AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #1 Skrevet 27. februar 2021 Karakterene mine var midt på treet, jeg var lei skole og ble deprimert, og yrkesfaglinje på VGS med "to år på skole, to år som lærling" hørtes forlokkende ut. Etter noen år i arbeidslivet får jeg kjenne på steken: fagarbeidere får jo så vidt betalt for jobben vi gjør! Vi må opparbeide oss 10 års ansiennitet for å havne på startlønnen til noen med bachelorutdanning! Altså noen som har gått 4 år mer skole, eller 2 år om vi teller med tiden som lærling med luselønn. Går man enda 2 år på skole får man en mastergrad, og da er det nesten ikke grense for mye de er villige til å betale for tiden din. Kjenner til flere som tjener det dobbelte av hva jeg tjener og vel så det. Jeg kommer til å tape millioner som følge av å ha gått i denne lokkefella. Selv om jeg tar opp studier nå vil jeg aldri klare å tjene inn det tapte. Og det å sette seg på skolebenken igjen i min alder er ikke bare-bare. Det krever en omstilling for å si det mildt. Jeg er også avhengig av å ha en ok inntekt nå i min nåværende livssituasjon. For meg er det rett og slett urealistisk. Å friste skolelei ungdom med skolefri, det er som å friste små unger med godteri, eller narkomane med dop. Hvorfor i det hele tatt tilby dette elendige karrierevalget til unge uvitende? Norge vil jo ikke ha fagarbeidere! Norge vil bare ha akademikere! Anonymkode: 65a97...4ae 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #2 Skrevet 27. februar 2021 De fleste er vel godt kjent med at i mange bransjer gir formell kompetanse mer uttelling på lønn Anonymkode: dbb54...915 25
paulinemor Skrevet 27. februar 2021 #3 Skrevet 27. februar 2021 Spørsmålet er jo om du hadde klart 4 år til på skolen, for som du selv sier så var jo du så skolelei at du ble deprimert av det. Men det er aldri forseint å gjøre noe med det. Enten kan du fortsette å jobbe og være bitter på rådene du fikk og valgene du selv tok, eller så kan du gjøre noe med det. Det finnes mange måter å ta videreutdanning på. Deltid, heltid eller til og med nettstudie. Jeg har selv tatt bachelorstudie i en alder av 34, og det kan være tøft. Men du vil ha en fordel som de andre som komme rett fra videregående skole ikke har, nemlig yrkesfaglig erfaring til å knytte opp til teorien. 30
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #4 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Karakterene mine var midt på treet, jeg var lei skole og ble deprimert, og yrkesfaglinje på VGS med "to år på skole, to år som lærling" hørtes forlokkende ut. Etter noen år i arbeidslivet får jeg kjenne på steken: fagarbeidere får jo så vidt betalt for jobben vi gjør! Vi må opparbeide oss 10 års ansiennitet for å havne på startlønnen til noen med bachelorutdanning! Altså noen som har gått 4 år mer skole, eller 2 år om vi teller med tiden som lærling med luselønn. Går man enda 2 år på skole får man en mastergrad, og da er det nesten ikke grense for mye de er villige til å betale for tiden din. Kjenner til flere som tjener det dobbelte av hva jeg tjener og vel så det. Jeg kommer til å tape millioner som følge av å ha gått i denne lokkefella. Selv om jeg tar opp studier nå vil jeg aldri klare å tjene inn det tapte. Og det å sette seg på skolebenken igjen i min alder er ikke bare-bare. Det krever en omstilling for å si det mildt. Jeg er også avhengig av å ha en ok inntekt nå i min nåværende livssituasjon. For meg er det rett og slett urealistisk. Å friste skolelei ungdom med skolefri, det er som å friste små unger med godteri, eller narkomane med dop. Hvorfor i det hele tatt tilby dette elendige karrierevalget til unge uvitende? Norge vil jo ikke ha fagarbeidere! Norge vil bare ha akademikere! Anonymkode: 65a97...4ae Fagbrev er en kjekk start, så kan man studere deltid ved siden av en ok betalt jobb. Sånn for de som må ha veldige lønninger. Men det er jo de med høyere utdannelse som heller ikke er fornøyde. Anonymkode: 1394d...1ce 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #5 Skrevet 27. februar 2021 Hvis du tar fagbrev i noe, ta det i håndsverkfag. Elektriker, rørlegger, murer osv. Du kan jo gå y-veien å bli ingeniør osv. Men dropp å ta yrkesfag i ubrukelige fag. Kaster bort tid og penger på tull. Anonymkode: 83fe1...cde 17
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #6 Skrevet 27. februar 2021 Jeg gikk 3 år på studiespesialisering og 3 år på høyskole. Ila de årene gikk du 2 år på skole og tjente penger i 4 år. Jeg pådro meg studielån. Si at du tjente i underkant av 1 mill på de årene, jeg betraktelig mindre. Jeg hadde ca 200 000 i lån, så jeg starter på -1,2 mill ifht deg når jeg starter å jobbe. Tar noen år før vi er på null. Du vinner i starten, men nå når jeg har nedbetalt lån, tatt videreutdanning i flere omganger i tillegg til full jobb og har opparbeidet meg en god inntekt og kompetanse er jeg økonomisk vinner. Det har kostet tid, krefter og penger underveis. Det er først nå når jeg er over 40 jeg opplever gevinsten av innsatsen. Jeg tjener mellom 200 000- 300 000 mer enn de jeg leder som har fagbrev som bua. Anonymkode: c2daa...e89 31
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #7 Skrevet 27. februar 2021 5 minutter siden, paulinemor said: Spørsmålet er jo om du hadde klart 4 år til på skolen, for som du selv sier så var jo du så skolelei at du ble deprimert av det. Jeg ble ikke klinisk deprimert. Jeg ble nedfor, lei, deprimert på folkemunne. Om ingen hadde lokket meg med arbeidsrelevant utdanning og tidlig skoleslutt så hadde jeg jo selvfølgelig klart det! Jeg kom meg gjennom 10 år grunnskole, jeg hadde klart ett år til på VGS. Og å studere ute i gokk et sted pga. dårlige karakterer, om jeg hadde blitt fortalt at jeg kom til å tjene hundre tusen mer i året om jeg holdt ut, så hadde jeg jo gått for det! Anonymkode: 65a97...4ae
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #8 Skrevet 27. februar 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg gikk 3 år på studiespesialisering og 3 år på høyskole. Ila de årene gikk du 2 år på skole og tjente penger i 4 år. Jeg pådro meg studielån. Si at du tjente i underkant av 1 mill på de årene, jeg betraktelig mindre. Jeg hadde ca 200 000 i lån, så jeg starter på -1,2 mill ifht deg når jeg starter å jobbe. Tar noen år før vi er på null. Du vinner i starten, men nå når jeg har nedbetalt lån, tatt videreutdanning i flere omganger i tillegg til full jobb og har opparbeidet meg en god inntekt og kompetanse er jeg økonomisk vinner. Det har kostet tid, krefter og penger underveis. Det er først nå når jeg er over 40 jeg opplever gevinsten av innsatsen. Jeg tjener mellom 200 000- 300 000 mer enn de jeg leder som har fagbrev som bua. Anonymkode: c2daa...e89 Du overvurderer både lærlinglønn og startlønn som fagarbeider temmelig sterkt! Anonymkode: 65a97...4ae 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #9 Skrevet 27. februar 2021 Har du tatt med årene med tapt inntekt for de som har tatt en bachelor-eller mastergrad? Det kommer vel heller ikke som noen overraskelse at de som har høyere utdanning enn deg tjener bedre ? I det lange løp så vil utdanning lønne seg, ja. Jeg regnet en gang på hvor lang tid det ville ta meg å ta igjen lønnstapet dersom jeg hadde sluttet i jobben min for å ta en mastergrad (på en privat høyskole med skolepenger) Tror jeg kom fram til at det med nytt lønnsnivå etter endt utdanning ville ta meg 14 år å jobbe inn det tapte. Mange som har valgt yrkesrettede fag på videregående i de senere år har faktisk kommet langt bedre ut av det enn de som har tatt høyere utdanning, da de har hatt mulighet til å komme seg inn på boligmarkedet tidligere og dermed har fått med seg en helt vill prisvekst som de som har kjøpt bolig senere bare kan drømme om. Anonymkode: 76d50...2d0 16
chanel007 Skrevet 27. februar 2021 #10 Skrevet 27. februar 2021 Jeg har selv gått yrkesfag og tatt bachelor senere. Fortsatt ingen lønnsvinner, flere med yrkesfag som tjener mer enn meg og jeg har i tillegg studiegjeld. Men, jeg trives mer med arbeidsoppgavene mine nå. Det handler ikke alltid om penger, men at det koster å studere gjelder ikke bare deg. Finn ut av hva du har lyst til å jobbe med, så kan du planlegge veien videre. Nytter ikke å skylde på noen, eller henge seg opp i det som var. 11
