Gjest Innsikten Skrevet 27. februar 2021 #1 Skrevet 27. februar 2021 (endret) Jeg passer de tre tantebarna mine mens moren deres, min søster er på sykehuset (hun har fått barn). Jeg passer dem til hun får komme hjem fra sykehuset, mest sannsynlig på mandag. Tantebarna hentet seg pizza fra den lokale takeawayen og betalte med mitt bankkort som lå hjemme. Dette skjedde mens jeg var ute og jogget. Jeg var borte i kanskje 45 -60 minutter. Det var rikelig med mat i kjøleskapet, brød, pålegg, juice , frukt og melk. Mannen var på jobb. Jeg spurte eldstemann hvor pizzaen kom fra, kl.15.00 og vi skulle ha middag om 1 time. Da sa han at de hadde gått og kjøpt seg pizza, de var sultne og hadde ikke lyst på brødskiver. Og at de var vant med å få bruke bankkortet til moren deres. Bankkortet mitt lå i lommeboka mi, som jeg la igjen hjemme, da jeg var på joggetur. Jeg hadde en samtale med dem om at det ikke er greit å bruke bankkortet mitt eller noen andres uten deres samtykke. Det er straffbart og det samme som å stjele. De var enige, men sa at de var vant til dette hjemmefra. Jeg greier ikke helt å tro på dette. Lar dere barna deres 12-14 år bruke bankkortet deres? Synes dere samtalen min holder eller burde dette få mer alvorlige konsekvenser? Jeg har ikke lyst til å plage søsteren min med dette akkurat nå. Har mest lyst til å la dette passere, det er bare en pizza og jeg skal passe bedre på lommeboka mi fra nå av. Endret 27. februar 2021 av Gjest
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #2 Skrevet 27. februar 2021 Hvor er faren til barna? Dette er uakseptabelt og det kan du snakke med ungene om. Anonymkode: ac4c6...3f2 34
Gjest WhisperingWind Skrevet 27. februar 2021 #3 Skrevet 27. februar 2021 Det hadde jeg slått hardt ned på. Det er faktisk tyveri. De kunne like godt stjålet kontanter fra lommeboken din.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #4 Skrevet 27. februar 2021 Hvis de er 12-14 år ville jeg latt det gå, av hensyn til søsteren din. Du har forklart at det ikke er greit, de ordnet seg selv med mat og det skjer ikke igjen. Anonymkode: 9463b...848 28
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #5 Skrevet 27. februar 2021 Oiii, det er ganske drøyt. Én ting er å få lov til det hjemme (men får de virkelig lov til det akkurat når de vil, uten å spørre?). Noe helt annet er å gjøre det hos andre. Anonymkode: 135da...9db 31
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #6 Skrevet 27. februar 2021 Hadde slått hardt ned på dette. De er såpass gamle at de må forstå at dette ikke er lov, og bør gi konsekvenser. Anonymkode: 38342...170 12
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #7 Skrevet 27. februar 2021 Jeg kan gi de bankkortet og be de handle på en café mens jeg venter ved bordet, men hadde aldri akseptert at de brukte kortet uten tillatelse. Anonymkode: 9f6c8...e58 6
Helgeline Skrevet 27. februar 2021 #8 Skrevet 27. februar 2021 Drøyt. Bra du sa ifra, men skjønner at du ikke vil plage søster med dette nå, selvfølgelig. Ville nevnt det for barnas far, om han er inni bildet, for disse barna trenger tydeligvis en prat om grenser ift andres eiendom. Det er ganske frekt å gå i tantes lommebok uten tillatelse. Har flere barn, også tenåringer, og de får ikke ubedt gå i veska mi og hente kort og penger. Høres spesielt ut. 18
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #9 Skrevet 27. februar 2021 Hvor er far? Har de bare brukt kontaktløs betaling? Jeg synes barn så store som 14 år burde skjønne dette. Spesielt hvis de ga dem beskjed på forhånd at det var mat i kjøleskapet og kunne forsyne seg av det. Anonymkode: c10d0...2cf 7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #10 Skrevet 27. februar 2021 En ting er å gjøre noe sånt hjemme (selv om jeg syns det er drøyt av barn å bare ta for seg av pengene til foreldrene) men å gjøre det hos andre er jo helt sjokkerende, de er gamle nok til å vite bedre! Håper du forklarer dem at slik ikke er greit på noen som helst måte hos andre. Anonymkode: 4ff2b...ac5 14
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #11 Skrevet 27. februar 2021 Hadde ikke godtatt det. Mine hadde aldri brukt 1 kroner uten å spørre først Anonymkode: 56fcf...744 4
Kittykat Skrevet 27. februar 2021 #12 Skrevet 27. februar 2021 Mine barn kan bruke mitt bankkort, men det er kun hvis de får lov av meg. Det skulle tatt seg ut hvis de hadde vært i lommeboken min og bare forsynt seg med kortet. Hvis dette er et engangstilfelle, så hadde jeg latt det være. Greit nok at de får lov av moren sin, men nå er jo de hos deg. Du sa ifra. Men de er jo tross alt gamle nok til å forstå at de kan ikke ta bankkortet til andre uten lov, uansett hvor mye de får lov av moren sin.... 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #13 Skrevet 27. februar 2021 De må jo ha forstått at dette ikke er ok, siden de ikke har spurt deg om kode? De har jo bare tatt en råsjans på at terminalen ikke etterspurte kode. Jeg blir i alle fall spurt om kode om jeg overstiger et visst beløp ila en dag, mener jeg. Anonymkode: c9f3d...2ce 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #14 Skrevet 27. februar 2021 Jeg hadde blitt helt satt ut. Uansett om de får lov hjemme. De er jo så store at de må vite at det ikke automatisk er lov å stjele fra andre? Selv om jeg kan ta isen i frysern som mannen min kjøpte kan jeg jo ikke gå og ta naboens? Anonymkode: d3c04...eb3 10
Gjest Trynefaktor Skrevet 27. februar 2021 #15 Skrevet 27. februar 2021 Innsikten skrev (1 time siden): Jeg passer de tre tantebarna mine mens moren deres, min søster er på sykehuset (hun har fått barn). Jeg passer dem til hun får komme hjem fra sykehuset, mest sannsynlig på mandag. Tantebarna hentet seg pizza fra den lokale takeawayen og betalte med mitt bankkort som lå hjemme. Dette skjedde mens jeg var ute og jogget. Jeg var borte i kanskje 45 -60 minutter. Det var rikelig med mat i kjøleskapet, brød, pålegg, juice , frukt og melk. Mannen var på jobb. Jeg spurte eldstemann hvor pizzaen kom fra, kl.15.00 og vi skulle ha middag om 1 time. Da sa han at de hadde gått og kjøpt seg pizza, de var sultne og hadde ikke lyst på brødskiver. Og at de var vant med å få bruke bankkortet til moren deres. Bankkortet mitt lå i lommeboka mi, som jeg la igjen hjemme, da jeg var på joggetur. Jeg hadde en samtale med dem om at det ikke er greit å bruke bankkortet mitt eller noen andres uten deres samtykke. Det er straffbart og det samme som å stjele. De var enige, men sa at de var vant til dette hjemmefra. Jeg greier ikke helt å tro på dette. Lar dere barna deres 12-14 år bruke bankkortet deres? Synes dere samtalen min holder eller burde dette få mer alvorlige konsekvenser? Jeg har ikke lyst til å plage søsteren min med dette akkurat nå. Har mest lyst til å la dette passere, det er bare en pizza og jeg skal passe bedre på lommeboka mi fra nå av. Nei, de får ikke bruke bankkortet mitt. Hun på snart 14 får bruke sitt eget til å handle på nett i blant, men hun spør alltid først. De har aldri fått bruke mitt, men jeg handler i blant til dem på nett og betaler med kort. Jeg gjemmer aldri kortet. Jeg hadde blitt rimelig forbanna om noen bare hadde brukt det.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #16 Skrevet 28. februar 2021 10 hours ago, Innsikten said: Jeg hadde en samtale med dem om at det ikke er greit å bruke bankkortet mitt eller noen andres uten deres samtykke. Det er straffbart og det samme som å stjele. De var enige, men sa at de var vant til dette hjemmefra. Jeg greier ikke helt å tro på dette. Jeg ville høre med søster i en tekstmelding: "Ingen krise, men stemmer det at barna hjemme får bruke bankkortet til å kjøpe pizza, uten å spørre først?" Det er bare et ja/nei spørsmål. Anonymkode: d031e...ccd 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #17 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville høre med søster i en tekstmelding: "Ingen krise, men stemmer det at barna hjemme får bruke bankkortet til å kjøpe pizza, uten å spørre først?" Det er bare et ja/nei spørsmål. Anonymkode: d031e...ccd Det hadde jeg ventet med til hun var i bedre form og vel hjemme Anonymkode: e85d5...235 16
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #18 Skrevet 28. februar 2021 Dette er ikke bra i det hele tatt, TS. Jeg hadde anmeldt. Det føles kanskje ikke rett å annelde familiemedlemmer, men den lærdommen de får av å måtte i avhør hos politi kommer de til å vokse på, og lære av Anonymkode: 86f78...593
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #19 Skrevet 28. februar 2021 Dette var et alvorlig faresignal... Anonymkode: 3f445...c9f 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #20 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er ikke bra i det hele tatt, TS. Jeg hadde anmeldt. Det føles kanskje ikke rett å annelde familiemedlemmer, men den lærdommen de får av å måtte i avhør hos politi kommer de til å vokse på, og lære av Anonymkode: 86f78...593 Herlighet nei. Vil man ødelegge forholdet sitt til tantebarna og søster som nettop har fått en baby og har mer enn nok å tenke på så for all del. Anonymkode: 4ff2b...ac5 27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå