Gå til innhold

Medleverturnus og overtid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! I firmaet jeg jobber i, har samtlige ansatte 3-7, 4-7 turnus. Jeg jobber som vikar og kan utover de 10 døgnene som tilsier "fulltid" jobbe 3 dager på en måned, altså 13 totalt før det begynner å regnes overtid. 

Mitt spørsmål er derimot: Jeg går mot mitt 7 døgn i strekk, grunnet fravær forårsaket av COVID-19. Dette har jeg gjort frivillig. Nå er det riktignok blitt påvist smitte inne i boligen jeg jobber i, noe som har resultert i at jeg skal være satt i karantene/jobbe frem til lørdag neste uke. Det vil si at jeg ender opp med å jobbe 13 døgn i strekk. Når kan jeg forvente å få overtidsbetalt for? Etter de 7 dagene jeg frivillig takket "ja" til? Jeg er heller her enn å dra hjem og potensielt smitte de der hjemme, men på et eller annet tidspunkt må jeg vel ha rett på overtid? Har forsøkt å søke på lovdata uten hell, og tar dette opp med ledelsen - men jeg ønsker å ha litt kjøtt på beinet når jeg legger frem min side av saken i frykt for å skape dårlig stemning i en allerede stressende situasjon for alle involverte. 

Anonymkode: f7bdd...9f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønte ikke helt hva du mente. I starten av innlegget sier du at du skal ha overtid etter tre døgn. Da begynner vel overtiden når du har gått tre døgn utover din vanlige turnus? 

Anonymkode: 63868...c5a

Skrevet

Ja, dette ble litt klønete. Jeg vet bare at jeg ikke får overtid for 7 døgn på rad fordi det er det meste jeg har jobbet før. Kjenner bare at jeg blir litt irritert hvis jeg ikke får overtid når jeg jobber 13 døgn i strekk. 
(Fordi det er månedsskifte på mandag jobber jeg teknisk sett ikke for mye per måned, er redd de argumenterer med noe sånt)

Skrevet

Skjønner. At det er månedsskifte kan de godt bruke mot deg ja. Men har du ikke avtale på hvor mange timer du kan jobbe i strekk? 13 døgn på rad hørtes veldig mye ut, skjønner egentlig ikke at det er lovlig mtp arbeidsmiljøloven.

Anonymkode: 63868...c5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...