AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #1 Skrevet 27. februar 2021 Leser så ofte at barna styrer døgnet selv når de er 13år +. De trenger søvnen og fungerer ikke om de ikke legges tidlig. 21/22 er det natt. Barna selv er trøtt og vil legge seg. Oppe til senest 23 i helgene og ferier. Men leser at mange er oppe til 02 og 04. Stemmer det? 16år ja , men 13? De som legger seg sent i klassen sovner ofte i timene eller er sur og trøtt. Så burde vel lagt seg tidligere. Anonymkode: b6385...21c 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #2 Skrevet 27. februar 2021 Mine legger seg 2130-2200 i ukedagene, vanligvis 11 i helgen (tidligere om vi er på hyttetur). Ca samme alder. Nå er det overnatting og jeg får ikke de til å falle til ro. Helt frustrerende. Jeg trenger jo søvn. Har hørt enda yngre snakke om døyning, men det har vi sluppet unna med. Min tar lett til tårene om hn er trøtt neste dag, og synes det er flaut (og forstår hvorfor det skjer). Anonymkode: 7c3aa...ffc 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #3 Skrevet 28. februar 2021 Min 13 åring er i seng 22-22.30 seinest i ukedager. 2 dager i uken er hun ikke hjemme fra trening før kl er 21.15 og da blir det i seng 22.30 ca. Står opp 07.30. Hun er seinere i seng i helgene, men sover da lengre. Anonymkode: 19d04...8e3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #4 Skrevet 28. februar 2021 Min 13 åring sovner senest 21.30 og er i seng før 21 men får lov til å lese. Han må fortsatt vekkes om morgenen. Han trenger absolutt den søvnen han får. I helgene er det ikke mye senere men om han har overnatting er de oppe sent. Anonymkode: a005a...dfc 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #5 Skrevet 28. februar 2021 Så godt å høre at flere har det sånn. Søvnen er så viktig. Og ser at det trengs. Men de snakker og om andre som døgner og er oppe til langt på natt.Ukedager og helger. Forstår ikke at det er greit. Heldigvis liker de å få søvn.Og de vet de fungerer best når de sover så og så lenge. Så heldig enn så lenge! Anonymkode: b6385...21c 2
Pasha Skrevet 28. februar 2021 #6 Skrevet 28. februar 2021 13 og 11 åringen må være på rommet ved 21 på skolekvelder. eldste sovner ikke så tidlig da. ligger å leser etc 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #7 Skrevet 28. februar 2021 12-åringen legger seg kl 22 i ukedagene. I helgene er det kl 23-23.30. Virker som om alle andre er oppe døgnet rundt i helgene,ser det snappes over en lav sko midt på natten i helgene. Anonymkode: 7a70d...a42
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #8 Skrevet 28. februar 2021 12 åringen legger seg kl 22 når det er skole. I helgene og ferier kan det bli kl 23-24 Anonymkode: d79b5...44c
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #9 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Leser så ofte at barna styrer døgnet selv når de er 13år +. De trenger søvnen og fungerer ikke om de ikke legges tidlig. 21/22 er det natt. Barna selv er trøtt og vil legge seg. Oppe til senest 23 i helgene og ferier. Men leser at mange er oppe til 02 og 04. Stemmer det? 16år ja , men 13? De som legger seg sent i klassen sovner ofte i timene eller er sur og trøtt. Så burde vel lagt seg tidligere. Anonymkode: b6385...21c Hvor leser du at de styrer døgnet selv? I vinterferien nå fikk min 13-åring legge seg rundt 23.30-00.00 noen dager. Hun våkner tidlig, så det ble ikke mange dagene hun orket det. 21.30 er det natta her, hun sovner kjapt. (Alt etter 23 er altfor sent for henne ser både hun og vi) Anonymkode: 24dd7...bdd 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #10 Skrevet 28. februar 2021 Ukedagene slukkes lyset 21.30 for 13-åringen. I helgene legger han seg 23-23.30 Anonymkode: d1f35...ef9
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #11 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Leser så ofte at barna styrer døgnet selv når de er 13år +. De trenger søvnen og fungerer ikke om de ikke legges tidlig. 21/22 er det natt. Barna selv er trøtt og vil legge seg. Oppe til senest 23 i helgene og ferier. Men leser at mange er oppe til 02 og 04. Stemmer det? 16år ja , men 13? De som legger seg sent i klassen sovner ofte i timene eller er sur og trøtt. Så burde vel lagt seg tidligere. Anonymkode: b6385...21c Sover vi så skal tenåringen sove også. Ingen trenger å være oppe til 02 eller 04. Det er unødvendig og tullete. Anonymkode: 640d9...faf 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #12 Skrevet 28. februar 2021 Må være i seng kl. 2100 på hverdager. Senere i helger. Får lese etter leggetid, men ikke ha telefon/pc. Det gjelder i helger også. Anonymkode: dba5a...c48 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #13 Skrevet 28. februar 2021 Det er vel langt fra normalt at en 13 åring styrer dette selv? 16 åringen her blir og sendt i seng, sendt 22.00 på skoledager. Ferier og helger styrer han selv. Anonymkode: 6f01d...6a1 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #14 Skrevet 28. februar 2021 Etter overnatting i natt kan jeg bare bekrefte at barn trenger søvn. Vi har hatt en grusom dag. Det har vært krangling, klaging, erting og grining fra morgen til kveld. Det blir lenge til neste gang det blir overnatting. Fy flate. Tror jeg må ta de med på hyttetur for å slippe maset... Eller krysse fingrene for strengere koronatiltak (🤪). Ene har sovnet, men andre lager fortsatt lyder (sov litt lengre). Telefonene deres som ligger på stua lager lyder, så det er sikkert flere som ikke sover. Synes synd på lærerne i morgen. Anonymkode: 7c3aa...ffc 1
MMonroe Skrevet 28. februar 2021 #15 Skrevet 28. februar 2021 Jeg vokste opp med at da vi ble tenåringer fikk vi mer eller mindre styre det selv, så lenge vi ikke bråkte midt på natten og kom oss på skolen på morgenen var de egentlig ganske likegyldig. Tror egentlig de tenkte at hvis vi ble trøtte med for lite søvn kom vi til å lære at å sitte oppe så lenge ikke var gunstig. Men jeg lærte jo ikke😂 Den gang var det jo gøy å få bestemme slikt selv, men når jeg ser tilbake på det etter å ha blitt voksen skulle jeg ønske de var strengere på det, da så lite søvn førte til dårlig konsentrasjon på skolen, og dårlig konsentrasjon førte til at man ble umotivert. Det positive er jo at jeg selv har fått kjenne det på kroppen, og derfor ikke kommer til å være like slapp med leggetider selv når mine barn når den alderen.😊 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #16 Skrevet 28. februar 2021 Familier er forskjellige og det er barn ogsp, min har aldri sovnet i timen forøvrig hverdager:22.30 helger/ferier 24-1 og noen ganger døgning Anonymkode: 72893...6e7 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #17 Skrevet 28. februar 2021 Min 13-åring klarer faktisk å regulere dette selv og jeg synes det er helt greit at de i denne alderen kan begynne å ta ansvar som dette. De kan faktisk flytte ut om få år og bo på hybel, greit å prøve seg frem hjemme først tenker jeg. Hun er på rommet 22.30 på hverdager, står opp selv når klokken ringer 07. Når hun sovner, aner jeg ikke. Men tror det er rundt 00. Hun får gode karakterer, orker fritidsaktiviteter osv. På helgene får hun nyte at det er fri og sove til hun våkner, så lenge vi ikke skal noe eller hun selv har planer og har på vekkerklokke. Det kan bli alt fra 11-14. Deilig tenker jeg, er ikke mange årene i livet man har mulighet til dette! Hun er og våken så lenge hun vil, koser seg med filmer i fred og ro når mindre søsken sover og det er stille i huset. Snakker med venner på diverse medier på mobilen, og har ofte overnattingsbesøk. Føler ikke for å bestemme at hun skal sovne klokken det og det når det er fri?! Konsekvensene av for lite søvn er der hun som får oppleve eventuelt. Vi har snakket om søvn og søvnbehov, og at jeg kun krever at hun står opp selv og kommer seg på skolen i tide. Anonymkode: aa274...1fa 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #18 Skrevet 28. februar 2021 MMonroe skrev (53 minutter siden): Jeg vokste opp med at da vi ble tenåringer fikk vi mer eller mindre styre det selv, så lenge vi ikke bråkte midt på natten og kom oss på skolen på morgenen var de egentlig ganske likegyldig. Tror egentlig de tenkte at hvis vi ble trøtte med for lite søvn kom vi til å lære at å sitte oppe så lenge ikke var gunstig. Men jeg lærte jo ikke😂 Den gang var det jo gøy å få bestemme slikt selv, men når jeg ser tilbake på det etter å ha blitt voksen skulle jeg ønske de var strengere på det, da så lite søvn førte til dårlig konsentrasjon på skolen, og dårlig konsentrasjon førte til at man ble umotivert. Det positive er jo at jeg selv har fått kjenne det på kroppen, og derfor ikke kommer til å være like slapp med leggetider selv når mine barn når den alderen.😊 Ellers så kan din fremtidige 13-åring være mer moden enn du var, og klarer å ha ansvaret selv, som min klarer. Å la barna ha ansvar selv i denne alderen kan de vokse mye på, og samtidig så kan du som foreldre følge de opp, snakke om hvordan det går, når de legger seg, synes de det er nok søvn, er de trøtt på skolen osv. At de har ansvar selv betyr ikke at du som foreldre kan slippe tak, men du som foreldre kan veilede og hjelpe de til å ta rette, gode valg selv. Anonymkode: aa274...1fa 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #19 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Mine legger seg 2130-2200 i ukedagene, vanligvis 11 i helgen (tidligere om vi er på hyttetur). Ca samme alder. Nå er det overnatting og jeg får ikke de til å falle til ro. Helt frustrerende. Jeg trenger jo søvn. Har hørt enda yngre snakke om døyning, men det har vi sluppet unna med. Min tar lett til tårene om hn er trøtt neste dag, og synes det er flaut (og forstår hvorfor det skjer). Anonymkode: 7c3aa...ffc Hvorfor tidligere på hyttetur? Anonymkode: ac634...3f3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #20 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor tidligere på hyttetur? Anonymkode: ac634...3f3 De blir utslitt. Aktiviteter, kald luft og mye ute osv sikkert mange grunner. Trøtt er de i allefall, og kjenner det selv. Anonymkode: 7c3aa...ffc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå