AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #1 Skrevet 27. februar 2021 Jeg prøver å bli gravid nå som 39-åring, og føler vel ganske sterkt at jeg muligens er gravid allerede. Om ikke, blir det å prøve neste måned. Men, mine spørsmål er til dere som er rundt 40 og enten er gravid eller har født rundt den alderen. Altså, jeg vet det er flere risikofaktorer forbundet med graviditet i min alder, og lurer på om det er noen standardtester man blir tilbudt, eller må man "kjempe" for dem selv og lese seg opp? Og, hvor lenge må man evt. vente før det sjekkes for downs syndrom, misdannelser og annet? Hva kalles de ulike testene man har rett på, og når i svangerskapet foretas de? Anonymkode: 0f397...515
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #2 Skrevet 27. februar 2021 Jeg fikk min jente når jeg var 37 (nesten 38). Tok NIPT test, så det er noe å vurdere (bor i Danmark så er standard her). Anonymkode: e262e...f75
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #3 Skrevet 27. februar 2021 Du kan sjekke for downs og andre syndromer fra og med da du er gravid i uke 9+0, en NIPT test (blodprøve). Vi gjorde det i Danmark da jeg var 32 og skal ta nå også via Danmark (de sender prøveglass hit så tar vi prøven selv) nå som jeg er 35. Mener det er slik at de som er 38 eller eldre ved termin skal få tilbud om det i Norge nå? Anonymkode: cc13d...5bf
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #4 Skrevet 27. februar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg prøver å bli gravid nå som 39-åring, og føler vel ganske sterkt at jeg muligens er gravid allerede. Om ikke, blir det å prøve neste måned. Men, mine spørsmål er til dere som er rundt 40 og enten er gravid eller har født rundt den alderen. Altså, jeg vet det er flere risikofaktorer forbundet med graviditet i min alder, og lurer på om det er noen standardtester man blir tilbudt, eller må man "kjempe" for dem selv og lese seg opp? Og, hvor lenge må man evt. vente før det sjekkes for downs syndrom, misdannelser og annet? Hva kalles de ulike testene man har rett på, og når i svangerskapet foretas de? Anonymkode: 0f397...515 Du har rett på fosterdiagnostikk når du er over 38 Du kan lese mer om hvilke ulike tester som er aktuelle og når her: https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/undersokelser/fosterdiagnostikk/ Bestill en time hos din fastlege så fort du har positiv test. Da kan fastlegen henvise deg videre til fosterdiagnostikk. Dette utføres på sykehuset du har fødeplass ved. Anonymkode: 23982...8cb 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #5 Skrevet 28. februar 2021 Jeg er gravid nå, blir 41 ved termin. Fosterdiagnostikk får du tilbud om, og velger hva du ønsker. På fosterdiagnostikken tok jeg blodprøver i uke 10, og ultralyd i uke 12+5. Fikk dessverre høy risk, og fikk da tilbud om NIPT, fostervannsprøve og morkakeprøve. Valgte NIPT, da de to andre har en liten risk for spontanabort. Utenom det er jeg henvist til ordinær ultralyd i uke 18. Er å henvist til screening for svangerskapsdiabetes i uke 24, men vet ikke om det er standard. Alt har gått av seg selv, har ikke måtte spurt om det selv. Anonymkode: 04692...296 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #6 Skrevet 28. februar 2021 Fikk siste rett etter jeg fylte 38. Fikk gratis screening og blodprøve Du må gå til fastlegen slik at du blir henvist til screening rundt uke 12 Anonymkode: 925dc...a23
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #7 Skrevet 4. mars 2021 Tusen takk for svar alle sammen. Da prøver jeg å bli henvist så snart som mulig når den tid kommer. Jeg er også litt bekymret for evt. spontanabort pga. alder, og at jeg har hatt veldig lavt blodtrykk i mine to tidligere svangerskap. Hvordan har dere på ca. min alder taklet graviditeten? Gikk det helt problemfritt, eller måtte dere sykemeldes helt eller delvis av ulike årsaker? Anonymkode: 0f397...515
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #8 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Tusen takk for svar alle sammen. Da prøver jeg å bli henvist så snart som mulig når den tid kommer. Jeg er også litt bekymret for evt. spontanabort pga. alder, og at jeg har hatt veldig lavt blodtrykk i mine to tidligere svangerskap. Hvordan har dere på ca. min alder taklet graviditeten? Gikk det helt problemfritt, eller måtte dere sykemeldes helt eller delvis av ulike årsaker? Anonymkode: 0f397...515 Jeg var mye plaget av kvalme, men det er ikke aldersbetinget tenker jeg. Jobbet mer enn fulltid frem til tre uker før termin. Var 37. Anonymkode: e262e...f75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå