Gå til innhold

Bmi under 17,5

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det farlig?

Anonymkode: 3ab90...f12

Skrevet

Hvorfor lurer du?

Anonymkode: da89b...c98

Skrevet

For barn eller voksne? Jeg husker ikke min datters bmi, men hun tilfaller undervekt klasse 2, altså nest mest alvorlig grad av undervekt. Hun er frisk og rask, har masse energi, trener masse, og spiser mer enn meg i løpet av en dag. Vi er ikke bekymret. Legen har fulgt henne opp lenge, men legen er heller ikke bekymret og sier at noen bare er små/tynne. Alle blodprøver er også fine

Anonymkode: 5921b...382

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For barn eller voksne? Jeg husker ikke min datters bmi, men hun tilfaller undervekt klasse 2, altså nest mest alvorlig grad av undervekt. Hun er frisk og rask, har masse energi, trener masse, og spiser mer enn meg i løpet av en dag. Vi er ikke bekymret. Legen har fulgt henne opp lenge, men legen er heller ikke bekymret og sier at noen bare er små/tynne. Alle blodprøver er også fine

Anonymkode: 5921b...382

For ung voksen

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor lurer du?

Anonymkode: da89b...c98

Hørte på en podcast at bmi under det er et kriterie for anoreksi (+mer) og vet det er undervekt grad 2, men ikke om det er farlig å ha bmi under 17,5

Skrevet

Jeg var nede i 16,4 i en periode pga dårlig råd og amming, men merket ingen problemer pga det.

Anonymkode: 13176...00d

Skrevet

Hadde bmi17 på slutten av tenårene men dette er ìkke lav nok vekt for anoreksi iflg diverse helsepersonell...

Anonymkode: d0d88...121

Skrevet

Jeg var nede på 16 i en periode med sykdom, uten at jeg skal si at det var noe bra, for det var det helt sikkert ikke, og jeg fikk kommentarer på det. Var ikke opphengt i vekta da, regna det ut nå bare, siden det fikk meg til å lure. 

Anonymkode: 0aa84...c21

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg var nede i 16,4 i en periode pga dårlig råd og amming, men merket ingen problemer pga det.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hadde bmi17 på slutten av tenårene men dette er ìkke lav nok vekt for anoreksi iflg diverse helsepersonell...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg var nede på 16 i en periode med sykdom, uten at jeg skal si at det var noe bra, for det var det helt sikkert ikke, og jeg fikk kommentarer på det. Var ikke opphengt i vekta da, regna det ut nå bare, siden det fikk meg til å lure. 

Jeg har vært oppe på 50 i BMI så jeg slår dere.

Anonymkode: 5ca6c...47a

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor er ikke denne tråden stengt.

Ja, BMI under 17.5 er farlig da det er et av kriteriene for anoreksi.

De over her som skriver at BMI på 16-17 er helt fint kommer med helseskadelig råd.

Anonymkode: 61755...e50

• Liker 2
Skrevet

De over her som skriver at BMI på 16-17 er helt fint kommer med helseskadelig råd.

BMI har ingenting med anoreksi å gjøre. Anoreksi er en psykisk sykdom. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg har vært oppe på 50 i BMI så jeg slår dere.

Anonymkode: 5ca6c...47a

Ja jeg har bare klart å oppnå halvparten så høy bmi...

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har da ikke sagt at det er "helt fint". Jeg fortalte jo årsaken til at jeg kom så langt ned. Jeg prøvde jo ikke å bli så tynn, tvert imot, men det er jo sant at jeg ikke fikk noen problemer pga det, hverken da eller seinere.

Skrevet

Jeg hadde bmi på 17,0 før. Normale stabile sykluser og ingen problemer med å bli gravid. 

Nå har jeg vel ca bmi på 19 pga økt muskelmasse/ trening, og føler meg mye sterkere i kroppen. Men om bmi er grunnen vet jeg ikke,da jeg fremdeles ligger under anbefalt fettprosent. 

Anonymkode: a8e16...e32

Skrevet

Har hatt bmi på 17,5 og var helt frisk. Sunn, aktiv. 

Jeg hadde bmi på 17,0 før. Normale stabile sykluser og ingen problemer med å bli gravid. 

Nå har jeg vel ca bmi på 19 pga økt muskelmasse/ trening, og føler meg mye sterkere i kroppen. Men om bmi er grunnen vet jeg ikke,da jeg fremdeles ligger under anbefalt fettprosent. 

Anonymkode: a8e16...e32

Samme erfaring. Isolert er ikke BMI på 17,5 farlig. 

Anonymkode: cd715...ddf

Annonse
Skrevet

Ja, det er definert som anoreksi og er vekt som kan gi helseskade/tidlig død om man er veldig lavt nede i vekt.

Anonymkode: 0078c...f38

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er definert som anoreksi og er vekt som kan gi helseskade/tidlig død om man er veldig lavt nede i vekt.

I følge hvem? folk på ungdomsskolen din? Har fått sånne slengbemerkninger før men trodde de bare prøvde å være ekle for det der er uansett helt feil! Trodde ikke folk faktisk mente det. 

Skrevet

I følge hvem? folk på ungdomsskolen din? Har fått sånne slengbemerkninger før men trodde de bare prøvde å være ekle for det der er uansett helt feil! Trodde ikke folk faktisk mente det. 

Vis gjerne til kilder som mener undervekt er ok. 

Anonymkode: 4c13b...e4d

• Liker 1
Skrevet

altså at det å være tynn = anoreksi. Anoreksi er en spiseforstyrrelse ikke en betegnelse på lav fettprosent!

• Liker 2
Skrevet

Herregud, hadde du skrevet det samme til en person som lurte på om BMI på 26 var farlig? 

Anonymkode: cd715...ddf

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...