Gå til innhold

Hvordan komme lettest unna plagsom person i byen uten å være frekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jobb som innebærer at jeg tilbringer mye tid i sentrum av byen min og mye utendørs. I det siste har det dukket opp en person i sentrum som kan være pågående. I starten lyttet jeg til han, men nå må jeg overse han for å slippe unna og jeg føler meg så slem! Men jeg må rett og slett la vær å si hei tilbake og se rett frem for at han skal gi seg. Ikke har han noe vettugt å si heller. "Whats your name, whats the meaning of your name" osv sier han. Ser også andre "går rett i garnet" når de møter på han og blir stående i evigheter selv om de prøver å gå videre. 

Men jeg føler meg slem! Jeg er jo overhode ikke sånn at jeg ikke hilser tilbake når folk sier hei.

Hva tenker dere? Gjør jeg det riktig?

Anonymkode: 71cf3...233

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen er vel ensom. Du kan svare hyggelig og si at du må fortsette med arbeidet ditt, eventuelt komme deg videre.

Anonymkode: 9cf8d...a1b

• Liker 3
Skrevet

Er du selger? Si til han beklager men du må jobbe. Hva vil han da? 

Anonymkode: d63c7...e6d

• Liker 2
Skrevet

Bare si at du er på jobb, og si at du har type eventuelt om han spør deg om tlf nr eller noe. 

Anonymkode: 23295...965

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har en jobb som innebærer at jeg tilbringer mye tid i sentrum av byen min og mye utendørs. I det siste har det dukket opp en person i sentrum som kan være pågående. I starten lyttet jeg til han, men nå må jeg overse han for å slippe unna og jeg føler meg så slem! Men jeg må rett og slett la vær å si hei tilbake og se rett frem for at han skal gi seg. Ikke har han noe vettugt å si heller. "Whats your name, whats the meaning of your name" osv sier han. Ser også andre "går rett i garnet" når de møter på han og blir stående i evigheter selv om de prøver å gå videre. 

Men jeg føler meg slem! Jeg er jo overhode ikke sånn at jeg ikke hilser tilbake når folk sier hei.

Hva tenker dere? Gjør jeg det riktig?

Slipp en skikkelig braker rett foran han.. hva vil han med denne snakkingen?

Anonymkode: 9b51a...84d

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan tipse kirkens bymisjon om ham så kan de ta en prat med ham når de har tid? Tenker han bare er ensom.

Anonymkode: d6324...c82

AnonymBruker
Skrevet

Han er sikkert psykisk utviklingshemmet? har en sånn masete fyr her vi bor, han er på det største kjøpesenteret hver dag og ellers rundt etter gangfeltene. Man kan ikke si hei og prate med han, for da blir man aldri kvitt han. Han maser om man sitter på kafè, står og betaler i en butikk osv osv. Jeg var hyggelig med han før, men jeg orker rett og slett ikke den masinga mer.

Anonymkode: fcdd2...6ea

AnonymBruker
Skrevet
On 2/27/2021 at 12:38 PM, AnonymBruker said:

Mannen er vel ensom. Du kan svare hyggelig og si at du må fortsette med arbeidet ditt, eventuelt komme deg videre.

Anonymkode: 9cf8d...a1b

Er jo det jeg gjør. Da har det faktisk hendt at han har satt seg godt til rette på en benk i nærheten og sitter å ser på meg jobbe. Med kommentarer her og der som "you missed a spot". Han tror vel han er hjelpsom. Han gir seg ikke eller går ikke før han finner noen andre han kan snakke med. 

9 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje du kan tipse kirkens bymisjon om ham så kan de ta en prat med ham når de har tid? Tenker han bare er ensom.

Anonymkode: d6324...c82

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Han er sikkert psykisk utviklingshemmet? har en sånn masete fyr her vi bor, han er på det største kjøpesenteret hver dag og ellers rundt etter gangfeltene. Man kan ikke si hei og prate med han, for da blir man aldri kvitt han. Han maser om man sitter på kafè, står og betaler i en butikk osv osv. Jeg var hyggelig med han før, men jeg orker rett og slett ikke den masinga mer.

Anonymkode: fcdd2...6ea

Ser han ofte sammen med en jeg vet jobber i kommunen, så regner med det er hans støttekontakt. Men det er på "fritiden" hans når han går alene at han blir plagsom og skal prate med alle. 

Jeg tror ikke han egentlig vil noe, han spør om navn og betydningen bak navna våre. Hvor gammel vi er, og stjernetegn osv... 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så viktig for deg å ikke være frekk? Hvorfor må du ta hensyn til hans følelser fremfor ditt eget liv?

Anonymkode: c45f4...330

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Er jo det jeg gjør. Da har det faktisk hendt at han har satt seg godt til rette på en benk i nærheten og sitter å ser på meg jobbe. Med kommentarer her og der som "you missed a spot". Han tror vel han er hjelpsom. Han gir seg ikke eller går ikke før han finner noen andre han kan snakke med. 

Ser han ofte sammen med en jeg vet jobber i kommunen, så regner med det er hans støttekontakt. Men det er på "fritiden" hans når han går alene at han blir plagsom og skal prate med alle. 

Jeg tror ikke han egentlig vil noe, han spør om navn og betydningen bak navna våre. Hvor gammel vi er, og stjernetegn osv... 

Da ville jeg gitt beskjed til kommunen at denne personen ser ut til å trenge flere støttekontakter da han er begynt å forstyrre dere i arbeidet dere skal utføre.

Til personen ville jeg bare sagt "Hyggelig  se deg, men jeg må dessverre konsentrere meg om jobben min. Ha en fortsatt fin dag!" smil bredt, se han i øynene og nikk, deretter snur du deg bort. Gjenta ved behov Gjør det så upersonlig du bare kan uten å være uhøflig.

Anonymkode: 5c546...f85

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig vanskelig, sånne ting. Jeg jobbet i mange år som frisør, og en ung mann med lettere grad av PU kom innom veldig ofte bare for å prate om frisyrer han muligens vurderte. Først oppfattet jeg ikke at han hadde en diagnose, han virket bare veldig spesiell. Jeg ble direkte redd da han begynte å kontakte meg på mobilnr mitt som var knyttet til salongen. Lange meldinger om forsåvidt jobbrelaterte temaer, som jeg følte jeg måtte svare på. Men så ble han brått ekstremt nærgående og henvendte seg til meg som om vi var nære venner. Jeg svarte aldri på disse, men det sluttet ikke likevel. 

Til slutt måtte jeg si fra, helt klart og tydelig at han trådde over en drøss grenser. Det hjalp en god del, selv om jeg ikke ble helt kvitt ham, sluttet han å stalke meg i alle fall. 

En som jobber som støttekontakt sa til meg at det er veldig vanlig at mennesker med pu fikk oppheng og gjerne forelsket seg litt i folk som var hyggelige mot dem. De skjønner ikke alltid at du er hyggelig fordi du er på jobb, og de forstår ikke alltid at de invaderer både arbeidsplassen og privatlivet ditt. Det hjelper å si fra, det er bare veldig ubehagelig om man ikke er særlig konfronterende til vanlig.

Anonymkode: 2721d...ab1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...