Gå til innhold

Hva er sjansen for å overleve benmargskreft?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at hvis man får benmargskreft er det ingen helbredelse, og at behandlingen kun forlenger livet men man blir ikke frisk.

Er det noen der ute som faktisk har respondert bra på behandling, og som har blitt frisk eller har levd lenge med god livskvalitet?

Spør for en venn...

Anonymkode: 7c1dc...79a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg vet er det veldig gode behandlingsmuligheter. Og en kan leve godt i mange år uten behandling. Det er noe en dør MED og ikke AV. 

Anonymkode: 38157...e50

• Liker 4
Skrevet

Ts her.

Min venn har fått beskjed om at hen ikke blir frisk, og at alle dør av det.

Hen har fått behandling i 3 mnd og responderer greit på behandlingen, men føler seg ikke frisk og har endel smerter men klarer å jobbe hjemmefra nesten 100%, enn så lenge.

Så det er ikke så dødsdømt altså?

Skrevet

0% sjanse for overlevelse, men man kan leve med det i flere år

Anonymkode: 93053...429

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

0% sjanse for overlevelse, men man kan leve med det i flere år

Anonymkode: 93053...429

😔

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ts her.

Min venn har fått beskjed om at hen ikke blir frisk, og at alle dør av det.

Hen har fått behandling i 3 mnd og responderer greit på behandlingen, men føler seg ikke frisk og har endel smerter men klarer å jobbe hjemmefra nesten 100%, enn så lenge.

Så det er ikke så dødsdømt altså?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Har hørt at hvis man får benmargskreft er det ingen helbredelse, og at behandlingen kun forlenger livet men man blir ikke frisk.

Er det noen der ute som faktisk har respondert bra på behandling, og som har blitt frisk eller har levd lenge med god livskvalitet?

Spør for en venn...

❤️

Legger ved link til deg og håper at din venn får den hjelpen som er nødvendig.

https://www.blodkreftforeningen.no/myelomatose/

Anonymkode: ad486...5c8

Skrevet

Hvor lenge man kan leve med myelomatose kommer an på hvor aggressiv sykdommen er og responsen på behandling. Dette kan variere utrolig mye så litt vanskelig 

Anonymkode: d4059...3c6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor lenge man kan leve med myelomatose kommer an på hvor aggressiv sykdommen er og responsen på behandling. Dette kan variere utrolig mye så litt vanskelig 

Trykket ved et uhell! Litt vanskelig å svare deg dessverre. Hovedbehandlingen fungerer sånn at man slår tilbake kreften, men så etter en tid vil man få tilbakefall. I mellomtiden så kan noen føle seg frisk eller tilnærmet frisk. Hvor lang tid det går før man får tilbakefall kan variere også, det kan gå fort eller vare i flere år. Så finnes det også mange «linjer» med behandling for myelomatose for å bremse sykdommen og bedre livskvaliteten, slik at når en behandling slutter å fungere går man over på neste - etc. Hvilken behandling man får kommer også litt an 
Man blir dessverre ikke helt frisk, men man kan ha god livskvalitet i mange år ja. Siden forløpet kan variere så mye så er det jo vanskelig å si hvordan sykdommen til din venn blir. Men høres positivt ut at hen responderer på behandling da ❤️

• Liker 2
Skrevet

overleve denna er beintøfft!

Anonymkode: b9456...21f

Skrevet

Mon svigermor døde av det, usikker på hva gjennomsnitt levetid er med diagnosen. Hun var syk i 8 år, fra hun fikk påvist kreften og til hun døde. Hadde vedlikeholdene behandling. Hun døde for 6 år siden, kan jo være behandling for dette nå har blitt bedre siden hun fikk det.

Anonymkode: 44299...a26

Skrevet

Jeg har overlevd beinmargskreft.  Ble frisk etter beinmargtransplantasjon for 7 år siden. 

Anonymkode: f02ff...30a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har overlevd beinmargskreft.  Ble frisk etter beinmargtransplantasjon for 7 år siden. 

Så fantastisk💛 Er det transplantasjon som alle pasienter kan få ?

Ts

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil bare si at bruk tiden sammen nå. Jeg hadde noen i nær familie som fikk en kreftdiagnose hvor prognosene er gode. Det er noe en dør med og ikke av sa de. Så man puster jo letta ut 
vel vedkommede døde av sykdommen!
Sier det ikke for å være slem, men for å minne på at vennen bør prioritere å gjøre  ting hn liker å hjøre og bruke tid med personer hn er glad i nå. 

Anonymkode: 2b16d...419

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så fantastisk💛 Er det transplantasjon som alle pasienter kan få ?

Ts

Det er behandlende lege som vurderer det. Avhengig av hvordan helsen ellers er på pasienten, det er en tøff behandling. Ellers må det også finne en passende donor.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres ut som du hadde en type leukemi kanskje? Den behandlingen du beskriver er vanlig mot det, mens Ts sin venn som har fått beinmargskreft som det ikke går å bli frisk nok har nok myelomatose? Beinmargstransplantasjon fra en annen person er ikke noen vanlig behandling for myelomatose, selv om jeg det gjøres i noen spesielle tilfeller da.

En av de vanlige behandlingene for myelomatose er at man transplanteres med sine egne stamceller (HMAS) etter at man først har slått ned kreften med kraftig cellegift før man tar ut stamcellene. Etter en sånn behandlingen så kan sykdommen være inaktiv i en lengre periode, men man blir ikke frisk i den forstand, man vil få tilbakefall en gang men man kan ha god livskvalitet! Dette er standardbehandling som tilbys til de fleste under ca 70 år hvis ikke det er noe annet helsemessig som gjør at de ikke vil tåle en sånn påkjenning. 

TS, les på blodkreftforeningen sin side som noen la ut her! Mye god info der ❤️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Høres ut som du hadde en type leukemi kanskje? Den behandlingen du beskriver er vanlig mot det, mens Ts sin venn som har fått beinmargskreft som det ikke går å bli frisk nok har nok myelomatose? Beinmargstransplantasjon fra en annen person er ikke noen vanlig behandling for myelomatose, selv om jeg det gjøres i noen spesielle tilfeller da.

En av de vanlige behandlingene for myelomatose er at man transplanteres med sine egne stamceller (HMAS) etter at man først har slått ned kreften med kraftig cellegift før man tar ut stamcellene. Etter en sånn behandlingen så kan sykdommen være inaktiv i en lengre periode, men man blir ikke frisk i den forstand, man vil få tilbakefall en gang men man kan ha god livskvalitet! Dette er standardbehandling som tilbys til de fleste under ca 70 år hvis ikke det er noe annet helsemessig som gjør at de ikke vil tåle en sånn påkjenning. 

TS, les på blodkreftforeningen sin side som noen la ut her! Mye god info der ❤️

Svigermoren min som hadde benmargskreft fikk behandling i form av at de kjørte immunsystemet hennes helt ned og hun fikk tilført nye, friske hvite blodlegemer av en donor. Det gjorde henne ikke frisk, men forlenget nok levetiden hennes litt. 

Anonymkode: 44299...a26

• Liker 1
  • 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Gammel tråd, men allerede på bare 2 år har det skjedd store ting på denne fronten 🥰 Min far fikk denne da han var 50 år og har hatt to stamcelletransplantasjoner. Kreftlegen hans sier at nå er denne sykdommen i større grad noe man dør MED, enn av. Jo yngre du er når du får den, jo bedre. Min far har nå hatt sykdommen i 11 år. Grunnen til at det er så dårlige prognoser er at det ofte er mennesker på 70+ som får den og da er man for gammel til å kunne gjennomgå en stamcelletransplantasjon.

Anonymkode: 9944d...720

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...