Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er 20+1 idag, og føler jeg kjenner mindre liv nå enn tidligere. Når jeg var på UL for ca. en uke siden, var alt fint og baby var aktiv. Damen på sykehuset sa at jeg ikke trengte å bekymre meg så mye ang aktivitet/spark før uke 24, og at det er da man skal kjenne det daglig, men jeg klarer ikke helt å roe meg, og kjenner jeg er bekymret for at noe er galt. På infoskrivet jeg fikk fra sykehuset, står det at før uke 24, skal jeg kontakte fastlege eller jordmor ved nærmeste anledning, men er det for lenge å vente, nå som det er helg?

jeg er førstegangsgravid, så jeg vet ikke hva som er vanlig å kjenne av liv...

Anonymkode: a12b8...98b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt er nok bra, men synes du skal få slippe å bekymre deg. Ring føden og ta en prat med de, så gir de deg tips og tar deg til undersøkelse om nødvendig.

Anonymkode: a3777...903

Skrevet

Så tidlig er det ikke vanlig å kjenne liv regelmessig. Baby har fremdeles mye tumleplass og kan sparke og stupe kråke utenat du merker noe. Jeg er andregangs i uke 22, men kjenner allikevel bare helt sporadisk spark fremdeles. 

Om du allikevel er bekymret kan du gjerne dra innom jordmor på mandag og spør om å lytte med doppler. Du kan jo selvfølgelig også ringe føden, men det er sannsynlig at de ikke vil ta deg inn så tidlig. Etter uke 24 vil man regne fosteret som levedyktig og vil kunne prøve å redde der hvis man oppdager at noe er galt,så da blir oppfølgingen tettere. 

Anonymkode: 45377...122

• Liker 5
Skrevet

Ta kontakt med føden

Skrevet

Drikk ett glass eplejuice og kjenn etter. Det tipset fikk jeg da jeg var gravid. 
Kjenner du ikke noe da så ring føden. 

Skrevet

Alt er nok i skjønneste orden. Fortsatt mye plass og fostere snur seg ofte. Ligger den og sparker mot ryggen pleier man å kjenne mindre. Det er som de sier fra uke 24 man bør kjenne liv daglig, og min jordmor sa at det ikke var før uke 28 at man skulle kjenne et mønster regelmessig. Ring jordmor på mandag hvis du fortsatt er bekymret så kan du sikkert få en sjekk med doppler for å få litt ro i sjelen :)det er ingenting de kan gjøre på føden uansett. Er de travle er det nok liten sannsynlighet for at du får komme inn, spesielt nå under corona dessverre. 

Anonymkode: d1c07...119

• Liker 5
Skrevet

Det er jo enormt mange førstegangsfødende som ikke har begynt å kjenne liv på  denne tiden engang 

Anonymkode: 1d119...894

• Liker 6
Skrevet

Ro deg ned. Er fortsatt urolig over helgen, kan du gå til jordmor. Dette er ikke en sak for føden. Du er kun 20 uker, det er absolutt ingenting de kan gjøre uansett. Det er en grunn til at du har fått beskjed om å vente. Det er ikke vanlig å kjenne liv hver dag så tidlig. 

Anonymkode: 16154...87a

• Liker 5
Skrevet
Hattifnatti skrev (45 minutter siden):

Ta kontakt med føden

Hva skal de gjøre? Eneste ts oppnår er lang kø for de fødende å komme til på telefon. Man ringer IKKE føden før uke 24.

Anonymkode: 16154...87a

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei!

Jeg er 20+1 idag, og føler jeg kjenner mindre liv nå enn tidligere. Når jeg var på UL for ca. en uke siden, var alt fint og baby var aktiv. Damen på sykehuset sa at jeg ikke trengte å bekymre meg så mye ang aktivitet/spark før uke 24, og at det er da man skal kjenne det daglig, men jeg klarer ikke helt å roe meg, og kjenner jeg er bekymret for at noe er galt. På infoskrivet jeg fikk fra sykehuset, står det at før uke 24, skal jeg kontakte fastlege eller jordmor ved nærmeste anledning, men er det for lenge å vente, nå som det er helg?

jeg er førstegangsgravid, så jeg vet ikke hva som er vanlig å kjenne av liv...

Les på kjennliv.no 

Anonymkode: 0aef3...8b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt er nok i skjønneste orden. Fortsatt mye plass og fostere snur seg ofte. Ligger den og sparker mot ryggen pleier man å kjenne mindre. Det er som de sier fra uke 24 man bør kjenne liv daglig, og min jordmor sa at det ikke var før uke 28 at man skulle kjenne et mønster regelmessig. Ring jordmor på mandag hvis du fortsatt er bekymret så kan du sikkert få en sjekk med doppler for å få litt ro i sjelen :)det er ingenting de kan gjøre på føden uansett. Er de travle er det nok liten sannsynlighet for at du får komme inn, spesielt nå under corona dessverre. 

Anonymkode: d1c07...119

👏🏻👏🏻

Anonymkode: 0aef3...8b0

Skrevet

Eg kjende ikkje liv før rundt veke 23-24. Alt variera frå om du har vore gravid før, plassering av morkake, plassering av baby. Det er framleis mykje plass for baby å snu seg på. Det er heilt normalt å ikkje kjenne så mykje enda, er jo ikkje før rundt 28 ein skal kjenne regelmessig liv. Heilt vanleg, snakk med jordmor på mandag om du er usikker, eller gå på kjennliv.no 😊 Ein ringer ikkje føden før veke 23, då det uansett ikkje er noko dei kan gjer..

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for alle beroligende svar❤️
Ts

Skrevet

Jeg kjente ikke mye liv før rundt uke 30. Da begynte jeg å kjenne liv flere ganger i løpet av dagen. 

Anonymkode: c1a9c...341

AnonymBruker
Skrevet

Dette skjedde med meg også, er andregangs og kjente mye liv tidlig. Plutselig kjente jeg ikke liv på tre dager i uke 21, da ringte jeg føden og de undersøkte meg❤️ Viste seg at morkaken hadde flyttet på seg og barnet sparket i denne, derfor kjente ikke jeg noe. Ta heller en ekstra tlf til jordmor el føden istedenfor å bekymre deg. Har de mulighet så tar de deg inn for en sjekk! 

Anonymkode: d4c56...5e4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...