Gå til innhold

Er det mer travelt å være mamma til gutter enn jenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! Jeg er mamma til to gutter på 4 og 8 år. I helgene går det mest i fysisk lek, fotball, gjemmelek, håndball, boksen går. Mye lyder, mye støy. Rollelek er de ikke i interessert i, ei heller rolige aktiviteter som perling, tegning osv. 

De fleste venninnene mine har jenter, og der kan barna leke flere timer på rommet med rollelek, de kan roe ned med rolige aktiviteter. Her er det knapt noen minutters ro å få. På sommeren er det greiere, da kan jeg sende dem ut:) 

Hva tenker dere, er det sånn? Hilsen sliten mamma, haha

Anonymkode: 728de...dc5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svaret er ja.

Anonymkode: 2ce15...cf1

• Liker 2
Skrevet

Spørs på barna. Jeg har tre aktive jenter og en gutt som helst sitter med nesa i en bok eller konsoll. Han har alltid vært rolig, og søstrene all over....

• Liker 14
Skrevet

Jeg har 3 gutter. De kan alle tre aktivisere seg selv i timesvis. Eldste må aktiviseres mest, ellers sitter han helst og gamer, men han kan også sette seg og tegne, pusle lego osv. Yngste er 5 og leker lenge med biler, dinosaurer osv på rommet sitt. Mellomste går på flest aktiviteter, men er rolig når han er hjemme. Er mer krutt hos min bror som har 2 jenter og 1 gutt.  Så dette er nok veldig individuelt 😉🙂

Anonymkode: bc362...504

• Liker 7
Skrevet

Høres riktig ut. Gutter er ment til å være fysiske aktivt og utvikle kroppen sin og virkelig bli ett med kroppen. 

Anonymkode: 5dd3e...74d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 2 jenter og en gutt, tror personlighet har mye å si. Her er det eldste jenta som er mest aktiv og "travel". 

Guttungen liker spill, tegning, utelek, lego og er flink å sysselsette seg selv. I tillegg er han veldig flink til å hjelpe til med lillesøsteren. 

Anonymkode: 1e236...067

• Liker 1
Skrevet

Spørs på barna. Min gutt er enklere enn jenta. Gutten min kan pusle og leke med Lego i timesvis, jenta leker ikke et sekund alene. Ja det er nok litt mer bråk med guttevenner når de er på besøk, men mye mer jobb for meg som forelder å megle mellom jentene. Jenta var også mye mer trassig i trassalderen, og alle sier bare vent til du får tenåringsjente i hus! 

Ps. de er tvillinger, så det har ingenting med alder å gjøre.

Anonymkode: e7291...d6d

Skrevet

Tja, jeg vil si det kommer helt an på barnet. Jenta her var like aktiv som guttene fra 1-5 år. Deretter ble hun litt roligere, for så å ta det igjen i rikt monn i tenårene 😝😝😝😝 

• Liker 1
Skrevet

Er nok veldig inviduellt.. gutten min som er tenåring nå er ganske rolig av seg ihvertfall, spiller mye dataspill og er ute med kompisene sine.

Skrevet

Det har jo både med barnas personlighet å gjøre + hva du har lært dem opp til mer enn kjønn. De fleste barn er ikke automatisk superinteressert i å sitte lenge i ro alene med tegning, perling osv, det må jo øves litt på og gjøres sammen med dem i starten. Også er det såklart forskjellig hva de liker. Men det er også hva de er vant til :)

Anonymkode: e9b78...5e8

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en gutt, synes aldri det har vært noe spesielt travelt. Han har alltid vært flink til å underholde seg selv, alt fra tegning til rollelek med bilene osv. Han er aktiv og altså, turer på lekeplassen og slikt opp gjennom årene men det har aldri vært noe styr. Tror slikt er mer personlighet enn kjønn for å være helt ærlig. De jentene vi har hatt her over flere dager har iallfall vært mer "utagerende" enn guttene har vært.

• Liker 1
Skrevet

Jenta mi er mye mer krevende enn naboens sønn. Naboens gutt leker i timesvis for seg selv, er lett å trøste og er veldig interessert i leker, og enkel å irettesette. Med jenta mi er det konstant kamp, null interesse i lekee, bare andre mennesker.

