Gå til innhold

Dere med eldre barn (GTA)

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er et veldig godt råd. Jeg har selv observert foreldre som kjøpet gta til sine mindreårige barn, til tross for at ekspeditøren gjentatte ganger sier at spillet har 18-års aldersgrense og ikke bør spilles av de under det. 

Selv tenker jeg at de fleste aldersgrenser kan flekses på og vurderes individuelt, men aldri mer enn to år og aldri 18-års grense. Det som har 18 år har det for en grunn og det er MANGE andre spill barn og små tenåringer kan spille. 

Anonymkode: 5f595...fb6

Det finnes ikke aldersgrense på spill i Norge, PEGI og ESRB er bare en anbefaling.

Men foreldre burde sett seg inn i spillene selv, se noen videoer på YouTube eller les anmeldelser før de kjøper spill til barna. Spill som GTA er ment for et voksent publikum men det er ikke bare p.g.a. vold, spillet inneholder også humor og referanser som barn ikke skjønner.  

Anonymkode: 9ecc1...0f7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Oj,  finnes grand theft auto ennå? Det visste jeg ikke 😲 Det var populært da jeg var barn for ca 20 år siden 

Anonymkode: 091f2...0c1

Det var verdens mest solgte spill i 2020. 

Anonymkode: e8a37...296

• Liker 2
Skrevet

Barna mine har spilt GTA siden dem var 9-10 år. Det startet med at de fikk spille det med faren, da de var der. Vi har regler for spilling. De må gjøre lekser og gjøre sine huslige plikter før de får spille. Barna legger seg 22:00 i hverdagene og da må de være ferdig å spille inn kl. 21:00. I vinterhalvåret er det mer spilling enn om sommeren. De er greie og pliktoppfyllende barn. Spill med dem, da får du litt innsyn i hva spillet dreier seg om. Så blir det en familie greie ut av det. 

Anonymkode: b4012...8ac

• Liker 4
Skrevet

Jeg har spilt GTA siden slutten av 90-tallet. Og mener frykten for påvirkning er overdrevet. 

Setter du en gutt til spille Sims tviler jeg på at han akutt får lyst til å bygge hus og stifte familie. 

Det samme GTA. Påvirkningen er ikke kausal. 

Anonymkode: a69ec...1e4

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Samboer spilte det da han var 15, og jeg pleide å se på. Tror jeg kommer kommer å la sønnen min spille det når han blir 15. Er et veldig ålreit spill, som krever mye taktikk og tenking. Er jo ikke bare å gå rundt og drepe folk liksom.

Anonymkode: d45fc...95b

Ålreit spill? Det sier litt om hva man faktisk vet om spillet. Det er veldig kvinnediskriminerende og har utrolig dårlig språkbruk. Det synes du er ok?

Anonymkode: 7d061...720

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Setter du en gutt til spille Sims tviler jeg på at han akutt får lyst til å bygge hus og stifte familie. 

For en utrolig teit sammenligning. Sims er tredjepersonsspill, mer som å se film, i gta spiller du i førsteperson og skyter folk i hodet, torturerer dem, har sex med prostituerte (vis meg den 14-åringen som ikke hadde gjort det i et spill om han fikk mulighet!) osv. 😒

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Feil, GTA V havnet på fjerdeplass i 2020. Det mest solgte spillet i 2020 var Animal Crossing, GTA V er forresten fra 2013 så det er godt gjort at det fremdeles selger så bra.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ålreit spill? Det sier litt om hva man faktisk vet om spillet. Det er veldig kvinnediskriminerende og har utrolig dårlig språkbruk. Det synes du er ok?

Har du spilt GTA V selv?, historien og karakterene spillet forteller nemlig en historie og man må være voksen for å skjønne "moralen".

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

På ingen måte.

Anonymkode: 688d3...f0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

😂😂😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

😂😂😂

Hva ler du av? Akkurat slik reaksjon som gjør at barn ikke bør spille slikt før de er gamle nok. Du synes et spill som har voldtekt, tortur, drap, kvinnediskriminering osv egner seg for barn? 

• Liker 3
Skrevet

Brodern som er 13 år eldre enn meg og min tvillingbror spilte dette i sin ungdom. Vi var kanskje 8-9 år da vi fikk bli med han å spille av mamma , men på premissene at vi kun fikk lov å foreta oss bilkjøringdelen- det skled litt ut kan man si. Avslørte dette for mamma nå i voksen alder. absolutt altfor unge var vi, men heldigvis ingen som tok skade av det- og det var ikke mye spilling. Nå er jeg selv 23 og kan ta for meg hele ‘spekteret’ i spille uten «dårlig samvittighet». 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva ler du av? Akkurat slik reaksjon som gjør at barn ikke bør spille slikt før de er gamle nok. Du synes et spill som har voldtekt, tortur, drap, kvinnediskriminering osv egner seg for barn? 

Ja, jeg ler. Det er et spill😂😂😂

• Liker 2
Skrevet

Her har 16-åringen spilt GTA i 2-3 år. 

Anonymkode: 0e1ac...7c2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva synes du om Michael og hans forhold til kona og barna og hvilke valg tok du på slutten av spillet?, forrådte du Michael eller valgte du alle tre?.

Du har vel spilt spillet?.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg ler. Det er et spill😂😂😂

Sykt at man ikke evner å se lenger. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

For en utrolig teit sammenligning. Sims er tredjepersonsspill, mer som å se film, i gta spiller du i førsteperson og skyter folk i hodet, torturerer dem, har sex med prostituerte (vis meg den 14-åringen som ikke hadde gjort det i et spill om han fikk mulighet!) osv. 😒

GTA V kan spilles i førsteperson men de aller fleste spiller det i tredjeperson, det har forresten ingenting å si. GTA er mye mer som en film enn det Sims er, i GTA så må man også ta moralske valg som får konsekvenser senere i spillet så sånn sett så er det som en interaktiv film.

Tror de fleste som kritiserer spillet her aldri har spilt det selv, den korte torturscenen i spillet er jo nettopp der for å få spilleren til å tenke. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva synes du om Michael og hans forhold til kona og barna og hvilke valg tok du på slutten av spillet?, forrådte du Michael eller valgte du alle tre?.

Du har vel spilt spillet?.

Det spiller ingen rolle i det hele tatt. Det handler om hva slags påvirkning dette kan ha på barn, som ikke er ferdigutviklet. Til og med voksne som spiller synes enkelte scener er ubehagelig å sitte å se på. Blant annet oppdraget som handler om tortur. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det spiller ingen rolle i det hele tatt. Det handler om hva slags påvirkning dette kan ha på barn, som ikke er ferdigutviklet. Til og med voksne som spiller synes enkelte scener er ubehagelig å sitte å se på. Blant annet oppdraget som handler om tortur. 

Så du kritiserer noe du egentlig ikke har noe kunnskap om?.

Jeg er enig i at små barn ikke bør spille GTA, det er tros alt laget for voksne og de scenene som er ubehagelig er nettopp det fordi de er ment for å få folk til å tenke og føle ubehag over det som skjer. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Sykt at man ikke evner å se lenger. 

Enda mer sykt hva folk lager seg tullete meninger om😂

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så du kritiserer noe du egentlig ikke har noe kunnskap om?.

Jeg er enig i at små barn ikke bør spille GTA, det er tros alt laget for voksne og de scenene som er ubehagelig er nettopp det fordi de er ment for å få folk til å tenke og føle ubehag over det som skjer. 

Tvert i mot, så fremstår du som den som ikke har kunnskap her.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...