten fyllt til randen med gammelt nips fra foreldrenes dødsbo osv, og «alt» har affeksjonsverdi for ham. Har vært noen lignende episoder før..Som da meg og min mann hadde kjøpt ny bolig og han hadde tatt med en del gammelt nips (messing, klokkestrenger med korssting og gamle malerier), som han mente vi skulle ha til pynt i stuen. Min mann har tidligere fått mye og noe av det har vi allerede til pynt så vi ønsket ikke mer. Vil ikke vil ha huset overfylt med ting. Min mann ga beskjed om dette som han har gjort mange ganger før, og det ble ikke godt mottatt. Husker svigerfar sa med sint stemme: «Neivel! Da tar jeg det med meg igjen!» og var fornærmet lenge etterpå. 

ts

Her er sikkert forklaringen på hvorfor han reagerte med å kaste opp når dere fikk dåpskjolen. 

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Jeg har tenkt det samme selv...Noen som vet om dette er vanlig ved psykisk sykdom?

ts

Vet om en som kaster opp om noe blir ubehagelig / angst..  Hun kan ikke noe for det, det bare kommer. Spiller ingen rolle hvor hun er, butikk, cafe, bil etc. Kan ikke kontrolleres. Kan skje 5 ganger daglig eller ingen.  Har forsøkt mange typer terapi uten å lykkes. 

Anonymkode: 08919...b0d

• Liker 2
Skrevet
got2go skrev (6 timer siden):

Han ble så sint at han gikk på badet for å kaste opp? Det er ihvertfall ikke normalt, såpass kan jeg si!

Hvis en først må kaste opp er vel ikke badet det værste valget?

• Liker 2
Skrevet

Om han er dement må en lege svare på. Det du skriver her minner mye om mine bestefedre på begge sider. Mange synes også det er vondt å vedkjenne seg at de blir eldre, og vil avstå fra alt av hjelpemidler. 

Alt dette er nok også veldig forsterket av at han har vært lenge alene. En partner fungerer jo som en viss "korreksjon", og for mange menn fra tidligere generasjon så har de trengt en kone for å ha selskap, ikke bli bitre og sinte på verden, og for å klare seg. Det var min bestemor som maste hull i hodet på bestefar om at han måtte ha høreapparat, måtte til legen og hva som var rett og galt å gjøre overfor barn og svigerbarn. Han var ikke selvdreven på det punktet. Det ble heller ikke stilt så mange krav rundt det sosiale til menn fra hans bakgrunn, så det var ikke så mange incentiver til å skjerpe seg. 

Det eneste jeg reagerer på, er det å løpe for å kaste opp når han blir sint...vet dere at han faktisk gjør det, eller er det noe han sier? 

Anonymkode: b9c29...bf8

• Liker 3
Skrevet

Å nekte høreapparat er ekstremt vanlig, på begge kjønn. 
Ulempen med det er at hvis man er begynner å bli dement. Demente personer har som regel store vansker med å lære seg nye ting, især av teknisk karakter.

• Liker 1
Skrevet
Sprinkle skrev (7 timer siden):

Hvem bryr seg? Dersom noen reagerer på sånt, tenker jeg de er rimelig spesielle og det får være deres problem...

Men sånn ellers høres det ut som svigerfar bør testes for noe (demens?), som nevnes her. Det høres ut som han tar dette mye tyngre enn det som ville vært "vanlig". 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...