Anonymkode: 274d3...24c

Skrevet

Veldig individuelt. Jeg har ikke merket noen kjønnsforskjell med tanke på "travelhetsnivå". Jeg har 6 gutter og 3 jenter.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har jo både med barnas personlighet å gjøre + hva du har lært dem opp til mer enn kjønn. De fleste barn er ikke automatisk superinteressert i å sitte lenge i ro alene med tegning, perling osv, det må jo øves litt på og gjøres sammen med dem i starten. Også er det såklart forskjellig hva de liker. Men det er også hva de er vant til :)

Kan jo legge til at jeg har en teori om at grunne til at mange jenter er "flinkere" til dette er at mange foreldre antar at det er noe jenter liker bedre enn gutter og derfor gjør det mer med dem fra tidlig alder. Dermed begynner de å like det og blir flinkere til det, fordi det er en forventning om det. Så jeg tror ikke det er kjønnsbasert fra barnas side, men kjønnsbasert pga måten de voksne behandler gutter vs. jenter. Jenter blir i mye større grad oppfordret til og forventet å kunne være i ro mens gutter i større grad blir oppfordret til og tolerert at er mer aktive. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har to gutter. Synes ikke det er så mye støying, høyt og lavt og aktivitet jeg. De kan gjerne sitte å leke, tegne, bygge Lego etc som å

være ute med fotball, trampoline og slikt. Og ingen drama, slik jeg hører det ofte er hos venninner som

har jenter, love it 🥰

Anonymkode: a5b84...b2a

• Liker 1
Skrevet

Forskning viser at vi ubevisst lærer jentebarn helt andre ting enn guttebarn, når det gjelder akkurat det der med å kunne være rolig og aktivisere seg selv. Alle barn har individuelt lynne, men alle barn responderer også på forventninger fra omgivelsene. Både de eksplisitt uttalte (som i seg selv kan være ulike rettet mot gutter og jenter; forskning viser at jenter konsekvent irettesettes hardere for både aggresjon og den typen lek vi kan kalle herjing), og de implisitte forventningene (som at det vi «lar gå» hos det ene kjønnet sees som negativt hos det andre; vi ser det som normalt med jenter som helst vil være rolige, mens når en gutt har samme atferd bekymrer man seg). 

Jeg har en venninne som har en sønn som oppdras «strengt» når det gjelder herjing inne, og i barnehagen ble han møtt med hevede øyenbryn når han uttrykte misnøye med den typen lek. Til sammenlikning oppfører min egen datter, som var i samme barnehage og samme gruppe, seg mye mer som en «gutt» - og hun fikk alltid tilsnakk først selv om alle gutta ellers var like gode om den leken. 

Anonymkode: 0f904...cfb

• Liker 3
Skrevet

Har en av hver. Og syns gutten helt klart er mest krevende. 

Anonymkode: b4c9b...022

Skrevet

Jenta er ekstremt sosial og vil ha noe som foregår hele tida, gutten er det mest makelige mennesket jeg noengang har møtt, så nei, jeg kan ikke bekrefte teorien din.

Anonymkode: 28f8e...790

• Liker 1
Skrevet

Her har jeg gutt og jente, og det er helt klart jenta som er mest aktiv og krevende. Gutten er veldig rolig av seg.

Anonymkode: f78fd...616

• Liker 1
Skrevet

Spørs på barna vil jeg tro. Jeg har 2 gutter og søstera mi har 2 jenter. Våres foreldre nevner hele tia hvor mye lettere det er å passe jentene hennes, kontra mine gutter.. Så vi har aldri barnevakt, mens søstera mi har barnevakt hele tiden 🥴 Hører heletiden hvor travle guttene mine er, å at dem garantert har Adhd 🤔

En venninne av meg fikk 3 jenter først, så 1 gutt. Hun sier at hadde hun fått gutten først hadde han blitt enebarn 😅 

Vi har ofte hatt samtaler om det på jobb også, der mange har både gutt og jente, og erfaringen er at guttene er ofte villere, aktive, sover dårligere og krever mer. Mens jentene er mer rolige og bedagelige.

Anonymkode: 63281...767

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...