Gå til innhold

Så pinlig lesning.., Moldes ordfører ut mot Oslo..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, enig det var døds pinlig. Virkelig,

Endret av buksa di
  • Liker 7
Skrevet

Synes dog han har et poeng jeg da. Har flere ganger lurt på hva er det Oslo ikke får til, som Bergen og Trondheim har fått til? Det er klart at Oslo er mye større, men likevel er det markante forskjeller i tallene, og det har det vært hele veien.

• Liker 32
Skrevet

Må jo nesten bare le av hvor dum det går an å bli 😅 Skulle gjerne hatt noen tall på hvor mye smitte Oslo faktisk har klart å forhindre, så kanskje folk som han fikk litt mer forståelse for hvordan situasjonen faktisk er. Null smitte er jo ikke mulig? 

• Liker 20
Skrevet (endret)

Oslo har 680.000 innbyggere. Molde har 26.000. Ta med at både den største flyplassen i landet og den mest trafikkerte grenseovergangen ligger i tilknytning til Oslo. 

Tenker det sier sitt, jeg. 

Og han knotten i Bodø er en av mange som må lære seg betydningen av "forfordele". Jeg klikker av at så mange bruker det feil! 

Endret av Guile
Skrevet

Men poenget med at smitten spres fra Oslo står ved lag. Kanskje det hadde hjulpet om røde områder fikk begrenset mulighet til fritidsreiser/unødvendig reiser? Slik som røde områder i utlandet ikke fritt kan reise rundt. Oslo og andre røde områder har beviselig ført til mange utbrudd rundt i landet. Importsmitte har i større grad blitt forhindret ved innreisekarantene.

• Liker 6
Skrevet
2ro skrev (26 minutter siden):

Men poenget med at smitten spres fra Oslo står ved lag. Kanskje det hadde hjulpet om røde områder fikk begrenset mulighet til fritidsreiser/unødvendig reiser? Slik som røde områder i utlandet ikke fritt kan reise rundt. Oslo og andre røde områder har beviselig ført til mange utbrudd rundt i landet. Importsmitte har i større grad blitt forhindret ved innreisekarantene.

Synes ikke det poenget står seg spesielt godt når eksemplene til ordføreren på importsmitte var folk fra Molde som reiste til Oslo.

• Liker 25
Skrevet
Example skrev (58 minutter siden):

Synes dog han har et poeng jeg da. Har flere ganger lurt på hva er det Oslo ikke får til, som Bergen og Trondheim har fått til? Det er klart at Oslo er mye større, men likevel er det markante forskjeller i tallene, og det har det vært hele veien.

Folketetthet! Man ser det jo igjen og igjen i hele verden. 

• Liker 19
Skrevet
Example skrev (1 time siden):

Jeg bor i et boligkompleks med 300 leiligheter. Bare i oppgangen vår har jeg regnet ut det beveger seg mellom 50-100 mennesker pr dag. Jeg tviler på at noen i Molde må forholde seg til slike forhold. Slikt gir utslag på smittetallene.

• Liker 25
Skrevet
cattleya skrev (24 minutter siden):

Folketetthet! Man ser det jo igjen og igjen i hele verden. 

Nemlig. Man må jo bare le av disse bygdetullingene som sitter og tror de har lite smitte, fordi de er flinke. Nei, dere har ingen smitte fordi det ikke har kommet noen smittede til bygda deres, hadde vi i Oslo oppført oss som dere hadde vi hatt svenske tilstander for lenge siden. Og dette ser vi jo hver gang de får vill smitte i små byer og tettsteder, da eksploderer det virkelig, og tallene blir blodrøde. 

• Liker 27
Skrevet
Sermina skrev (7 minutter siden):

Jeg bor i et boligkompleks med 300 leiligheter. Bare i oppgangen vår har jeg regnet ut det beveger seg mellom 50-100 mennesker pr dag. Jeg tviler på at noen i Molde må forholde seg til slike forhold. Slikt gir utslag på smittetallene.

Selvfølgelig gir det utslag. Men så kan man sammenligne det med andre storbyer i Norge. Bergen og Trondheim har også slike utfordringer. 

• Liker 10
Gjest Blondie65
Skrevet

Bergen har fri grense til sjø der hvem som helst kan komme fra hvor som helst. Bergen er også landingsplass for arbeidere som skal til og fra nordsjøen, samt at vi har direkte flyruter til landene rundt østersjøen. Det er våre grenseuntfordringer. 

Jeg vil likevel påstå at Oslos utfordring er av et helt annet kaliber enn Bergens. Selv om vi har gjort riktige tiltak tidlig og levd med dem lenge og dermed har greid å slå ned smitten, så har ikke Bergen en grense mot Sverige der enhver borger kan og vil dra over på dagshandel for å spe på husholdningsbudsjettet eller oppholde seg på svenskehytten sin. Ikke jobber det svensker som bor i Sverige og arbeider i Norge i noen særlig utstrekning her heller. Og så kommer selvsagt størrelsesforskjellen og de korte avstandene til nærliggende folkerike kommuner.

Det Bergen og Oslo har til felles er at det er universitetsbyer med stor innflytting grunnet studier. Og så er det det at vi er landingssone for importsmitte. 

Jeg mener ikke at det er Oslo som har sviktet i sitt smittereduserende arbeid. Jeg mener det er regjeringen som ikke maktet å forstå før ganske nylig at grensene måtte kontrolleres ordentlig.

Skrevet
Example skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig gir det utslag. Men så kan man sammenligne det med andre storbyer i Norge. Bergen og Trondheim har også slike utfordringer. 

Nå har jeg vært mye i Bergen og jeg tørr påstå at det er større områder med mer tettbebyggelse i Oslo, og det er ikke så mange 300+ leilighetskomplekser i Bergen som i Oslo. Tettheten kan ikke sammenlignes. Bare å se på sentrumsbarnehagene i Oslo vs sentrumsbarnehagene i Bergen. Uteområdene på sentrumsbarnehagene i Oslo er knøttsmå. Flere barnehager har ikke uteområder engang og de ansatte kjører barna i vogner til små områder i nærliggende parker som deles av andre. Du kan ikke sammenligne Oslo og Bergen på mange områder. 

• Liker 14
Skrevet
Sermina skrev (8 minutter siden):

Nå har jeg vært mye i Bergen og jeg tørr påstå at det er større områder med mer tettbebyggelse i Oslo, og det er ikke så mange 300+ leilighetskomplekser i Bergen som i Oslo. Tettheten kan ikke sammenlignes. Bare å se på sentrumsbarnehagene i Oslo vs sentrumsbarnehagene i Bergen. Uteområdene på sentrumsbarnehagene i Oslo er knøttsmå. Flere barnehager har ikke uteområder engang og de ansatte kjører barna i vogner til små områder i nærliggende parker som deles av andre. Du kan ikke sammenligne Oslo og Bergen på mange områder. 

Bergen kan sammenlignes med Oslo, for det vår nest største by, og har et storbypreg på en lignende måte. De er også et regionalt senter med mye pendling inn. 

Så må man selvsagt skalere det. Oslo er mye større, og de har områder med veldig tett bebyggelse, som selvfølgelig bidrar. Og det er gjerne Oslo-øst som er problemet i så måte. 

Felles for mange av byene som har hatt høye smittetall i forhold til innbyggertall er jo nettopp det at de har områder som opplever litt sosiale problemer. Oslo, Drammen og Fredrikstad, neppe tilfeldig at de har hatt mye smitte. At begge sistnevnte byer har hatt mer total smitte enn Trondheim er i seg selv ganske oppsynsvekende. 

• Liker 6
Skrevet
Example skrev (8 minutter siden):

Bergen kan sammenlignes med Oslo, for det vår nest største by, og har et storbypreg på en lignende måte. De er også et regionalt senter med mye pendling inn. 

Så må man selvsagt skalere det. Oslo er mye større, og de har områder med veldig tett bebyggelse, som selvfølgelig bidrar. Og det er gjerne Oslo-øst som er problemet i så måte. 

Felles for mange av byene som har hatt høye smittetall i forhold til innbyggertall er jo nettopp det at de har områder som opplever litt sosiale problemer. Oslo, Drammen og Fredrikstad, neppe tilfeldig at de har hatt mye smitte. At begge sistnevnte byer har hatt mer total smitte enn Trondheim er i seg selv ganske oppsynsvekende. 

Jeg er uenig i at Bergen og Oslo kan sammenlignes fordi forholdene er rett og slett større i Oslo. Nå bor jeg ikke i Oslo øst, men likevel bor jeg i et 300+ leilighetskompleks og de sentrumsbarnehagene uten uteområder jeg nevnte i posten over ligger heller ikke i Oslo øst. Slike former for barnehager finnes ikke i Bergen sentrum så igjen kan det ikke sammenlignes. Det er mye trangere i Oslo enn Bergen, dette kan ikke argumenteres bort. Smitten vil derfor være vanskligere å slå ned i slike miljø.

• Liker 10
Skrevet

En befolkning på størrelse med Trondheim pendlet til Oslo hver eneste hverdag i 2019 (SSB). 

179.000 personer reiste fra sitt bosted utenfor Oslo inn til byen hver eneste dag. Det gir Oslos befolkning en vekst på 25 prosent hver hverdag! En tilsvarende økning i Kristiansand ville betydd 27.000 flere personer i sentrum. I Tromsø ville det vært 19.000. Det er voldsomme tall, og det påvirker naturligvis smittesituasjonen.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/nei-oslo-folk-er-ikke-mer-verdifulle-enn-andre-i-landet-men-vi-bor-vaksineres-forst/o/5-95-169161

Greit å ta med seg i betraktningen også kanskje? Hvor mange pendler daglig inn og ut av Molde mon tro? 

• Liker 18
Skrevet

Enig med de som sier at man ikke kan sammenligne Bergen og Oslo. 

Bergen har en befolkning på 270.000 mennesker, mens Oslo er på 680.000. Videre så er Oslo såpass nærmere svenskegrensen, såpass nærmere flyplassen og har en vanvittig mange pendlere fra vanvittige mange kommuner rundt omkring. 

• Liker 12
Skrevet
Ukjent. skrev (3 timer siden):

Er det virkelig mulig å bli ordfører når du har så liten evne til å forstå sammenhenger?  Det er kanskje en ørliten forskjell på Oslo og Molde..? Enkelte burde vært beskyttet fra å gå ut i media. 

https://www.nrk.no/norge/ordforeren-i-molde-lite-imponert-over-smittetrenden-i-oslo-1.15394887

Ja, det er ekstremt pinlig lesing, men forventer ikke annet av Høyre om dagen. 

• Liker 8
Skrevet
Example skrev (3 timer siden):

Bergen og Trondheim er ikke like tettbodd som Oslo.

• Liker 10
Skrevet
Example skrev (3 timer siden):

Selv om vi snakker om Norges største byer er forskjellen i befolkningstetthet ganske stor:
Oslo: 1 626,39 innb./km²
Bergen: 638,06 innb./km²
Trondheim: 413,24 innb./km²

Videre vil jeg tro det er en del høyere mobilitet inn og ut av Oslo på grunn av folk som arbeider i Oslo og bor i en nabokommune eller omvendt.
Flytrafikken til Oslo(-området) er i hvert fall betydelig større:
Ankommende flyvninger (4. kvartal 2020)
Gardermoen: 646 489
Flesland: 277 907
Værnes: 184 909

En annen forskjell er høyere andel med innvandrerbakgrunn i Oslo:
Oslo: 33,4%
Bergen: 17,8 %
Trondheim: 15,8 %
Med tanke på at smitten er nesten det dobbelte blant utenlandskfødte* vil dette ha betydning.
https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2020/covid19-i-oslo-etter-fodeland-personer-testet-bekreftet-smittet-og-relaterte-innleggelser-rapport-2020v2.pdf
*Her er det en forskjell på innvandrerbakgrunn og utenlandsfødte.

Samlet er det ikke unaturlig om dette f. eks fører til at R-tallet går opp med 0.4 sammenlignet med Bergen og Trondheim. Det er klart det blir veldig vanskelig å kompensere for dette gjennom tiltak.

• Liker 18
  • Opprett ny...