AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #1 Skrevet 27. februar 2021 Dette ble fryktelig langt, men... Jeg har en venninne som hver eneste dag, flere ganger om dagen tar kontakt med meg på messenger og helst vil ha en pågående samtalene gjennom hele dagen. Vil oppdatere meg om alt fra helt vanlige samtaler med kollegaer til konflikter med kjæresten ned til detalj og gjerne med screenshots av samtaler dem i mellom osv. Hele tiden bes det om mitt synspunkt og mine råd. Får ofte meldinger om «kan jeg ringe deg nå? Krise» når hun vet at både jeg og hun selv er på jobb, og så er det bare et eller annet i en sosial setting hun er usikker på, eller at hun kjeder seg. Greia er den at hun kun snakker om seg selv. Hun kan starte samtalen med «hvordan går det med dere?», men det er kun for å oppmuntre meg til å spørre tilbake, slik at hun de neste timene kan fortelle meg om alt som skjer i hennes liv. Vi bor flere timer fra hverandre, og jeg vet at hun sliter med å bli kjent med nye mennesker og at jeg egentlig er den eneste vennen hun har. Derfor føler jeg på et ekstra stort ansvar til å være der for henne, men jeg lever livet som småbarnsmor og mye av tiden går til familie og jobb. Hun har også barn og jobber, og da hun i fjor fikk kjæreste hadde jeg håpet at han ville dekke en god del av den støtten hun trenger, slik at hun ikke var avhengig av meg i like stor grad, men slik har det ikke blitt. Det blir slik at jeg rett og slett ikke alltid åpner meldingene. Jeg kan ikke bruke flere timer hver dag på å sitte på mobilen og tekste. I alle fall kan det ta noen timer før jeg svarer, jeg er tross alt på jobb eller opptatt med barna eller mannen, men hun blir svært såret av dette. Derfor sletter hun ofte meldinger, slik at jeg ikke får svart på de og skriver i stedet noe som «Nei, bare glem det, ikke tenk på meg du.» osv. Jeg bryr meg om henne og ønsker å være her for henne, men jeg har ikke kapasitet til å være der like mye som hun krever. Jeg kjenner også at dette vennskapet tapper meg for energi og jeg føler meg slem når jeg tenker på hvor ensom hun egentlig er. Har i mange år oppfordret henne og gitt henne råd til å utvide den sosiale nettverket sitt, men hun sier at hun sliter og dessuten så kan jeg dekke alt hun trenger. Nå har hun blitt gravid og det har bare eskalert egentlig, med at hun hele tiden skal oppdatere meg om dette, symptomer og spørre om ting rundt dette hele tiden. Jeg kjenner at jeg trenger å trekke meg unna, men vet ikke helt hvordan eller om jeg «får lov»- om det er greit. Er det noen som har opplevd det samme eller har noen råd til meg? Anonymkode: 14cab...bca
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #2 Skrevet 27. februar 2021 Enten må du si fra at hun er for mye, eller sette av fast telefontid feks fra kl.19-20 torsdag kveld. Du kan også fase henne ut som du har startet med, da vil hun naturligvis ta mindre kontakt. Still deg spørsmålet, hva gir hun DEG? Er det kun du som gir og blir sliten så hadde jeg uten tvil ditcha henne. Anonymkode: e4fdd...4da 1
lillevill Skrevet 27. februar 2021 #3 Skrevet 27. februar 2021 Hun virker veldig spesiell. Om hun er gravid har hun vel en mann hun kan ventilere med, eller? Jeg hadde nok også oppfordret henne til å snakke med de hun klager på. Feks ang jobb. Xx sa det og de. Åja, hva med å snakke med dem det gjelder? Ikke vær mottaker av slarv.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #4 Skrevet 27. februar 2021 Har vel ikke noe annet råd enn at du bør snakke med henne. Ikke gå og irriter deg og bygg opp et sinne som du kaster i fjeset på henne slik at det blir vondt. Hun kommer til å bli såret uansett. Men skriv kanskje - at du ikke har så mye tid og kapasitet, at du gjerne vil være venner, men at du ikke har tid til å ringe eller chatte hver dag. Si at når du er kort i svarene, betyr det ikke at du ikke bryr deg, men at det ikke er hver dag du har en time å avse til venner. Hun kommer nok til å bli veldig såret, men gi henne tid til å fordøye dette, og sjanse til å forbedre seg . Anonymkode: b14be...f8c 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #5 Skrevet 27. februar 2021 Jeg ville bare svart kjapt tilbake "Sorry, er på jobb, har ikke tid til å prate". Også ignorert telefonen en del på kveldene. Du har et liv, du har ikke tid til å sitte med henne hele tiden. Jeg ville svart og fulgt henne opp innimellom, men når det passer deg og ditt liv. Anonymkode: 71e96...171 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #6 Skrevet 27. februar 2021 Tror du bør snakke med henne om hvordan du egentlig føler det. Og si mye av det du skriver hermen prøve å legge det frem litt varsomt da hun trolig vil bli såret. Men jeg tror det er nødvendig at hun forstår at hun bryter sosiale kodekser og krever for mye i vennskap. Det kommer og tydelig frem at du ikke er slem og at du bryr deg om henne så jeg tror du er rett person til å gi denne meldingen. Hun trenger å bli mer selvstendig, samme om hun har 1 eller 10 venner. Hun fremstår litt som barnet ditt, der jeg faktisk ble litt stresset av å lese at hun var gravid og skal ha barn selv. Da blir det desto viktigere, selv om noe gjerne løses av at hun får hendene fulle med et spedbarn. Anonymkode: 565c2...ef3 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #7 Skrevet 27. februar 2021 Jeg har ei slik venninne. Hun går for tiden arbeidsledig og har mye tid til overs 😕 Jeg venter ofte med å svare for at hun skal venne seg til at det er slik det er. Jeg har slått av varsler fra henne på Messenger. Da blir det først synlig at hun har skrevet når jeg går inn på Messenger. Anonymkode: e0e5c...f9d 1
lillevill Skrevet 27. februar 2021 #8 Skrevet 27. februar 2021 Kan dere ikke si ifra skikkelig da istedet for å ghoste? 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #9 Skrevet 27. februar 2021 Hva er det som er så vanskelig med å forklare sosiale kodekser? Hun skjønner jo åpenbart ikke dette - så gjør henne en tjeneste og forklar henne det. Det vil styrke hennes sosiale intellekt og gjøre det enklere for henne å etablere andre vennskapsrelasjoner, og samtidig gi deg den nødvendige avstanden og pusterommet du trenger. Forklar henne det, enkelt og greit. Anonymkode: b200b...edc 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #10 Skrevet 27. februar 2021 haha var som om jeg skulle skrevet dette innlegget😅beste rådet jeg kan gi er å ignorere tlf. vent flere timer, evt til neste dag. og ja, jeg har gitt beskjed mange ganger om dette...så litt ghosting er det eneste som hjelper. er veldig forundret over at noen tror jeg vil vite hva de tenker til enhver tid, analysere ting til døde😩 Anonymkode: 2c1d7...735
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #11 Skrevet 3. mars 2021 Antagelig sliter hun sosialt fordi hun er passiv aggressiv, og antagelig er hun passiv aggressiv fordi hun sliter sosialt. Hun trenger psykologhjelp for å komme ut av denne onde sirkelen. Anonymkode: 292fa...792 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå