Lovelymother Skrevet 27. februar 2021 #1 Skrevet 27. februar 2021 Har hørt I media at vaksinepass er noe EU diskutere om skal bli benyttet eller ikke. Men hva med de som ikke kan ta vaksinen? Skal ikke de også får lov til og reise og leve ett normalt liv? Eller er det bare de som da tar vaksinen som kan reise osv?
Alivamale Skrevet 27. februar 2021 #2 Skrevet 27. februar 2021 Når det gjelder gulfebervaksinen, som enkelte land krever ved innreise, godkjennes en legeerklæring (medical exemption certificate) for individer der vaksine er kontraindisert. 5
Dalila Skrevet 27. februar 2021 #3 Skrevet 27. februar 2021 Lovelymother skrev (39 minutter siden): Har hørt I media at vaksinepass er noe EU diskutere om skal bli benyttet eller ikke. Men hva med de som ikke kan ta vaksinen? Skal ikke de også får lov til og reise og leve ett normalt liv? Eller er det bare de som da tar vaksinen som kan reise osv? Vil anta at du da bare må ha dokumentasjon på at du er fritatt for vaksinepass 👍🏼 2
Enmanelskeråhate Skrevet 27. februar 2021 #4 Skrevet 27. februar 2021 Lovelymother skrev (41 minutter siden): Har hørt I media at vaksinepass er noe EU diskutere om skal bli benyttet eller ikke. Men hva med de som ikke kan ta vaksinen? Skal ikke de også får lov til og reise og leve ett normalt liv? Eller er det bare de som da tar vaksinen som kan reise osv? Mange vil jo heller ikke få tilbud om vaksine i år, dette er nok ikke noe problem. Vil nok aldri bli krav til vaksinepass, det blir kanskje noe enklere å reise for de som har men det går nok fint for resten også
MorTil2 Skrevet 2. mars 2021 #5 Skrevet 2. mars 2021 Leser i dag at Helse- og sosialdept jobber med noe slikt. Uten å ta stilling til om jeg skal ta vaksinen eller ikke, så synes jeg at et slikt pass/bevis mer enn indirekte er med på å lage et vaksinepress. Det er ikke greit om vi kommer i en situasjon der man har to grupper i samfunnet: de med "beviset" på at de "har tatt samfunnsansvar" (noe mange vil tolke det som), og de som av ulike grunner velger å ikke ta den. 7
AfterTheRain Skrevet 2. mars 2021 #6 Skrevet 2. mars 2021 Hvis du leser nyhetene nøye så står det også at i vaksinepass skal også lagres covid testene vedkommende har tatt før evt. avreise. Da går jeg ut i fra at 1-2 negativ test i passet x antall dager før avreise blir nok, selv om en ikke har fått vaksine. Jeg liker ikke selve konseptet, men fordelen er at det blir ikke så lett å forfalske dokumentasjon på negativ test når de har et slik digitalt system. 2
hlidskjalf Skrevet 2. mars 2021 #7 Skrevet 2. mars 2021 Vaksinepass ja.. Var ikke dette bare en konspirasjonsteori bare folk på den ytterliggående høyresiden trodde på? 9
Gjest Rocka69 Skrevet 2. mars 2021 #8 Skrevet 2. mars 2021 Om f.eks. et land krever at du skal være vaksinert mot Covid-19 for å reise inn i landet og må kunne dokumentere dette, altså i form av et vaksinepass - så er det ikke mye Erna, Jonas eller andre norske politikere kan gjøre. Da blir man nektet innreise, og blir hjemsendt på flyselskapet eller rederiets regning, som vedkommende får som regress. Ergo tror jeg at flyselskap og lignende vil avkreve vaksinepass før man stiger ombord. Andre land kommer til å sette vedkommende i to uker lukket karantene som vedkommende må betale. F.eks. Hellas har følgende regler: 1) Har du dokumentasjon på at du er vaksinert mot Covid-19, så kommer du inn uten karantene - og kan starte ferien eller jobbreisen umiddelbart. 2) Har du ikke dokumentasjon på at du er vaksinert mot Covid-19, så må du i lukket karantene (som du må betale for til den greske stat) i to uker og tre tester. Først da kan du starte ferieturen. Altså uten vaksinepass, så blir du låst inne på et rom i 2 uker før du kan bevege deg fritt. Lignende regler er innført i Storbritannia. USA ser ut til å gå vesentlig lengre, uten vaksinepass - ingen innreise. Selv om du har dokumentasjon på at du ikke kan ta vaksinen. Men nå er det såpass mange vaksiner som er i bruk, eller kommer til å komme i bruk mot Covid-19 - at det blir nok vanskelig å få en dokumentasjon som sier at du ikke kan vaksineres av noen av de. Og for de som ikke vet det, Norge har vaksinepass allerede(og har hatt det i mange år), du kan skrive dette ut fra Min Side på Helsenorge.no. Her får du skrevet ut på norsk og engelsk. Det man diskuterer er å få til et digitalt vaksinepass som du kan ha som en APP på mobilen, og det er her EU kommer inn for å lage felles regelverk og design - slik at man har en sikker løsning som er forståelig for alle språk innen EØS. La det være klart EU går for vaksinepass, og landene i EU/EØS skal være klare med til å utstede elektroniske vaksinepass innen 1. juni 2021. Men hva som skjer med de som ikke har vaksinepass, er opp til hvert enkelt land. Men vi kan forvente at du ikke slipper inn i et EU-land uten å ha gjennomført en to ukers karantene ved ankomst før du slipper fritt inn i landet. Og det må også de som faktisk ikke kan ta noen av vaksinene pga allergi. Og ved retur til Norge, så får du nye 10 dager karantene ved ankomst. Dvs at du vil sitte 24 dager i karantener for en ukes ferie på Kreta(to uker i telt på flyplassen og 10 dager hjemme i ditt eget hjem). Da kan du ha fort brukt opp årets feriedager og en uke av neste års ferie allerede for en utenlandstur (weekend til Paris eller Køben). Tror ikke arbeidsgivere vil være så happy for dette. Israel er vel den som har gått lengst, uten vaksinepass - så sitter den delen av befolkningen i karantene inntil de er vaksinert - det vil si de kan ikke ta transport(selv ikke kjøre selv), de kan ikke besøke synagoger, butikker, kinoer, strender eller dra på jobb - men er avhengige av at noen kommer med mat til de. Og man diskuterer dette i Frankrike også, selv om ingenting er vedtatt.
Jdz Skrevet 2. mars 2021 #9 Skrevet 2. mars 2021 (endret) Det har vært mange land som i mange år har hatt krav om dokumentasjon på reisevaksiner før innreise. Selv har jeg hatt vaksinepass i mange år og har aldri sett på det som verken spesielt inngripende eller et stort problem. Dette er heller ikke noe den norske regjeringen kan gjøre noe med. Synes egentlig det er helt greit om de som skal inn i Norge kan dokumentere at de er vaksinert Endret 2. mars 2021 av Jdz 4
Gjest Rocka69 Skrevet 2. mars 2021 #10 Skrevet 2. mars 2021 Norge har faktisk enda strengere regler enn Hellas akkurat nå. Selv om du har dokumentasjon/vaksinepass på at du er vaksinert mot Covid-19, så må du i 10 dagers karantene likevel - om du ikke tilhører spesielle unntaksgrupper (helsepersonell som jobber i offentlig helsevesen i Norge, har en samfunnskritisk jobb i Norge eller diplomat)
Blokkfløyte Skrevet 3. mars 2021 #11 Skrevet 3. mars 2021 Men det offisielle er jo at dette er vaksine man tar for å beskytte seg selv, ikke for å beskytte andre, siden man ikke vet om vaksinen gjør deg mindre smittsom. Et vaksinepass er jo ikke å tråd med denne måten å tenke på? Man skal bevise at man har valgt å beskytt seg selv? 3
Gjest Rocka69 Skrevet 4. mars 2021 #12 Skrevet 4. mars 2021 Blokkfløyte skrev (4 timer siden): Men det offisielle er jo at dette er vaksine man tar for å beskytte seg selv, ikke for å beskytte andre, siden man ikke vet om vaksinen gjør deg mindre smittsom. Et vaksinepass er jo ikke å tråd med denne måten å tenke på? Man skal bevise at man har valgt å beskytt seg selv? Vel studier i fra Israel og UK tyder på at når større deler av befolkningen er vaksinert, så reduseres smitteevnen til viruset - det finner færre verter. Du beskytter deg selv i hovedsak, men det er ikke selve vaksinen som beskytter - det er du. Ved at vaksinene trigger kroppen til å utvikling antistoffer som dreper viruset. Og om det kommer krav om vaksinepass i Norge eller ikke, er opp til norske myndigheter. Men om andre land krever at man skal ha vaksinepass i en eller annen form, så kan selvsagt den norske regjeringen ignorere dette. Problemet da er at vi norske må bli hjemme på berget inntil vi har fått vaksinepass. Dvs at sydenturen både i 2021,2022 og 2023 ryker, i tillegg så vil trolig det ikke gå fly mellom Norge og utlandet (fordi flyselskapene ikke våger å satse på Norge), norske lastebilsjåfører mister jobbene sine fordi de ikke kan krysse grensa. Vel da kan jo Norge bare stoppe utenlandske sjåfører fra å kjøre inn i Norge, ikke sant? Nei da stopper både eksport og import av varer til og fra Norge (og kanskje blir vi kastet ut av EØS og Schengen - da ryker mye av resten av næringslivet og vi blir et fattig og isolert land i Europa - der sult blir en greie igjen, og en stor arbeidsledighet på 30-50%). Og da er ikke Rødt langt unna regjeringskontorene og kommunisme innføres Så ved å vaksinere seg og innføre vaksinepass, så beskytter du Norge fra systemkollaps. Jeg skulle ønske de brukte kapittel 5 i Smittevernsloven, og tvangsvaksinerte alle som kan vaksineres - gjerne med bistand av politiet og soldater fra Forsvaret. For i kapittel 5 i Smittevernsloven så åpner denne for både tvangsmedisinering og isolasjon/internering av smittede eller folk som nekter medisinering.
Blokkfløyte Skrevet 4. mars 2021 #13 Skrevet 4. mars 2021 Rocka69: Takk for interessant og relativt fundamentalistisk svar:-) En stund var jeg helt med på poengene dine, men så forsvant du for meg 4
Tunique Skrevet 4. mars 2021 #14 Skrevet 4. mars 2021 (endret) hlidskjalf skrev (På 2.3.2021 den 7.44): Vaksinepass ja.. Var ikke dette bare en konspirasjonsteori bare folk på den ytterliggående høyresiden trodde på? Jepp. Vi var flere som advarte mot dette allerede i fjor vår. Mange ble kalt galne Trump supportere og konspirasjonsteoretikere. Endret 4. mars 2021 av Tunique 7
Enmanelskeråhate Skrevet 4. mars 2021 #15 Skrevet 4. mars 2021 (endret) Vaksinepassene er da ikke skummelt eller noe problem. I EU skal de inneholde: 1 om du er vaksinert, eller 2: negative/positiv pcr siste 24t, eller 3: gjennomgått covid Er jo bare for å forenkle reisingen😀og at ikke folk skal ha masse forskjellig og muligens falske testrapporter Endret 4. mars 2021 av Enmanelskeråhate 2
Lovelymother Skrevet 4. mars 2021 Forfatter #16 Skrevet 4. mars 2021 (endret) Det er jo ikke alle som kan ta vaksinen fks gravide og kvinner som ammer og barn og folk som fks er allergiske. Skal ikke vi få lov til og reise da?! Bare Fordi vi har gyldige grunner til at vi ikke kan ta den? Det synes jeg ikke er greit. Jeg tviler på at vi blir nektet innreise så lenge vi har dokumentasjon på at vi ikke kan ta vaksinen. Men må som andre her nevner sitte I karantene ett par dager Endret 4. mars 2021 av Lovelymother
Gjest Rocka69 Skrevet 4. mars 2021 #17 Skrevet 4. mars 2021 Lovelymother skrev (2 timer siden): Det er jo ikke alle som kan ta vaksinen fks gravide og kvinner som ammer og barn og folk som fks er allergiske. Skal ikke vi få lov til og reise da?! Bare Fordi vi har gyldige grunner til at vi ikke kan ta den? Det synes jeg ikke er greit. Jeg tviler på at vi blir nektet innreise så lenge vi har dokumentasjon på at vi ikke kan ta vaksinen. Men må som andre her nevner sitte I karantene ett par dager Vent å se hva EU-reglene blir 17. mars. Spania så trenger du enn så lenge en negativ test, og du slipper karantene. I Hellas så må du ha hatt Covid-19 eller være vaksinert for å slippe unna 14 dager karantene, der holder det ikke med negativ test. Skal du inn i Norge, så får du 10 dager karantene uansett om du har hatt Covid-19, kan vise en ekte negativ test eller dokumentasjon på at du er vaksinert. Og dette gjelder for de som ikke kan ta vaksinene heller. Men jeg tror ikke du får fastlegen til å skrive en erklæring på at du er allergisk mot alle eksisterende vaksinene mot Covid-19 eller de andre som blir godkjent nå i løpet av våren og sommeren, i så fall er det fastlege som skal pensjonere seg i løpet av våren - for han/hun vil miste autorisasjonen sin - fordi fastlegen har ikke myndighet til dette. Men du vil få en henvisning til allergitesting ved et sykehus, som du kanskje må vente tre år på timen. Og da kan konklusjonen være at du er allergisk mot Johnson & Johnson vaksinen, men ikke mot Sputnik V. Og forøvrig så er man begynt testing av Sputnik V i Brasil(tror jeg så på CNN forrige uke) på gravide, kvinner som ammer og barn ned til 2 år - men resultatene vil ikke være klare før neste sommer.
Lovelymother Skrevet 4. mars 2021 Forfatter #18 Skrevet 4. mars 2021 (endret) 7 minutter siden, Rocka69 said: Men du vil få en henvisning til allergitesting ved et sykehus, som du kanskje må vente tre år på timen. Og da kan konklusjonen være at du er allergisk mot Johnson & Johnson vaksinen, men ikke mot Sputnik V. Det er ikke så lang tid på ventelista for og ta en allergitest her har fastlegen min henvist min familie for allergitesting og det tok bare 1 uke før vi fikk brev av klinikken om oppmøte 😉 har lest hva du har skrivd I denne tråden og andre tråder og jeg tviler sterkt på en del av det du skriver. Om du har dokumentasjon på påstandene dine så får du gjerne legge til kilder. Endret 4. mars 2021 av Lovelymother
Anbefalte innlegg