Gå til innhold

Svigerfar rasende pga dåpskjole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigerfar er en litt merkelig gammel skrue. Han har vært enkemann i mange år da min svigermor døde lenge før jeg og min mann møtte hverandre. Da vårt første barn skulle døpes spurte jeg svigerfar om det fantes en dåpskjole i familien, da jeg vet at på min side har vi ikke noe sånt som går i arv. Han ble glad for at jeg spurte og ringte senere og sa han hadde funnet frem min manns dåpskjole, vasket den, og alt så fint ut.

Da han kom til oss på besøk en helg hadde han med dåpskjolen. Vi takket for det og synes den var veldig fin. Det eneste var at vi må skifte sløyfebåndet sa jeg. Dette er blått og vi har jo en datter så må bytte til en annen farge. Da pakket svigerfar ut et tøystykke i engelsk blonde som han har hatt liggende i mange år, og sa med sint stemme at dersom ikke dåpskjolen kunne brukes forventet han at det ble sydd en dåpskjole av metervarer han hadde med. Både jeg og min mann ble litt paff. Vi gjentok at vi ønsket å bruke dåpskjolen og jeg sa på en høflig og rolig måte at jeg uansett ikke vil ha tid og ressurser til å sy en dåpskjole fra bunnen av. Da ble han bare enda mer sur, gikk ut på badet for å kaste opp og har ikke snakket til meg siden. Vi har aldri hatt noe uoverensstemmelser tidligere, og jeg skjønner ikke hva jeg har gjort galt? Er han psykisk syk? Min mann lurer på om han er begynt å bli dement.

Anonymkode: 8453c...520

Skrevet

Han ble så sint at han gikk på badet for å kaste opp? Det er ihvertfall ikke normalt, såpass kan jeg si!

• Liker 40
Skrevet

Enten så betyr det tøystykket noe helt spesielt for han, kan være noe med historien rundt når det ble kjøpt eller hva han skulle bruke det til. Eller så er han blitt dement. Er jo trolig siden din mann tenker det. Han kjenner han vel best. 

Anonymkode: 89ff2...c81

• Liker 11
Skrevet
got2go skrev (Akkurat nå):

Han ble så sint at han gikk på badet for å kaste opp? Det er ihvertfall ikke normalt, såpass kan jeg si!

Han pleier i følge min mann å gjøre det hvis han blir veldig opprørt over noe. Har visst alltid vært sånn..

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enten så betyr det tøystykket noe helt spesielt for han, kan være noe med historien rundt når det ble kjøpt eller hva han skulle bruke det til. Eller så er han blitt dement. Er jo trolig siden din mann tenker det. Han kjenner han vel best. 

Anonymkode: 89ff2...c81

Det var et tøystykke han hadde kjøpt en gang fordi han synes det var fint. Tror ikke det er noe mer historie til det enn ren nostalgi. Jeg sa jeg kunne sy noe annet av det senere, men han er like sur :(

ts

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Høres ikke ut som han er helt i vater...At han måtte kaste opp reagerte jeg mest på. :sjokkert:

Skrevet

Hadde droppet den dåpskjolen. Få tak i en egen som dere senere kan gi videre, for det der lukter trøbbel. Å han går på badet for å kaste opp? Merkelig 

Anonymkode: c072a...735

• Liker 6
Skrevet

Han er i alle fall ikke skikket som en fremtidig barnepasser. Tenk deg om bestefaren går på badet for å spy, hvis treåringen i trassalderen sier i mot ham.

Når det er sagt, så kunne ikke den ene av besteforeldrene her passe på vårt barn alene i det hele tatt gjennom besteforelderens liv av andre helsemessige årsaker.

Anonymkode: 315e6...0cf

• Liker 4
Skrevet

Om han er psykisk syk eller begynnende dement, kan ikke vi svare på. Hvis dere mistenker det på ekte (og jeg kan forstå hvorfor) bør dere faktisk snakke med ham om det. Er lyset på, men ingen hjemme, bør dere melde ifra til fastlegen som kan foreta en undersøkelse.

Hvorfor? Fordi han fortjener den hjelpen han kan få om han er i ferd med å bli syk.

• Liker 11
Skrevet
Capybara skrev (1 minutt siden):

Om han er psykisk syk eller begynnende dement, kan ikke vi svare på. Hvis dere mistenker det på ekte (og jeg kan forstå hvorfor) bør dere faktisk snakke med ham om det. Er lyset på, men ingen hjemme, bør dere melde ifra til fastlegen som kan foreta en undersøkelse.

Hvorfor? Fordi han fortjener den hjelpen han kan få om han er i ferd med å bli syk.

Min mann har tidligere tatt opp med ham at han kanskje burde snakke med noen. I det minste ta det opp med sin fastlege. Men da blir han veldig fornærmet, vil ikke høre snakk om noe sånt. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Han er i alle fall ikke skikket som en fremtidig barnepasser. Tenk deg om bestefaren går på badet for å spy, hvis treåringen i trassalderen sier i mot ham.

Når det er sagt, så kunne ikke den ene av besteforeldrene her passe på vårt barn alene i det hele tatt gjennom besteforelderens liv av andre helsemessige årsaker.

Anonymkode: 315e6...0cf

Ja, enig i det. Men er uansett uaktuelt å ha ham som barnevakt da han også har dårlig syn og hørsel, er dårlig til bens og aldri har tatt hånd om småbarn. 

ts

• Liker 1
Skrevet

Det som utløste det hele var altså at du sa at sløyfebåndet må byttes. Svigerfar er en gammel mann, kan det være at han ikke forsto hva det innebar el noe?

At han ser for seg at dåpskjolen må syes helt om? Eneste jeg kan tenke meg er «fornuftig» grunn her.

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min mann har tidligere tatt opp med ham at han kanskje burde snakke med noen. I det minste ta det opp med sin fastlege. Men da blir han veldig fornærmet, vil ikke høre snakk om noe sånt. 

ts

Hvis noen han stoler på kan gå gjennom dette sammen med ham, og det føles trygt, kan det hende han etterhvert skjønner at han hadde hatt godt av hjelp.

Mange tror de kommer til å miste all myndighet i eget liv, og det er heldigvis ikke tilfelle. Fagpersoner vet hvordan man legger frem grunnene til at man er bekymret, og det blir ikke et "angrep". Den verste fasen er gjerne når man merker selv at man surrer, men ikke klarer å ha kontroll på det.

Uansett, dette har ikke noe med dåpskjolen å gjøre 🙂

• Liker 3
Skrevet

Veldig spesielt, skjønte han ikke at sløyfebåndene kan tas av uten å ødelegge noe? Det er jo bare å sette på de originale blå bånda etterpå hvis det er nøye.

Anonymkode: 30242...bd3

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, enig i det. Men er uansett uaktuelt å ha ham som barnevakt da han også har dårlig syn og hørsel, er dårlig til bens og aldri har tatt hånd om småbarn. 

ts

Men hva med din sønn, han tok vel hånd om han da han var barn?

Anonymkode: 14d8d...652

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Beklager hans sønn skulle det stå.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For all del, han har tatt godt hånd om min mann i oppveksten har jeg inntrykk av. Men alt av husarbeid og det som innebærer pass av bleiebarn har han ikke deltatt i. Min svigermor var hjemmeværende husmor og svigerfar har aldri f.eks skiftet en bleie. 

Ts

• Liker 1
Skrevet (endret)
Helgeline skrev (7 minutter siden):

Det som utløste det hele var altså at du sa at sløyfebåndet må byttes. Svigerfar er en gammel mann, kan det være at han ikke forsto hva det innebar el noe?

At han ser for seg at dåpskjolen må syes helt om? Eneste jeg kan tenke meg er «fornuftig» grunn her.

Jeg tenkte også det. Han har sikkert ikke mye erfaring med søm osv. (selv om han gikk til innkjøp av et stykke blondestoff fordi det var så fint og har spart på det i lange tider. Er vel noe uvanlig for en mann...)

Godt mulig at han var redd dere skulle ødelegge kjolen. Ta en prat med ham igjen og forsikre ham om at ingenting blir ødelagt. 

Men det var jo en voldsom reaksjon! Tenker at det fort kan være et eller annet med det mentale ja... 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 2
Skrevet
Helgeline skrev (4 minutter siden):

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Veldig spesielt, skjønte han ikke at sløyfebåndene kan tas av uten å ødelegge noe? Det er jo bare å sette på de originale blå bånda etterpå hvis det er nøye.

Anonymkode: 30242...bd3

Vi har tenkt det samme. Men siden vi flere ganger gjentok at vi velger å bruke dåpskjolen men bare vil bytte ut sløyfebåndet så virker det som han henger fast i det at jeg ikke ville bruke tid på å sy og at han tar det som en fornærmelse. 

ts

Skrevet
got2go skrev (37 minutter siden):

Jeg har tenkt det samme selv...Noen som vet om dette er vanlig ved psykisk sykdom?

ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...