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #11 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du overvurderer både lærlinglønn og startlønn som fagarbeider temmelig sterkt! Anonymkode: 65a97...4ae Du skjønner at 1 mill er i løpet av 4 år? Anonymkode: c4abb...766 8
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #12 Skrevet 27. februar 2021 Just now, AnonymBruker said: Du skjønner at 1 mill er i løpet av 4 år? Anonymkode: c4abb...766 Ja! Anonymkode: 65a97...4ae
Fluffy Skrevet 27. februar 2021 #13 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du overvurderer både lærlinglønn og startlønn som fagarbeider temmelig sterkt! Anonymkode: 65a97...4ae Det er fullt mulig, var kjapp sofa-beregning. Barne- og ungdomsarbeider: Lærling full lønn fordelt over læretiden, 2 år: 350 000 full lønn på 350 000 de to neste årene = 700 000 Er beregningen min feil? 8
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #14 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har du tatt med årene med tapt inntekt for de som har tatt en bachelor-eller mastergrad? Det kommer vel heller ikke som noen overraskelse at de som har høyere utdanning enn deg tjener bedre ? I det lange løp så vil utdanning lønne seg, ja. Jeg regnet en gang på hvor lang tid det ville ta meg å ta igjen lønnstapet dersom jeg hadde sluttet i jobben min for å ta en mastergrad (på en privat høyskole med skolepenger) Tror jeg kom fram til at det med nytt lønnsnivå etter endt utdanning ville ta meg 14 år å jobbe inn det tapte. Mange som har valgt yrkesrettede fag på videregående i de senere år har faktisk kommet langt bedre ut av det enn de som har tatt høyere utdanning, da de har hatt mulighet til å komme seg inn på boligmarkedet tidligere og dermed har fått med seg en helt vill prisvekst som de som har kjøpt bolig senere bare kan drømme om. Anonymkode: 76d50...2d0 I tillegg må det jo tas med studielånet som skal betales tilbake. Anonymkode: d8719...7d7 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #15 Skrevet 27. februar 2021 Jeg gikk yrkesfag (elektro) og teknisk fagskole etter fagbrev. Er i dag ansatt som senioringeniør 2 og tjener godt. Anonymkode: 64d55...7e5 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #16 Skrevet 27. februar 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det kommer vel heller ikke som noen overraskelse at de som har høyere utdanning enn deg tjener bedre ? Anonymkode: 76d50...2d0 Jeg synes at de ofte får betalt for utdanningen og ikke for innsatsen/produktiviteten. Jeg har møtt mange tomme hoder med høye utdanninger (og lønninger) og tenkt at den jobben kunne jeg også gjort, med noen ukers opplæring, og sikkert enda bedre enn de gjør den. Men lederne vil ikke ta sjansen på noen uten utdanningen, og i mange tilfeller er det også lovstridig å ansette noen som mangler relevant utdanning. Anonymkode: 65a97...4ae 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #17 Skrevet 27. februar 2021 Barne og ungdomsarbeider er null verd. Men yrkesfag i håndtverksyrker er anerledes. Min mann gikk yrkesfag og tjener over milion i eget foretak. De håndtverkere jeg kjenner, snekkere, rørleggere , elektrikere har minst 700 kr/t. Anonymkode: d58cf...573 10
Gjest Smeltemann Skrevet 27. februar 2021 #18 Skrevet 27. februar 2021 Vi på gulvet har ikke den høyeste lønnen,men vi har det tyngste jobben 🙂 De som har mye skole har bedre betalt sånn har det alltid vært.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #19 Skrevet 27. februar 2021 600.000 i året i anleggsbransjen uten utdanning. Men du blir sett ned på om du har på arbeidsbukser. Anonymkode: c549f...2fe
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #20 Skrevet 27. februar 2021 7 minutter siden, Fluffy said: Det er fullt mulig, var kjapp sofa-beregning. Barne- og ungdomsarbeider: Lærling full lønn fordelt over læretiden, 2 år: 350 000 full lønn på 350 000 de to neste årene = 700 000 Er beregningen min feil? Du ser jo selv at beregningen ikke er feil, skjønner ikke hvorfor du spør om det. Da jeg jobbet som lærling tjente jeg i trinn, 30%, 40%, 50% og 80%. Husker ikke hvor mye det ble totalt, men husker at det var dårlig betalt. Anonymkode: 65a97...4ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå