Shantaram Skrevet 28. februar 2021 #1 Skrevet 28. februar 2021 https://www.nrk.no/vestland/meiner-nynorskelevar-fortener-ekstrapoeng-ved-opptak-til-hogare-utdanning-1.15389402 1
solmåneogstjerner Skrevet 28. februar 2021 #2 Skrevet 28. februar 2021 For noe tull. Dette er ikke som et hvilket som helst valgfag man tar på vgs. Dette blir jo bestemt for deg, enten av foreldre, men ofte av kommunen. For at skolen skal tilby valgmulighet må et visst antall av elevene ønske det. Så hvis man er den eneste som ønsker nynorsk på en bokmålsskole (eller motsatt), så har man ikke rett på det. Og dette er jo noe man starter med på barneskolen, ikke bare å bytte hovedmål. Og til slutt: hvorfor?
Shantaram Skrevet 28. februar 2021 Forfatter #3 Skrevet 28. februar 2021 Fordi de mener at for få velger nynorsk
Drizzt Skrevet 28. februar 2021 #4 Skrevet 28. februar 2021 (endret) Shantaram skrev (2 minutter siden): Fordi de mener at for få velger nynorsk Kanskje er det en grunn for det? Gjør Nynorsk 100% frivillig. Så ser vi om nynorsk har livets rett. For oss, utlendinger, er det å lære 2 skrivemåter bare tull. P.S. Jeg unngår som pesten artikler og annen tekst, skrevet på nynorsk, så slipper å lese artikkelen også. Endret 28. februar 2021 av Drizzt
Den Sagnomsuste Skrevet 28. februar 2021 #5 Skrevet 28. februar 2021 Drizzt skrev (2 timer siden): Kanskje er det en grunn for det? Gjør Nynorsk 100% frivillig. Så ser vi om nynorsk har livets rett. For oss, utlendinger, er det å lære 2 skrivemåter bare tull. P.S. Jeg unngår som pesten artikler og annen tekst, skrevet på nynorsk, så slipper å lese artikkelen også. Haha! Jeg kan så til de grader relatere til det du skriver om artikler mm skrevet på nynorsk. Jeg husker at jeg hadde en nynorsk bok på pensum for mange år siden og var ganske fortvilet: typ 450 sider liksom. Etter å ha søkt over hele internett fant jeg en annen utgave av samme bok på dansk. Gjett hvilken av de to jeg endte med å kjøpe og lese...? 😮 Jeg er forøvrig etnisk norsk.
Drizzt Skrevet 28. februar 2021 #6 Skrevet 28. februar 2021 Den Sagnsomsuste skrev (8 timer siden): Haha! Jeg kan så til de grader relatere til det du skriver om artikler mm skrevet på nynorsk. Jeg husker at jeg hadde en nynorsk bok på pensum for mange år siden og var ganske fortvilet: typ 450 sider liksom. Etter å ha søkt over hele internett fant jeg en annen utgave av samme bok på dansk. Gjett hvilken av de to jeg endte med å kjøpe og lese...? 😮 Jeg er forøvrig etnisk norsk. Merkelig nok opplevde jeg det samme med en bok, skrevet på nynorsk, som jeg fant på dansk og bestilte på nettet. Ikke pensumbok, men likevel - heller bok på dansk enn nynorsk. 1
Lykke Li Skrevet 28. februar 2021 #7 Skrevet 28. februar 2021 Jeg syns det er helt greit å lære sidemål, men ikke ha karakter i det. Gjør det til en del av norskfaget, lær å lese og forstå sidemålstekster og dropp skrivingen. Det er ikke nødvendig, skaper bare hodebry for alle og et hat mot sidemål som ikke nødvendigvis er så grusomt hvis man slipper å bli bedømt i det.
Gjest Gagaen Skrevet 28. februar 2021 #8 Skrevet 28. februar 2021 Drizzt skrev (10 timer siden): Kanskje er det en grunn for det? Gjør Nynorsk 100% frivillig. Så ser vi om nynorsk har livets rett. For oss, utlendinger, er det å lære 2 skrivemåter bare tull. P.S. Jeg unngår som pesten artikler og annen tekst, skrevet på nynorsk, så slipper å lese artikkelen også. Nynorsk er ikkje eit fag!!
CAPS LOCK Skrevet 28. februar 2021 #9 Skrevet 28. februar 2021 Gagaen skrev (2 timer siden): Nynorsk er ikkje eit fag!! Hva mener du?
Fredelig Skrevet 1. mars 2021 #10 Skrevet 1. mars 2021 Jeg aksepterer at noen ønsker nynorsk som hovedmål. Jeg har like fullt aldri forstått hva som er poenget med å tvinge alle til å lære nynorsk. Riktignok vil nynorsken stå i fare om den forhatte nynorskstilen blir historie. Men hva taper vi? Problemet er at svært mange strever med å skrive. Se bare her inne på kvinneguiden. Skrivefeil og dårlig språk florerer. Eks og/å, hun/henne, da/når, intrisant - helt grunnleggende ting enhver ungdomsskoleelev burde beherske. Hva med å sette inn ressursene her? Fremfor å tvinge lett dyslektiske elever til å skrive både norsk (bokmål) og nynorsk? 2
Stina234 Skrevet 1. mars 2021 #11 Skrevet 1. mars 2021 Fullstendig meningsløst at et lite land som Norge skal ha to målformer. 2
Gjest someone_here Skrevet 1. mars 2021 #12 Skrevet 1. mars 2021 Helt enig, jeg unngår også å lese artikler som er skrevet på nynorsk. Det er dessverre ikke alltid mulig å unngå det i forskrifter/lover.
Diamant20 Skrevet 2. mars 2021 #13 Skrevet 2. mars 2021 Man kan ha nynorsk med vurdering på ungdomsskolen, så elevene følger med. På vgs bør det ikke være nødvendig.
Gjest Gagaen Skrevet 2. mars 2021 #14 Skrevet 2. mars 2021 CAPS LOCK skrev (På 28.2.2021 den 22.47): Hva mener du? Eg meiner at nynorsk ikkje er eit fag. Sidemål er eit fag. Og sidemål betyr bokmål for mange.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå