Gå til innhold

For sent med planlagt keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er det for sent å ta kontakt med fastlege og høre om muligheten for planlagt keisersnitt når jeg (i dag) er 38+0? Jeg vet at hvis jeg ringer dit til mandag at jeg får time på dagen.

Har to barn fra før som er født vaginalt. Raske og ukompliserte fødsler. Jeg har vært utrolig mye lei meg dette svangerskapet. Jeg slet med depresjon da jeg var yngre, og synes det har vært som da, nå i dette svangerskapet. Jeg har skammet meg veldig over det og når legen da har spurt om hvordan det går med meg, har jeg svart at joda, alt er bra. Planlagt keisersnitt er ikke noe jeg bare har tenkt på nå i farta. Jeg har grått og snakket med mannen min og foreldrene mine om at det er det eneste som føles riktig akkurat nå, men skyvet det vekk og tenkt at det sikkert blir bedre når det nærmer seg. Nå nærmer det seg, og jeg klarer ikke konsentrere meg, jeg sover knapt og gråter mye hver dag. Har i tillegg skjedd mye i familien nå som har gjort at det hele har toppet seg. Istedenfor å vente på dagen vi skal få møte babyen vår, føler jeg at jeg går å venter på den dagen jeg skal dø og det er så jævlig.. Alt dette er nok fryktelig unødvendig og skrive, men jeg har bare et så enormt stort behov for å skrive ned følelsene mine nå som jeg først har akseptert at jeg har dem. 

Hvor lang tid i forkant må sånt ordnes? Jeg hater meg selv for å ha skjult tankene og følelsene mine så lenge at det kanskje til og med er for sent for å få orden på problemene mine.

Jeg vet hvordan svar man kan få på kvinneguiden, så dersom noen ikke har noen pen måte å si ting på så spør jeg om de det eventuelt måtte være, vær så snill bare kan la være å svare. 

Anonymkode: 4a2ae...8fa

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta tlf til legen på mandag, så får du snakket om utfordringene. Ikke sikkert det er for seint.  Når fødte du de 2 andre i forhold til termin?

håper det løser seg :klem:

Anonymkode: 51c2b...e8d

• Liker 2
Skrevet (endret)

Vil tippe det ikke er for seint om det er det som er rette løsningen. Men tror de ofte forløser ungen ca 10 dager før termin, det var det de sa til meg hvert fall. (For at ikke fødselen skal starte av seg selv)
Du skriver ingenting om hvorfor du tenker planlagt KS er løsningen på hvordan du har det, men ønsker deg lykke til😊 Viktig å være ærlig med helsestasjonen/jordmor etter fødsel slik at de kan følge deg opp.

Endret av Lija
Skrevet

Så ille å ha det slik. Jeg tror dessverre det er for sent. De pleier å hente ut barnet ca 10-14 dager før termin, og det er mye som skal planlegges i forbindelse med et ks. Vaktlister er allerede skrevet og operasjoner de neste 14 dagene er satt. Jeg vil tro det er ekstremt vanskelig å få til på så kort varsel, men du kan jo selvfølgelig forsøke :) Lykke til! 

• Liker 2
Skrevet

Aner ikke, men kommenterer fordi mitt planlagte ks var 4 dager før termin (ikke 10-14 som noen her skriver). Lykke til uansett :) 

Anonymkode: 55b19...690

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har det gått?:)

Anonymkode: 93662...8cb

AnonymBruker
Skrevet
Unika skrev (På 27.2.2021 den 17.36):

Så ille å ha det slik. Jeg tror dessverre det er for sent. De pleier å hente ut barnet ca 10-14 dager før termin, og det er mye som skal planlegges i forbindelse med et ks. Vaktlister er allerede skrevet og operasjoner de neste 14 dagene er satt. Jeg vil tro det er ekstremt vanskelig å få til på så kort varsel, men du kan jo selvfølgelig forsøke :) Lykke til! 

Feil.

Aller helst ønsker de å ta ks 3-5 dager før, spesielt når det ikke er alvorlige medisinske grunner til ks. Mine har vært 8 dager før.

Om man f.eks finner ut en dag at baby ligger i tverrleie, så planlegger de ks til dagen etter om det er tett opptil termin.. altså, det er en uforutsigbar ting, som ikke må planlegges flere uker i forveien, selv om det heter "planlagt".

Ts, anbefaler ikke ks, men heller å snakke med noennom følelsene dine. Tiden etter ks kan være tøff, spesielt med barn i huset fra før. Har selv hatt 2 ks, og gjør det aldri igjen.

Anonymkode: a471a...4a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...