Gå til innhold

Dere med eldre barn (GTA)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når fikk barna deres spille GTA? Vet det er 18 års aldersgrense. Her hører jeg om barn i 8 års alderen som spiller. Har en som er 15 år som lurte på om han fikk lov i dag, siden flere i klassen spiller det. 

Anonymkode: ef116...ce4

Skrevet

Kommer jo an på hvor striks du er på aldersgrenser det. Det er aldersgrenser for å kjøre bil, kjøpe alkohol og mye annet, så hvor skal grensen for å bryte aldersgrensen gå? Skal kun lovpålagte aldersgrenser følges? 

Anonymkode: 9c59f...b75

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Kommer jo an på hvor striks du er på aldersgrenser det. Det er aldersgrenser for å kjøre bil, kjøpe alkohol og mye annet, så hvor skal grensen for å bryte aldersgrensen gå? Skal kun lovpålagte aldersgrenser følges? 

Er i grunnen ganske striks, derfor jeg har holdt igjen. Han har sett kompiser spille det når han er på besøk hos de. Så han har sett innholdet. 

Anonymkode: ef116...ce4

Skrevet

Har en som blir 13 år som spiller det. Alle kameratene spiller det også. 

Anonymkode: eabb0...07b

Skrevet

Samboer spilte det da han var 15, og jeg pleide å se på. Tror jeg kommer kommer å la sønnen min spille det når han blir 15. Er et veldig ålreit spill, som krever mye taktikk og tenking. Er jo ikke bare å gå rundt og drepe folk liksom.

Anonymkode: d45fc...95b

• Liker 4
Skrevet

Min 13 åring spiller det. Han forstår forskjell på spill og virkelighet. Han har også sett filmer for høyere aldersgrense flere ganger. Det er bilkjøringen de liker og som de blir veldig gode på. De skal tenke fort og reagerer fort. I tillegg blir de gode i engelsk. 

Men han spiller minecraft og andre spill som har lav aldersgrense. 

Jeg ser an for hver ting. 

Anonymkode: c753c...b98

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stor forskjell på en lovpålagt aldersgrense og en anbefalt aldersgrense. 

Anonymkode: 8a01f...dbd

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min 13 åring spiller det. Han forstår forskjell på spill og virkelighet. Han har også sett filmer for høyere aldersgrense flere ganger. Det er bilkjøringen de liker og som de blir veldig gode på. De skal tenke fort og reagerer fort. I tillegg blir de gode i engelsk. 

Men han spiller minecraft og andre spill som har lav aldersgrense. 

Jeg ser an for hver ting. 

Anonymkode: c753c...b98

Det at de forstår forskjellen mellom spill og virkelighet er jo ikke grunn nok til å få lov til å spille slike spill. Men hjernen må være moden nok til å bearbeide inntrykkene de får gjennom spillingen. Og det er ikke alltid slik, at når en tenåring slår av spillet, så er de ferdig med spillingen. Mange tenker fortsatt på stategier og innholdet selv om spillet er slått av. Hjernen jobber fortsatt. Hvis de da ikke er modne nok til den typen spill, så kan det bli kaos i hodet. Det kan gå utover skole og andre aktiviteter. Og dette klarer ikke en tenåring å begrense selv. 

Når det er sagt så må enhver forelder se ann sitt barn, og sette egne grenser.

Anonymkode: 12728...6dd

• Liker 5
Skrevet

Oj,  finnes grand theft auto ennå? Det visste jeg ikke 😲 Det var populært da jeg var barn for ca 20 år siden 

Anonymkode: 091f2...0c1

• Liker 2
Skrevet

Spilte det mye sammen med mine egne gutter fra tidlig tenår. De var store nok til å skille spill og virkelighet, og det er ikke verre enn de fleste filmer de allerede hadde lov til å se. Og om man involverer seg kan man åpne for diskusjon og kommentarer/ refleksjon rundt det man syns er drøyt. For oss var det en mye riktigere tilnærming enn å være streng på en ofte ganske vilkårlig satt aldersgrense. 

Anonymkode: 79ebd...b92

• Liker 4
Skrevet

Jeg fikk bekymring til bv pga min sønn på 12 spilte Gta ... av det jeg kaller «pedagogiske korrekte foreldre» en av disse foreldrene hadde noe jeg anser som noe tvangs forestilling. Hun raket single grusen sin hver dag. Måtte ikke være et blad på den. Barnet der i huset fikk aldri leke i stua fordi da ble jo interiør magasin «looken» på fb, insta etc... vet ikke hva som er mest bekymringsverdig jeg🙈

Anonymkode: 91e9e...d9d

• Liker 6
Skrevet

Sett dere ned å se på når det spilles. Jeg synes dette er et forferdelig spill med unødvendig mye vold. Her kan man torturere og voldta folk. Tror helt ærlig ikke jeg kommer til å si ja til dette spillet før barna er 18 og jeg ikke kan bestemme over den lenger. Handler ikke om å ikke klare å skille mellom spill og virkelighet men hjernen er programmert til å tilpasse seg omgivelsene og «normalisere» selv de grusomste ting. Vil ikke at barna mine skal bli vant til vold. Det samme gjelder filmer.

• Liker 5
Skrevet
Twister skrev (3 minutter siden):

Sett dere ned å se på når det spilles. Jeg synes dette er et forferdelig spill med unødvendig mye vold. Her kan man torturere og voldta folk. Tror helt ærlig ikke jeg kommer til å si ja til dette spillet før barna er 18 og jeg ikke kan bestemme over den lenger. Handler ikke om å ikke klare å skille mellom spill og virkelighet men hjernen er programmert til å tilpasse seg omgivelsene og «normalisere» selv de grusomste ting. Vil ikke at barna mine skal bli vant til vold. Det samme gjelder filmer.

Voldta?, i hvilket spill i GTA serien har det vært mulig?.

Anonymkode: 9ecc1...0f7

• Liker 8
Skrevet
Twister skrev (4 minutter siden):

Sett dere ned å se på når det spilles. Jeg synes dette er et forferdelig spill med unødvendig mye vold. Her kan man torturere og voldta folk.

Dette er et veldig godt råd. Jeg har selv observert foreldre som kjøpet gta til sine mindreårige barn, til tross for at ekspeditøren gjentatte ganger sier at spillet har 18-års aldersgrense og ikke bør spilles av de under det. 

Selv tenker jeg at de fleste aldersgrenser kan flekses på og vurderes individuelt, men aldri mer enn to år og aldri 18-års grense. Det som har 18 år har det for en grunn og det er MANGE andre spill barn og små tenåringer kan spille. 

Anonymkode: 5f595...fb6

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Voldta?, i hvilket spill i GTA serien har det vært mulig?.

Anonymkode: 9ecc1...0f7

En mod tillater det i alle GTA.

Anonymkode: 688d3...f0a

• Nyttig 2
Skrevet

Min 7.klassing får ikke lov til å spille dette til tross for at han sier de fleste i klassen får lov. Skremmende hvor mange sløve foreldre det finnes der ute.

Anonymkode: 53b96...80d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

vet ikke hva som er mest bekymringsverdig jeg🙈

Helt ærlig: Du. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Anbefaling. Ikke aldersgrense. 

Anonymkode: 54c0f...f7e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Når det er sagt så må enhver forelder se ann sitt barn, og sette egne grenser.

Ikke på 18-årsspill!

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...