Gå til innhold

Han vil ha 12 "frihelger" i året

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har begynt å snakke om å få barn, men jeg er blitt usikker på om han forstår hvilket ansvar dette faktisk er.

Han "krever" at han skal få ha 12 frihelger i året hvor han da kan gjøre som han vil, uten å være med familien, han ønsker da å dyrke hobbyer, eller reise på gutteturer. 

Jeg vil jo ikke være en kjip kjæreste, men samtidig så kjenner jeg at dette er for mye, og det gir meg en dårlig følelse. Jeg kjenner heller ingen par med barn hvor de har en slik avtale, og hvor mannen er såpass mye borte fra familien. (Hvis det ikke er pga. jobb) Jeg selv har ikke behov for å ha så mange helger fri, men ser jo selvfølgelig at man har behov for noen helger i løpet av året.

Er jeg urimelig her?

Noen andre med slike avtaler?

Anonymkode: fb48a...515

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvorfor få barn når man ikke ønsker ta ansvaret for dem?

Endret av PetterKanin
  • Liker 34
Skrevet

Ehh... Han mener at han skal ha "fri" en helg i måneden, og at dere skal avtale det nå? Han høres ut som om han er livredd for å bli "stuck" (i mangel av et bedre ord) med familien....

Hva sier han hvis du sier at da skal du ha tilsvarende mye "fri" da? Skjønner at du ikke ønsker det, men for å se hva han sier.... Da blir han jo alene med barna en helg i måneden....

Hvor ofte er han borte på ting nå?

Sjansen er forholdsvis stor for at han endrer mening når barna først er der. Pr nå vet han ikke helt hva han går til, og han har jo ikke noe følelsesmessig bånd til barn som ikke er påbegynt. Men jeg hadde IKKE tatt sjansen på at han ville endre mening når barnet først er der. Her ville jeg gått i meg selv og virkelig revurdert.

• Liker 13
Skrevet

Oisann, nei da har han ikke forstått hva det vil si å lage en familie sammen. Om du skal ha samme antall frihelger vil dere jo knapt ha noen helger sammen som familie? Og hverdagen løper avgårde, så det er helgene man har tid til å være sammen som familie.

vår avtale er at vi ca annen hver helgedag får sove, altså han står opp lørdag og jeg søndag. 

kan virke som han er redd for å «miste sin frihet»? Det er jo ikke slik at han aldri vil få frihelger igjen (det trenger man!), men å kreve såpass er ikke realistisk, og gir meg en følelse av at du vil stå alene i mye annet også som forelder...

Anonymkode: 69529...536

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da regner jeg med at det er greit at du også får 12 frihelger i året,  hva sier han til det? 

Anonymkode: 93bfe...a67

Dette har jeg spurt om, og det er ikke noe problem for han, men jeg ønsker jo ikke å være så mye borte fra familien, så det kommer uansett aldri til å skje. Jeg nevnte da at da får vi veldig lite tid sammen som en hel familie, men det var også helt greit, i følge han.

TS

Anonymkode: fb48a...515

Skrevet

Løp, før du faktisk blir gravid med hans barn. Jeg ser for meg en stygg feide angående fremtidig foreldrerett der.

Anonymkode: e3baa...ef1

• Liker 33
Skrevet

Hehe;) Tror han at han bare kan planlegge at uke 13, 22 og 33 det er frihelg? En del av det å få barn er å leve med mye uforutsigbarhet. Små barn i barnehagealder er ofte syke og da må begge foreldre bidra. Det samme gjelder med å avlaste hverandre når den ene er dødstrøtt etter våkenatt nr.43 i rekken. Jeg hadde ikke fått barn med en sånn fyr.

Anonymkode: cc6b0...533

• Liker 38
Skrevet

Spar deg selv for fremtidige problemer og dump. Det er bedre at du gjør det slutt nå enn å gjøre det etter at du fikk barn med han. 

Det kan spare deg for mange frustrerte tråder på KG😅

Anonymkode: 14042...485

• Liker 18
Skrevet

Ojoj. Hadde ikke laget familie med en mann som på forhånd har bestemt seg for at han trenger 12 helger i året som et krav. Aldri i livet. Da hadde vi ikke hatt samme verdier, han virker litt vel egosentrisk og kravstor. En helg i ny og ne, ja selvfølgelig, men å faktisk kreve 12 helger i året er merkelig. 

Anonymkode: 89b84...374

• Liker 14
Skrevet

Hvis det ikke er en slik type familieliv du vil ha, så avslutter du nå. Det finnes heldigvis menn som vil være sammen med familien sin. 

Anonymkode: 71ddf...738

• Liker 6
Skrevet

Ting forandrer seg veldig når barnet kommer. Det blir ikke helt som man tror. Men jeg tenker om han skal ha 12 frihelg, så skal så klart du også ha det. 

Er han alltid slik, eller er det tema som kommer i forbindelse med bsrneprat? Drt kan hende han er redd han ikke får gjort sine ting lenger. 

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Løp... 

Seriøst. 

Fort, langt og i motsatt retning 👀

Skrevet

Det hadde ikke vært aktuelt for meg å få familie på en slik "kontrakt". Jeg kan forstå at man har behov for fri innimellom, men det utgangspunktet høres ut som noe som kommer til å bli holdt mot deg hvis det ikke fungerer i praksis og som i bunn og grunn er et uttrykk for at han ikke er klar for en familie. Jeg vil ha en partner som behandler familien som førsteprioritet og der vi sammen jobber for å gi hverandre avlastning og fri når vi trenger det. Ikke avtaler som kan brukes som materiale for krangling og bitterhet. 

• Liker 12
Skrevet

Han er i hvert fall ærlig. Jeg tror ikke det finnes en mann i hele verden som ikke har tenkt tanken....

Anonymkode: 0fc33...da7

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...