Gjest Melk Skrevet 21. august 2005 #1 Skrevet 21. august 2005 Er litt i likørmodus om dagen. Når man skal sile hjemmelaget likør; hvordan oppbevarer man da "resteproduktene"? Og hva er godt å bruke de til? Blir det ikke veldig sterkt? Har selv brukt rom, men leser at mange bruker 60 % sprit. det må da bli veldig sterkt?
Brunhilde Skrevet 21. august 2005 #2 Skrevet 21. august 2005 Jeg lager ofte kirsebærlikør og da lar jeg bærene, sukker og sprit trekke fra jeg legger dem på glass til desember. Jeg tar meg bryet med å ta steinene ut av bærene før jeg legger dem på glass. I desember siler jeg likøren gjennom et klede. Bærene hakker jeg fint og blander i marsipan sammen med 1-2 ss likør. Dette ruller jeg til små kuler som jeg trykket litt flate og dypper dem i mørk overtrekksjokolade. Det er veldig godt! En annen måte å bruke "restebærene" på er i sjokoladekake. 2-3 ss finhakkede bær i deigen - 1-2 ss likør i kremen. Godt det også. Jeg gidder ikke spare på de bærene jeg ikke bruker, de kaster jeg. Jeg bruker 60% når jeg legger likør og hverken likøren eller bærene blir veldig sterke.
Gjest piaf Skrevet 22. august 2005 #3 Skrevet 22. august 2005 Bærene hakker jeg fint og blander i marsipan sammen med 1-2 ss likør. Dette ruller jeg til små kuler som jeg trykket litt flate og dypper dem i mørk overtrekksjokolade. Det er veldig godt! En annen måte å bruke "restebærene" på er i sjokoladekake. 2-3 ss finhakkede bær i deigen - 1-2 ss likør i kremen. Godt det også. Åååå - det hørtes godt ut!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå