Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ferdig med utdanning til sommeren, og ønsker å begynne å se etter bolig. Jeg er i gang med jobbsøking. Hvis jeg får meg jobb om ikke så lenge og kontrakten er i boks, kan jeg da sende ut digital boliglånssøknad til banken? Kan jeg da fylle ut at jeg er fast ansatt og ta utgangspunkt i lønnen jeg kommer til å få, selv om jeg er student uten lønn på nåværende tidspunkt?

Anonymkode: 0afaf...9e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan har du egenkapital?

Anonymkode: e077d...b90

Skrevet

Banken skal uansett ha en prosentandel i egenkapital, eller at noen setter pant i huset sitt for deg. Så lenge du har en skrevet kontrakt med fast lønn så skal det ikke være noe problem, så fremt du enten har egenkapital, pant i annet hus eller en medlåntaker :)

Skrevet

Jeg søkte om lån 4 måneder før jeg var ferdig utdannet, men hadde fått tilbud om jobb. Brukte kontrakten for jobben som grunnlag for boliglån, og fikk lånet beregnet ut i fra det.

Anonymkode: e29cc...9df

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg søkte om lån 4 måneder før jeg var ferdig utdannet, men hadde fått tilbud om jobb. Brukte kontrakten for jobben som grunnlag for boliglån, og fikk lånet beregnet ut i fra det.

regner med du hadde egenkapital. 

Skrevet

TS her. 

Jeg har egenkapital :) 

Jeg har sett at man kan søke lån via tjenester hvor flere banker kan sende tilbud, så jeg tenkte kanskje å forsøke det. Men ser at man da må fylle ut at man f.eks. er fast ansatt og hva man har i lønn. Jeg ble litt redd for at jeg lyver hvis jeg skriver at jeg er fast ansatt med 450 000 i lønn når det gjelder noen måneder frem i tid. For det ser ikke ut til at man kan sende inn noen kommentarer eller tilleggsopplysninger om at man begynner i jobb om tre måneder. Men jeg overtar leiligheten tidligst idet jeg starter i jobb, så det stemmer jo med opplysningene sånn sett :) 

Som dere sikkert merker er jeg ganske ny i dette gamet, vet ikke helt hvordan det funker :fnise:  

Anonymkode: 0afaf...9e6

Skrevet

Jeg vet ikke, men ville ha sendt en mail å hørt med de.

AnonymBruker
Skrevet
Egenskap skrev (På 27.2.2021 den 22.14):

regner med du hadde egenkapital. 

Ja, hadde egenkapital

Skrevet

Helt enkelt, gjør følgende: 

1. Få deg en kontrakt på jobb. Hvis du er ferdig til sommeren så burde det være mulig å få til ganske snart. 

2. Du kan bruke en tjeneste som f.eks Penger.no eller Lånemegleren.no. Det finnes mange flere men fra jeg har skjønt så er det få som har de store bankene.  Dette er litt mer for de som ønsker å flytte boliglån eller som kanskje ikke får boliglån i vanlig bank. Men mest sannsynlig så er det like greit å søke direkte hos de store bankene. Det tar ikke lang tid og da lærer du mye samtidig. 

Så lenge du har fast jobb og EK så burde det gå veldig fint. Du kan jo allerede nå opprette kontakt med en bank for å sjekke mulighetene. Kan være vanskelig hvis man ikke har fast inntekt :)

Lykke til

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk hvilke tilbud fagforeninga kjører på lån, noen av de er veldig gunstige. Sjekk også Statens pensjonskasse hvis du blir statsansatt og KLP hvis du skal jobbe i kommune. Mindre, lokale banker kan ha mer strekk i hva de går med på, men kanskje litt høyere renter enn de mest gunstige bankene. 

Anonymkode: 48e0f...57a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...