stan Skrevet 27. februar 2021 #1 Skrevet 27. februar 2021 Da har jeg sådd. To store potter med solsikkefrø. Tre brett med chili. Nytt av året er at alle frøene kommer fra egen hage. Planen er å plante om i påska, og så plante ut i mai. Hva pleier du så? Er februar litt tidlig? 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #2 Skrevet 27. februar 2021 Tråden stenges snart pga manglende overskrift. Anonymkode: fb60c...82a
The Kavorka Skrevet 27. februar 2021 #3 Skrevet 27. februar 2021 I år blir det nok bare litt forskjellige tomatsorter og noe chili, tror jeg. Jeg har endel frø jeg har samlet selv, men vurderer også å bestille noen. I år tenkte jeg å gå til innkjøp av vekstlys slik at jeg kunne begynne prosessen tidligere, men jeg har ikke rotet meg til å kjøpe det ennå. Jeg tenker jeg sår i.l.a. mars. Det er vel meldt ganske greit vær fremover (Jeg bor på østlandet) Har du noe vekstlys du kan bruke innendørs? Plantene mine blir ofte så spinkle og tynne om jeg sår for tidlig og lar de vokse litt innendørs før jeg setter de ut 2
agata Skrevet 27. februar 2021 #4 Skrevet 27. februar 2021 Jeg har sådd tre typer tomat og en chili. Første spiren har akkurat kommet opp av jorda! Skal forså grønnkål, squash og salat også, men det venter jeg med til ca midten av mars. Resten sår jeg direkte i løpet av april og mai. Så deilig å endelig være i gang med sesongen. 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #5 Skrevet 27. februar 2021 Tomat, agurk, og sukkererter! Skal snart så en ny runde med erter for spirene sin skyld. Skal også prøve med vintersådd av salat! Anonymkode: 47b49...f23 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #6 Skrevet 27. februar 2021 Skal dyrke masse! Gulrot, potet, chili, tomat, sukkererter, redikk og grønkål hvertfall . Har stor plass til dyrking da. Anonymkode: 3a900...56d 2
skrue Skrevet 28. februar 2021 #7 Skrevet 28. februar 2021 17 hours ago, stan said: Da har jeg sådd. To store potter med solsikkefrø. Tre brett med chili. Nytt av året er at alle frøene kommer fra egen hage. Planen er å plante om i påska, og så plante ut i mai. Hva pleier du så? Er februar litt tidlig? Solsikke er for tidlig nå synes jeg. Jeg sår noen inne for at de skal komme litt tidligere, men jeg sår dem ikke før helt i slutten av april. Chili er helt greit å så nå, jeg gjør det ennå tidligere, men skal nok gå fint nå også. Jeg kan anbefale å føre en loggbok der du skriver når og hva du gjør. Jeg har min på nett (dropbox). Det gjør at man etterhvert (etter noen år) lettere finner ut hva som fungerer og ikke ved å gjøre justeringer. For solsikke og andre store frø: Man kan starte dem i fuktig papir (feks kaffefilter) som legges i en tett boks eller tilsv og som først settes i jord når man ser hvilke som spirer. Sparer endel plass og jobb. 2
stan Skrevet 28. februar 2021 Forfatter #8 Skrevet 28. februar 2021 skrue skrev (1 time siden): Solsikke er for tidlig nå synes jeg. Jeg sår noen inne for at de skal komme litt tidligere, men jeg sår dem ikke før helt i slutten av april. Chili er helt greit å så nå, jeg gjør det ennå tidligere, men skal nok gå fint nå også. Jeg kan anbefale å føre en loggbok der du skriver når og hva du gjør. Jeg har min på nett (dropbox). Det gjør at man etterhvert (etter noen år) lettere finner ut hva som fungerer og ikke ved å gjøre justeringer. For solsikke og andre store frø: Man kan starte dem i fuktig papir (feks kaffefilter) som legges i en tett boks eller tilsv og som først settes i jord når man ser hvilke som spirer. Sparer endel plass og jobb. Gode tips. Jeg ble vel litt utålmodig. Det er noen år siden jeg har sådd slik. Men det er første gangen jeg bruker egne frø. Spent på hvor mye som kommer til å spire. 2
Cordelia Skrevet 28. februar 2021 #9 Skrevet 28. februar 2021 (endret) Har nettopp sådd buskpaprika, mini-aubergine og chili. Spent på om det i det hele tatt kommer opp noe. Cherrytomater og potteagurk blir i mars og april. Er vel femten-tjue år siden sist jeg forsøkte å plante noe, og det ble ingen suksess. Så i år har jeg stort sett satset på pottegrønnsaker. Kunne og godt tenke meg å prøve et sånt hydroponisk sett, men det blir litt for dyrt i tillegg til annen såing. Endret 28. februar 2021 av Cordelia 2
Leo Skrevet 28. februar 2021 #10 Skrevet 28. februar 2021 Jeg sådde paprika allerede i november og auberginene gikk i jorda tidlig i januar. Et par mindre tomatsorter ble sådd nå i begynnelsen av februar og forrige helg sådde jeg ranketomatene. I tillegg har jeg sådd bl.a. okra og chili sånn innimellom pluss noen blomster som bruker lang tid. Agurk, squash og erteblomster venter jeg litt med. Det meste skal ut i drivhus så snart det blir varmt nok 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå