Gå til innhold

12-åring som ser skitten ut, går i samme klær en uke, og lukter - innafor å sende bekymringsmelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 12. Ofte har han besøk av en jevnaldrende kamerat. Denne kameraten er alltid, skitten i håret, og han lukter «uvasket» og «innestengt». De samme klærne har han gjerne på seg på fredag som han hadde på seg mandag. Kjenner ikke foreldrene så godt da vi er relativt nyinnflyttet i nabolaget, annet enn at han bor 50/50 hos moren og faren. Gutten er grei og snill, litt reservert for oss voksne men regner med det er normalt i den alderen. Men hva gjør man med det faktum at han tilsynelatende «aldri» dusjer og skifter klær? Det lukter ganske mye, og håret er så fett at det ligger «i deler» oppå hodet. Min gutt dusjer hver eneste dag oger alltid ren, mens denne gutten ser ut til å kanskje dusje knapt hver halvannen uke..., Jeg er bekymret for om han får den omsorgen han trenger hjemme. Tips mottas med takk, for det begynner å bli ubehagelig å ha han i hus når han er skitten og lukter. Bekymringsmelding til skole? Helsesøster? Barnevernet?

Anonymkode: 011ab...f16

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Har du prøvd å prate med han? 

Skrevet

Ta kontakt med foreldrene også og spør. Veldig lettvint å melde bekymring for små bagateller. Mange 12 åringer er rare der og kan lure foreldrene godt. 

Anonymkode: 28dbb...31c

• Liker 24
Skrevet

Jepp, barn i den alderen er rare. 

Mine går i hullete utslitte klær til min store fortvilelse (har nok med klær, men favoritter og kult). Lukter som et mareritt om t-skjorte er av treningstøy kvalitet. 

Anonymkode: 3ce0b...1d5

• Liker 8
Skrevet

Nei har ikke snakket med han eller foreldrene. Litt kleint å si rett ut at han lukter. Men tenker at han kan da ikke lure foreldrene, de må vel se at han ikke dusjer og skufter klær?

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har en sønn på 12. Ofte har han besøk av en jevnaldrende kamerat. Denne kameraten er alltid, skitten i håret, og han lukter «uvasket» og «innestengt». De samme klærne har han gjerne på seg på fredag som han hadde på seg mandag. Kjenner ikke foreldrene så godt da vi er relativt nyinnflyttet i nabolaget, annet enn at han bor 50/50 hos moren og faren. Gutten er grei og snill, litt reservert for oss voksne men regner med det er normalt i den alderen. Men hva gjør man med det faktum at han tilsynelatende «aldri» dusjer og skifter klær? Det lukter ganske mye, og håret er så fett at det ligger «i deler» oppå hodet. Min gutt dusjer hver eneste dag oger alltid ren, mens denne gutten ser ut til å kanskje dusje knapt hver halvannen uke..., Jeg er bekymret for om han får den omsorgen han trenger hjemme. Tips mottas med takk, for det begynner å bli ubehagelig å ha han i hus når han er skitten og lukter. Bekymringsmelding til skole? Helsesøster? Barnevernet?

Håret mitt blir fett én dag etter dusj, og håret vil ha fett, det er ikke skittent fordi det produserer talg. Det at din gutt dusjer hver dag er ikke nødvendig med mindre han er veldig aktiv og svetter, men jeg ville ikke sendt bekymringsmelding fordet.

Anonymkode: 0e2ff...fa5

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei har ikke snakket med han eller foreldrene. Litt kleint å si rett ut at han lukter. Men tenker at han kan da ikke lure foreldrene, de må vel se at han ikke dusjer og skufter klær?

Du vet ikke hvor ofte han dusjer eller skifter klær. Du har ikke noe med det heller 

Anonymkode: 0e2ff...fa5

• Liker 18
Skrevet

Jeg har to gutter på 14 og 15, den yngste har dusjet hver dag fra skolealder, den eldste har det bare vært styr med og har nettopp begynt å innse at det er lurt, greit, deilig.... å dusje. Akkurat i 12 års alderen er det ganske vanlig at, jeg tror, gutter spesielt, kan være ganske urenslige en periode. Det er selvsagt individuelt. Husker da jeg selv var yngre, da den ene fetteren og kusinen min var 11-12, begge stinket og nektet å dusje. Meg selv og min jevnaldrende kusine, som var litt eldre, var aldri sånn. Flere av nevøene mine var slik. 

Poenget mitt er at jeg tenker det bør være litt mer enn at han er utstelt, før en bekymringsmelding er på plass. Det er såpass vanlig i den alderen. Tenker nok at skolen og andre som kjenner han bedre og lenger, ville sendt melding om det var noe annet som skurret. Du kan jo holde øyner og ører åpen. 

Anonymkode: 01884...f6f

• Liker 28
Skrevet

Foreldrene og barnet trenger tydelig veileding, og det kan de få fra barnevernet. Temmelig snart vil barnet får problemer med det sosiale når han henger så etter med hygienen. Så ring BV og hør hva de sier. Mener de det kvalifiserer til en bekymringsmedling, gjør du det etter å ha tatt avgjørelsen sammen med dem.

• Liker 5
Skrevet

Prøv heller å snakke med gutten istedenfor å rope barnevern med en gang. 

• Liker 22
Skrevet

Mener så absolutt at dette ikke er barneverns»mat». Er absolutt ikke et ukjent fenomen i denne alderen, både blant jenter og gutter- men til slutt vil omverden reagere og de vil bedre sin hygiene.

Anonymkode: 3e28b...d07

• Liker 24
Skrevet

Hvis det «bare» er urenslighet og uskifta klær ville jeg venta. Mange barn har favorittklær. Mange barn skjønner ikke at de må ta vare på seg selv før jevnaldrende forteller de at de stinker. (Pleier å skje en gang på ungdomsskolen.) Jeg vet ikke hvordan du får barnet ditt til å dusje, men jeg har en dusjvegrer, og jeg kan ikke kle av han med tvang og lempe han i dusjen. Han er for stor for det. Men prøver å snakke om hygiene og oppmuntre til renslighet. Så får man håpe han forstår det selv før noen outer han på skolen.

Anonymkode: 6712e...e8d

• Liker 14
Skrevet

Er det virkelig vanlig at så store barn går rundt og regelrett lukter? Nå tar jeg utgangspunkt i at 12-åringen ikke har noen diagnoser av noe slag, som gjør dusjing til en stor kamp.

Jeg hadde aldri sluppet guttungen avgårde til skolen hvis det luktet av han. 

• Liker 10
Skrevet

Noen barn liker ikke å dusje av en eller annen grunn. Guttungen har et par kamerater som aldri dusjer, når han kommentere at han skal i dusjen (på hangouts og slikt) så skryter de av hvordan de lurer foreldrene sine sånn at de slipper å dusje... Det er jo litt synd for selv om de er små mellom 9 og 12 så lukter de jo når de aldri dusjer. OG så har man jo disse foreldrene som mener barna skal ta ansvar for påkledning og slikt selv og da forstår jeg at de raskt kan gå med samme genser hver dag i en uke. Vet ikke om jeg hadde sendt en bekymringsmelding bare på bakgrunn av klær og hygiene jeg altså, men det velger du jo selv.

Guttungen dusjer og hver dag, men han liker å dusje, kan stå der en stund han altså, alltid likt det. 😄 

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror nok at skolen reagerer hvis han kommer skitten på skolen og i samme klær hver dag 

Anonymkode: b9d61...012

Skrevet

Er det noe forskjell på hvilken forelder han er til ? 

Gutten min skiftet ikke klær eller dusjet like ofte når han er til faren sin. Ja har gitt beskjed om det, men faren er ikke så nøye på det. Heldigvis ikke der like ofte. 

Anonymkode: 74630...3fa

• Liker 1
Skrevet

Jeg var han gutten. Ble aldri lært opp på normal hygiene. For hvermannsen virker det sikkert logisk at en dusjer og bytter klær regelmessig, men har man aldri blitt vist det hjemme tar det ganske lang tid å se det selv. Jeg er oppvokst med å dusje maks en til to ganger i mnd, tannpuss kanskje en gang i uka og klær ble lagt til vask når det var synelige flekker (lukt, hva er det?). Var 16 da jeg begynte å se at der måtte forandres. Har ingen venner fra barndommen og sittet mange timer i tannlegestolen som voksen for å fikse skadene.

I ettertid har ser jeg at noen burde ha  sett og gjort noe. At barnevernet kanskje burde kommet rådgivende inn. For jeg hadde det ikke bra. Hadde noen hjulpet meg hadde det hatt stor invirkning på livskvaliteten og fremtiden min.

Anonymkode: 32da8...89a

• Liker 26
Skrevet

Jeg skifter heller ikke klær på barnet mitt bare for å skifte klær. Er klærne rene og ikke lukter kan de godt gå med de både to og tre dager. Lukt er en annen ting, men dette pleier å ordne seg av seg selv når de kommer i puberteten. 
Fett hår.... hadde selv fett hår selv om jeg vasket det hele tiden som tenåring. Ble fett dagen etter jeg vaska det. Håpløst. 
Synes det er dårlig gjort å sende bekymringsmelding bare basert på dette. 

Anonymkode: 09cf8...876

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes det høres bekymringsverdig ut, men kan du starte med å forsøke å snakke litt med ham og spørre litt for å få mer info? Hvordan er tannhygienen? Be ham på overnatting og se litt hva han gjør og hvordan han oppfører seg med feks tannpuss, om han gjør det selv og om han evnt reagerer om han ikke gjør det og du minner på det..? (Så kan du evnt spørre om hvordan rutinene er hjemme hos ham) Fint å få litt mer info tenker jeg. Det er jo ikke skadelig i seg selv å ikke være kjemperen men det kan jo være tegn på omsorgssvikt. Og andre ting som tannhygiene kan ha konsekvenser lenge.

OT: Skjønner ikke de her som snakker om at ungene ikke vil dusje og velger klær selv osv.. det er da foreldres ansvar at klærne de har er hele og rene og det er foreldres ansvar at de opprettholder ok hygiene selv om de ikke vil. (Jeg snakker ikke om at de må dusje hver dag men man sender ikke barn som lukter på skolen og håper noen jevnaldrene sier ifra!) Hvis barna ikke vil pusse tenner, slipper de det også da? Det er da voksne som bestemmer og må hjelpe barn å gjøre det som er rett. 

Anonymkode: 29a6d...d02

• Liker 5
Skrevet

Barnevernet kommer jo ikke å tar barnet fordi du sender en bekymringsmelding om dette, de undersøker saken. Kanskje er det ikke noe, kanskje er det noe. 

Mange, spesielt gutter, i den alderen har ikke fått med seg at de er eldre og har begynt å få mer kroppslukt enn de hadde som barn. Jeg er lærer på ungdomsskolen og mot slutten av åttende begynner det å lukte bra svett av en del av guttene, som ikke skjønner at deodorant er noe som bør brukes. Tenker det du beskriver ikke høres greit ut, jeg ville iallefall ha fulgt med litt mer i periode fremover, snakket litt med gutten, ikke direkte spurt hvorfor han ikke dusjer, men om litt andre ting. Du kan også lufte bekymringen din for lærer. Det kan hende det er noe her, og at det er litt som skurrer for flere, men ikke nok til at noen reagerer. Det kan også hende at det bare er en ung gutt som nekter å dusje og har funnet sine favoritter å gå med. 

Anonymkode: e6bc6...189

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...