MammaMums Skrevet 27. februar 2021 #2 Skrevet 27. februar 2021 Er ikke sikker, 1) men fiss-moll og dur?
von Dünkel Skrevet 27. februar 2021 #3 Skrevet 27. februar 2021 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Anonymkode: 60253...50f 1. C (Tonika), F (Subdominant) og G (Dominant). Alle dur. 2. Am (evt. Em), Dm (evt. Am) og Hdim (evt Em). Endret 27. februar 2021 av von Dünkel 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #4 Skrevet 27. februar 2021 von Dünkel skrev (2 minutter siden): 1. C (Tonika), F (Subdominant) og G (Dominant). Alle dur. ? Det er vel E, ikke F? Anonymkode: a9cfd...024
von Dünkel Skrevet 27. februar 2021 #5 Skrevet 27. februar 2021 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker said: ? Det er vel E, ikke F? Anonymkode: a9cfd...024 Det er vel snakk om hoved akkorder i C dur, ikke hvilke noter en C dur akkord består av? https://snl.no/hovedtreklanger Endret 27. februar 2021 av von Dünkel
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #6 Skrevet 27. februar 2021 von Dünkel skrev (2 timer siden): 1. C (Tonika), F (Subdominant) og G (Dominant). Alle dur. 2. Am (evt. Em), Dm (evt. Am) og Hdim (evt Em). Det var riktig!!! Tusen takk❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ Hva med i H-moll?😳 Jeg sliter😭 Anonymkode: 60253...50f
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #7 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det var riktig!!! Tusen takk❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ Hva med i H-moll?😳 Jeg sliter😭 Anonymkode: 60253...50f H-moll, E-moll og F#-dur...? Hvordan finner jeg stedfortredende akkorder?😬 Anonymkode: 60253...50f
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #8 Skrevet 27. februar 2021 von Dünkel skrev (3 timer siden): 1. C (Tonika), F (Subdominant) og G (Dominant). Alle dur. 2. Am (evt. Em), Dm (evt. Am) og Hdim (evt Em). Hjelp du er mitt eneste håp😭❤️ Anonymkode: 60253...50f
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #9 Skrevet 27. februar 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: H-moll, E-moll Ja. 13 minutter siden, AnonymBruker said: og F#-dur...? F# moll. 13 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan finner jeg stedfortredende akkorder?😬 Anonymkode: 60253...50f Gå to skala-step ned eller opp. G eller D, C#dim eller G, og D eller A. Anonymkode: 3914d...e65 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #10 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): H-moll, E-moll og F#-dur...? Hvordan finner jeg stedfortredende akkorder?😬 Anonymkode: 60253...50f Stedfortredende akkorder er akkorder du kan bruke istedenfor hovedtreklangene, som ligner på hovedtreklangene ved at de har to av de samme tonene som i hovedakkorden det skal finnes stedfortreder til. Anonymkode: f9fc4...103
von Dünkel Skrevet 27. februar 2021 #11 Skrevet 27. februar 2021 52 minutter siden, AnonymBruker said: H-moll, E-moll og F#-dur...? Hvordan finner jeg stedfortredende akkorder?😬 Anonymkode: 60253...50f Har tenkt meg litt om og F#-dur blir riktig hvis du bruker den harmoniske mollskalaen i steden for den naturlige.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #12 Skrevet 27. februar 2021 von Dünkel skrev (2 minutter siden): Har tenkt meg litt om og F#-dur blir riktig hvis du bruker den harmoniske mollskalaen i steden for den naturlige. F#-dur er riktig uansett😊 Anonymkode: f9fc4...103
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #13 Skrevet 1. mars 2021 Isj, hva skal man med slikt teoretisk tull og tøys😑 Det er en grunn til at de beste musikerne ikke kan lese noter en gang. Det er fordi de lager musikk med sjelen😊 Slik det SKAL være. Anonymkode: 0b130...9fe
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #14 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Isj, hva skal man med slikt teoretisk tull og tøys😑 Det er en grunn til at de beste musikerne ikke kan lese noter en gang. Det er fordi de lager musikk med sjelen😊 Slik det SKAL være. Anonymkode: 0b130...9fe LOL Jeg jobber som musiker. Det er hjernen min som lager musikken, basert på den kunnskapen jeg har opparbeidet meg gjennom årevis med øving og studering. Sjelen min kan ikke komponere. Kom gjerne med eksempler på hvem "de beste musikerne" som ikke kan lese noter er. Anonymkode: d4240...9e5 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #15 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): LOL Jeg jobber som musiker. Det er hjernen min som lager musikken, basert på den kunnskapen jeg har opparbeidet meg gjennom årevis med øving og studering. Sjelen min kan ikke komponere. Kom gjerne med eksempler på hvem "de beste musikerne" som ikke kan lese noter er. Anonymkode: d4240...9e5 Feil, feil, feil 🥴 Riktignok må kan kunne spille et instrument og/eller synge for å lage musikk. Disse ferdighetene kombinert med å lytte til sjelen gjør at man lager bra musikk. Husk at her må du ikke ta ordet "sjelen" bokstavelig. Det er mer en "evne" til å lage bra musikk og vite hva som høres bra ut. Til dette trenger man ikke noen form for teori, annet enn hvordan instrumentet fungerer. Her er et lite utvalg av verdenskjente musikere som ikke kan lese noter: Elvis Presley. Michael Jackson. Eric Clapton. The Beatles. Eddie Van Halen. Robert Johnson. 😉 Anonymkode: 0b130...9fe 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #16 Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Feil, feil, feil 🥴 Riktignok må kan kunne spille et instrument og/eller synge for å lage musikk. Disse ferdighetene kombinert med å lytte til sjelen gjør at man lager bra musikk. Husk at her må du ikke ta ordet "sjelen" bokstavelig. Det er mer en "evne" til å lage bra musikk og vite hva som høres bra ut. Til dette trenger man ikke noen form for teori, annet enn hvordan instrumentet fungerer. Her er et lite utvalg av verdenskjente musikere som ikke kan lese noter: Elvis Presley. Michael Jackson. Eric Clapton. The Beatles. Eddie Van Halen. Robert Johnson. 😉 Anonymkode: 0b130...9fe Igjen: LOL. Elvis Presley skrev så godt som ingen av sangene sine selv. Bare sjekk på Spotify - høyreklikk på sangene og sjekk der det står "credits". Der står det hvem som har skrevet låtene. Michael Jackson var omgitt av et team med musikere/produsenter som fikk melodiene hans ned i konkret form. Selvfølgelig finnes det gode musikere som ikke kan lese noter. Men disse har fortsatt en god forståelse for hvordan man setter sammen akkordrekker. Alle sanger er satt sammen av akkorder (med unntak av noe atonal/samtidsmusikk o.l.). Og jeg er veldig uenig med de som mener dette er en gudegitt gave, eller sjelens verk. Det er vitenskap, musikk er et fag som har blitt utviklet gjennom flere hundre år med musikkutvikling. Hør f.eks. på Let it be av Beatles og No woman no cry av Bob Marley. og forøvrig 100 andre sanger som kan spilles over akkordene C, F G og a-moll. Det kommer ikke fra sjelen 😆 Denne superordinære sammensetingen av akkorder er noe øret blir vant til gjennom at man lytter til masse musikk. Jeg kødder ikke, nesten all popmusikk i dag følger de samme mønstrene som wienerklassisk musikk for 300 år siden gjorde. Når man skriver musikk selv, er det naturlig å gå til disse akkordsammensetningne, for det er det hjernen er blitt vant til. Helt fra man hørte vuggeviser som spedbarn. Bæ bæ lille lam kan du for øvrig også synge over akkordene C F og G. Å si "drit i musikkteori" til en ung musikkinteressert som ønsker å lære seg musikkfaget, er det samme som å si "drit i kokkeskolen" til en som har lyst til å bli kokk. Man kan selvfølgelig klare å bli kokk uten å gå på skole, men tenk så mye enklere det blir om man først får litt hjelp fra en mesterkokk til å lære seg basic skills! Anonymkode: d4240...9e5 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #17 Skrevet 2. mars 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Isj, hva skal man med slikt teoretisk tull og tøys😑 Det er en grunn til at de beste musikerne ikke kan lese noter en gang. Det er fordi de lager musikk med sjelen😊 Slik det SKAL være. Anonymkode: 0b130...9fe 13 hours ago, AnonymBruker said: Feil, feil, feil 🥴 Riktignok må kan kunne spille et instrument og/eller synge for å lage musikk. Disse ferdighetene kombinert med å lytte til sjelen gjør at man lager bra musikk. Husk at her må du ikke ta ordet "sjelen" bokstavelig. Det er mer en "evne" til å lage bra musikk og vite hva som høres bra ut. Til dette trenger man ikke noen form for teori, annet enn hvordan instrumentet fungerer. Her er et lite utvalg av verdenskjente musikere som ikke kan lese noter: Elvis Presley. Michael Jackson. Eric Clapton. The Beatles. Eddie Van Halen. Robert Johnson. 😉 Anonymkode: 0b130...9fe Nå sporer vi av tråden til trådstarter, men.... 1) Elvis var en sanger og ikke en som lagde musikk 2) Det stemmer at det er enkelte musikere som ikke kan lese noter. Men de kompenserer delvis med å kunne skrive og lese akkorder. 3) Åpenbart har de beste musikerne en evne til å vite hva som høres bra ut. Men selv om de ikke har studert musikkteori så har de studert musikk. Ser du på de du lister opp så ser du musikere som startet med å kopiere musikk de likte. Desto flere musikere de kopierte desto mer kunne de koble sammen til å lage noe eget. De bygde på andres arbeid. 4) Musikkteori er en forsøk på å systematisere musikken. Skal man lære noen musikk så blir det håpløst å kun si: Du må lytte til sjelen din. Selv om man ved å lytte til sjelen slipper å lære noter, begreper, osv så får man heller ikke noe hjelp. Man ender med å måtte finne opp hjulet på nytt i stedet for å bygge på andres erfaringer. 5) Michael Jackson jobbet med musikk på heltid fra han var 5 år og fikk juling om han ikke presterte. Folk har jo lært ballett, turn, osv på samme måten. Det handler ikke om å lytte til sjelen, men å jobbe hardere enn alle andre. Etter mye hardt arbeid så får man bygget opp en intuisjon for hva som høres bra ut, det kan sikkert kalles å lytte til sjelen. Men da må det også kunne kalle så lytte til sjelen om man lytter til det man har lært etter å ha jobbet med musikkteori. Da Michael Jackson gikk solo så samarbeidet han med Quincy Jones, Paul McCartney, Stevie Wonder, osv. Som er et annet eksempel på at man bygger videre på andres erfaring. Anonymkode: f984e...980
PITTY Skrevet 8. mars 2021 #18 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 1.3.2021 den 12.55): Isj, hva skal man med slikt teoretisk tull og tøys😑 Det er en grunn til at de beste musikerne ikke kan lese noter en gang. Det er fordi de lager musikk med sjelen😊 Slik det SKAL være. Anonymkode: 0b130...9fe Fortell dette til et symfoniorkester🥶 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå