Gå til innhold

Hvorfor står alle inntekter i et resultatregnskap i rødt med minus forran, mens kostnader står som pluss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man ser på et resultatregnskap for en bedrift, hvorfor er alle tallene som tilsynelatende er inntekter og verdier man allerede har, i rød skrift med minus forran, mens alle kostnader for bedriften står i blått uten negativt fortegn?

Anonymkode: 54901...d09

Skrevet

Kredit og debit. Åh, og giro.

Dobbel bokføring (nei, det er faktisk riktig, det skal føres dobbel bokføring).

Et eller annet sted der i mellom er svaret. Håper noen som har økonomi som fag kan svare, for jeg mestret aldri makro. :P 

Anonymkode: 93a4b...ffb

Skrevet

Debet er pluss, kredit er minus.

Veldig forenklet - ved dobbelt bokføring føres penger inn i bank (debet) da må inntekter komme på kredit. Ved utgifter motsatt - penger ut av bank (kredit) når det er kostnader og debet på kostnadskontoen (varer, lønn, husleie osv) 

Derfor står inntekter med minus.

Eiendeler står på debetsiden i balansen, gjeld og egenkapital på kreditsiden.

Anonymkode: 28b15...ac3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Debet er pluss, kredit er minus.

Veldig forenklet - ved dobbelt bokføring føres penger inn i bank (debet) da må inntekter komme på kredit. Ved utgifter motsatt - penger ut av bank (kredit) når det er kostnader og debet på kostnadskontoen (varer, lønn, husleie osv) 

Derfor står inntekter med minus.

Eiendeler står på debetsiden i balansen, gjeld og egenkapital på kreditsiden.

Ja det er det jeg sliter med å forstå. Når man får penger inn blir jo det en debit, altså pluss? Så hvorfor er det minus. Det er der jeg blir forvirret. For kredit er minus (ting ut) så hvorfor skal det da føres pluss. 

Skrevet

Husker vi styrte med T-konto oppsett på vgs med debit inn og kredit ut. Men skjønte aldri hvorfor når vi kom til resultatregnskapet ble alt som var debit minus og alt som var kredit i pluss? Er det for å veie opp for balansen eller? 🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja det er det jeg sliter med å forstå. Når man får penger inn blir jo det en debit, altså pluss? Så hvorfor er det minus. Det er der jeg blir forvirret. For kredit er minus (ting ut) så hvorfor skal det da føres pluss. 

Fordi motkontoen (som regel) er en balansekonto f.eks bank og penger inn på bankkonto er debet derfor må motkontoen (inntekter) være kredit.

• 2 uker senere...
Skrevet

Resultatregnskapet er et underregnskap til egenkapitalen i balansen. Mens inngående og utgående balanse i perioden er to øyeblikksbilder av formuen, er resultatregnskapet en perioderapport som skal forklare hvorfor egenkapitalen (posten annen egenkapital) har endret seg. Dette iht. til kongruensprinsippet. 

Som påpekt over her, er eiendelene på pluss siden, mens egenkapitalen er på minussiden iht til det dobbelte bokholderi. Minus og minus blir pluss —> når man har mer inntekt, enn kostnader i perioden, får man et positivt resultat (det fremkommer da som et minustall). Ved årsoppgjøret tømmer man årets resultat over i annen egenkapital i balansen. Et positivt resultat øker egenkapitalen. Minus og minus blir pluss. 

Så for å forstå hvorfor inntekt er minus, og kostnader er pluss i resultatregnskapet, må du må følge logikken til balansen, og vite at resultatregnskapet er et underregnskap til posten annen EK i balansen. Øker eiendelene, debeteres eiendelene. Øker EK, krediteres den. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...