AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #1 Skrevet 28. februar 2021 Jeg har hatt utleggsforretning med resultatet "intet til utlegg". Da blir foreldelsesfristen økt fra 3 år til 10 år. Det jeg lurer på er om de kan gjøre utleggsforretning igjen på samme sak for å fornye foreldelsesfristen igjen? Prøvd å Google, men ble ikke helt 100% klok på det. F.eks. Kan jeg risikere at de holder ny utleggsforretning på samme sak i 2031 for å få fornya foreldelsesfristen med 10 nye år? Anonymkode: 44e3b...31e
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #2 Skrevet 28. februar 2021 Så lenge kreditor ikke glemmer å kreve på nytt innen 10 år kan de fortsette i all evighet. Det fornyes for 10 år hver gang. De store bankene har rutiner som gjør at de aldri glemmer å sende inn krav hvert 10 år. Anonymkode: 25893...b8d 10
TBergh Skrevet 28. februar 2021 #3 Skrevet 28. februar 2021 Hei. Ja de kan fornye inntil tre ganger. Dette er ulovfestet praksis. Jeg har imidlertid aldri vært borti en sak hvor dette har skjedd. De fleste "slipper saken" etter første utleggforretning, altså 10 - ti år. Noen meget få har forfulgt en sak ved å begjære en annegangs utleggsforretning. Håper dette gir svar påp det du lurer på. Med vennlig hilsen TBergh 3
Fantorang1 Skrevet 1. mars 2021 #4 Skrevet 1. mars 2021 Takket være digitalisering vil de "aldri" glemme en gjeldspost lengre. Har selv hatt gjeldspost som absolutt ble forlenget med nye 10 år før jeg inngikk gjeldsordning. Så lenge et krav kan videreselges så vil de heller ikke gi slipp på dette utestående kravet. De glemte nok dette tidligere da det var arbeidskrevende å sjekke utgamle poster, men nå sørger programvare for at dette neppe skjer så ofte. Vet også at noen er nidkjære i sin innkreving og ikke gir seg - selv etter 10 år, de fornyer så lenge skyldner lever, det var en i avisen som ennå slet med gjeld fra 80-tallet som slett ikke hadde fått noe amnesti, men det hjåper jeg da var unntaket. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #5 Skrevet 2. mars 2021 Så hvis jeg får tilbud om gjeldsordning så burde jeg gjøre det med andre ord? Anonymkode: 44e3b...31e
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #6 Skrevet 2. mars 2021 Ja du burde få gjeldsordning. For da er du ferdig med gjelden etter 5 år. Ellers blir du nok aldri ferdig med gjelden hvis den er betydelig stor. Anonymkode: bf502...3e0 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #7 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så hvis jeg får tilbud om gjeldsordning så burde jeg gjøre det med andre ord? Anonymkode: 44e3b...31e Det kommer helt an på den totale økonomiske situasjonen du er i. En gjeldsordning er ingen enkel løsning, den krever at du tar grep om økonomien for du får bare den ene sjansen. Anonymkode: ecc6e...439 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #8 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 2.3.2021 den 1.48): Det kommer helt an på den totale økonomiske situasjonen du er i. En gjeldsordning er ingen enkel løsning, den krever at du tar grep om økonomien for du får bare den ene sjansen. Anonymkode: ecc6e...439 Jeg søkte i fjor, men fikk avslag pga for ny gjeld. Fikk beskjed om å søke igjen i år - så det virker som om jeg er kandidat for det hvertfall. Alle økonomirådgivere jeg har snakka med har anbefalt det hvis jeg ikke har mulighet til å stille sikkerhet i form av bolig - noe jeg ikke har, og ikke har jeg tenkt til å spørre noen andre om det heller. Jeg har nesten 2 millioner i gjeld fordelt på studielån, forbrukslån, kredittkort og et privat lån. Har skjult det for alle unntatt NAV, lege, psykolog og andre profesjonelle. Håper jeg klarer å komme meg gjennom gjeldsordningen uten at familien finner utav det. Veldig skamfullt (og dumt gjort) ... Anonymkode: 44e3b...31e
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #9 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg søkte i fjor, men fikk avslag pga for ny gjeld. Fikk beskjed om å søke igjen i år - så det virker som om jeg er kandidat for det hvertfall. Alle økonomirådgivere jeg har snakka med har anbefalt det hvis jeg ikke har mulighet til å stille sikkerhet i form av bolig - noe jeg ikke har, og ikke har jeg tenkt til å spørre noen andre om det heller. Jeg har nesten 2 millioner i gjeld fordelt på studielån, forbrukslån, kredittkort og et privat lån. Har skjult det for alle unntatt NAV, lege, psykolog og andre profesjonelle. Håper jeg klarer å komme meg gjennom gjeldsordningen uten at familien finner utav det. Veldig skamfullt (og dumt gjort) ... Anonymkode: 44e3b...31e Hei, Så fantastisk bra at du har tatt tak i situasjonen din og søkt hjelp Anbefaler å fortelle om det, hvertfall til en venn, familiemedlem eller en nær kollega, lover deg , har de et normalt følelsesregister vil de forsøke å hjelpe deg og mest sannsynlig vil de sikkert fortelle om egne erfaringer med dårlig økonomi. Du vil ikke møte forståelse hos alle ukjente i hele verden, men det trenger du ikke heller., de fleste i din nærmeste krets som er glad i deg vil forsøke å hjelpe og støtte deg. Det som er rart med skamfølelse er at den ikke tåler lys og forsvinner som dugg for solen når den ydmykt deles med andre som forstår din situasjon. Det har du sikkert merket når du har åpnet deg om din sak for profesjonelle, NAV osv. At du skammet deg veldig første gang, men nå er det naturlig å snakke med de om det. Anonymkode: db3b6...aa1 3
Illuminatum Skrevet 4. mars 2021 #10 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg søkte i fjor, men fikk avslag pga for ny gjeld. Fikk beskjed om å søke igjen i år - så det virker som om jeg er kandidat for det hvertfall. Alle økonomirådgivere jeg har snakka med har anbefalt det hvis jeg ikke har mulighet til å stille sikkerhet i form av bolig - noe jeg ikke har, og ikke har jeg tenkt til å spørre noen andre om det heller. Jeg har nesten 2 millioner i gjeld fordelt på studielån, forbrukslån, kredittkort og et privat lån. Har skjult det for alle unntatt NAV, lege, psykolog og andre profesjonelle. Håper jeg klarer å komme meg gjennom gjeldsordningen uten at familien finner utav det. Veldig skamfullt (og dumt gjort) ... Anonymkode: 44e3b...31e Bedre å fortelle om det. Det er offentlig informasjon hvem som har gjeldsordning i Norsk lysningsblad
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #11 Skrevet 4. mars 2021 Illuminatum skrev (32 minutter siden): Bedre å fortelle om det. Det er offentlig informasjon hvem som har gjeldsordning i Norsk lysningsblad Ikke mange i min familie som abbonerer på norsk lysningsblad, sikkert ikke i TS sin familie heller, ville fortalt det ,for TS vil naturlig nok få et stramt budsjett å leve etter og det er fint med forståelse fra familie at du er konkurs og har dårlig råd. Anonymkode: db3b6...aa1 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #12 Skrevet 4. mars 2021 TS lever nok allerede på et stramt budsjett. Under en gjeldsordninger vil nok ikke utenforstående merke noen forskjell. Faktisk vil jeg tro TS vil få bedre økonomi under en gjeldsordning enn hun har nå. Anonymkode: 17b06...fd3 1
Illuminatum Skrevet 4. mars 2021 #13 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Ikke mange i min familie som abbonerer på norsk lysningsblad, sikkert ikke i TS sin familie heller, ville fortalt det ,for TS vil naturlig nok få et stramt budsjett å leve etter og det er fint med forståelse fra familie at du er konkurs og har dårlig råd. Anonymkode: db3b6...aa1 Det ligger på nett, åpent. Men sannsynligheten for at noen skal sjekke er vel liten 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #14 Skrevet 4. mars 2021 Illuminatum skrev (1 minutt siden): Det ligger på nett, åpent. Men sannsynligheten for at noen skal sjekke er vel liten Ja, må vel ha noe sær interesse av å følge med på hvem som er konkurs. Anonymkode: db3b6...aa1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #15 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, må vel ha noe sær interesse av å følge med på hvem som er konkurs. Anonymkode: db3b6...aa1 Litt sånn som folk som sjekker skattelistene. Anonymkode: f451b...959
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #16 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Litt sånn som folk som sjekker skattelistene. Anonymkode: f451b...959 Hehe ja, men anbefaler TS å være åpen, så vil det ikke føles skamfullt og hun slipper å bruke krefter på å skjule sin situasjon. Innfinne seg i at man er konkurs og full av gjeld, det er man slettes ikke alene om nå om dagen. Anonymkode: db3b6...aa1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #17 Skrevet 4. mars 2021 Dette skal du absolutt ikke skamme deg over, ts. Du aner ikke hvor mange oppegående mennesker i full jobb/evt som har falt ut av arbeidslivet pga sykdom som har gjeldsordning. Økonomiske problemer er dessverre tabubelagt, men det er mange som har en tilsynelatende perfekt fasade og god jobb, der det likevel er gjeldsordning og både den fine bilen og mobilregningen er registrert på far eller mor pga betalingsanmerkninger. Selv levde jeg sånn i 6 år. Livsoppholdet var såpass høyt at jeg fikk helt greit med penger å rutte med og jeg fikk faktisk beholde bilen min også. Jeg gikk med bøyd hode innvendig, livredd for at noen skulle finne ut av det. Men så ufattelig deilig å slippe å ha kreditorene på nakken. Nå 10-12 år etter har jeg fremdeles litt postkasseangst og telefonangst og jeg får hjertebank hvis jeg ser navnet Lindorff. Det er mange som ser ned på folk med økonomiske problemer, ikke bry deg om det. Alle kan komme i økonomisk uføre (skilsmisse, sykdom/AAP/uføretrygd, miste jobben etc) der man plutselig ikke har sjans til å betjene utgiftene og da er kredittkort/forbrukslån en «rask» vei, fordi man gjerne har planlagt at man har full inntekt igjen om noen mnd, har fått solgt bolig eller bare ser ingen vei ut. Spiller ingen rolle. Får du innvilget gjeldsordning så kjør på! Det vanlige er 5 år, men jeg fikk 6 siden jeg hadde studielån. Etter de 6 årene kunne jeg puste og gjelden/anmerkningene ble slettet (ring rundt til kreditorene, ikke alle sletter selv om de fikk brev fra namsfogden om å gjøre det, så det ble litt fram og tilbake). Ikke hør på de som skriver om Norsk Lysningsblad etc, hvem gidder å sjekke der? Jeg har både en kollega og en god venn som begge har betrodd meg at de har gjeldsordning, hadde aldri hatt noe som helst «mistanke» hvis de ikke hadde sagt det. Gjeldsordning er en ny sjanse, se på det som en hjertestarter. Du får et nytt liv. Det er en gave, ikke en straff. Jeg er fremdeles syk og har lav inntekt, og syns at økonomisk styring/kontroll er utfordrende, men har klart å få kjøpe meg egen bolig og har nå ingen annen gjeld enn boliglån. Vær så snill, ikke tenk skyld og skam (om så hele gjelden har gått til unødvendig overforbruk). Se på det som et praktisk problem som må løses og søk, søk og søk igjen. Masse lykke til. Anonymkode: 05294...9a4 5
TBergh Skrevet 4. mars 2021 #18 Skrevet 4. mars 2021 Hei. Anonymkode: 44e3b...31e sier i sitt innlegg: «Håper jeg klarer å komme meg gjennom gjeldsordningen uten at familien finner utav det. Veldig skamfullt (og dumt gjort) ...» Jeg har mer enn 25 – tjuefem års erfaring som gjeldsrådgiver. Så først og fremst vil jeg ønske deg velkommen Norges største klubb. Du er ikke det første medlemmet og blir garantert ikke det siste medlemmet. De aller fleste jeg har hjulpet/bistått har følt skam, og har forsøkt å holde dette skjult for venner og familie. Når de har fortalt om sin situasjon har de blitt møtt med forståelse og hjelp. De har også fått høre fra venner og familie at: «Ja jeg har skjønt at det har vært noe, men har ikke helt forstått hva det var» «Hva kan jeg hjelpe med». «Trenger du hjelp.» «Hva kan jeg gjøre?» «Er det noe jeg kan gjøre hjelpe med». Dessuten er dette en lakmustest for å få skilt mellom venner du bør beholde og venner du kan la «seile sin egen sjø». Det har vært i en del saker, hvor den jeg har hjulpet har fortalt om sine økonomiske problemer, og plutselig har andre også fortalt at de også sitter i «dritten» økonomisk. Dessuten vil det å gjennomgå en gjeldsordning, kunne være en påkjenning. Da vil det være av ekstremt stor viktighet at du har noen rundt deg du kan «syte og klage til» og som kan støtte deg. Så min anbefaling er som de andre: Fortell om den situasjonen du befinner deg i. Legg kortene på bordet. Da slipper du å lyve eller finne på unnskyldninger. Problemet med å «finne på unnskyldninger» er at man da nå huske hva man har sagt til hvem. Det kreves også en ekstremt god hukommelse og meget høy intelligens. Den kombinasjonen er meget sjelden. Lykke til. Husk følg godt med på hva som skjer under utarbeidelsen av dine gjeldsordning, og for Guds skyld, spør til DU FORSTÅR. Det er din gjeldsordning. Håper dette kan gi deg et «spark der bak» slik at du legger kortene på bordet ovenfor venner og familie. Med vennlig hilsen TBergh 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #19 Skrevet 5. mars 2021 TBergh skrev (12 timer siden): Hei. Anonymkode: 44e3b...31e sier i sitt innlegg: «Håper jeg klarer å komme meg gjennom gjeldsordningen uten at familien finner utav det. Veldig skamfullt (og dumt gjort) ...» Jeg har mer enn 25 – tjuefem års erfaring som gjeldsrådgiver. Så først og fremst vil jeg ønske deg velkommen Norges største klubb. Du er ikke det første medlemmet og blir garantert ikke det siste medlemmet. De aller fleste jeg har hjulpet/bistått har følt skam, og har forsøkt å holde dette skjult for venner og familie. Når de har fortalt om sin situasjon har de blitt møtt med forståelse og hjelp. De har også fått høre fra venner og familie at: «Ja jeg har skjønt at det har vært noe, men har ikke helt forstått hva det var» «Hva kan jeg hjelpe med». «Trenger du hjelp.» «Hva kan jeg gjøre?» «Er det noe jeg kan gjøre hjelpe med». Dessuten er dette en lakmustest for å få skilt mellom venner du bør beholde og venner du kan la «seile sin egen sjø». Det har vært i en del saker, hvor den jeg har hjulpet har fortalt om sine økonomiske problemer, og plutselig har andre også fortalt at de også sitter i «dritten» økonomisk. Dessuten vil det å gjennomgå en gjeldsordning, kunne være en påkjenning. Da vil det være av ekstremt stor viktighet at du har noen rundt deg du kan «syte og klage til» og som kan støtte deg. Så min anbefaling er som de andre: Fortell om den situasjonen du befinner deg i. Legg kortene på bordet. Da slipper du å lyve eller finne på unnskyldninger. Problemet med å «finne på unnskyldninger» er at man da nå huske hva man har sagt til hvem. Det kreves også en ekstremt god hukommelse og meget høy intelligens. Den kombinasjonen er meget sjelden. Lykke til. Husk følg godt med på hva som skjer under utarbeidelsen av dine gjeldsordning, og for Guds skyld, spør til DU FORSTÅR. Det er din gjeldsordning. Håper dette kan gi deg et «spark der bak» slik at du legger kortene på bordet ovenfor venner og familie. Med vennlig hilsen TBergh Takk for råd, men problemet er at jeg hadde en lignende situasjon for ca 10-15 år siden (men ikke i nærheten av så stor sum, og det gikk ikke så langt som til inkassovarsel en gang). Da fikk jeg hjelp av familien, men med ganske klar beskjed på at det var eneste gangen de gjorde noe slikt. Og de var SÅ skuffa. Jeg kan ikke si nå at jeg har samme problem, men mye verre + en sum som er 6 ganger høyere enn forrige gang... Hadde det ikke vært for det så hadde jeg nok ikke hatt like store problemer med å være åpen om det. "Fordelen" med Korona er at folk ikke stiller særlig spørsmål hvis man sier at man ikke har råd til noe eller ikke kan være med på ditten og datten. Jeg lyver ikke, men unngår å fortelle 100% sannheten. Tror uansett folk ikke er så overraska mtp jeg jobber nesten 200% i perioder for å få ting til å gå rundt. Det gjør man ikke med mindre man føler at man må. Venner har jeg nesten ikke. Mest bekjente... Jeg går til psykolog og har kontakt med sosionom. Føles tryggere å snakke med en objektiv tredjepart om slike ting da de ikke allerede har et bilde av meg fra før av. Man skulle kanskje ikke tro det, men jeg pleier å gjøre ting skikkelig når det gjelder søknader osv. Jeg er ikke redd for å spørre hvis jeg lurer på noe eller er usikker. Da jeg søkte om gjeldsordning i fjor sommer hadde jeg flere runder med både møter og telefonsamtaler til NAV, Namsmannen osv. for å klargjøre begrep og for å være sikker på at jeg leverte inn riktig, fyllte ut riktig osv. Fikk avslag pga for ny gjeld (noe jeg regna med, men tenkte jeg ville sende inn uansett i tilfelle noe burde endres eller legges til i søknaden), men fikk beskjed om å søke på nytt i slutten av 2021. Dette gjorde jeg også da jeg fikk varsel om første utleggsforretning. Takket være slik grundig jobb har jeg fått beholde bilen min i forbindelse med utleggsforretning - til tross for at den har større verdi enn 2/3 av Folketrygden. Jeg ser på meg selv som en ganske ressurssterk person, men som har gjort noen dumme valg og har hatt mye uflaks. Pengene har ikke gått til festing og designervesker, men til verkstedregninger, behandlinger i forbindelse med egen uhelse, utdanning, videreutdanning, og den største posten som gjør at man graver sin egen grav er at jeg har tatt opp lån for å betjene andre lån/kredittkort i håp om at DENNE gangen skal det bli orden. Anonymkode: 44e3b...31e 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #20 Skrevet 7. mars 2021 Da jeg var i 20 årene gikk jeg også på store økonomiske smeller, fikk innvilget Gjeldsordning.. mistet jobben og klarte ikke å fullføre avtalen... heller ikke saksbehandler kontaktet meg på disse 5 årene og det er MIN feil den ble opphevet! Den dag idag sliter jeg, og er i samtale med Nav rådgivning, og de ber meg prøve og søke ny GO men rett og slett tørr ikke søke pånytt.. jeg tok ikke kontakt før den ble opphevet så nå er det forseint for meg så ta GODT vare på denne sjansen hvis du får innvilget dette❣️ Anonymkode: 9decf...8f1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå